Todellista laatua
Mitenkäs se laadun määritelmä menikään? Muistaakseni joskus se tarkoitti kaikkia niitä ominaisuuksia, joita tuotteelta voi odottaa. Jossain vaiheessa siitä tiputettiin tuo odotuksellisuus pois, eli kaikki tuotteelle kuuluvat ominaisuudet ovat sama kuin laatu. Korjaahan sinä TuTa-opiskelija tms. jos olen metsässä.
Jos mietin subjektiivisesti - kuinkas muuten - mitä laatu auton kohdalla tarkoittaa, niin ehkä se on kuitenkin jotain sen pisteestä a pisteeseen b liikkumiseen liittyvää. Eli sitä, että auto käynnistyy, lämmitys toimii, vaihteisto toimii, hallintalaitteet toimivat, auto liikkuu oletetusti ja niin edelleen - aina ja iankaikkisesti. Jos oletan tämän olevan laatua, niin tässä on
Väkevä Kulkija, joka liikahtaa pomminvarmasti aina tuomiopäivään saakka. Eikä istuimen helmat repsota. Hinta on myös sen mukainen. Jos voisi valita, niin sen ottaisin.
Autojen hinta-laatu -suhdetta väijyessä voi hyvinkin käydä niin, että jokin japanilainen peli vie voiton. Ainakin pienimpien autojen joukossa. Suuren luokan eurooppalaisista autoista voisi nostaa esille Skoda Superb'n (!!) - kyllä - jossa on varmaan eniten autoa per kulutettu euro. Imago voi tietenkin kärsiä, en tiedä sulattaisinko itse vai olisinko fiksu.
Eivät ne Mersun huoltohinnat muuten niin pahoja ole mitä täällä on kerrottu...