Niin mm. Ruotsissahan ei ole kuin yli puolet johonkin uskontoon kuuluvia, aivan kourallinen määrä siis.. Muslimejakin on arviolta noin puoli miljoonaa, näistä tosin vähemmistö on niitä koraanin mukaan uskoa harjoittavia. En ihan ymmärrä mihin tämä paskanjauhantasi perustuu.
Itse en usko mihinkään ja nykytermi minunlaiselleni lienee agnostikko, mutta olen uskonnollisesta perheestä ja tiedän kristinuskon pääpiirteittäin, kerroppa mitä vahingollista kristinuskossa mielestäsi on? Entä mitä hyviä asioita siinä mielestäsi on?
Mun puolesta ihminen saa uskoa mihin parhaaksi näkee, eräänlaisia hihhuleita ovat ne, jotka eivät usko mihinkään eivätkä voi ymmärtää sitä että joku toinen niin tekee. Maailmassa on paljon omasta mielestänikin haitallisia uskontoja, mutta itse en näe että esim. kristinusko sellainen olisi. Pitäisikö nuorelle antaa enemmän valinnanvapauksia ja kertoa asioista vähän toisessakin valossa? Ehkä pitäisi, ihminen kun elää paljolti siten miten hänet on kasvatettu, tai aivopesty.
Esim. Ruotsissa kirkkoon kuulutaan vähän samaan tapaan kuin Suomessakin, perinteen vuoksi ja vanhasta tottumuksesta. Kirkon jäseniä Ruotsin kantaväestöstä on todellakin n. 60 % (paljon vähemmän kuitenkin kuin suomessa), mutta vain n. 2 % heistä käy kirkossa säännöllisesti, ja n. 4 % ylipäätään, että se siitä!
Suomessa uskontokuntiin kuulumattomia on vain n. 24 % kantaväestöstä. Kirkossa ramppaaminen on onneksi täälläkin vähentynyt, mutta aktiivisia jäseniä on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin esim. Ruotsissa, puhumattakaan Norjasta tai Tanskasta. Yksi lukunsa on uskovaisten tunkeutuminen politiikkaan ja sitä kautta meidän kaikkien elämään, halusimme sitä tai emme.
Kristinuskon doktriinista nopeasti sen verran, että kun ainoa motiivi olla ns. hyvä ihminen toiselle, on jonkinlainen palkinto kuvitteellisessa tuonpuoleisessa, niin kuinka moraalista se on? Ainoa hyvä asia joka nyt nopeasti tulee mieleen on, jos joku piruparka pääsee eroon esim. alkoholismista tai muusta tappavasta päihteestä jumalaa pelkäämällä, niin siitä vaan. Itseäni eniten huolettaa uskontojen mukanaan tuoma väkivaltakulttuuri, koskee kaikkia valtasuuntauksia (voin tarvittaessa siteerata suurta kristillistä satukirjaa), vaikka tällähetkellä sikailuvuorossa ovatkin pääasiassa ääri-islamistit. Tosin esim. USAn takamailta löytyy kristillisiä lahkoja jotka odottelevat aseet tanassa suotuisempia aikoja päästä "herran töihin". Toinen suuri huolenaihe ovat lapset, palaan tähän ja muihin uskontojen kammottavuuksiin jos tarvis. ; )
Kysyn puolestani sinulta, mihin uskontoja tarvitaan? Kerro tai kuvaile minulle sellainen moraalinen todellinen arkipäivän teko toista ihmistä kohtaan täällä maanpäällä mihin esim. minä antiteistinä en kykene? Voin kertoa sitten sen jälkeen sinulle mitä vaaditaan siihen että kidutetaan ihminen hengiltä tai katkaistaan hänen päänsä väärän mielipiteen takia.