On aika hienoa kun ifk:ssa katsotaan yhä kokonaisuutta yksittäisten kaverien kautta : D. Nythän on niin, että JOS joukkue etenee jatkossakin 1,8 - 2,0 pistekeskiarvolla, siinä on automaattisesti palikat täysin kohdallaan.
Mutta se ei saa olla este eikä edes hidaste pyrkimykselle parantaa joukkuetta. Täytyy muistaa se että tässä sarjassa kaikki ovat sikoja ja parantavat juoksuaan, siksi myös HIFK:n täytyy tehdä se. Oikeastaan HIFK:n pitäisi olla se isosika joka parantaa sitä kaikkein eniten. Ja jos palikat ovat siinä mallissa että pistekeskiarvo on 1,8-2,0 niin on totta ettei mihinkään isompaan remonttiin ole tarvista vaan ennemminkin hienosäätöön.
Kekäläisen aikana tuli ensin Jokinen, sen jälkeen Bob ja Thomas. Silloin juna kulki jo vakaasti raiteillaan mutta vielä tuli MElomo.
Mitä ajan takaa on se että koska isot linjat ovat kohdallaan niin nyt on aika ja paikka nysvätä hienosäätöä. Veikkailisin ettei Jyväskylässä tällä hetkellä hirveästi kelailla kuka on kolmosen oikea laita. Nyt HIFK:ssa pystyy niitä asioista kelailemaan, ja pitääkin.
Jos kelaillaan miten ensimmäiset seitsemän matsia on mennyt niin koko joukkuetta ajatellen tuloksena on 2,0 pistettä/ottelu. Se on hieno luku, mutta otteluita on pelattu vasta seitsemän. Kyllä mä odottaisin vielä sen toiset seitsemän ennen kuin alkaisiin keulimaan. Tehtyjä maaleja on 23 (3,3 maalia/ottelu) ja päästettyjä 16 (2,3 maalia/ottelu). Tehtyjä maaleja on hyvä määrä (kukaan ei tosin kiellä tekemästä enemmänkin) mutta omiin on mennyt liikaa. Omiin menneiden keskiarvo olisi hyvä olla alle kahden. Ja kas, nyt päästäänkin tärkeysjärjestykseen.
1. omiin menneiden maalien keskiarvoa alaspäin
2. lisää maaleja hyökkäyspäähän
Miten kohtaa 1 voisi parantaa? Avataan hivenen omiin menneiden statistiikkaa. Tähän mennessä on erikoistilanteet sujuneet seuraavasti:
- alivoimapeli:
http://sm-liiga.fi/tilastot/kokonaan.html?s=09-10&b=rs&l=y_alivoima
Jostain kumman syystä järjestys on mun mielestäni tuossa listassa väärin päin, mutta tuosta voidaan huomata ettei ongelma ole ollut alivoimapelissä. Alivoimalla on mennyt omiin ainoastaan 5 maalia.
- ylivoimapeli:
http://sm-liiga.fi/tilastot/kokonaan.html?s=09-10&b=rs&l=y_ylivoima
Ylivoimalla HIFK on siis tehnyt 8 maalia. Erotusta alivoimalla päästettyihin on 3 maalia ja se on nyt HIFK:lle plussaa.
Tasakentällisin pelissä HIFK:lla on siis +4. Mutta mikä tärkeintä, HIFK on tähän mennessä onnistunut erikoistilannepelaamisessaan.
Maalivahdit ovat pelanneet noin prosentilla 93, mikä tekee 30 laukausta/ottelu-saldolla sen 2,1 maalia/ottelu. Se on ihan hyvä prosentti tähän liigaan. Ei huippu mutta aivan riittävä. Nyt täytyy muistaa että ottelumäärä on niin pieni joten yksi-kaksi maalia vääristää tilastoa melko paljon. Tällä ottelumäärällä yksi maali on 0,14 maalia/ottelu. Kolme koomailua puolustukselta ja maalivahtien maali/ottelu-keskiarvo huononee jo 0,42:lla. Omiin menneiden keskiarvo on mun mielestäni muutenkin vähän niin ja näin-tilasto kun vedetään maalivahteja puhtaasti jonoon. Siinä on aivan liikaa semmoisia muuttujia mille maalivahti ei voi yhtään mitään.
Nyt olisi jo hyvä aika katsella joukkueen plus-miinustilastoa. (
http://sm-liiga.fi/tilastot/kokonaan.html?s=09-10&b=rs&t=hifk&type=&l=k_plusmiinus) Kaikki jotka ovat tuossa tilastossa pakkasella ovat tavallaan epäonnistuneet ja heidän pitäisi ehdottomasti parantaa suoritustaan. Ja jos Lennulla on seitsemän pelin jälkeen -3 on tulos huono. Ei suinkaan voi sanoa että ihan hyvin on mennyt, on siellä ollut tolppakin. Vastaavalla jatkumolla tulisi muuten koko kauden saldoksi -24. Mutta eihän ongelma ole yksinäään Petrellin, HIFK:n ykköspakkipari vetelee samoilla pakkasilla. Ja Wirtanen.
Yllä olevista vedän ainakin itse välittömästi seuraavat johtopäätökset.
1. Pakistoon täytyy tehdä jotain, ykköspari ei voi pelata keskiarvolla -0,43 /ottelu. Hienona kuriositeettina voi mainita että kaikki muut HIFK:n pakit, jopa katastrofi-Haverinen tai mestis-Ahonen ovat vähintään nollilla.
2. Pakiston kuntoon laittamisen kanssa samaan aikaan täytyy saada hyökkäyksen jarruosasto kondikseen. Tällä hetkellä jokin mättää. Tämän osaston uskoisin kuitenkin parantuvan kunhan HIFK saa mukaan Järvisen. Toivottavasti Dahlman saa myös jatkon, se toisi hyvin leveyttä HIFK:n hyökkäykseen. Mun mielestäni jarruosaston ongelma on yksipuolisuus. Siellä on niitä mukavia menijöitä jotka kyllä niittaavat mutta siinäpä se. Myös Haatajan mukaantulo auttaa ongelmaan. Yleisesti ajatellaan ettei jarrumiesten tarvitse muuta kuin taklata ja estää maaleja. Miksi? Miksei ns. jarrumiehet voi myös edes yrittää tehdä peliä? Siksi esim. Liivik-Petrell samassa ketjussa ei vaan toimi. Nämä kaverit ovat aivan liian samantyyppisiä, heidät pitäisi ehdotttomasti laittaa eri ketjuihin.
3. Ns. ykkösketjulle on tehtävä jotain. Kyllä heidän kuuluu ratkoa pelejä myös tasakentällisinkin. Yleensä täällä puhutaan aina kahdesta kovasta sentteristä, mä puhun mielelläni kahdesta kovasta ketjusta. Se miten nuo ketjut koostuvat, onko niissä ketjunsa sielu keskellä vai laidassa on mulle ihan se ja sama. Tärkeintä on että nuo kaksi ketjua alkavat toimimaan ja tekevät tulosta tasaisesti, myös tasakentällisin. Mutta se on kyllä aivan se ja sama ketkä siellä ovat, kahden kärkiketjun pelit pitää saada toimimaan.
Nämä asiat kun saadaan kondikseen voidaan alkaa tarkastelemaan maalivahteja. Nykyinen 93%:n taso riittää jos kenttäpeli saadaan siihen kuntoon että HIFK ihan oikeasti hallitsee pelejä. Mutta onhan se selvä ettei nuo prosentit pitkässä juoksussa riitä jos vastustaja takoo 40+ laukausta ottelussa. Mä nimittäin tuppaan ajattelemaan että 20 "helppoa" skodea ottelussa tuottaa yhden maalin, 40 samankaltaista "helppoa" skodea tuottaa 3 maalia, eikä suinkaan 2. Eli, mä olen sitä mieltä että maalivahtien prosentit nousevat tuosta ylöspäin jos vain kenttähallinta saadaan HIFK:lle. Ja jos tuohon saumaan ladataan vielä maaliin Thomas niin sitten ollaan jo lähellä.