Lahden jäähallista Isku Areena

  • 363 468
  • 1 216

lahts

Jäsen
Suosikkijoukkue
La’Hest
Ainakin ennen (useana vuotena) nämä extra salamavalot ovat tarkoittaneet että eräs Tamperelainen ammattivalokuvaaja on ollut kuvaamassa ottelutapahtumia.
Kaverilla on tavallaan Liigan kanssa jonkinlainen kuvaus-sopimus ja toimii siis "virallisena" hovikuvaajana niin Liigalle kuin usealle liiga joukkueellekkin.Aina Liigaristeilyn kuohuista--> viimeiseen finaaliin saakka. Jos joku on lueskellut ja katsellut näitä Laukauksia nimisiä kausijulkaisuja niin ne kuvat on pitkälti hänen käsialaa.
Olen henkilökohtaisesti kaverin kanssa joskus tästä asiasta "leirinuotiolla" jutellut ja hän kertoi tästä projektistaan hyvin avoimesti ja hän myös itse käy ennen ottelua kiipeilemässä strobot pitkin hallien rakenteita.On muuten hauskan oloinen heppu ja olen hänet muutaman kerran tavannut ja tavallaan tilannut hänen töitään.
Samainen kaveri on käyttänyt muutaman vuoden kesät kurvailemalla veneellä pitkin Päijännettä ja kuvannut myös sen "Päijänne"teoksen fotot.
Ainakin ekassa erässä olin hänet bongaavinani tuolta pelaajien vaihtoaitiosta kameroineen.
 
Viimeksi muokattu:

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ainakin ennen (useana vuotena) nämä extra salamavalot ovat tarkoittaneet että eräs Tamperelainen ammattivalokuvaaja on ollut kuvaamassa ottelutapahtumia.
Kaverilla on tavallaan Liigan kanssa jonkinlainen kuvaus-sopimus ja toimii siis "virallisena" hovikuvaajana niin Liigalle kuin usealle liiga joukkueellekkin.Aina Liigaristeilyn kuohuista--> viimeiseen finaaliin saakka. Jos joku on lueskellut ja katsellut näitä Laukauksia nimisiä kausijulkaisuja niin ne kuvat on pitkälti hänen käsialaa.
Olen henkilökohtaisesti kaverin kanssa joskus tästä asiasta "leirinuotiolla" jutellut ja hän kertoi tästä projektistaan hyvin avoimesti ja hän myös itse käy ennen ottelua kiipeilemässä strobot pitkin hallien rakenteita.On muuten hauskan oloinen heppu ja olen hänet muutaman kerran tavannut ja tavallaan tilannut hänen töitään.
Samainen kaveri on käyttänyt muutaman vuoden kesät kurvailemalla veneellä pitkin Päijännettä ja kuvannut myös sen "Päijänne"teoksen fotot.
Ainakin ekassa erässä olin hänet bongaavinani tuolta pelaajien vaihtoaitiosta kameroineen.

Tämä salama myös herätti itseni horroksesta kesken pelin ja aloin asiaa sen jälkeen tutkimaan. Tosiaan Canon liiveissä oli mies vaihtoaitiossa joukkueiden välissä. En ole kuvauksen ammattilainen, mutta tuollainen "kaukosäädin" joka antaa salaman noinkin kaukaa on varmasti aika laadukas eli kallis. Silti se oli sidottuna seisomokatsomon eteen, ja kun siitä ali kuljin niin eipä se millään tavalla näyttänyt olevan lukittu. Jokuhan olisi voinut sen siitä mukaansa napata. Tai pikkupojat jotka siinä seisoivat niin olisivat voineet sen off-asentoon laittaa. Ihmettelin siis, kuinka avoimelle paikalle ilman mitään turvaa oli laitteensa laittanut.

Muuten sanottava, että kun sen salaman ensimmäistä kertaa havaitsi niin se oli jokseekin häiritsevä. Jossain intensiivisessä ottelussa se ei varmasti haittaisi, mutta eilen se ajottain häiritsi.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
En ole kuvauksen ammattilainen, mutta tuollainen "kaukosäädin" joka antaa salaman noinkin kaukaa on varmasti aika laadukas eli kallis. Silti se oli sidottuna seisomokatsomon eteen, ja kun siitä ali kuljin niin eipä se millään tavalla näyttänyt olevan lukittu. Jokuhan olisi voinut sen siitä mukaansa napata. Tai pikkupojat jotka siinä seisoivat niin olisivat voineet sen off-asentoon laittaa. Ihmettelin siis, kuinka avoimelle paikalle ilman mitään turvaa oli laitteensa laittanut.
Joskus täytyy elämässä ottaa riskejä, muuten jää siistit jutut tekemättä.


Puintia otteluketjusta:
Ei heilläkään varmaan ollut mieltä mitään karnevaalitunnelmaa koittaa luoda kun muu yleisö innostui taputtamaan vasta viimeisellä viidellä sekunnilla. Kyllä se ne lärpykkeet vaatii (tai jotkut muut kivat lelut jolla hakata vierustoverin päätä), että suuri yleisö luo meteliä.
Toivon kyllä sydänjuuriani myöten, ettei tähän säälittävään tilanteeseen ole tultu.

Tosin mahdollista se on. Tämänhetkinen joukkue ei kiinnosta ketään ja silloin pleijareissa/finaaleissa kun meininkiä olisi riittänyt halliin ihan luonnostaankin, niin niitä vitun lärpyttimiä piti tunkea joka kouraan joka pelissä ja totuttaa kansa siihen, että ilman jotain leikkikalua tai muuta härpäkettä ei voi jääkiekko-ottelussa osallistua kannustamiseen. Pikkuhiljaa nää SM-liigan mainoskatkotkin alkaa tehä tehtävänsä, eilenkin peliin meinasi jossain kohassa tulla jotain momentumia, niin saatiin sekin orastava kiima tapettua mainoskatkolla.

Se tuntui retardilta silloin, ja tuntuu ihan yhtä retardilta nytkin ajateltuna. Tässä välissä ainoastaan se pahin skenaario on realisoitunut, eli ilman leluja yleisö istuu aivokuolleena katsomossa.
 
Viimeksi muokattu:

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Joskus täytyy elämässä ottaa riskejä, muuten jää siistit jutut tekemättä.

Tämä on aivan totta. Siitä elämässä kai lähtökohtaisesti on kyse? Pitäisi ottaa mallia ja olla murehtimatta liikaa.

Puintia otteluketjusta:
Toivon kyllä sydänjuuriani myöten, ettei tähän säälittävään tilanteeseen ole tultu.

Tosin mahdollista se on. Tämänhetkinen joukkue ei kiinnosta ketään ja silloin pleijareissa/finaaleissa kun meininkiä olisi riittänyt halliin ihan luonnostaankin, niin niitä vitun lärpyttimiä piti tunkea joka kouraan joka pelissä ja totuttaa kansa siihen, että ilman jotain leikkikalua tai muuta härpäkettä ei voi jääkiekko-ottelussa osallistua kannustamiseen. Pikkuhiljaa nää SM-liigan mainoskatkotkin alkaa tehä tehtävänsä, eilenkin peliin meinasi jossain kohassa tulla jotain momentumia, niin saatiin sekin orastava kiima tapettua mainoskatkolla.

Se tuntui retardilta silloin, ja tuntuu ihan yhtä retardilta nytkin ajateltuna. Tässä välissä ainoastaan se pahin skenaario on realisoitunut, eli ilman leluja yleisö istuu aivokuolleena katsomossa.

Tähän peilaten, on tavallaan uskomatonta kuinka jokaiseen otteluun jaksatte antaa panoksenne tietäen varsin hyvin, että suuressa yleisössä teidän toiminta ei aiheuta reagointia. Pakostihan te tykäätte siitä mitä teette, mutta samalla pitkäjänteinen työ on varmasti ainoa keino luoda sitä kulttuuria. Se on varma, että kun sukupolvi vaihtuu toiseen niin ei siellä yleisössä aleta itsestään käsiä yhteen taputtamaan. Jostain se pitää aloittaa ja omaksi iloksi olen huomannut, kuinka siellä on ihan pieniä ipanoita teidän osastolla hakkaamassa käsiä yhteen. Itse kun olin nuori ja pelsut liigaan nousi, niin ei noiden jälkeisinä aikoina siellä mitään lauluja laulettu. Vanhemmat korjatkoon jos muistikuvat ovat vääriä. Tässä suhteessa eteenpäin on menty.

Joskus Espanjassa olen ihmetellyt, kuinka pubissa voi olla sellainen karnevaalitunnelma silloin kun on vaan perus liigamatsi. Eiköhän sekin ole sieltä stadionilta aikoinaan lähtenyt ja vuosien saatossa levinnyt myös ulkopuolelle. Tämä on ainakin oma teoria ja sen mukaan kukaan meistä ei tule näkemään sitä päivää, kun Lahessa perjantaina Pelicansin voittaessa yleisö on vauhkona ja se on ihan sama mitä mainostauolla pyöritetään kun se ei kuulu kuitenkaan. Jostain se on kuitenkin aloitteva ja se jokin vaatii pitkäjänteistä työtä. Mielestäni Ääriliike ei saa tästä kovin suurta tunnustusta, vaan aina muistetaan mainita kun olivat niin kovin hiljaa.
 

surfa

Jäsen
Joskus Espanjassa olen ihmetellyt, kuinka pubissa voi olla sellainen karnevaalitunnelma silloin kun on vaan perus liigamatsi. Eiköhän sekin ole sieltä stadionilta aikoinaan lähtenyt ja vuosien saatossa levinnyt myös ulkopuolelle. Tämä on ainakin oma teoria ja sen mukaan kukaan meistä ei tule näkemään sitä päivää, kun Lahessa perjantaina Pelicansin voittaessa yleisö on vauhkona ja se on ihan sama mitä mainostauolla pyöritetään kun se ei kuulu kuitenkaan. Jostain se on kuitenkin aloitteva ja se jokin vaatii pitkäjänteistä työtä. Mielestäni Ääriliike ei saa tästä kovin suurta tunnustusta, vaan aina muistetaan mainita kun olivat niin kovin hiljaa.

Joskus Berliinissä asuessani ihmettelin, että minkä takia siellä pitää niitä rumpuja koko ajan paukuttaa niin, ettei edes omia ajatuksiaan kuule, puhumattakaan muiden. Kaiken kruunasi se saku, joka kyseli, että "mikäs sinua oikein vaivaa, kun et ole oikein mukana tunnelmassa". Tsiisus sentään. Minä tykkään katsoa jääkiekkoa ja jalkapalloa ja mitäikinälajia ihan niinkun minusta itsestäni tuntuu.

Suomalainen jääkiekkokulttuuri on ihan hyvä ja juuri sopiva juuri minulle. Päätön möykkääminen ei vaan millään tavalla ole se juttu minkä takia viitsisin peliin lähteä.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Joskus Berliinissä asuessani ihmettelin, että minkä takia siellä pitää niitä rumpuja koko ajan paukuttaa niin, ettei edes omia ajatuksiaan kuule, puhumattakaan muiden. Kaiken kruunasi se saku, joka kyseli, että "mikäs sinua oikein vaivaa, kun et ole oikein mukana tunnelmassa". Tsiisus sentään. Minä tykkään katsoa jääkiekkoa ja jalkapalloa ja mitäikinälajia ihan niinkun minusta itsestäni tuntuu.

Suomalainen jääkiekkokulttuuri on ihan hyvä ja juuri sopiva juuri minulle. Päätön möykkääminen ei vaan millään tavalla ole se juttu minkä takia viitsisin peliin lähteä.

Itsekin kehotan katsomaan jääkiekkoa ja jalkapalloa ja mitäikinälajia ihan niinkun itsestään tuntuu. Muutenhan se on teennäistä. Kuitenkin jos saisin valita kirkon ja karnevaalin väliltä, niin valitsisin karnevaalin. Itse en tee elettäkään tämän tunnelman aloittamiseksi, mutta olen kiitollinen, että Ääriliike tekee sen puolestani. Monesti olen mukaan liittynyt koska se on tuntunut oikealta ja siitä on tullut hyvä fiilis.

En siis halua, että alat kannattamaan tavalla joka ei sovi sinulle. Enkä toivo, että joku ihmettelee tapaasi nauttia pelistä omalla tavallasi. Toivon kuitenkin, että pelissä on tunnelmaa, ja sitä Ääriliike luo pyyttettömästi niin tärkeissä peleissä kuin marraskuun tiistainakin ja siitä olen kiitollinen.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Joskus Berliinissä asuessani ihmettelin, että minkä takia siellä pitää niitä rumpuja koko ajan paukuttaa niin, ettei edes omia ajatuksiaan kuule, puhumattakaan muiden. Kaiken kruunasi se saku, joka kyseli, että "mikäs sinua oikein vaivaa, kun et ole oikein mukana tunnelmassa". Tsiisus sentään. Minä tykkään katsoa jääkiekkoa ja jalkapalloa ja mitäikinälajia ihan niinkun minusta itsestäni tuntuu.

Suomalainen jääkiekkokulttuuri on ihan hyvä ja juuri sopiva juuri minulle. Päätön möykkääminen ei vaan millään tavalla ole se juttu minkä takia viitsisin peliin lähteä.
Suomessa on just tää, että kun jostain mistä tahansa meiningistä puhutaan, niin on tasan kaks vaihtoehtoa. Istua nurkassa hiljaa tai "möykätä päättömästi". Oli kyseessä häät, Tallinnan risteily tai lätkämatsi. Mitään järkevää välimallia ei voi harkitakaan.

Mut ei siin, ymmärrän kyllä että nykyään se ajoittainen käsien taputtaminenkin oman jengin tueksi alkaa olla ylitsepääsemätöntä.
 
Viimeksi muokattu:

Eskoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Isku Areenan kioskit/ruokapaikat

Hei!

Ensi viikolla ensi kertaa tulossa lasten kanssa Isku Areenalle ja tarkoitus olisi jotain purtavaa ennen peliä nauttia. Minkämoista lapsille mieluista evästä sieltä on saatavilla, onko jotain hampurilaispaikkaa vai onko enempi hodari-/makkaratyyppistä? Kiitollinen olisin, jos joku vakkarikävijä jaksaisi vastata, niin tiedettäisiin vähän, kannattaako sittenkin käydä ennen peliä Mäkkärissä vai voidaanko jättää syöminen hallille.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Lämärin päädystä sai ainakin viime kaudella vielä ihan lihapiirakkaa. Tältä kaudelta ei kokemusta ole muuta kuin makkaroista, jotka on kyl olleet hyviä. Kuopiossa on pahaa makkaraa.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Tämä oli hyvä kommentti. Unohdin Lämärin kokonaan. Pelin aikana en ole siellä käynyt kuin juomaa hakemassa. Saakohan sieltä myös jotakin syötävää?

Lämäristä saa kyllä jotakin wrappin/sänkkäri tyyppistä evästä jne. ja tosiaan kaupungin puoleisen päädyn "alakäytävältä" löytyy hallin parhaat eväät eli lihapiirakat ja nakit!
 

Eskoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kiitos kaikille! Näistä oli apua. Isku Areenan nettisivuilta löysin Lämärin lounaslistan, mutta muuten siellä ei oikein ollut tietoa näistä evästelypaikoista.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Isku Areenan äänentoistolaitteisto on uusittu! Pelicansin facebook-sivu uutisoi asiasta näin:

Isku Areenan äänentoistoa vahvistettu

Olympiatauon aikana Isku Areenan äänentoisto on uusittu.

Lahden Jäähalli Oy ja hallin pääkäyttäjä Lahden Pelicans Oy ovat yhteisesti uusineet Isku Areenan äänentoiston.
Areenalle on asennettu EM Nordicin maahantuomat QSC-merkkiset äänentoistolaitteet.

Nykyiset laitteet tuovat hallin äänenlaatuun ja – tehoon merkittävän muutoksen.

Remontin on suunnitellut miehet Summer Up-tapahtuman takana, Mustonen & Hakala Oy.

”Äänentoistolla on merkittävä rooli ottelutapahtumassa. Tämän remontin myötä pystymme palvelemaan katsojia selkeästi paremmin aiempaan verrattuna. Hyvä äänentoisto nostaa tunnelmaa ja aktivoi kannustamaan entistä riehakkaammin. Nyt toteutunut remontti onnistui hienosti lahtelaisvoimin”, kertoo Pelicansin markkinointijohtaja Tomi-Pekka Kolu.

Lahden Jäähalli Oy on myöskin tyytyväinen uusimpaan parannukseen hallissa. ”Olemme tyytyväisiä lisäksi muiden käyttäjien puolesta. Taitoluistelijatkin tarvitsevat ja käyttävät laitteistoa päivittäin omassa harjoittelussaan”, toteaa Lahden Jäähalli Oy:n toimitusjohtaja Merja Heiskanen.

Uuden äänentoiston voi kuulla ensimmäistä kertaa tositoimissa perjantaina 28.2. ottelussa Pelicans-HPK.


Linkki uutiseen
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Tämä uudistus on merkittävin pelitapahtumien kannalta moneen vuoteen. Pitäisi kai todeta että parempi myöhään kun ei milloinkaan.
 

Dvozak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kiitos! Tätä on odotettu. Joku tilastonikkari voisi kerätä tätä aihetta sivuavat kommentit täältä palstalta. Nythän Pelsua ei pysäytä keväällä enää mikään...
 
Hienoa, että kehitetään.
Remontin on suunnitellut miehet Summer Up-tapahtuman takana, Mustonen & Hakala Oy
Sitä en tiedä kuinka äänentoiston ammattilaisia nämä tämänkertaiset jannut ovat olleet. Vaikka ovatkin Summer Up-tapahtuman takana, mutta ei se mitään takaa.
Eiköhän kumminkin ole parantaneet vähintään pykälän parempaan suuntaan. Itse pelithän sen näyttää kuinka homma toimii.

Lisäksi kaipaisin aikanaan toiminutta käytävän "pelikelloa" takaisin. Siis sitä, joka näytti tauon keston käytävällä tai vähintään 2 minuutin summeria takaisin, joka ilmoitti erätukoa olevan 2 minuuttia jäljellä (oliko tätä vai muistanko väärin)
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Ohhoh !! Lumisateiseen tv-kuvaan ja "ihan sama" -tason äänentoistoon yleensä tyytyväisenä olen kuitenkin huomannut pientä huomauttamista Isku Areenan äänentoistossa, etenkin kun välillä esim. kesken kuulutusten äänentoistoa ei ole ollut ollenkaan. Joten kylläpä tuli puskista ja mielettömän positiivisena uutisena tämä. Oli tullut tuudittauduttua jo siihen ajatukseen, että näillä mennään vähintäänkin seuraavat 30 vuotta, mutta jotain kummallista on nyt kyllä tapahtunut, jos oikeasti muutosta parempaan tapahtuu. Toki edellinen äänentoiston uusiminen ei tainnut ihan onnistua, joten onhan tuonkin suunnan vaihtoehto jälleen olemassa :D
 

McInen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jep, mainio ja yllättävä uutinen. Lahdessa on ainakin ennenmuinoin ollut ihan oikeitakin äänentoiston ammattilaisia... Festarijärjestäjät eivät semmoisia yleensä ole, mutta voihan poikkeus vahvistaa säännön.

Peruspessimistinä on kuitenkin kuulematta pakko sanoa, että "ufojen" jättäminen paikoilleen kuulostaa purkkaviritykseltä eikä järjestelmän uusimiselta. Toki kaikki parannukset ovat tervetulleita.
 

Ikaros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayern Münich, Pelicans, NHL, 49's ja Lorna Shore
Jep, mainio ja yllättävä uutinen. Lahdessa on ainakin ennenmuinoin ollut ihan oikeitakin äänentoiston ammattilaisia... Festarijärjestäjät eivät semmoisia yleensä ole, mutta voihan poikkeus vahvistaa säännön.

Peruspessimistinä on kuitenkin kuulematta pakko sanoa, että "ufojen" jättäminen paikoilleen kuulostaa purkkaviritykseltä eikä järjestelmän uusimiselta. Toki kaikki parannukset ovat tervetulleita.

Eihän tuo tarvitse muutakun jakaa vahvistimilla, että osasta tulee kuulutukset ja toisista musiikki etc etc. En pitäisi ongelmana sitä, jos uudet kaijuttimet ovat laadukkaat ja nämä ufot voivat toimia "diskanttina", koska basso sen äänen on rikkonut luultavasti. Näin ainakin entisellä elektroniikka-asentajalla tulee mieleen. Tosin en ole äänentoiston ammattilainen, joten varmaksi en mene sanomaan. Muutenkaan en tiedä, että onko ne kaiuttimet keretty rikkoa jo musiikilla ja kalvot paskana. Ehdottoman positiivinen uutinen ja toivotaan, että nyt olisi mieluisampaa kuunnella myös musaa hallilla!
 

lihaani

Jäsen
Ihan hyviä kaiuttimiahan QSC:t ovat. Eivät mitään huippuhifiä kuten Genelecit, mutta jäähalliin enemmän kuin riittäviä.

Hakkaavat nämä ufot mennen tullen. Musiikki soi kivasti ja puheesta saa selvän. Hieno uudistus!
 

McInen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Juu, kyllä QSC:ltä löytyy aivan varmasti sopivat tuotteet, sitä en epäile yhtään. Ainakin PA-kaiuttimia niillä on tarjolla (lähes) high end-tasolle, joten miksipä ei muutkin olisi laadukasta tavaraa. Vaikeus onkin valita oikeat värkit oikeaan kohteeseen ja tässä mentiin viimeksi pahasti metsään niiden ufojen kanssa, jotka on tarkoitettu lähinnä puheen ja taustamusiikin toistamiseen. Ja nyt ne lentävät lautaset on jätetty "tukemaan uutta järjestelmää"...

No mutta, kaikki uudistukset ovat tuolla saralla plussaa, odotan jo innolla, että pääsee kuuntelemaan!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös