Illan hahmo.. Markku Kruus
Olihan pitkästä aikaa jännittävä peli. Viime aikoina on kenttätapahtumat olleet sellaiset, että ei ole tarvinnut pelätä, vaikka ekan erän jälkeen oltaisiinkin oltu tappiolla. Nyt lukko puolusti hyvin ja vaikka kärpät peliä hallitsikin, ei teko paikoille tahdottu päästä.
Nyt en ihmettele enää kausiveikkailuja lukosta. Hyökkäyksessä on todellakin taitoa ja jos siihen vielä saadaan toimiva viisikkopeli päälle, niin hyvä heiluu. Se onkin sitten enemmän Toivolan heiniä.
Pelistä ei jännityksen puolesta jäänytkään sitten mieleen kuin ehkä linjattomin puhaltaja ikinä. Markku Kruus piti huolen siitä, että sai yleisön välillä todella pitkiin vihellyskonsertteihin ja "joutui" sitten hyvittelemään :
Jos "nollatoleranssia" on ollut tällä kaudella, niin ei Kruusin kohdalla voi todellakaan puhua siitä. Todella paljon kiekottoman estämisiä, kamppeja, koukkuja ja kahvoja meni läpi. Kiekottoman estämisiä puhalti pari, ei tietenkään niitä selvimpiä, jotka oikeustajuisesti pitäisi viheltää, vaan niitä joissa on kasa äijiä taistelemassa kiekosta. Tulipa nähtyä ensimmäistä kertaa myös läpiajo, jossa kaveri heittäytyy takaa päin siniviivan kohdalla (suoraan takaapäin) ja yrittää pelata kiekkoa, mutta mahdottomasta kulmasta johtuen osuu tietenkin luistimiin ja kaverilta jalata alta, ei jäähyä. Heti perään tietenkin tulee muutama "voisi tulla jäähy", josta jätetään viheltämättä sekä pari aika selkeää kiekottoman estämistä, niin eipä ollut suuri ihme, että muutama pelaaja otti sitten kunnon loikat heti, kun maila hipaisi jalkoja. Ja tietenkin näistä jäähy. Huh huh.
Lehdistötilausuudessa Toivola arvosteli kovin sanoin tuomarilinjaa ja hänen mielestään kärpät voitti puhtaasti tuomarin ansiosta. Itse olen lähes täsmälleen samaa mieltä tuomarista, mutta en siitä, että kärpät voitti tuomarin ansiosta. Olen eri mieltä oikeastaan vain siitä, että Toivolan mukaan yksi lukkojäähy jäi viheltämättä, mutta kolme selvää kärppäjäähyä jäi viheltämättä. Tuomarin näytettyä linja (eli kiekottomia saa estää kunhan ei kamppaa tai lyö nyrkillä), Pelasi lukko todella järkevästi omassa päässään. Blokkasivat siis kaikki kiekottomat pois karvaustilanteissa sekä irtokiekoista. Ja näsäviisaille: kaikki mitkä eivät vaatineet tokuttomasti kurottelua, joista olisi vanhoillakin säännöillä tullut jäähyjä. Vastaavasti kärpät alkoivat ottelun edetessä tehdä aivan samaa, sekä lisäsivät mailahäirintää. Kruus vihelteli aivan miten sattuu eikä käynyt pelaajia kateeksi.. tällä kertaa ei edes Toporowskia. Sitten tuleekin se ero Toivolan mielipiteeseen nähen.. mielestäni kukaan ei hyötynyt linjasta ja Toivolalla, kuten oikeastaan kaikilla muillakin valmentajilla, oli aika vahvat värilasit päässä millä tilanteita arvioi. Esim. Yksi hänen mielestään selvä jäähy oli, että Straka olisi taklattu pää edellä laitaan pelin lopussa, mistä olisi ehdottomasti pitänyt viheltää 2+10. Ainoat taklaukset pelin lopussa kärpiltä joka tapauksessa oli nojailuja, koska linjaa pelkäsi lopussa ihan joka pelaaja jäällä. Korpikari kuittasikin sitten kamppijäähyn, joka videotaulun mukaan oli pelaajan kaatuminen. Ainakaan maila ei käynyt jalkojen lähelläkään.
Ennen kuin itkette sitä, että miten minulla oli värilasit päässä niin totean, että Strakaa sai koukkia aika vapaasti, kunhan piti koukkimisen vain pienenä. Eli koukkuja, jotka vaikuttavat ihan varmasti suoritukseen, mutta josta ei linjaton tuomari laita jäähylle. Kaiken kaikkiaan, kuten jo totesin, oli tuomarilla todella huono ilta. Linjasta ei tietoakaan ja ymmärrän aivan täydellisesti Toivolan turhautumisen toistamiseen, koska sarjan alussa oli "sovittu" pelisäännöt, mutta tuomarit eivät enää pariin viikkoon ole niitä itse noudattaneet. Luojan kiitos, että pelaajat ovat tottuneet jo hieman siistimpään peliin kuin menneillä kausilla, koska tuolla linjalla olisi voinut pelata aivan rauhassa vanhaa kunnon kahvakiekkoa.