Asiaa ja asian vierestä
Amatöörikatsojan näkökulmasta peli oli varsin puuduttavaa katsottavaa. Painimista, vääntämistä, kääntämistä ja sohimista puolin ja toisin. Kaikki hienot syöttöketjut ja kuviot puuttuivat täysin puhumattakaan upeista maaleista. Siis kaikki upeat huippu-urheiluun kuuluvat elementit loistivat poissaolollaan. Jos taas vertaan kyseisen ottelun maaleja muihin puolivälieräotteluissa tehtyihin maaleihin, niin muissa peleissä maalit olivat tekemällä tehtyjä ja pääosin hienoja suorituksia joko yksilön tai koko ketjun toimesta. Tässä pelissä sellaisia ei nähty. Taaskaan.
Kuten sanoin, pidän itseäni amatöörinä ja voi olla, että en ehkä ymmärrä jääkiekon syvintä olemusta, koska en nähnyt peliä samalla tavalla hienona ja upeana kuin lähes kaikki muut kirjoittajat ja varsinkin Jyp-kannattajat.
Peli ei vain minun silmään näyttänyt ollenkaan niin hienolta, kuin sitä on hienoksi täällä hehkutettu. Onko vika minussa vai onko vika pelissä?
Mielenkiintoisin tapahtuma pelissä oli se, kun Jyp-pelaaja (kultainen kypärä) ilmeisesti saa jostain osuman kasvoihinsa usean pelaajan laitakahinassa. Mikä kasvoihin osui, sitä en osaa sanoa, mutta tämä pelaaja jaa makaamaan, kokeilee kasvojaan sormillaan, katsoen ilmeisesti, että tuleeko verta. Ikään kuin pieni haava olisi jollain tavalla oikeuttanut hänen ajattelemaan vain itseään muun joukkueen kustannuksella. Tilanne jatkui siten, että tämä pelaajaa menee jonkun ajan kuluttua tuomariston luokse puhumaan todennäköisesti tapahtuneesta. Ikään kuin kysymyksessä olisi ollut jonkunlainen rikosilmoituksen tekeminen. Miksi? Eikö tuollainen ole turhaa? Käsittääkseni missään palloilulajeissa ei ole annettu tuomiota enää jälkeenpäin pelkästään epäoikeudenmukaisuutta kohdanneen pelaajan omasta todistuksesta.
Minun mielestä hauska yksityiskohta sinänsä ja varmasti näitä tapahtuu ihan jokaisen joukkueen pelaajalle. Pointtini on vain se, että mielestäni tuollainen ei ole oikean asenteen omaavan huippu-urheilijan toimintamalli. En osoita tällä Jypin joukkuetta, vaan nimenomaan koko lajia. Tämä tapahtuma sattui vain silmääni.
Mielestäni tämä seuraava videoklippi osoittaa juuri sitä oikeaa asennetta huippu-urheiluun. Minun kategoriassa tämä kuuluu niiden hienojen yksilösuoritusten joukkoon, joita minä kaipaan huippu-urheilussa.
http://www.youtube.com/watch?v=_4Ps0EKfTfc
Ja toisessa klipissä
http://www.youtube.com/watch?v=LjW7qK2BiBo&feature=related
on taklaus, jossa taklattava pelaajaa ”kuolee”. Nyt sen käsityksen mukaan, jonka olen saanut tämän palstan keskusteluista, tulisi tuon taklatun pelaajan jäädä pois pelistä, koska hän jää makoilemaan taklauksen jälkeen. Jos hän jatkaa peliä, niin hän on suomalaisen käsityksen mukaan raukkamainen filmaaja. Eikö karkeasti ottaen juuri näin ole sen logiikan mukaan, joka näissä keskusteluissa on vallalla. En tiedä, jatkoiko tuo taklattu pelaaja pelaamista ollen raukkamainen filmaaja vai oliko hän urhea soturi ja lopetti pelaamisensa tyystin.