Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 937 904
  • 6 860

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jos toi Helin olis yhtä kova tekeen duunia kuin puhumaan paskaa, olisi mesta vielä pystyssä. Koko tapaushan on hyvä esimerkki siitä miten ei pidä tehdä kun uutta ravintolaa avaa. Noitten fanien hurmioitunut suitsutus on kyllä hämmästyttävää, jossain on siis onnistuttu.

Kun tuo omistaja kirjoittelee tuolla facebook sivuilla että ravintolassa on valtavasti potentiaalia etc. niin mikäs tuon ravintolan idea ikäänkuin oli? Olla pelkästään hyvää ruokaa tarjoava paikka, vai oliko tarkoituksena olla paljoa muutakin kuin "pelkkä" ravintola?

Ihmetytti kun äijä kirjoitteli mahdollisuuksista/suunnitelmista avata paksulle sisaruksia ympäri suomea, ja tuossa vaiheessa ravintola oli vasta saatu uudelleen avattua. Tais vähän vauhtisokeus iskeä.

Mua hämmästyttää suuresti kuinka nopeasti tuo paikka väänty konkkaan. Käsittääkseni asiakkaita on riittänyt, joten kai sinne on alkuvaiheessa hankittu aivan saatanan liian kalliit keittiökalusteet jne.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Mua hämmästyttää suuresti kuinka nopeasti tuo paikka väänty konkkaan. Käsittääkseni asiakkaita on riittänyt, joten kai sinne on alkuvaiheessa hankittu aivan saatanan liian kalliit keittiökalusteet jne.

Ihmetytti myös sama, kun asiakkaitakin on käynyt. Mitä tuosta sai selville niin rakentamiseen on mennyt vitusti rahaa, niin ihmetyttää että eikö siellä ole laskettu yhtään mitään etukäteen ja budjetoitu? Minkähän kokoinen raksafirma siellä on huuserannut, voi äkkiä sekin olla konkassa tai miehet lomautettuna kun äijällä ollutkaan varaa maksaa mitään.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ihmetytti myös sama, kun asiakkaitakin on käynyt. Mitä tuosta sai selville niin rakentamiseen on mennyt vitusti rahaa, niin ihmetyttää että eikö siellä ole laskettu yhtään mitään etukäteen ja budjetoitu? Minkähän kokoinen raksafirma siellä on huuserannut, voi äkkiä sekin olla konkassa tai miehet lomautettuna kun äijällä ollutkaan varaa maksaa mitään.

Alimitoitettu aloituspääoma, ylimitoitetut hankinnat (studiokamat, kamerat, verkot, keittiölaitteet yms.) heti alkuun, ilmeisesti liikaa (kallista) henkilökuntaa. Eka konkurssihakemus iski kai maaliskuun alussa, joten aika nopeasti homma meni vituiksi. Maksamatta oli kaikki alkaen rautakaupan laskuista päättyen palkkoihin. Ja tää jätkä haaveilee jostain ketjusta sun muusta sekavasta.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kun tuo omistaja kirjoittelee tuolla facebook sivuilla että ravintolassa on valtavasti potentiaalia etc. niin mikäs tuon ravintolan idea ikäänkuin oli? Olla pelkästään hyvää ruokaa tarjoava paikka, vai oliko tarkoituksena olla paljoa muutakin kuin "pelkkä" ravintola?
.

Studioravintolahan sen piti olla, valokuvausta ja videoita safkan ohella. En oikein alun perinkään ymmärtänyt millaista lisäarvoa sillä saa ravintolalle, ilmeisesti ainakaan liikevaihtoa sillä ei saatu. Alkuperäinen keittiötiimi oli hyvä, keittiömestari kokkimaajoukkueesta ja muutkin ammattilaisia ja ilmeisesti ruoka oli oikeasti hyvää ja kekseliästä. Glogatan 4 palkkasi ne, kun palkkoja ei tullut ja kävelivät ulos maaliskuussa. Sen jälkeen ruoka on kai ollut mitä sattuu ja lähinnä ribsejä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ihmetytti kun äijä kirjoitteli mahdollisuuksista/suunnitelmista avata paksulle sisaruksia ympäri suomea, ja tuossa vaiheessa ravintola oli vasta saatu uudelleen avattua.

Tuossahan homma taisi alkujaan kusta siihen, että kiinteistöstä löytyi jotain lisärahaa vaativaa häikkää. Jos alkupääomaa ei ole, niin kalliin mällin maksaminen tuossa vaiheessa on käytännössä lähes mahdotonta: pankeilta tai yksityisiltä rahoittajilta tuskin enää hirveän paljon lisälainaa lankeaisi ja kun lainarahalla on jo homma aloitettu, niin vetäytyminenkään ei ole helppo paikka.

Eiköhän tässä ollut aika malliesimerkki siitä, miten starttia ei kannata hoitaa. Jos noin keskeiseltä paikalta nappaa tuollaisen kiinteisön edes vuokralle, niin eiköhän ennen lainannostoja kannattaisi varmistua kiinteistön oikeasta tilasta. Ravintola ruokalistaa, tyyliä, henkilöstömäärää ja vastaavaa voi rukata pienellä vaivalla myöhemmin, mutta paskaan kiinteistöön sitouduttuaan on vaikea enää tehdä mitään lainojen ollessa tapissa.

Sinänsä ymmärrän puheet ketjusta. Mitä FB:tä olen seurannut, niin yleisö vaikutti harvinaisen sitoutuneelta paikkaan ja pitivät sen palveluista. Samoin media tuntui huomioivan Paksun normiraflaa paremmin jo ennen rahoitusongelmia. Potentiaalia tuossa olisi, mutta silloin täytyisi kyllä pohjatyöt tehdä paremmin ja ainakaan tällainen päätös ei ainakaan helpota vastaavaa konseptia harkitsevan yrittäjän valintaa.
 
Niin, itsehän tuota paikkaa kehuinkin jossain vaiheessa ja kävinkin siellä useasti.
Jotain tossa paikassa oli sellasta että aina oli kiva mennä. Ehkä se henkilökunta, ilmapiiri ruoka yms. loivat onnistuneen kokonaisuuden.
Saivat aikaan vastakkainasettelun ketjuraflojen kanssa, mikä tarttuu nykyjengiin samantien.

Pitää tuohon Footlessin kokkien hehkuttamiseen tarttua hieman ja eipä tuo KOKKIMAAJOUKKE-keittiömestari kavereineen ole missään kauaa viihtynyt ja varmasti kovalla palkkatasolla edesauttoivat konkurssia.
Kyllähän ne ruokaa osasivat tehdä kuuteen mieheen, mutta niin varmaan pitäiskin.

Lienekkö enään sama jengi glogatanillakaan?

Mielenkiintoinen case oli kyllä. Näitä lisää!
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin, itsehän tuota paikkaa kehuinkin jossain vaiheessa ja kävinkin siellä useasti.
Jotain tossa paikassa oli sellasta että aina oli kiva mennä. Ehkä se henkilökunta, ilmapiiri ruoka yms. loivat onnistuneen kokonaisuuden.
Saivat aikaan vastakkainasettelun ketjuraflojen kanssa, mikä tarttuu nykyjengiin samantien.

Pitää tuohon Footlessin kokkien hehkuttamiseen tarttua hieman ja eipä tuo KOKKIMAAJOUKKE-keittiömestari kavereineen ole missään kauaa viihtynyt ja varmasti kovalla palkkatasolla edesauttoivat konkurssia.
Kyllähän ne ruokaa osasivat tehdä kuuteen mieheen, mutta niin varmaan pitäiskin.

Lienekkö enään sama jengi glogatanillakaan?

Mielenkiintoinen case oli kyllä. Näitä lisää!
Ei kai se keittäjien vika ole, että yrittäjä palkkaa ammattilaiset kalliilla eikä olekaan varaa maksaa palkkoja? Niitten homma oli tehdä hyvää ruokaa ja se on sitten työnantajan ja työntekijän välinen asia mitä siitä sovitaan maksettavan. Käsittääkseni ruoan tasoon homma ei kaatunut.

Kaupunki on täynnä ketjujen ulkopuolisia ravintoloita, Paksu ei ollut mikään poikkeus. Tämmöisiä caseja en kaipaa lisää, vaan ennemmin hyvin hoidettuja ravintola-alan yrityksiä jotka pystyvät luomaan pysyviä työpaikkoja alalle ja hoitamaan asiansa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Oli hieman surkuhupaisa esitys tänään Vaihmalan Hovissa Lempäälässä. Mesta on siis tuollainen "kartano" ja veikkaisin suosituksi hääpaikaksi noilla seuduilla. Tuolla oli salissa veikaten noin 70 asiakaspaikkaa ja paikalla ehkä noin 60 henkeä eli arvaten neljä erillistä seuruetta, jotka olivat etukäteen varanneet 17,90€ noutopöydän. Ruoka oli hintaansa nähden ihan linjassa, ei mitään erikoista, mutta kyllähän tuon nyt söi.

Ongelma vain oli, että sitä ei ollut. Tai siis mitään, oikeastaan. Kaikki oli koko ajan loppu ruoista, lautasista, aterimista ja juomista lähtien. Ruoka tuotiin noutopöytään liian pienissä annoksissa, joista riitti ehkä vajaalle kymmenelle hengelle kerrallaan ja sitten taas jono seisoi. Tämän jälkeen loppuivatkin sitten jo myös astiat. Lopulta ihmiset söivät ruokiansa syvistä lautasista ja lusikalla, koska ne olivat ainoat mitä oli tarjolla ja viidentoista minuutin jälkeen ei jonotuskaan enää oikein maistunut.

Henkilökunnan vähyydestähän tuo sunnuntaipäivänä kai johtui, mutta näidenkin mimmien toiminta oli ihan huumorilinjaa. Kyselyt esim. lautasista toivat tiuskimisia ja allekirjoittaneenkin huosuille lensivät kastikkeet, kun palapaistit runnottiin lennosta kuuma-astiaan. Sinällään ihan ymmärrettävää, että liika kiire vituttaa, mutta mitä sitä asiakkaille tiuskimaan? Ylipäätään ihan amatöörien puuhastelua, johon tuli kuitenkin suhtauduttua lähinnä huumorilla.

Noh, kokemus tuokin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Henkilökunnan vähyydestähän tuo sunnuntaipäivänä kai johtui, mutta näidenkin mimmien toiminta oli ihan huumorilinjaa. Kyselyt esim. lautasista toivat tiuskimisia ja allekirjoittaneenkin huosuille lensivät kastikkeet, kun palapaistit runnottiin lennosta kuuma-astiaan. Sinällään ihan ymmärrettävää, että liika kiire vituttaa, mutta mitä sitä asiakkaille tiuskimaan? Ylipäätään ihan amatöörien puuhastelua, johon tuli kuitenkin suhtauduttua lähinnä huumorilla.

Ihmekö tuo jos henksua vituttaa, kun tuollaiseen paskaan viskataan. Esimies/yrittäjä on ryssinyt homman totaalisesti, jos ei kerta mitään ole tarjolla. Sunnuntai ei ole kovin hyvä tekosyy kiireelle, asiakas tuskin osaa ajatella että saanpa nyt pyhänä paskempaa palvelua kuin yleensä koska henksukulut on isommat. Ammattilainen ei tietysti tiuski asiakkaalle, mutta eipä tommosille keikoille ammattilaisia saakaan, ja sitten se turhautuminen puretaan lähimpään naamaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Esimies/yrittäjä on ryssinyt homman totaalisesti, jos ei kerta mitään ole tarjolla. Sunnuntai ei ole kovin hyvä tekosyy kiireelle, asiakas tuskin osaa ajatella että saanpa nyt pyhänä paskempaa palvelua kuin yleensä koska henksukulut on isommat.

Eihän tuossa mitään ryssimistä ole ollut. Yrittäjä vain nauraa partaansa ja tilittää tämänkin viikonlopun tulot.

En arvosta tuommoista vedätystä, mutta onnistuminenhan tuo on. Ja koko kesä samaa, miksi ihmeessä tekisi jotain toisella tavalla.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
En arvosta tuommoista vedätystä, mutta onnistuminenhan tuo on. Ja koko kesä samaa, miksi ihmeessä tekisi jotain toisella tavalla.
Kunnes kolahtaa omaan nilkkaan ja niitä asiakkaita ei enää tulekaan ja sitten yrittäjä itkee keskustelupalstoilla miten verottaja kaatoi lafkan...
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Eihän tuossa mitään ryssimistä ole ollut. Yrittäjä vain nauraa partaansa ja tilittää tämänkin viikonlopun tulot.

En arvosta tuommoista vedätystä, mutta onnistuminenhan tuo on. Ja koko kesä samaa, miksi ihmeessä tekisi jotain toisella tavalla.

En usko, että tuollainen voisi jatkua koko kesän läpi. Siinä visiossa työntekijät joutuvat burn out -lomalle ja maine kiirii. On niitä juhlien kattauksia tarjolla kuitenkin sen verran, että tuskin on varaa monella tahallaan sössiä asiakastilaisuuksia.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ovet avattiin, kun tarvittavasta 300 000 eurosta oli saatu joukkorahoituksella kasaan vain 75 000.

Rahat oli luvattu palauttaa, mikäli uusi startti ei onnistu. Nyt:n mukaan näin ei ilmeisesti kuitenkaan käy, vaan joukkorahoittajat menettävät rahansa.

Haiskahti vähän kusetukselta tuo ovien avaaminen, kun vasta 25% rahoista oli kasassa. Tällähän vältettiin rahojen takaisinmaksuvelvoite. Jantteri tiesi tasan tarkkaan, ettei tuolla rahalla rafla pysy auki kovin kauaa.

Ihme jengiä kyllä, kun lappaavat rahaa tuommoiselle jannulle, joka ei osaa liiketoimintaa edes vähän alusta.
 

#76

Jäsen
Eihän tuossa mitään ryssimistä ole ollut. Yrittäjä vain nauraa partaansa ja tilittää tämänkin viikonlopun tulot.

En arvosta tuommoista vedätystä, mutta onnistuminenhan tuo on. Ja koko kesä samaa, miksi ihmeessä tekisi jotain toisella tavalla.
Voi toki olla puhdastaammattitaidon puutettakin yrittäjältä tai tilat eivät anna myöden isompaa keittiötä. Useassa ravintolassa ihmetellyt miten ruuan tulo kestää vaikkasali liki tyhjä. Jää aina pohtimaan miten homma toimii, jos sali olisi täynnä. Ettei taloudelliset reaaliteet pakota hakemaan maksimaalista määrää salipaikkoja, että paikalla on edes alkeelliset mahdollisuudet pysyä pystyssä.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Nyt viime päivinä saanut sekä loistavaa että surkeaa palvelua. Tai ei voi sanoa surkeaa kun sitä ei ollut ollenkaan. Aloitetaan siitä huonommasta kokemuksesta.

Sunnuntaina saatiin päähän mennä käymään Kangasalla Vehoniemen automuseossa ja muutenkin siellä alueella pyörimässä. Näköjään museon yhteydessä toimii nykyään lelukauppa jossa paljon autoja valikoimissa. Kummipoikakin sattuu olemaan hulluna autoihin niin ajattelin ostaa mahdollisesti omasta autosta leluversion. No kaupan tiskillä ei näkynyt ketään ja odottaessa juotiin kahvit sekä kierrettiin ne muutamat museoautot läpi. Siitä takaisin kaupan tiskille eikä ketään vieläkään myymässä. Muitakin asiakkaita oli paikalla ostomielessä. Kohta paikalle tulikin lelukaupan pitäjä kahden kaverinsa kanssa. Tässähän tietenkin kaikki odotti että nyt voisi jotain ostaa, mutta ei todellakaan. Kyseinen nainen päättikin sitten tarjota kakut ja kahvit vielä kavereilleen vaikka asiakkaita olisi ollut ja hän varmasti näki meidät kun vieressä oli. Siitä sanaakaan sanomatta he vain lähtivät kahvilan jonoon ja jättivät asiakkaat ilman palvelua. Siitä kaikki hämmentyneet asiakkaan vain kävelivät ulos ostamatta mitään. Eipä kyllä tule tuonne toiste mentyä vaikka lähellä onkin. Mutta eipä kaupan ensisijainen tavoite näyttänyt olevankaan myynti.

Loistavaa palvelua taas sai Visionilta. Perhovavan keski- ja kärkiosassa alkaa pientä halkeamaan olemaan ja kyselin vähän niiden korvaamista uusilla. Osista sai ison alennuksen kun vaihtoi molemmat eikä tarvinnut edes vanhoja lähettää sinne kuten yleensä. Sai ne pitää varaosiksi. Aika vaikea on ajatella seuraavaksi vavaksi mitään muuta kuin Visionia.
 

Veijari

Jäsen
Netrauta.fi

Paska lafka - netrauta.fi
Tilattiin kotipihalle ~4m²:n kasvihuone hyvissä ajoin keväällä. Tilausta tehdessä toimitusajaksi luvattiin vko 20-21.
Saapui viikko 21, saapui viikko 22 eikä kasvihuoneesta vilaustakaan. Soitto netrautaan josta ei vastausta. Sähköpostiviesti asiakaspalveluun josta vastattiin päivän-parin päästä että lähetys on lähtenyt teille vko 22 maanantaina ja lupasivat että toimitus on perillä parin päivän sisällä.
Tuli viikko 23 eikä kasvihuoneesta vilaustakaan. Soitto Netrauta.fi asiakaspalveluun josta ei tietenkään vastata. Sähköpostiviesti asiakaspalveluun josta ei vastausta.
Tänään kasvihuoneen maahantuoja(!), tms. soittaa etteivät pysty toimittamaan kasvihuonetta meille.
Tähän päivään mennessä tuolta Netraudasta ei ole vastattu viimeisimpään kyselyymme kasvihuoneesta. Varsin laadukasta asiakaspalvelua, sanoisin. Rahoista ei ole tietoa missä menevät ja mitä kautta ja milloin tulevat takaisin. Onneksi maksettiin Visalla.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
S-Pankin tililtä lähti vähän suurempi summa kuin mitä sieltä tiskiltä nostettiin. Olivat kuulemma itsekin huomanneet sen virheen ja viikko sitten lupasivat korjata asian, mutta ei näy eikä kuulu.

EDIT. Tuli kun toisen kerran asiasta mainittiin.
 
Viimeksi muokattu:

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Voi toki olla puhdastaammattitaidon puutettakin yrittäjältä tai tilat eivät anna myöden isompaa keittiötä. Useassa ravintolassa ihmetellyt miten ruuan tulo kestää vaikkasali liki tyhjä. Jää aina pohtimaan miten homma toimii, jos sali olisi täynnä. Ettei taloudelliset reaaliteet pakota hakemaan maksimaalista määrää salipaikkoja, että paikalla on edes alkeelliset mahdollisuudet pysyä pystyssä.

Isoissa keittiöissä tehdään isoja juttuja ja pienissä keittiöissä pieniä juttuja, tätä ei monet amatööriravintolat tunnu ymmärtävän.

Hiljaisina arki-iltoina, varsinkin kun ei ole pöytävarauksia, niin ymmärrän ettei keittiössä ole hirveästi etukäteisvalmisteluja tehty. Tällöin ainoana asiakkaanakin saattaa mennä hetki.
 

Stoll

Jäsen
Hetki sitten lähikaupassa, jossa palvelee myös posti, oli englantia puhuva tyttönen lähettämässä jotain pakettia yms. Häntä palveli sitten n. 50v täti joka ei sitten lontoota hallinnut, ainoa sana mikä tuli niin oli "economy or ykkösluokka?" ja tsirbula ei ymmärtänyt tätiä alkuunkaan ja päivitteli että miksi se maksaa 23,50 vaikka aina ennen on ollut 17,50 eli oli siis ennenkin asioinut samalla asialla. Täti jopa sanoi hinnat suomeksi. En kuitenkaan kerinnyt olemaan avulias aatu ja ruvennut hoitamaan asiaa rallienkulla kun paikalle tuli luojan kiitos englannin hallinnut nuorempi myyjä. Vanhempi oli hieman nolona osaamattomuudestaan, kiva täti tosin.

Eikö näiltä myyjiltä vaadita edes pientä englannin osaamista? Luulisi ainakin kaupan alalla tälläinen ehto olevan kun asiakkaat varsinkin kesäisin on monikielistä sorttia. Toinen vaihtoehto olisi näille vanhemmille myyjille pieni kielikurssi työnantajan puolesta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tilastokeskus on pulju, josta saa aina paitsi hyvää ja ystävällistä palvelua, myös kaipaamansa tilastot nopeammin kuin ehtii kissaa sanoa. Tänään duuniin liittyen piti yksi tieto saada ja vähän valiteltiin, että hetki voi mennä. Noin 4 minuutin kuluttua soittivatkin takas ja tiedot olikin jo kasassa.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Toinen vaihtoehto olisi näille vanhemmille myyjille pieni kielikurssi työnantajan puolesta.
Homma on kussu siinä vaiheessa ku postit siirrettiin Siwojen ja Valintatalojen yms. hoitoon. Yleensä näillä kassoilla ei oo homma hanskassa ja jonoa kertyy, ku kauppaa hoitaa yksi täti tai setä.

Meillä lopetettiin paikallinen posti ja homma siirrettiin Siwaan. Kaupantäti valitti, että oli saanut asiaan noin tunnin perehdytyksen. Eli en syytä työntekijöitä. Hommaa ei vaan oo ajateltu loppuun asti.

Kielihommasta sen verran, että vois ne pitempään Suomessa oleskelevat ulkomaalaiset opetella pari sanaa suomee...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kielihommasta sen verran, että vois ne pitempään Suomessa oleskelevat ulkomaalaiset opetella pari sanaa suomee...

Näin varmasti, mutta Suomessa on silti turisteja ja muita lyhytaikaisesti maassa oleskelevia henkilöitä, joten tällaisten henkilöiden palvelemisessa se englannin taito auttaa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Meillä lopetettiin paikallinen posti ja homma siirrettiin Siwaan. Kaupantäti valitti, että oli saanut asiaan noin tunnin perehdytyksen. Eli en syytä työntekijöitä.

Lisäksi työntekijät eivät saa (ainakaan tietämissäni paikoissa) mitään ekstraa siitä, että hoitavat aiempien toimiensa ohella nyt myös nuo postit ja matkahuollot. Yrittäjänkin saama korvaus on ilmeisesti sen verran pieni, että läheskään kaikki eivät uusi sopimustaan, kun ensimmäinen sopimuskausi on takanapäin.

Kerran ei löytynyt yhdeltä Ärrältä Helsingissä lähettämääni pakettia, eikä paketin kyselijää oltu suostuttu auttamaan katoamisilmoituksen/selvittelypyynnön kanssa mitenkään. Lähetystunnuksella siis kävi kyselemässä.

Soittelin sitten postin jonotusnumeroon ja kun sieltä viimein vastattiin, niin oli puolestaan hyvinkin palvelualtis työntekijä. Kuvailin paketin ulkonäön ja täti pyysi odottamaan sen aikaa linjalla, että pirauttaa pikaisesti tuonne Ärrälle. Sieltähän se oli hyllyllä ollut koko ajan ja löytyi, kun joku vaan viitsi käydä katsomassa.
 
Eikö näiltä myyjiltä vaadita edes pientä englannin osaamista? Luulisi ainakin kaupan alalla tälläinen ehto olevan kun asiakkaat varsinkin kesäisin on monikielistä sorttia. Toinen vaihtoehto olisi näille vanhemmille myyjille pieni kielikurssi työnantajan puolesta.

Kaupan ala kärsii kroonisesta työvoimapulasta, joten ei voida asettaa älyttömiä vaatimuksia perushenkilöstölle. Eri asia sitten, jos kohde on erityisen turistivilkkaalla sijainnilla, mutta tällöin maksetaan kielilisää. Mun lähikaupassa on yöntimppa, joka puhuu ilmeisesti englantia äidinkielenään ja suomea vain pari sanaa. Suomessa on kuitenkin asiat hyvällä tolalla, sillä lähes poikkeuksetta joka paikasta löytyy ainakin joku työntekijä, joka bamlaa lontoota. Samaa ei voi sanoa esim. Saksasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös