S-Pankki ja sen "asiakaspalvelu". Palvelu on tosin vain nimessä, oikeasti sellaista ei ole. Tätä tahtia ei enää asiakastakaan. Uusi puhelin, agendana sovelluksen asennus. Vaatii kirjautumisen verkkopankkitunnuksilla. Tunnukset esiin. Lyön sisään. Väärä salasana. Toistan ja teen kolmannen kerran, aina sama vastaus. Salasana ei voi olla väärä, koska en ole sitä ikinä vaihtanut ja vain yksi on selvästi kirjailtu verkkopankin avauslomakkeeseen ja toiminut joku vuosi sitten, kun viimeksi on samaan tarkoitukseen tarvinnut. Tässä kohtaa vanhalla puhelimella verkkopankkin avaaminen tietokoneen selaimella. Tarkistus, että käyttäjätunnus on oikein. Check. Ajattelin, että vaihdan salasanan, tuossa on kohta. Toiveikkaana auki, "ei käytössä tällä tunnistamistavalla". Eikä voinut vaihtaa sovelluksessakaan. Selevä.
Tässä kohtaa oli jo sen verran korkealla verenpaine, että ajattelin että lyön niin kauan oikean tunnuksen ja salasanan, että se menee lukkoon. Sunnuntai kyseessä, niin siihen hätään ei apua mistään saanut. Se äärimmäisen pieni mahdollisuus, jos olisi sormi osunut viereiseen näppäimeen. Ei ollut. Homma lukossa ja edessä käynti konttorilla. Puhelinpalvelu ei palvele ilman tunnistautumista ja vanha puhelin ei toimi enää kuin muutamia kymmeniä sekunteja kerralla ennen sammumista ja uudessa ei ole sovellusta.
Sitten taas verkkopankkiin varaamaan aikaa. Ensimmäiset vapaat kuukauden päähän! Koitin kaksi päivää metsästää chatissä ihmistä linjalle, ei kertaakaan päässyt edes jonoon. Olisin antanut vähän palautetta. Tänään sitten kiireellä töiden jälkeen "palvelupisteeseen", joka menee kiinni klo 17. Siinä numeromasiinassa lukee, että numeroiden antaminen loppuu klo 16. No shit Sherlock! Työt loppuu klo 16, ei mahdollista olla paikalla ennen sitä.
Sitten huomasin, että masiinassa roikkui kaksi lappua, jollain oli vissiin mennyt hermo jonotuksen pituuteen ja pääsin sisään, jonotettuani vielä puoli tuntia. Tunti meni siitä hetkestä sisäänpääsyyn, kun lappu oli tulostettu, jonossa 6. Taas seuraava ongelma, ajokortti - ei käy, passi - ei käy, vanha, dokumentit verkkopankin avauslomakkeista, tunnukset, tunnuslukutaulukot - ei käy. Vielä viimeisillä "voimilla" koitin nätisti kysyä, että anna valtakirjapohja, mä allekirjoitan sen niin mukana ollut seuralainen voi toimia sen valalla - ei käy. Syke hakkasi varmaan kahtasataa. Kohtuullisen asiallinen palaute heidän toiminnasta pääsi kyllä ilmoille ja sen jälkeen hän sitten ilmaisi, että puhelimella voi tunnistautua! Ou rili! Näin maalaisjärjellä se on näistä tarjoamistani kaikkein helpoin joutua vääriin käsiin. Ei kait siinä sitten, huomenna koitetaan uudelleen, jos vanha suostuu vielä käynnistymään. Tiskin alta sentään löytyi palveluaika ennen työvuoroani, mutta kokonaisuutena tämä kokemus on kyllä aivan vertaansa vailla. Millähän vuosituhannella tämä lafka elää, kun kuvittelee, että ihmiset pystyy hoitamaan asiansa välillä 9-17? Arkisin. Ja toimintaperiaatteet hakee jäykkyydessään vertaistaan. sen kerran kun tähän "asiakaspalveluun" edes pääsee käsiksi.
En väitä, etteikö vikaa olisi myös peilissä. Härkäpäinen tunnusten hakkaaminen oli turhaa, mutta eipä siihen olisi mistään saanut apua. Ajokortilla ja passilla (vanhentunut) on tähän saakka voinut tunnistautua jokaisessa instanssissa, missä on tullut asioitua. Täytyy toivoa, että huomenna saan vanhan puhelimen auki, se on ollut melkoisen työn takana viimeiset päivät. Edes hetkeksi. Ilman laturia ei edes sitä hetkeä.