Itse lensin tossa joku aika sitten Jenkkeihin Finskin koneella. Tein lähtöselvityksen netissä, ja itse sain valita paikan missä haluan istua. Nappasin sitten nuo exit-paikat eikä niistä veloitettu mitään extraa. Ei meiltä koneessa mitään kielitaitoa kysytty missään vaiheessa. Ja musta ei varmaan olisi ollut mitään apua hätätilanteessa, sillä habaa ei ole mitenkään hirveästi ja se näkyy kyllä päälle päin, kun olen pätkä.
Muutama kommentti exit-paikkasääntöihin ja käytäntöihin. Exit-paikalla istumiseen ei tarvita isoa habaa, riittää, että matkustaja on
normaalikuntoinen terve ihminen. Voi olla vahva mies tai hento nainen. Penkkitulosta ei kysytä.
- Exit-paikalla ei voi istua, sellainen matkustaja, joka ei kokonsa ja kuntonsa puolesta kykene liikkumaan normaalisti (ylilihava ihminen ei voi istua exit-paikalla, rajana on se, että turvavyön pitää mennä kiinni, jatkopalaa ei saa käyttää). Paikalla ei voi istua myöskään kuuro tai näkövammainen tai esimerkiksi jalka suoraksi kipsattu jääkiekkoilija.
- Exit-paikalla ei saa istua myöskään matkustaja, jonka henkinen kunto on sellainen, joka estää häntä ymmärtämästä ohjeita (esim. pillerihumalainen tai alzheimer-raunio).
- Exit-paikalla ei voi olla matkustajaa, joka kieliongelmista johtuen ei ymmärtäisi annettuja ohjeita.
- Lapset (alle 12v)ja sylivauvat eivät voi istua exit-paikalla, vaikka olisivat vanhempiensa mukana
- Exit-paikalla ei saa myöskään istua karkoitettava matkustajaa (deportee, ilman saattajaa) tai pidätetty matkustaja (poliisin saattama)
Miten exit-paikat jaetaan? Väärin, on yleinen vastaus. Useimpien mielestä exit-paikka (eli ylimääräinen jalkatila) kuuluisi juuri heille, eikä muille. Koska he ovat pitkiä...tai matkustavat paljon...tai ovat väsyneitä...tai pelkäävät lentämistä...tai tarvivat paljon tilaa, koskasataerilaista syytä. Tosiasiassa exit-paikkoja ei riitä kaikille, jolloin joku jää ilman ja joutuu tyytymään tavalliseen paikkaan (siis sellaiseen, josta on maksanut).
Exit-paikkoja jaetaan eri perusteilla ja eri tilanteissa ja myöskin ajankohdasta riippuen. Finnairilla lomalennoilla ne voi varata lisämaksua vastaan. Finnairin kaukolennoilla ne voi nykyään varata lisämaksua vastaan. Jossain vaiheessa kuitenkin tulee tilanne, että lähtöpäivä lähestyy ja paikat on myymättä, jolloin ne täytetään ilman lisämaksua. Aika usein näissä tilanteissa paikoille pyritään sijoittamaan joko kanta-asiakkaita (FinnairPlus tasokortit: hopea, kulta ja platina) tai niitä matkustajia, jotka ovat ostaneet kyseiselle lennolle kalliimman lippuluokan lippuja. Lennollehan on myynnissä esimerkiksi turistiluokkaan vaikkapa kahdeksaa erihintaista lippua, joissa on erilaiset palautusehdot jne. Se, että voiko exit-paikan varata etukäteen nettitsekkauksessa tai lipun ostohetkellä riippuu siis lipputyypistä, vapaiden paikkojen määrästä ja kanta-asiakasstatuksesta sekä siitä, paljonko on aikaa lennon lähtöön. On siis monta muuttujaa, joiden perusteella paikat arvotaan.
Koneessa matkustamohenkilökunta
on velvollinen tarkastamaan omalla ovialueellaan istuvien exit-paikkalaisten kelpaavuuden. Jos matkustaja ei ole kelpaava, niin matkustaja vaihdetaan toiseen paikkaan. (Edit: vastuu turvallisuudesta on siis lentoyhtiöllä.)
Käytännössä tämä tsekkaus tehdään aina ja matkustaja ei sitä välttämättä edes huomaa. Esimerkiksi näin: lentoemäntä toteaa "hei, tervetuloa" ja kun saa vastauksen "kiitos", toteaa, että ei kieliongelmaa, ei mielenvikaa ja pystyi liikkumaan normaalisti. Kieliyhteys toteutuu myös englannilla, ruotsilla tai millä tahansa kielellä, jota kyseinen emäntä puhuu. Esimerkiksi englannin kielen tasoa ei tarvi todistaa kielitutkinnolla, aivan perustaso yes-no-marlboro riittää.
Aiemmin viitatussa tapauksessa venäläisiä lapsia/nuoria/vaihto-oppilaita, lentoemäntä totesi, että fyysisesti ei rajoitteita ja yhteinen kieli, todennäköisesti englanti löytyi. Ei ongelmaa. Jos nuoriso ei puhunut englantia, emäntä joko puhui venäjää tai
teki virheen. Siitä, oliko nuo nuoret muutoin "oikeat valinnat" "paremmille paikoille", voi olla toki montaa mieltä.
Aiemmassa eismerkissä mainittu B757-koneen ahtaus ja epämukavuus pitkillä lennoilla on yhtiön tiedossa. Siksi Torontoon myydään vain turistiluokan paikkoja. B757-laivastosta Finnair on luopumassa parin vuoden päästä (luojan kiitos, sanovat monet).