Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 856 140
  • 19 216

Glove

Jäsen
Löytyykö Microsoftin verkkosivujen syövereistä vielä asennusmediaa (ISO) Windows 7 Pro käyttöjärjestelmälle? Lisenssi löytyy mutta asennusmedia puuttuu.

Jos asennusmediaa ei enää saa niin pystyykö lisenssin käyttämään WIN10 kanssa jollain tasolla?

Löytyisikö tuolta apua?
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko niin tietokone asiakaan, mutta tuli puhelimeen watsappiin jenkkinunerosta joltain akalta, hyvän näköiseltä, viesti jossa pyydetään Davidilta varmistusta joko kämppä on löytynyt. Mun pitäs olla David. Mitenhän tähän pitäisi suhtautua eli poistaa tms.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko niin tietokone asiakaan, mutta tuli puhelimeen watsappiin jenkkinunerosta joltain akalta, hyvän näköiseltä, viesti jossa pyydetään Davidilta varmistusta joko kämppä on löytynyt. Mun pitäs olla David. Mitenhän tähän pitäisi suhtautua eli poistaa tms.
Susta tuli nyt David ja vuosituhannen suurin rakkaustarina on valmis alkamaan.

Voiskohan olla jopa vahinko, elikkäs väärä numero? Jos olisi joku huijari kyseessä, niin luulisi laittavan vähän erilaista viestiä.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Susta tuli nyt David ja vuosituhannen suurin rakkaustarina on valmis alkamaan.

Voiskohan olla jopa vahinko, elikkäs väärä numero? Jos olisi joku huijari kyseessä, niin luulisi laittavan vähän erilaista viestiä.

Näin itsekin ajattelin. Tuntu kuitenki että jotain vilunkia täytyy olla. Hyvän näkönen muija kyselee yösijaa, tai no kämppää, mutta silti.
 

Pukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tarvis saada hajonneelta tietokoneelta kuvat talteen. Ja vielä jostain kumman syystä niitä ei ole varmuuskopioitu... Eli, onko minun järkevintä irroittaa hajonneen koneen kovalevy ja kytkeä se ehjään koneeseen?
 

Glove

Jäsen
Tarvis saada hajonneelta tietokoneelta kuvat talteen. Ja vielä jostain kumman syystä niitä ei ole varmuuskopioitu... Eli, onko minun järkevintä irroittaa hajonneen koneen kovalevy ja kytkeä se ehjään koneeseen?
Siitä on hyvä aloittaa, josko vaikka onnistuisi.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Windows 10 kotiverkosta...

Minulla on reitittimen kautta pöytäkone LAN-piuhalla kiinni ja kaikki muut talouden laitteet WLAN-verkossa. Olen jakanut pöytäkoneen mediakansiot antamalla vain kansion asetuksista luvat koluta niitä läppärillä ja päinvastoin. Ongelma on siirtonopeus, joka ei nouse nettinopeuttani korkeammaksi. Lataavatko siis samassa verkossa olevat koneet filet netin kautta kiertäen, vai mistä kiiikastaa? Luulisi, että reititin pystyy parempaan siirtonopeuteen, kuin 5 Mb/s.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Windows 10 kotiverkosta...

Minulla on reitittimen kautta pöytäkone LAN-piuhalla kiinni ja kaikki muut talouden laitteet WLAN-verkossa. Olen jakanut pöytäkoneen mediakansiot antamalla vain kansion asetuksista luvat koluta niitä läppärillä ja päinvastoin. Ongelma on siirtonopeus, joka ei nouse nettinopeuttani korkeammaksi. Lataavatko siis samassa verkossa olevat koneet filet netin kautta kiertäen, vai mistä kiiikastaa? Luulisi, että reititin pystyy parempaan siirtonopeuteen, kuin 5 Mb/s.
Onko miten vanha kone kyseessä? Saattaa kovalevyn kirjoitusnopeus olla rajoittavana tekijänä.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Onko miten vanha kone kyseessä? Saattaa kovalevyn kirjoitusnopeus olla rajoittavana tekijänä.

Molemmat ovat ihan tuoretta tavaraa. Mietin myös tuota ja kokeilin siirtoa SSD:ltä SSD:lle, sama juttu. Mutta pitäisihän 7200 rpm HDD:nkin lukea sadan megan pintaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Pistetään nyt vaikka tänne kun liippaa tarpeeksi läheltä:

Puhelimella selailin äsken Instagramia, yhtäkkiä tärähti ruutuun ilmoitus että Ukrainasta oli yritetty kirjautua sisään mutta kirjautuminen oli estetty. Tein toki kaikki klassiset eli vaihdoin salasanat ja kirjauduin ulos ja olen nyt tarkkaillut viiden minuutin välein että onko joku yrittänyt kirjautua sisälle, no ei ole. Lisäsin myös kaksivaiheisen tunnistautumisen käyttöön kun jostain syystä se oli jäänyt tekemättä ja lisäksi vaihdoin ikivanhan sähköpostiosoitteen uuteen.

Kaikki tässä nyt näyttäisi olevan ihan normaalisti ja mitään epäilyttävää en ole havainnut, tässä nyt varmaankin voi siis ihan huoletta olla ja ei tarvitse pelätä että instatilini kautta aletaan myymään huumeita ja käymään valkoista orjakauppaa? Vai pitääkö tässä piiloutua kellariin kun Etsivä keskuspoliisi varmaan kolkuttelee kohta ovelle?
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Molemmat ovat ihan tuoretta tavaraa. Mietin myös tuota ja kokeilin siirtoa SSD:ltä SSD:lle, sama juttu. Mutta pitäisihän 7200 rpm HDD:nkin lukea sadan megan pintaan.
Olen joskus ihmetellyt samaa. LAN-verkossa koneet kiinni, molemmissa SSD-levyt ja vauhti jotain 3-5 Mbit/s. Joku noissa koneiden sisäisissä väylissä kai kanittaa. En tiiä. Täytyy vain laittaa siirto päälle ja mennä touhuamaan jotain muuta sillä aikaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Windows 10 kotiverkosta...

Minulla on reitittimen kautta pöytäkone LAN-piuhalla kiinni ja kaikki muut talouden laitteet WLAN-verkossa. Olen jakanut pöytäkoneen mediakansiot antamalla vain kansion asetuksista luvat koluta niitä läppärillä ja päinvastoin. Ongelma on siirtonopeus, joka ei nouse nettinopeuttani korkeammaksi. Lataavatko siis samassa verkossa olevat koneet filet netin kautta kiertäen, vai mistä kiiikastaa? Luulisi, että reititin pystyy parempaan siirtonopeuteen, kuin 5 Mb/s.
WLAN rajoittaa nopeutta aina, yleensä paljon enemmän kuin ihmiset ajattelevat. Modeemin asetuksissa voi myös olla jotain mikä vaikuttaa sen nopeuteen. Eroja laitteiden välillä on myös paljon, sillä wifi-tekniikoissa on suuria eroja. Vaikka modeemi tukisi modernimpaa tekniikkaa, niin käytössä oleva päätelaite välttämättä ei tue. Tietysti signaalin vahvuus vaikuttaa myös paljon, vaikka matka modeemille/tukiasemalle olisikin suhteellisen lyhyt.

Teoriassa on myös mahdollista, että pöytäkoneen yhteys modeemiin on hitaampi kuin pitäisi olla. Tähän voivat vaikuttaa koneen verkkokortti, kaapeli ja modeemi. Joskus jopa koneen ajurit.

Jossain on varmasti ongelmaa, jos nopeus on noin huono, mutta on vaikea suoraan sanoa missä, kun siihen voi vaikuttaa todella moni asia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihan vain varmistaakseni, mistä katsotte siirtonopeuden? Ettei mene sekaisin Mb/s ja MB/s.

Jatketaas tätä, kun ei jaksanut luurilla runoilla ihan kaikkea. Winkkarin tiedostohallinnan kopiointi kansiosta toiseen näyttää siirtonopeuden tavuina sekunnissa. Kertokaa se kahdeksalla, niin voitte verrata sitä netin nopeuteen. Liitteessä esimerkkikuva netistä kaivettuna. Siinä siirtonopeus karvan alle 9 MB/s, mikä on reilut 70 Mb/s.
 

Liitteet

  • image_2021-08-12_084442.png
    image_2021-08-12_084442.png
    93,3 KB · kertaa luettu: 79
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oletan, että tässä tarkoitettiin MB/s, koska ei tuossa olisi muuten mitään tolkkua. Joka tapauksessa tuo on sisäverkon siirtonopeudeksi heikko.
No mutta windows ei ole mikään varsinainen tiedonsiirtoprotokolla. Veikkaan, että se rajoittaa eniten siirtonopeutta. Sitten tulee vasta seuraavana WLANin rajoitukset. Siihen päälle vielä luku- ja kirjoitusnopeudet.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No mutta windows ei ole mikään varsinainen tiedonsiirtoprotokolla. Veikkaan, että se rajoittaa eniten siirtonopeutta. Sitten tulee vasta seuraavana WLANin rajoitukset. Siihen päälle vielä luku- ja kirjoitusnopeudet.
Edelleen pyytäisin katsomaan mistä nopeuksista tässä puhutaan. Windows tai levyjen siirtonopeudet eivät todellakaan tule vastaan tuossa nopeudessa, ei lähimainkaan.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oletan, että tässä tarkoitettiin MB/s, koska ei tuossa olisi muuten mitään tolkkua. Joka tapauksessa tuo on sisäverkon siirtonopeudeksi heikko.

Eihän ole. Wifi-verkolle tuo on ihan tyypillinen nopeus, ainakin jos ei ole mikään tuore 5GHz malli. Aika usein käytössä on vielä 802.11n jonka todelliset nopeudet ovat luokkaa 100Mbps. Vähän riippuen onko halpispurkki ja onko signaali hyvä. Kun tuossa Windowsin SMB-protokollassa liikkuu aika paljon ylimääräistä tauhkaa, se ei ole mikään viimeisen päälle tuunattu tehoprotokolla, niin joku 9 MB/s tiedostonkopioinnissa on aika lailla odotettu nopeus.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Edelleen pyytäisin katsomaan mistä nopeuksista tässä puhutaan. Windows tai levyjen siirtonopeudet eivät todellakaan tule vastaan tuossa nopeudessa, ei lähimainkaan.
Jos se siirtonopeus on 40 megaa sekunnissa, en ole winkkarin tapauksessa tippaakaan hämmästynyt. Voin toki olla kujalla, enkä varsinkaan tituleeraa itseäni tietokone-ekspertiksi. Mulla on himassa verkkolevy, joka operoi WLAN-reitittimen kautta. Valokuvien varmuuskopiointi sille muistaakseni pyörii juuri noilla hujakoilla, ehkä aavistuksen korkeampi silti. Voin tarkistaa tänään illalla, kun pitäisi taas hiukan varmistella kuvasaalistaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eihän ole. Wifi-verkolle tuo on ihan tyypillinen nopeus, ainakin jos ei ole mikään tuore 5GHz malli. Aika usein käytössä on vielä 802.11n jonka todelliset nopeudet ovat luokkaa 100Mbps. Vähän riippuen onko halpispurkki ja onko signaali hyvä. Kun tuossa Windowsin SMB-protokollassa liikkuu aika paljon ylimääräistä tauhkaa, se ei ole mikään viimeisen päälle tuunattu tehoprotokolla, niin joku 9 MB/s tiedostonkopioinnissa on aika lailla odotettu nopeus.
Tarkennetaan nyt sen verran, että tuo 9 MB/s oli netistä kaivettu esimerkkikuva. Alkuperäinen ongelma taisi olla @laalki n. 5 Mx/s. Jos se on megabittejä, niin sitten on oikeasti jossain pullonkaula.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eihän ole. Wifi-verkolle tuo on ihan tyypillinen nopeus, ainakin jos ei ole mikään tuore 5GHz malli. Aika usein käytössä on vielä 802.11n jonka todelliset nopeudet ovat luokkaa 100Mbps. Vähän riippuen onko halpispurkki ja onko signaali hyvä. Kun tuossa Windowsin SMB-protokollassa liikkuu aika paljon ylimääräistä tauhkaa, se ei ole mikään viimeisen päälle tuunattu tehoprotokolla, niin joku 9 MB/s tiedostonkopioinnissa on aika lailla odotettu nopeus.
Niin, sanoinkin heikko, en sanonut sen olevan täysin surkea. Kuten heti aluksi sanoin, niin erittäin todennäköisesti syy on wifi-verkossa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos se siirtonopeus on 40 megaa sekunnissa, en ole winkkarin tapauksessa tippaakaan hämmästynyt. Voin toki olla kujalla, enkä varsinkaan tituleeraa itseäni tietokone-ekspertiksi. Mulla on himassa verkkolevy, joka operoi WLAN-reitittimen kautta. Valokuvien varmuuskopiointi sille muistaakseni pyörii juuri noilla hujakoilla, ehkä aavistuksen korkeampi silti. Voin tarkistaa tänään illalla, kun pitäisi taas hiukan varmistella kuvasaalistaan.
Niin, sinunkin tapauksessasi kyse on wifi-verkon rajoituksista, eikä siitä, että Windows olisi syyllinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin, sinunkin tapauksessasi kyse on wifi-verkon rajoituksista, eikä siitä, että Windows olisi syyllinen.
Olen hyvin vahvasti eri mieltä kanssasi.

E: Sori, tuli yks juttu väliin. En paljastanut sitä, että itse asiassa tuossa ei edes käytetä WiFiä, vaan lankaverkkoa. Verkkolevy on kiinni langalla siltaavassa purkissa, joka on langalla kiinni WLAN-reitittimessä. Pöytäkone on myös langalla kiinni samoissa vehkeissä, joten WiFi ei todellakaan osallistu liikennöintiin tässä tapauksessa. Voin testailla sitäkin langattomasti läppäriltä, joka näkee sen verkkolevyn. Alkoi hiukan itseäkin kiinnostaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös