Niin siis kyseessä ei ole pysäköintivirhemaksu, vaan yksityisen valvontafirman antama sopimusrikkomuksesta annettu maksu? Sittenhän asia ei ole kovin yksinkertainen.
Jotta sopimus voi syntyä, on sen osapuolten oltava asiasta tietoisia. Näitkö ehdoista kertovat kyltit parkkipaikalle ajaessasi?
En missään tapauksessa kehota tekemään näin, mutta olen kuullut joidenkin tomivan seuraavalla tavalla: sopimusrikkomusmaksu jätetään maksamatta. Kun siitä tulee karhu, ilmoitetaan valvontafirmalle, ettei olla sopimuksen osapuolia ja pyydetään valvontafirmaa ottamaan yhteys oikeaan sopimusosapuoleen. Tämän jälkeen ei enää reagoida valvontafirman viesteihin. Seuraavaksi todennäköisesti tulee perintätoimistolta, jonka omistussuhteet ovat valvontafirman kanssa hämmentävän samankaltaisia, perintäkirje. Tällöin ilmoitetaan, että väitetty sopimus on kiistanalainen, ja pyydetään lopettamaan perintä. Jos perintä jatkuu, niin perintäyhtiöstä voi tehdä ilmoituksen. Tämän jälkeen vaan odotellaan luvattua haastetta oikeuteen. Jos joku joskus sellaisen saisi, tulisi valvontafirman todistaa, että henkilö, joka on sinne haastettu, on sopimusosapuoli, ja on ollut sopimuksesta tietoinen, ja siten velvollinen maksamaan vaaditun summan.
Jostain syystä yhtään tuollaista oikeusjutta ei ole käyty. Olen myös kuullut, että muistutukset sisältävät mihinkään perustumatonta uhkailua ja väärää tietoa Suomen laista. Varmaksi en sano, kun en ole osapuolena ollut. Kerron siis toisen käden tietoa.
Uudelleen haluan painottaa sitä, että en kehota ketään toimimaan tuolla tavoin. Olen vain kuullut, että jotkut toimivat noin. Jokainen tietenkin itse päättää, miten pysäköi ja minkälaisia laskuja maksaa. Lakeja ei pidä rikkoa, vaan ehdottomasti noudattaa.
Ja kerta kiellon päälle: en kehota ketään toimimaan noin.