En tiedä, mitä teilläpäin mahdetaan tahallisuudella tarkoittaa, mutta tahallisia vahingoittamisyrityksiä nuo eivät ole. Toisessa yritetään pelata maila pois ja Essen taas jatkaa liikkeen loppuun, vaikka kiekkoa ei ole enää lähimaillakaan. Itse hyväksyn tuon Honkasen rangaistuksen, koska kaksin käsin kiskaistuna ei ole tavatonta, että maila osuu päähän ja tekee pahaa jälkeä. Eli tarkoitus ei ollut vahingoittaa, mutta riskit on noilla otteilla liian suuret.
Keräsen taklaus on noista poiketen selvästi tahallinen vahingoittamisyritys.
Olet aivan oikeassa siitä, että "tahallinen" on väärä ilmaus tässä. Moitit minua aivan aiheellisesti. Tahallisuus vaatisi a) tiedostamista ja b) suunnitelmallisuutta. Hienommin sanottuna intentionaalisuutta. Molemmat vaativat aidosti paljon aikaa, eli puhutaan yli sekunnista, ennen kuin tietoinen teko edes alkaa. Jotta teko olisi aidosti tiedostettu, se pitäisi ehtiä tuottaa kielellisesti (= puhua) ennen tekoa tai yhtäaikaisesti teon kanssa.
Keräsenkin teko on itse asiassa yhtä vähän tahallinen. Keränen taklaa päähän, mitä ei voi puolustella, enkä ole yrittänytkään. Kuten kirjoitin, tuosta suunnasta ei voi kuin osua päähän. Kenenkään en ole kunnollista puhdasta taklausta nähnyt tuosta suunnasta tekevän. Silti on selvä, että Keränen
epäröimättä ja miettimättä taklaa tuossa tilanteessa, sillä Mattila on kiekollinen (Hescu, katsopa se video vielä kerran ja katso milloin Mattila luopuu kiekosta ja mihin suuntaan hän on menossa).
Keränen ei väistä vaan taklaa aina, eikä koskaan jarruttele ennen taklausta. Se, mikä taklaustilanteissa toteutuu lähes aina, on se, että taklaaja taklaa niin, ettei itseen satu. Sitä voi kutsua pelkuruudeksi, mutta pikemminkin kyse taitaa olla itsesuojelusta. Taklaus tehdään samalla tavalla kuin silloin, kun itseen ei sattunut, ei niin kuin silloin, kun itseen sattui. Mikä ei - uskokaa nyt, etten puolustele Kerästä - tee taklauksesta hyvää tai sääntöjen mukaista.
Keräsen tilanteessa olen koettanut luoda perspektiiviä lisärangaistukseen SM-liigaan vertaamalla: sen tapauksiin vertaamalla yksi peli (eli ei lisärangaistusta). Todennäköisesti Mestiksessä kuitenkin kaksi, mahdollisesti jopa kolme. Yli kolme peliä tuntuisi paljolta. No, eiköhän Mattila kuitenkin pelaa ennen Kerästä seuraavan pelinsä.
Honkasen rangaistus meni minusta täsmälleen oikein, se ettei Essen saanut
mitään puolestaan yksiselitteisesti väärin. Vlado-setään liittyvät kirjoituksen osat ovat puhdasta kuittailua. Uskomaton hurskastelija. Keränen oli Vladolle Hokissa ehdoton luottopelaaja pelitapansa vuoksi.
Ok, sivulta/takaviistosta pamautti, mutta tämä ei muuta teon törkeyttä. Keränen tiesi varmasti itsekin, että tuossa voi sattua, ja niin kävikin. Tykkään kovista ja puhtaista avojääpommeista, mutta tämä oli kaukana sellaisesta. Mattila oli juuri menossa vaihtoon, eikä enää ollut aktiivisena pelissä mukana.
Täältä tähän, kurinpitäjän lausuntoa odotellen.