Mä olen veli-Johanneksen kanssa ollut samoilla aatoksilla jo pidempään. Tällä hetkellä täysi susi, mutta luotan, että Ari löytää pelinsä kevättä kohden ja nousee yhdeksi luottopakiksi keväällä ja kevään peleihin. Tänä vuonna ei nimittäin jäädä puolivälieriin! Jos näin tapahtuu, niin voitte kivittää mut julkisesti Nordiksen edessä.
Mä olen leikkinyt tällä samalla ajatuksella oikeastaan kauden alusta lähtien. Ainoa ongelma on vain siinä, että juuri nyt Vallin ei pelillisesti mahtuisi jatkuvasti pelaavaan kokoonpanoon. Tai tähdennetään, että Vallin taistelee Melartin kanssa paikasta kokoonpanossa, noin niin kuin toteutuneiden peliesitysten osalta. Siis, jos ollaan rehellisiä.
Vallinin puolesta puhuu kokemus ja nimenomaan siksi, että
odotettu taso on sellainen, josta IFK:lle on hyötyä keväällä. Ongelma vain on siinä, että mitään takeita sen toteutumisesta ei ole. Vallin on sen hintainen pelimies, että parempia esityksiä kuin nyt on saatu, on kyettävä antamaan. Jos Vallin ei onnistu, tai vaikka onnistuisikin, hän jatkanee kauden jälkeen matkaansa. Hän on palkkasoturi, eikä siinä mitään.
Melartin puolesta puhuu se, että hän on selvästi mennyt kesän aikana eteenpäin ja ansaitsisi sen ja myös esitystensä perusteella enemmän näyttöpaikkoja. Melartin ura on vielä lapsenkengissä ja IFK:lle tulee olemaan tästä kaverista tulevaisuudessa enemmän hyötyä kuin Vallinista, näin uskallan väittää.
Koska lähtötilanne on juuri se, että "Vallin on keväällä iskussa", hänen kanssaan ollaan huomattavasti pitkäpinnaisempia kuin mitä esitykset kentällä edellyttävät. Melartin pelipaikka on toistaiseksi löytynyt Kousan kustannuksella, pl. Vallinin saikku. Tällöin Kousa on istunut katsomossa. Hyvä asia on se, että Melart saa pelata suuria minuutteja Mestiksessä, sen sijaan että istuisi katsomon puolella ja odottaisi paikkaansa pelaavassa kokoonpanossa.
Vallinilla on hyvät näytöt menneisyydestä. Ymmärrän, jos on jotain pikku vammaa ja peli on siksi huonoa. Tällöin paikka on kuitenkin katsomossa, ei kentällä. IFK:lla on sen luokan pakkeja, joiden on pystyttävä kantamaan joukkuetta, vaikka kokoonpanossa kaksi nuorta jannua olisikin. On niitä muillakin. Pelisysteemi on kuitenkin kunnossa ja se helpottaa pelaamista.
Vallinin pitää nyt pistää joku ekstrakuuri päälle, jotta liike saataisiin sille tasolle kuin odottaa sopii. Kun peli kulkee, se on parhaimmillaan oikeinkin hyvää. Mutta huonoja pelejä on ollut liikaa. Sanoisin, että yhtä hyvää peliä vastaan on neljä huonoa. Se ei vain riitä. Näiden kovapalkkaisten vahvistuksiksi hankittujen pelaajien on pystyttävä parempaan kuin mihin Vallin on nyt pystynyt.
Koska IFK:n tiedottaminen on brezneviläisellä tasolla, juuri kukaan ei tiedä, onko Vallin yksinkertaisesti huono vai pelaako loukkaantuneena. Voi olla, että Arska olisi vähemmän fanien sylkykuppina katsomossakin, jos oltaisiin rehellisiä. Tämä on SM-Liiga, ei mikään huippusalainen ydinohjelma. Luultavasti vastustajajoukkueetkin tietävät muiden jengien loukkaantumisista, koska hei, kyllä ne pelaajat keskenään kommunikoivat ja jutut leviää.