Itsellä vähän kahden suuntaisia ajatuksia tuosta tilanteen näyttämisestä. En ollenkaan tahtoisi, että jalkapallossa mentäisiin rallin tapaan ja alettaisiin näyttää livetapahtumaa minuutin viiveellä. Jalkapallo on kontaktilaji jossa voi tapahtua erilaisia kauheuksia silmän räpäyksessä. Jotenkin itselleni tuollainen jalan roikkuminen useammassa osassa ja pelaaja tuskainen kieriskely on ollut jopa tuskaiskaisempaa katsottavaa kuin lauantainen.
Toki pelaajilla itsellään on oma yksityisyys. Silti koen, että esimerkiksi lauantaista helpotti omalla kohdalla se, että tilanne näytettiin osittain. Nähtiin se, että apua saatiin nopeasti, ja jopa melko nopeasti se että mies saatiin takaisin henkiin. Uskon, että ainakin omalla kohdalla epätietoisuus olisi ollut pahempi asia ja se jos kamerat olisi suunnattu jonnekin yläilmoihin. Toki tämä paparazzi teki meille kaikille suuren palveluksen, vaikka toki hänenkin toimintansa oli periaatteellisella tasolla äärimmäisen tuomittavaa.
Tässä vielä erona esimerkiksi formulaan oli se, että jokainen pystyi jo livetapahtumasta sanomaan, että "nyt lähti henki". Näin ollen tuo tapahtuma kävi jo, ja ainoa tapa tuo välttää olisi minuutin viive livelähetykseen. Formulassa toki kolari nähdään livenä, mutta ei me sinne auton sisälle nähdä.
Joka tapauksessa vaikea kokonaisuus kaikkineen. Itse olen inhimillisyyden kannalla ja omasta näkövinkkelistä tilanteesta pätkien näyttäminen oli sen puoleen hyvä. Lopullisessa hyöty siitä, että tilannetta ei olisi näytetty olisi ollut melkoisen vähäinen. Uskon, että myös tv-ruudun ääressä olleet Eriksenin läheiset mieluummin näkivät tilannetta kuin olisivat eläneet epätietoisuudessa tuon kohtauksen jälkeen. Vaikea kokonaisuus, josta itsellä ei oikein mielipidettä ole, ja jatkossa olen tyytyväinen siihen mitä viisaammat päättää. Itse kuitenkin koen, että se mitä lauantaina tapahtui oli äärimmäisen inhimillistä ja henkistä, joka vahvisti tietyllä tapaa koko ihmisyyttä. En millään malta uskoa, että kovin moni tuota viihteenä otti. Tai ainakin niin, että lopulta hyvyys ja inhimillisyys voitti tässä pahan.
Tottakai sillä, että meillä oli vapaus tilannetta nähdä, tuo meille myös vastuun siitä miten toimimme ja mitä koemme. Varmasti joku jossain ei osannut tätä vastuuta ottaa, mutta nähdäkseni lähestulkoon koko ihmiskunta koki Eriksenin tilanteessa veljekseen.