Siellä on vielä peli kesken, mutta oleellinen nähty.... Laitetaan sama otteluketjuun sekä HIFK:n peliesitys ketjuun.
Sanotaan nyt aluksi, että HIFK:n tämän illan esityksellä olisi kaatunut todennäköisesti mikä tahansa muu liigajoukkue. Tämä viesti on kirjoitettu sitä silmällä pitäen, että HIFK olisi liigan paras joukkue ja tuleva Suomen mestari. Matka on nimittäin pitkä ja pelkäänpä, että liian pitkä.
HIFK sai ajoittain painetta Lukon päätyyn, mutta Lukon paketti ei hajonnut HIFK:n käsittelyssä missään vaiheessa. Lukko puolestaan avasi HIFK:n puolustuksen välillä, kuin Saarioisten hernekeittopurkin. Molemmat joukkueet pelasivat 100 lasissa ja maalivahtipeli ei noussut rarkaisevaksi tekijäksi. Mitään meriselityksiä ei voida näiltä sektoreilta tehdä. Lukko on valovuoden HIFK:ta edellä tällä hetkellä. Toki Lukko pelasi kotijoukkueen edessä, kuin hurmoksessa ja Helsingissä tilanne olisi voinut olla tasaisempi, mutta en minä HIFK:lta ole koko kautena nähnyt tuollaista sydäntä, omistautumista ja hurmosta, mitä Lukko tuolla vetää. Lukko veti jopa fyysisen pelin selvästi kotiinsa. Harvoinpa sitä on tällä kaudella nähnyt Kankaanperän ja Järventien noin romujansa keräävän.
Suurin ero Lukon ja HIFK:n välillä on kärkipelaajien tasoero. McLean, Laaksonen ja Morrison. Aivan huikeata peliä. Tästä minä saan taas näpeilleni, mutta olihan Hirso aivan turisti näihin kavereihin verrattuna. On puhuttu siitä, että, kun Hirso saa kiekon niin aika ja tila pysähtyy. Eivät ne ole pysähtyneet silloin, kun se otetaan pois. Hirso on parhaimmillaan huikea ja yleensä juuri silloin, kun saa tilaa. Pudotuspeleissä ja kovissa peleissä, kuten tänään oli, niin katoaa pelistä aivan täysin. En minä tätä tappiota Hirson piikkiin laita. Aika lailla sama tilanne siellä oli monen muunkin pelaajan kohdalla, kuen kakkossentterimme Ramstedtin. Ei kai se sattuma ole, että tänäänkin HIFK:n parhaat pelaajat olivat haalariosaston kaverit: PETRELL, Liivik, Järvinen. Avainpelaajien pitäisi ottaa näistä kavereista mallia. Lukon kärkikaarti rakentaa peliä, tekee maaleja ja hoitaa duunarihommat ja fyysisen pelin siinä samalla ja siksi ne ovat HIFK:ta niin paljon edellä.
Korostan sitä, että peliä oli hienoa katsoa tasan tarkkaan siihen asti, kun HIFK romahti. Mielummin tällaista katselen, kun HIFK-Ässät pelin tyyppistä koomailua. Hyvin HIFK veti, mutta ei riittänyt.