Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 856 955
  • 19 216

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä jouduin luopumaan etäkonttorilla tuplanäytöistä käytännön syistä. Korvasin ne yhdellä 27" ruudulla, kriteerinä 2560 x 1440 resoluutio. Mahtuu pirusti enemmän roinaa ruudulle. Ja kun sanon enemmän, se tarkoittaa yhtä firman kivikautista järjestelmää, joka täyttää paskemmalla resolla koko ruudun, ellei halua skrollailla. Läppäri toimii sitten kakkosnäyttönä, mutta ei tämä ole optimaalinen ratkaisu, kun toi on vain 14" ruutu. Ei meinaa ikänäöllä nähdä edes meilejä lukea, vaikka on rillit päässä. Ja ennen kaikkea iso syy tuolle resovaatimukselle oli se, että duunin tuplanäytöt toimivat tuolla resolla ja kotona kaikki skaalautui päin persettä. Pärjäisin kyllä erikokoisilla näytöillä, mutta resoluution suhteen olen nirso.

E. En näe siis 4K:ta ehdottomana vaatimuksena, mutta WQHD kyllä pitää olla.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tiedä, voihan tuo olla noinkin.
Mutta tuo neuvo äkkiseltään kuulostaa siltä kuin lähetettäisiin teini huoltoasemalle hakemaan männänpalautusjousia, koska edelliset ovat rikki ja mopo pitäisi saada käyntiin...
Niin uskomatonta kuin se onkin, mutta piippauksia on laskettu 80-luvulta lähtien. Nykyään tosiaan kalliimman hintaluokan emolevyissä on siirrytty emolevyllä suoraan näkyviin vikakoodeihin, mutta 90% koneista pitää yhä tyytyä piippausten laskemiseen jos kone ei käynnisty vaan piippailee.

Tässä esimerkiksi yhden Lenovon (joka kysyjällä taisi olla) ThinkCentren piippauskoodit:


Lenovon lista on miellyttävän lyhyt, yleensä näitä vikakoodeja on 10-15 piippaukseen asti, joten sitä sai aikanaan tuntea itsensä morsekoodittajaksi, kun yritti laskea lyhyitä ja pitkiä piippauksia vian syytä selvittääkseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lenovon lista on miellyttävän lyhyt, yleensä näitä vikakoodeja on 10-15 piippaukseen asti, joten sitä sai aikanaan tuntea itsensä morsekoodittajaksi, kun yritti laskea lyhyitä ja pitkiä piippauksia vian syytä selvittääkseen.
Mulla sattuu kotikone olemaan Lenovo. Tämä edellä mainittu etäkonttorin säätö johti siihen, että käytän työ- ja kotikoneella samaa näyttöä sekä langaton näppis + hiiri -yhdistelmää. Heitän vain USB-kalikan koneesta toiseen. Toimii juuri kuten pitää, ellei unohda laittaa sitä kalikkaa kotikoneeseen ennen käynnistystä. On meinaan aika kovalla se piippaus, kun kone ei löydä näppistä. Jäi muuten kerrasta muistiin kantapään kautta eikä tule enää kovin helposti tuota unohdettua.
 

Glove

Jäsen
Minulla on tämmöinen 34" 3440x1440 näyttö. En tiedä ajaisiko saman asian kuin kaksi eri näyttöä, mutta hyvin tähän mahtuu kaksi ikkunaa vierekkäin.
 

Tekno-Kekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedote
Lenovon lista on miellyttävän lyhyt.

Siitä puuttuukin asioita. Viimeksi kun otin vanhan Lenovon esille, se piippasi kolmesti, eikä suostunut tekemään muuta. En löytänyt kolmea piippiä listalta. Purkaessa sitten diagnoosikin selvisi: akku oli vuotanut sisälle ja paikat tahmassa.
Kolme piippiä = heitä toosa SERriin.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ihan tyhmä kysymys: kun mulla ollut uusi näytönohjain ja jotenkuten olen onnistunut päivittämään ajurit siihen (tehty kyllä turhan vaikeaksi mielestäni kun kyllähän nyt luulis päivitysten skannaavan koneeni ja ehdottavan sitä mahdollisesti puuttuvaa uusinta pläjäystä.)

Mutta kun se ohjelma vaatii/pyytää/ehdottaa rekisteröitymään jotta saa sitten jatkossakin kivasti kaikki niin pitääkö se tehdä vai onko vaan joku markkinointihömppä jota kuluttaja ei oikeasti tarvitse?

Herjaa mulla, että uusi päivitys saatavilla ja kun painan niin vaatii koko henkilöhistoriani äidin tyttönimineen ja pitäisi rekisteröityä muka.

GeForce Experience -ohjelma kyseessä. Mennyt tosiaan aika pitkälle kaikenlainen tiedonkeruu käyttäjistä. Itse käytän tuota, koska se on paras tapa pysyä kärryillä ohjaimen päivitystarpeista. Käytännössä helpompaa kuin alkaa itse etsiä netistä jotain tiettyä ohjainversiota. Siinä on käytännössä nuo vaihtoehdot Nvidian ohjaimille. Itse olen rekisteröitynyt GeForce Experienceen Google/(Gmail)-tunnuksia käyttäen niin ei ainakaan tarvitse koko sukuhistoriaa kertoa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Mä jouduin luopumaan etäkonttorilla tuplanäytöistä käytännön syistä. Korvasin ne yhdellä 27" ruudulla, kriteerinä 2560 x 1440 resoluutio. Mahtuu pirusti enemmän roinaa ruudulle. Ja kun sanon enemmän, se tarkoittaa yhtä firman kivikautista järjestelmää, joka täyttää paskemmalla resolla koko ruudun, ellei halua skrollailla. Läppäri toimii sitten kakkosnäyttönä, mutta ei tämä ole optimaalinen ratkaisu, kun toi on vain 14" ruutu. Ei meinaa ikänäöllä nähdä edes meilejä lukea, vaikka on rillit päässä. Ja ennen kaikkea iso syy tuolle resovaatimukselle oli se, että duunin tuplanäytöt toimivat tuolla resolla ja kotona kaikki skaalautui päin persettä. Pärjäisin kyllä erikokoisilla näytöillä, mutta resoluution suhteen olen nirso.

E. En näe siis 4K:ta ehdottomana vaatimuksena, mutta WQHD kyllä pitää olla.

Itellä on kans näyttötelineessä kiinni 27" Samsung Odyssey 2560x1440 näyttö. 144hz vieläpä mikä ei ole kiva ainoastaan pelatessa, vaan myös työpöytäkäytössä on mukavampi kun hiiren kursori liikkuu näytöllä liukkaasti. Tosin nämä ovat niitä asoita, jotka huomaakin vasta sitten, kun siirtyy perus 60hz näytöstä korkeampaan virkistystaajuuteen. Vasta sen jälkeen huomaa kuinka paska 60hz näyttö onkaan - ennen ei välttämättä huomaakaan ellei ole kokenut parempaa :) Pikselimäärässä 1440p on tosiaan melko passeli. Kuvan terävyydessä on selvä ero tavalliseen FullHD-näyttöön. Mun silmälle tosin työpöydän ikkunat jää liiankin pieneksi, jotan olen skaalannut sitä työpöydän näkymää 120% niin sitten on hyvä. Kyllä haaveilen jostain 32" 4K-näytöstä jos jossain vaiheessa halpenevat, mutta kun nyt on nuo siihen vaadittavien näytönohjainten hinnatkin niin karmeita, että saa kyllä odottaa hamaan tulevaisuuteen.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siitä puuttuukin asioita. Viimeksi kun otin vanhan Lenovon esille, se piippasi kolmesti, eikä suostunut tekemään muuta. En löytänyt kolmea piippiä listalta. Purkaessa sitten diagnoosikin selvisi: akku oli vuotanut sisälle ja paikat tahmassa.
Kolme piippausta viittaa lähes aina Lenovon masiinoissa muistiin. Jos akku on oikeasti vuotanut, on se todennäköisesti syövyttänyt matkallaan osan emolevyn johdotuksista pois. Tämä sitten johtanut siihen, että muisti ei tunnistu. En tosin itse ole koskaan törmännyt vuotaneeseen akkuun, vuotaneisiin paristoihin kyllä. Akut yleensä vain tykkää paisua.

Lopputulos on kyllä sama, SERkamaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
HP:n pöytäkone käytössä ja siinä Windows 10. Updatessa kertoilee, että ilmainen Windows 11 olisi valmiina asennettavaksi. Koneessa on kaikin puolin sen potkua, että päivitys olisi mahdollista tehdä.

Onko kokemuksia kannattaako päivittää?
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Miten poistetaan uusin linux ubuntu tietokoneelta? Minulla on se käytössä windows 11 rinnalla, mutta nyt haluaisin jättää pelkän windowsin koneelle.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Tulipa piiitkästä aikaa pelattua jotain vähän kynäriä raskaampaa, ja aika äkkiä tuli myös todettua ajan ajaneen aika rajusti ohi koneestani. Mietin josko tästä vielä tehoja saisi irti pikkupäivityksillä, vai joko kannattaisi koko mylly uusia?

Emolevy: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
CPU: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz
GPU: Nvidia GeForce GTX 1050
RAM: 8,00 Gt (DDR3)

Kymmenisen vuotta jo ollut kone käytössä, ja olen tainnut vaihtaa vain prossujäähyn isompaan, päivittänyt SSD aikakaudelle ja näyttis kärähti, joten sain puoli-ilmaiseksi kaverilta nykyisen. Ainakin RAM alkaa olla aiiiikas vanhaa ja määräkin alkaa jäädä jalkoihin. Oma tietotaitokin on jäänyt sinne kouluajoille, joten kasaus onnistuu, mutta osista ja yhteenkäypäisyydestä ei ole sitten mitään käryä. Prossua ja näyttistä ainakin teoriassa saanee kellotettua jonkin verran, olisiko se sitten riskin arvoista ottaa tehoja irti lisää, kunnes vehkeet sanoo lopullisesti sopparin irti ja sitten uuden hankintaan?
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Kysytääs vielä täältäkin eli sähkökaapin kakkoskytkentä on paskana tuolle wlan kaapelille niin en saa telkkariin tuota nettiä verkkokaapelin kautta suoraan jotta voisin pelata steam linkin kautta.

Niin kannattaisko tässä vaiheessa ostaa pitkä netti kaapeli minkä kierrättää reitittimestä telkkariin vai hdmi kaapeli minkä laittaa tietokoneesta telkkariin?

Alunperin ongelma oli se että tuo kuva puuroutuu kun yrittää pelata ja joku sanoi että kannattaa iskeä netti kiinni johdolla eikä ilmasta kuten se nyt on
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Tulipa piiitkästä aikaa pelattua jotain vähän kynäriä raskaampaa, ja aika äkkiä tuli myös todettua ajan ajaneen aika rajusti ohi koneestani. Mietin josko tästä vielä tehoja saisi irti pikkupäivityksillä, vai joko kannattaisi koko mylly uusia?

Emolevy: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
CPU: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz
GPU: Nvidia GeForce GTX 1050
RAM: 8,00 Gt (DDR3)

Kymmenisen vuotta jo ollut kone käytössä, ja olen tainnut vaihtaa vain prossujäähyn isompaan, päivittänyt SSD aikakaudelle ja näyttis kärähti, joten sain puoli-ilmaiseksi kaverilta nykyisen. Ainakin RAM alkaa olla aiiiikas vanhaa ja määräkin alkaa jäädä jalkoihin. Oma tietotaitokin on jäänyt sinne kouluajoille, joten kasaus onnistuu, mutta osista ja yhteenkäypäisyydestä ei ole sitten mitään käryä. Prossua ja näyttistä ainakin teoriassa saanee kellotettua jonkin verran, olisiko se sitten riskin arvoista ottaa tehoja irti lisää, kunnes vehkeet sanoo lopullisesti sopparin irti ja sitten uuden hankintaan?

Olennaista on myös se mitä peliä pelaat ja millä (näytön) resoluutiolla jne. Mutta jos se kokemus oli selvästi kertomasi kaltainen, niin kyllä melkein lähtisin uutta kokoonpanoa katselemaan, koska tosiaan vuosikymmenen vanhaa rautaa tuo alusta. Kellottaminen voi auttaa hiukan. Jäähdyttimestä riippuen varmaan tuonne päälle 4 ghz:n saisi vielä, mutta prosessorin neljä ydintä ilman minkäänlaita tukea loogisilta ytimiltä (Intel hyperthreading) rajoittaa menoa jo monissa uudemmissa peleissä. Yhä useampi peli on riippuvaisempi näytönohjaimen kuin prosessorin tehosta, varsinkin resoluution kasvaessa. Toi GTX 1050 vaikka on uudempi kuin muut koneesi osat niin on aika heikko perusohjain ja melkolailla riittämätön mihinkään vähänkään graafisesti vaativampaan peliin.

Päivitysmahdollisuudet tuohon nykyiseen ovat lähinnä käytetty i7-2600/2700K prossori (loogiset ytimet), 16 gigaa muistia ja uusi tehokkaampi näytönohjain.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Onko kokemuksia kannattaako päivittää?
Päivitys itsessään oli kivuton toimenpide, mutta en ole huomannut peruskäyössä olennaisia parannuksia. Latausajat voivat olla hieman nopsempia kuin aiemmin, mutta en tiedä laitetaanko se tässä vaiheessa Windows 11 ansioksi vai uuden asennuksen plaseboefektiksi. Ehkä prosessoria enemmän rääkkäävät pelaajat osaavat kertoa tästä lisää.

Koska käyttöliittymäsuunnittelijoiden oli keksittävä jotain uutta päräyttävää (lue: ärsyttävää), on tehtäväpalkki juntattu pysyvästi näytön alalaitaan. Omana tapanani on ollut pitää tehtäväpalkki näytön sivulaidoissa. Toivottavasti tämä idiotismi saadaan karsittua siihen mennessä, kun päivitys pakkojaetaan työpaikan koneisiin. No, jos tässä on suurin motkotuksen aihe, voi päivitystä pitää melko neutraalina muutoksena?
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Osaako joku vastata, että voiko tietokoneesta tulla akkunesteet pihalle tuosta noin vain? Tänään aamulla huomasin, että kannettavani ei toiminut ja koko pöytä koneen ympärillä lillui jossain nesteessä, jota oli koneen alla. Mitään ei ollut pöydälle kaatunut, joten sen on ollut pakko tulla koneen sisältä. Haisi oudolle, kemikaalimaiselle. Kone on siis myös rikki, näin todettiin liikkeessä. Täysin mystistä.
 

redpecka

Jäsen
Osaako joku vastata, että voiko tietokoneesta tulla akkunesteet pihalle tuosta noin vain? Tänään aamulla huomasin, että kannettavani ei toiminut ja koko pöytä koneen ympärillä lillui jossain nesteessä, jota oli koneen alla. Mitään ei ollut pöydälle kaatunut, joten sen on ollut pakko tulla koneen sisältä. Haisi oudolle, kemikaalimaiselle. Kone on siis myös rikki, näin todettiin liikkeessä. Täysin mystistä.
Valitettavasti minä en osaa sanoa kuin että kuulostaa jopa vaaralliselle. Ootko varma ettet ole kukkien sijasta kastellut konettasi?
 

redpecka

Jäsen
Minäkin kysyn pienen kysymyksen: onko teillä ollut ongelmaa näppiksen kanssa sillei, että kirjaimet alkaa pikku hiljaa leviimään ja muuttuvat pikkuhiljaa kaikki vain mönteiksi? Hankalaa kirjoittaminen kun ei aina tiedä mikä kirjain on kuluman alla. Tämmönen altavalaiseva parinkympin näppis minulla.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Valitettavasti minä en osaa sanoa kuin että kuulostaa jopa vaaralliselle. Ootko varma ettet ole kukkien sijasta kastellut konettasi?
Täysin varma. Näytti ihan vedeltä mutta vesi tai mikään juoma ei todellakaan haise tuollaiselle. Tuli ihan joku tärpätti tai joku vastaava kemikaali mieleen. Se kone siis lillui siinä nesteessä ja koko pohja oli litimärkä ja haisi oudolle.
 

ace

Jäsen
Kämpässäni on hieman heikko Wifi signaali, mutta iPhone ja iPad toimivat sillä hyvin videoita ja videopuheluita myöten. Sen sijaan MacBook takkuaa ihan normisivujen lataamisessa, videoista puhumattakaan.

Onko tämä ominaisuus vai voiko tälle jotain tehdä? On aika ärsyttävää.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kämpässäni on hieman heikko Wifi signaali, mutta iPhone ja iPad toimivat sillä hyvin videoita ja videopuheluita myöten. Sen sijaan MacBook takkuaa ihan normisivujen lataamisessa, videoista puhumattakaan.

Onko tämä ominaisuus vai voiko tälle jotain tehdä? On aika ärsyttävää.
Vaihtoehdot lienee joko parantaa wifin peittoa verkkolaajentimella, tai sitten hommata joku macbookiin sopiva ulkoinen (usb-)antenni. Ensin mainittu parantaa signaalia katvealueella kaikilla laitteilla, mutta vaatii sen että sille on hyvä paikka jossain wifi-purkin ja katvealueen puolivälissä. Lisäksi yhteys saattaa olla laajentimen läpi kulkiessaan normaalia hitaampi. Antenni on siinä mielessä varmempi ratkaisu tuohon spesifiin tilanteeseen, jossa paremman antennin laitteet todistetusti toimivat. Mutta se auttaa sitten vain siihen yhteen laitteeseen, ja varaa yhden usb-portin.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Läppärin osto edessä, edellinen HP Pavilion 17-f142no ostettu v 2015 550e hintaan. Mä ymmärrän perusteet tietokoneasioissa mutta pystyykö joku selittämään mitkä esimerkiksi Verkkokaupan HP 17-cn0002no läppärin on konkreettiset edut aiempaan verrattuna?

Luettelen alle muutaman oman huomion näistä itselle merkittävistä eroista:
+ SSD -kovalevy, nopeuttaa käynnistämistä ja tiedostojen käsittelyä merkittävästi

- muistia puolet vähemmän

? Näyttö, resoluutio on ainakin sama, mitkä erot näytönohjaimissa?
? Prosessori, Välimuistia ja ytimiä on sama määrä, mutta kellotaajudesta en tiedä onko vanhan läppärin 2.1GHz esitetty perus- vai purskekellotaajuutena

Tiedän, että SSD-levyt nopeuttaa esim. käynnistymistä merkittävästi ja on sikäli konkreettinen ero, mutta muuten en osaa noiden välille eroa tehdä. Oletin kieltämättä, että erot olisi isommat. Tosiaan näytön ja prosessorin laadussa voi olla eroja ja niistä toivoisinkin kommentteja teiltä.

Akun kestolla, integroidulla kameralla tai ulkonäöllä ei ole väliä, käyttö on median toistoa nettilähetyksistä sekä ehkä alakouluikäisille lapsille varmaan tulisi pelejä ladattua. Näytön laatu ja nopea ja sujuva käyttö on ne tärkeimmät asiat, tuo onko muistia 0,5 vai 1T ei ole väliä kun periaatteessa tärkeimmät kuvat pitäisi olla jossain muualla kuin tietokoneella....
 

ace

Jäsen
Vaihtoehdot lienee joko parantaa wifin peittoa verkkolaajentimella, tai sitten hommata joku macbookiin sopiva ulkoinen (usb-)antenni. Ensin mainittu parantaa signaalia katvealueella kaikilla laitteilla, mutta vaatii sen että sille on hyvä paikka jossain wifi-purkin ja katvealueen puolivälissä. Lisäksi yhteys saattaa olla laajentimen läpi kulkiessaan normaalia hitaampi. Antenni on siinä mielessä varmempi ratkaisu tuohon spesifiin tilanteeseen, jossa paremman antennin laitteet todistetusti toimivat. Mutta se auttaa sitten vain siihen yhteen laitteeseen, ja varaa yhden usb-portin.
Reititin tosiaan ei ole edes tässä huoneistossa, mutta sain vuokraisännän nyt aluksi vaihtamaan tehokkaampaan laitteeseen. Täytyy vielä selvitellä missä se fyysisesti sijaitsee, jos sille löytyisi paikka jostain lähempää.

Kiitos näistä vinkeistä, jos ei muu auta, niin täytyy alkaa miettimään näitä vaihtoehtoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös