La 9.1.2010 KalPa - JYP

• 39 668
  • 241

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
On totta, että en ole asiantuntija, mutta siinä missä minä sinun mielestäsi vähättelen tapausta, niin vastaavasti itse liioittelet asiaa.
"kolme aivotärähdystä riittää esim. jääkiekossa uran loppumiseen siihen."
Eric Lindros kärsi urallaan 8 aivotärähdystä ja vaikka se haittasi hänen loppu-uraansa merkittävästi, niin ei hän niiden takia suoranaisesti joutunut lopettamaan.

Jääkiekonkaan taklauksista tulleet iskut tai niistä tulleet aivotärähdykset eivät ole vaikutuksiltaan vakioita. Kuitenkin siinä missä jalkavammojen kohdalla jokainen ymmärtää, että onhan sillä ihan helvetinmoinen ero että onko kyseessä ruhje vai luun katkeaminen, niin on päähän osuneiden kohdalla on vain aivotärähdyksiä.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko näin? Laittakaa niitä sääntökirjalainauksia, itse en tuommosta pykälää ole tiennyt.
b) Pelaajalle, joka vahingoittaa vastustajaa ”pään tai niskan alueelle kohdistuneen taklauksen” seurauksena, tuomitaan:
Ottelurangaistus(OR)

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
On totta, että en ole asiantuntija, mutta siinä missä minä sinun mielestäsi vähättelen tapausta, niin vastaavasti itse liioittelet asiaa

Väittämääsi liioittelusta en niele, kyseessä sattuu olemaan niin vakava asia, että sen vaikutukset ovat pysyviä ja ihmiselle elämä ja mahdollisuus elää terveenä peliuran jälkeenkin taitaa kuitenkin olla merkityksellisempää, kuin kestää pelaajana kahdeksan aivotärähdystä.

En ihan varma nykyisestä kiekkopuolen linjauksesta aivotärähdysten osalta suomessa ole, mutta muistikuvani on, että kolmesta loppuu. Korjatkoon tämän joku, jolla sillä puolella tietoa on.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Toki kolmeen aivovaurioon voi loppua jos ne tarpeeksi pahoja ovat.

Jani Hassinen on samaa mieltä: - Olen kuitenkin ymmärtänyt, ettei aivotärähdysten määrä ratkaise, vaan se, miten mäjähtää. Ja viimeksi mäjähti kovaa

Esimerkkeinä vaikka Hassiselle riitti viisi ja Jani Nikolle neljä. Ericin pikkuveljelle riitti kolme NHL-tason aivotärähdystä (+ ne mahdolliset junioriaikaiset). Mike Richterille riitti kaksi ja muistaakseni Steve Moore:lle mäjähti kerran kunnolla...

Viimeksi muokattu:

Ritola#24

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
b) Pelaajalle, joka vahingoittaa vastustajaa ”pään tai niskan alueelle kohdistuneen taklauksen” seurauksena, tuomitaan:
Ottelurangaistus(OR)
Pään tai niskan alueelle. Kyllä. Ensimmäisessä viestissä et puhunu päästä ja niskasta.
Tuo sääntö ei mielestäni ole koskaan ollut järkevä, MUTTA ei pitäisi tulla enää kenellekkään yllätyksenä. Mielestäni tuosta olisi ollut oikein Strömbergille se max. 2min.

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
johan minä korjasin:
http://www.nytimes.com/2004/01/29/sports/hockey-lindros-sustains-another-concussion.html
ja tuo oli vuodelta 2004, joten pieni mahdollisuus on että niin tuon jälkeenkin joku tuli. Toki kolmeen aivovaurioon voi loppua jos ne tarpeeksi pahoja ovat.

Niin, tokikaan tuo korjaamisesi ei koskettanut käytäntöjä ja lähtökohtia suomessa vai, mitä? -)

No, eiköhän tämä lie väännetty ja kukin jääköön käsitykseensä pään vammojen vakavuuden merkityksestä. Toivotaan kuitenkin, että meitin debatti olisi saanut useammankin kaverin näitä pohdiskelemaan, silloinhan siitä olisi jopa jotain hyötyäkin, sen verran vakavasta asiasta mielestäni on kysymys, että ansaitsee tulla perinpohjin pohdituksi luonnollisesti varsinkin kiekkoilijoille, mutta hyvä olisi, jos katsomoistakin jotakin ymmärrystä asialle löytyisi, ettei tarvitsisi pohdiskella miksi joku sääntö on sellainen kun se on ja kenen etua se tarkoitettu ajamaan.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Dieselin viestistä en muuttaisi sanaakaan, juuri näin!

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
En tainnut JP:lle käy pahemmin, näytti hakkaavan käsiä yhteen Urheilugaalassa :)

Kopari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jokipojat, Mikkelin Kittaajat
Ei mene hyvin Hytosellä. Joutui ensin Strömbergin yliajamaksi ja sitten vielä urheilugaalaankin. Näinköhän on pelikunnossa enää tällä viikolla? Ei kun pelituntumaa hakemaan D-Teamin kautta.

En tainnut JP:lle käy pahemmin, näytti hakkaavan käsiä yhteen Urheilugaalassa :)

Vaikea oli tunnistaa, kun ei ollut hametta päällä. Tiedä sitten oliko miestä sinne edes kutsuttu. Vakavan aivovamman jälkiseurauksiin kun saatta liittyä hetkellistä ajan ja paikan-, sekä suhteellisuudentajun alenemista. Positiivinen merkki oli kuitenkin, että kädet osuivat yhteen.

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Vaikea oli tunnistaa, kun ei ollut hametta päällä. Tiedä sitten oliko miestä sinne edes kutsuttu. Vakavan aivovamman jälkiseurauksiin kun saatta liittyä hetkellistä ajan ja paikan-, sekä suhteellisuudentajun alenemista. Positiivinen merkki oli kuitenkin, että kädet osuivat yhteen.

Ettei olisi ollut Riston kädet, saattoi olla kyykkysillään Hytösen penkin takana piilossa ja hoiti taputtamisen, toivottavasti oikeaan aikaan.

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hamekangasta

Huh mitä sontaa.

Mielestäni hamekangasta voisi alkaa ostella jo aika monelle täällä kirjoittavalle.

Hytönen ei ole syyllinen siihen, että hänet tyrmättiin. Myönsi vielä jälkikäteen, että teki arviointivirheen. Mielestäni se on miehekästä. Ei hän ole tämän tapauksen subjekti vaan objekti, kuten Ströbäkin.

Hytösen syytä ei ole myöskään SM-liigan säännöt, jotka kuten täällä on jo varmaan 200 kertaa sanottu, ovat yksiselitteiset näissä tapauksissa, missä tulee päähän kohdistunut (ei kohdistettu) taklaus. Se, että Hytönen keräilee hetken tuollaisen tällin jälkeen ei ole mitään hameilua, emme voi aidosti millään perusteella väittää ettei tuo keräily ollut aitoa.

Nyrkkeilyssäkin otetaan lukua juuri siksi, jotta tuomari voi arvioida, onko nyrkkeilijästä jatkajaksi. Tuo sama aika käytetään lätkässä arviointiin siinä, onko tapahtunut loukkaantuminen vai ei.

Hytönen ei ole myöskään syyllinen siihen, jos hän selviääkin vähemmällä eikä tilanne johda varsinaiseen loukkaantumiseen. Tuomari tekee tuon päätöksen siinä hetkessä. Kaikki me haluaisimme, että tuo ekstrasanktio voitaisiin antaa vasta myöhempien tutkimusten jälkeen, mutta se ei ole Hytösen syy ettei näin tapahdu.

Eiköhän tämä keskustelu ala olla tässä. Mielestäni Moderaattorit ovat turhanpäiväisemmästäkin itkemisestä sulkeneet ketjuja...

Sanottakoon vielä kaikkien muiden JYP-fanien tavoin ettei tuossa varmasti mitään tahallista ollut, näitä sattuu. On vaan hyvä, että säännöt pyrkivät suojelemaan pelaajia. Se on lopulta merkityksellisempää kuin se, johtaako joku tuomio joskus yhden runkosarjapelin kohdalla epäoikeudenmukaiseksi tuomioksi tuomittavaan keskusteluun.

Jupa

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Ei pitäisi provoon lähteä, mutta yllytyshulluhan minä muutenkin olen.

Niin, en tiedä mikä tässä Hytösen tapauksessa on nyt savolaisille vaikea sulattaa. Hytönen itse tunnusti rehdisti, että tilanne oli oma virhearvio. Mitä hänen pitäisi vielä tehdä, että muutama savolainen pitäisi J-P:tä kunnioitettavana jääkiekon pelaajana eikä hamekangasta tarvitsevana neitinä?

Ihan varmasti töötti pisti pään hetkeksi sekaisin. Olisiko Hytösen pitänyt mennä heti töötin jälkeen tuomareille huutamaan, että älkää nyt jäähyä antako? Pikkuisen suhteellisuudentajua nyt sinne Kuopion suuntaankin. Muutoinkin ehkä kannattaisi suunnata katseet jo tuleviin koitoksiin.

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Ahaa, Kuopiossa on siis pelattu pelikin lauantaina, itse satuin vain kuulemaan, että joku KalPan pelaaja oli taklannut. Joka siis on ensimmäinen kerta Pekka Virran valmentajauralla ja äärimmäisen pitkästyttävän amsterdamajax-kiekon aikakaudella. Eikä tainnut ihan putkeen mennä se taklaus sittenkään.

Niin, en tiedä mikä tässä Hytösen tapauksessa on nyt savolaisille vaikea sulattaa. Hytönen itse tunnusti rehdisti, että tilanne oli oma virhearvio. Mitä hänen pitäisi vielä tehdä, että muutama savolainen pitäisi J-P:tä kunnioitettavana jääkiekon pelaajana eikä hamekangasta tarvitsevana neitinä?

Eikös Hytönen vielä kaiken lisäksi yrittänyt päästä taklauksen jälkeen tolpilleen, mutta jalat eivät pitäneet ollenkaan. Tuosta episodista tulikin mieleen S.Kapasen sadetanssit Darcy Tuckerin taklauksen jälkeen. Kaksi samankaltaista tilannetta, molemmissa taklattu pelaaja pyrkii vaistomaisesti suuntaamaan vaihtoaitioon. Kapasta pidetään suurena sankarina tapauksen johdosta (sinällään käsittämätöntä), kun taas Hytöselle huudetaan hamekangasta, kun sattui vastaavan tällin päähänsä saamaan.

Taitaapi alkaa olemaan niitä aikoja vuodesta, kun Valtraan lisätään kierroksia ja viskataan rokkipeltorit korville. Eihän tätä kateellisten itkua muuten jaksa.

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Pyydän anteeksi kaikilta asiallisilta KalPalaisilta kirjoittajilta, mutta luulen menettäneeni suuren osan kunniotuksestani täällä kirjoittavia KalPa-faneja kohtaan. Ymmärrän kyllä 9. tammikuuta käydyissä keskusteluissa, että suurin osa oli varsin tuohtuneita vitutuksen jytistessä pään sisällä, mutta kyllä nimeltämainitsematon Jani82 on ottanut asenteen "Me against the world", ehkä dana77:n hieman sitä avustaessa.
En kiellä, etteikö Hytösellä ollut pää kohtalaisen alhaalla, joten vaikeatahan Strömbergin oli muualle osua, tiedä sitten olisiko kerinnyt tekemään muuta ratkaisua, sillä videosta en voi kertoa missä vaiheessa Strömberg katsoi, että "tästä pamahtaa melkonen pommi!" Toki asiaa ei helpottanut Hytösen kiekon työntö eteenpäin, jossa joutui vielä madaltamaan asentoaan. Mielestäni Hytönen veteli kyllä laput silmillä ajattelemattomasti ja hänen useita haastattelujaan katsoneena, kuulleena ja lukeneena luulen, että hän tietää itsekin tehneen virheen. Taklaus osui kuitenkin päähän ja säännöt ovat säännöt, eikä niitä voi omalla mielipiteellään muuttaa, kuten Jani82 on sitä useasti yrittänyt, vaikka kuinka suoria lainauksia säännöistä esille on nostettu ja hänen sanomisensa todistettu vääriksi.
Aiemmin olen ajatellut, että onpa hienoa kun JYPillä ja KalPalla keskinäiset suhteet eroavat suuresti muihin. Olen luullut, että jyväskyläläisten ja kuopiolaisten välillä on ollut hyvä kaverillinen suhde keskenään verrattuna esim. pääkaupunkilaisten keskinäiseen toistensa mollaamiseen. Olen tainnut käsittää väärin, varsinkin teksti mitä tulee KalPalaisilta on paljon enemmän keskittynyt haukkumiseen kuin JYPin kannattajien, jotka yrittävät vain asiallisesti selvittää tilanteen(tämä vain yleistys, eikä tarkoita kaikkia yksilöitä puolin ja toisin + jos taklaus olisi ollut JYPin tekemä ja kohdistunut Kapaseen tai Kiiskiseen, olisi varmaan asetelmat tietenkin vaihtuneet).
Itse kypsyin koko ketjuun ja toivon, että tämä sama nitinä ja kitinä puolin ja toisin tulisi loppumaan ja niin moni kuin suinkin mahdollista, vaikka kuinka tuohtuneena, yrittäisi asiallisesti kertoa mielipiteensä ja perustella sen samassa hengessä.
Ottelua lienee enää turha kertailla, sillä kaikki perussetti on kerrattu jo täällä, kuten esim. KalPan kiekon hallinta, mutta peli oli kulmissa ja maalin takana ja molarit pelasivat hyvin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy