Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 854 622
  • 19 216
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Google pettää, kuten aina, kun koetan löytää simppeliä .avi -tiedostojen yhdistäjää (merge) Winkkarille. Tarvi kuin sellaisen, joka pitää alkup. pakkauksen ja äänet yhdistetyssä.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat

Rocco

Jäsen
Win10 ja ACER Nitro 5.

Taskbar ei toimi. Kuvakkeista ei tapahdu mitään kun niitä klikkaa. Taskbariin liitetyt sovellukset aukeaa normaalisti, mutta esim. WiFi-verkko, äänenvoimakkuus, Windows-aloituskuvake ei toimi lainkaan.

Toinen ongelma on tiedostojenhallinnassa. Sieltä on kokonaan kadonnut tiedostopuu, eli en pysty valitsemaan mistään mitä tiedostoa lähden selaamaan, kun haen tiedostoja. Laitan tästä kuvan. Eli tuo vasemmanpuoleinen on kokonaan kateissa.
 

Liitteet

  • nimetön.jpg
    nimetön.jpg
    169,1 KB · kertaa luettu: 74

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pitäisi pöytäkoneeseen saada WiFi yhteys. Mitäs komponentit sopisivat tähän? Muuten mennyt piuhankautta, mutta joku langaton vaihtoehto olisi aika kiva.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pitäisi pöytäkoneeseen saada WiFi yhteys. Mitäs komponentit sopisivat tähän? Muuten mennyt piuhankautta, mutta joku langaton vaihtoehto olisi aika kiva.
Ei kannata mitää USB-donglea ihmeellisempää tämän takia viritellä. Verkkokauppa.com:sta löytyy ihan hyvin valikoimaa: Langattomat USB-sovittimet

Valinta riippuu sitten aika pitkälti siitä, että miten pitkän matkan päässä kone on modeemista. Tietysti välissä olevat seinätkin vaikuttavat tähän.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Kiinnostaako laihempi ja nopeampi win10 versio. Ilman ylimääräistä roskaa ja vakoilutelemetriaa ?


Custom ISO alkaen kohdasta 7:35

Harmittaa etten ole törmännyt tuohon jo aiemmin. Todella nopea ja simppeli tapa muokata juuri omaan käyttöön sopiva käyttöjärjestelmä. Poistin varmaan 95% komponenteista ja kone toimii kuin unelma. Edes win update ei antanut päivittäessä ainuttakaan virheilmoitusta.

Tarvitset:

Lataa Windows 10 -näköistiedosto (ISO-tiedosto) - Microsoft

MSMG Toolkit v11.5 + Toolkit Packs (Packs - LanguagePacks - w10(jokainen) - x64 - en-US) Kielipaketilla kokoa yhteensä noin 1.5Gb

Päivitys: 2021-05 Cumulative Update for Windows 10 Version 20H2 for x64-based Systems (KB5003173)

Huom. Integroi kielipaketti ennen päivityksen integrointia.

Rufus

Kielen voi vaihtaa asennuksen jälkeen haluamakseen.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Moikka!

Kysymykseni liittyy enempi sosiaalisen median Instagram-sovellukseen, mutta tämä lienee paras thread.

Olen käyttänyt IG:tä viitisen vuotta esitelläkseni luonto- ja maisemakuvaustaitojani ja samalla tutustuen ihmisiin eri puolella maailmaa. Seuraajia on kertynyt mukavasti. Tänään syystä tai toisesta IG ilmoitti, että tililläni on tapahtunut "epäilyttävää toimintaa" (siis ei mitään hajua) ja pyysi tehdä jonkinlaisen video-selfien. Tätä yritinkin pari kertaa, mutta yhtäkkiä sovellus kaatui ja meni jotenkin "lukkoon" vain ilmoittaen " Oops, an error occurred.". Luonnollisesti yrittänyt ladata sovelluksen uudelleen ja vaihtaa salasanaa, muttei tunnu auttavan. Pari tuntia jo tässä tuskailtu. Tuhansia seuraajia en viitsisi heittää "roskikseen"
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos ei Windows 7 ole vielä kuollut niin eiköhän se kohta ole. Yllättävän moni vielä haluaa tätä aikoinaan varsin hyvää käyttistä käyttää. No aikansa kutakin. NVIDIA lopettaa ajurituen Windows 7-, 8- ja 8.1 -käyttöjärjestelmille - io-tech.fi
Sama tilanne kuin XP:n kanssa aikanaan, kun siihen oli totuttu niin monen vuoden ajan, että luopuminen meinasi olla vaikeaa. Muutos XP -> 7 ja 7 -> 10 on aikalailla samaa luokkaa, mutta ehkä joidenkin silmissä kymppi on vieläkin suurempi muutos.
 

redpecka

Jäsen
Jos ei Windows 7 ole vielä kuollut niin eiköhän se kohta ole. Yllättävän moni vielä haluaa tätä aikoinaan varsin hyvää käyttistä käyttää. No aikansa kutakin. NVIDIA lopettaa ajurituen Windows 7-, 8- ja 8.1 -käyttöjärjestelmille - io-tech.fi
Sama tilanne kuin XP:n kanssa aikanaan, kun siihen oli totuttu niin monen vuoden ajan, että luopuminen meinasi olla vaikeaa. Muutos XP -> 7 ja 7 -> 10 on aikalailla samaa luokkaa, mutta ehkä joidenkin silmissä kymppi on vieläkin suurempi muutos.
Mulle oli iso muutos kun vihdoin sain kympin. Siis kun pakkohan se oli viimein alistua ja ottaa ja ostaa. Ja sitten huoahdin kun ei se niin paha ollutkaan mitä pelkäsin mitä olin kaverilla 8.1-version nähnyt. Jee.

Nyt oletin toivovani saavani vähän aikaa olla rauhassa niin pukkaakin ilmoitusta että 2025 loppuu tuki win10:lle. Alkoi taas heti uusi ressi. Just kun ehdin istahtaa alas uuden rautani ja käyttikseni kanssa. Ilkeitä noi firmat.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Mitäs tuo tuen loppuminen käytännössä tarkoittaa? Kone on käyttökelvoton vai riskialtis vaan kaikenmaailman venäjätrollien hyökkäyksiin mikä nyt ei pahemmin edes kiinnosta
 

Glove

Jäsen
Mitäs tuo tuen loppuminen käytännössä tarkoittaa? Kone on käyttökelvoton vai riskialtis vaan kaikenmaailman venäjätrollien hyökkäyksiin mikä nyt ei pahemmin edes kiinnosta
Päivitykset loppuu ja jos sieltä vielä löytyy joku reikä niin sitä ei enää korjata. Eli varmaankin ensin riskialtis ja sen jälkeen käyttökelvoton jollain aikavälillä.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Etsiskelin ilmaista videoeditoria jolla onnistuu "split screen". Olisiko jollakin jotakin jota suositella Windows-maailmassa?
Itse kokeilin VSDC nimistä joka toimii ilmaiseksi, kaipa siitä joku maksullinen versio on myös olemassa, mutta ilmaisellakin toiveeni näytti toteutuvan. Järjestelin näyttöön neljään osaan videopätkän ja talletin projektin. Esikatselussa kaikki oli ok, kaikki neljä videoa pyöri siinä samaan aikaan ja ohjelmassa näytti olevan myös projektin tallentaminen videoformaattiin mutta eipäs se suostunut silti tallentamaan mitään. Saattaa olla että ongelma on tietokoneen näytön edessä istuva jatkoaika-keskustelija.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jessus kun kuuma sisäilma tuntui laittavan koneen koville. Pari kertaa pelatessa kone meni nurin ja kyllähän se normaalia kuumempana kävi.

Putsasin pölyt ja vaihdoin tahnat, mutta aika marginaalinen lopputulema eli jonkin verran lämmön laskua.

Lopukta otin ylikellotukset pois ja nyt homma on ok. Sisällä on pahimmillaan vähintään 10 astessa normaalia lämpöisempää.

Lisäksi tuo prosessori tykkää lämmetä ajoittain varsin paljon jo ihan ominaisuutena ja tästä olen lukenut aikaisemminkin. Jospa tuon vuoden sisällä vaihtaisi, niin pääsisi ehkä ongelmasta eroon.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Osaisko joku neuvoa, mikä auttaisi...

Hetken jo koittanut tapella Sony bluetooth kuulokkeita toimimaan pc:llä. Bluetoothin muodostaa Haman pieni usb dongle, äänenlaatu on hyvä, kun ottaa hands-free toiminnon pois, jolla saa stereon toimimaan. Ongelmana on, että välillä yhteys vain katkeaa. Noin 10sek mykkänä, kunnes yrittää yhdistää takaisin. Joku 3-4 kertaa yhdistää autom. takaisin, mutta välillä joutuu oikein manuaalisesti klikkaamaan yhdistä nappia Win10 asetuksista. Ikinä ei varoita, koska tuo yhteys tippuu, ei johdu mistään tietystä tilanteesta. Yuotubesta kun katsoo videoita ja yhteys katkeaa, alkaa latauspallura videolla pyöriä, kunnes video pysää. Areenasta kun katsoin futista, katkesi suoran yhteys siihen, kun bluetooth katkesi. Yleensä kun koneen käynnistää ja yrittää yhdistää kuulokkeita, bluetooth yrittää muodostaa yhteyttä ja lähes joka kerta epäonnistuu ekalla kerralla, mutta toimii seuraavalla.

Aika kauan oon kituutellu tolla, mutta nyt alkaa jo pikkasen vituttamaan. Ajureita päivitelly, kokeilut toista porttia, bluetoothin asetuksia vaihdellut, eikä mikään tunnu auttavan. Olenko tuomittu kulkemaan randomien äänikatkosten kanssa nyt lopun ikääni vai pitäskö tässä vaan panostaa kunnon bluetooth adapteriin?
 

Zer0u

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnusarjat
Nyt tarvis hieman jeesiä fiksuimmilta.
Vaimolla työkannettava ja hänellä on duunipaikassa jonkinlainen hubi, jolla hän saa kaksi ulkoista näyttöä kiinni kannettavaan. Ollaan nyt rakentamassa hänellä kotio samanlaista etäpistettä, kun tykästynyt tekemään välillä kotona töitä. Eli hankinnassa siis olisi kaksi näyttöä.
Tietokone on Dell latitude 5410. Tietokoneessa on seuraavanlainen portti: ”- USB-C 3.1 Gen2 -portti Thunderbolt 3- ja DisplayPort-tuilla”

lisäksi löytyy siis HDMI-portti.

Osaisiko joku hieman valaista minkälaiset näytöt minun pitää ostaa(tai mitkä portit näytössä pitää olla), minkälainen hubi tuohon tarvii väliin (joka jakaa näytöt erillisiksi) ja mitkä kaapelit tarvitsen, jotta saan nuo järkevästi kiinni tuohon kannettavaan? Ja tällä käytöllä ei viitsisi ihan älyttömästi budjettia venyttää.

kiitos, jos joltain löytyy asiantuntemusta kyseiseen asiaan!
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Raimoton Hamanin bluetooth dongle on paska, se on syy miksi yhteys katkeilee. Oli samoja ongelmia Hamanin kanssa, osta vaikka verkkiksestä TP-linkin dongle (kympin) niin johan alkaa toimimaan.

Muita mahdollisia vikalähteitä:

  • Dongle esim. näytön usb-portissa, toimii paremmin suoraan koneessa
  • Omissa halpis sony wh-ch510 kuulokkeissa yhteys katkeilee itsestäänkin satunnaisesti
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt tarvis hieman jeesiä fiksuimmilta.
Vaimolla työkannettava ja hänellä on duunipaikassa jonkinlainen hubi, jolla hän saa kaksi ulkoista näyttöä kiinni kannettavaan. Ollaan nyt rakentamassa hänellä kotio samanlaista etäpistettä, kun tykästynyt tekemään välillä kotona töitä. Eli hankinnassa siis olisi kaksi näyttöä.
Tietokone on Dell latitude 5410. Tietokoneessa on seuraavanlainen portti: ”- USB-C 3.1 Gen2 -portti Thunderbolt 3- ja DisplayPort-tuilla”

lisäksi löytyy siis HDMI-portti.

Osaisiko joku hieman valaista minkälaiset näytöt minun pitää ostaa(tai mitkä portit näytössä pitää olla), minkälainen hubi tuohon tarvii väliin (joka jakaa näytöt erillisiksi) ja mitkä kaapelit tarvitsen, jotta saan nuo järkevästi kiinni tuohon kannettavaan? Ja tällä käytöllä ei viitsisi ihan älyttömästi budjettia venyttää.

kiitos, jos joltain löytyy asiantuntemusta kyseiseen asiaan!
Mulla on tollanen setuppi sekä töissä että kotona. Taikasana on USB-C -telakka, vai onko se Thunderbolt? Joku viisaampi saa oikaista, jos nuo ovat kaksi eri asiaa. Sama liitin niissä kyllä pitäisi olla. Vaimollasi on varmaan vastaava töissä. Kone saa siitä virtansa ja toiseen suuntaan menee kuvasignaali telakan kautta näytöille. Luultavasti telakassa on display portit monitoreja kohti, koska juuri sellaiset on mun kummassakin telakassa. Nykyiset näytöt tukevat todennäköisesti ainakin display portia, luultavasti myös HDMI:tä. HDMI:tä noissa telakoissa ei ainakaan mulla ole. En osaa hirveästi ton telakan suhteen neuvoa, kun ne on mulla työn puolesta. Toinen on HP:n kuutiomainen telakka, toinen myös HP, mutta sellanen kapea laatta. Verkkokaupasta ei tuota laattaa ainakaan enää saa. Se kuutio on melko hinnakas, kun tuo koronan aiheuttama sirupula ja kasvaneen etätyön aiheuttama kysyntäpiikki ovat todennäköisesti hilanneet hintoja ylös. Kyllä tosta kahdella perusnäytöllä ja yhdellä telakalla yli viidensadan menee helposti. Näytöt on kuitenkin hyvä olla identtisiä, riippuen hiukan työnkuvasta. Mulla se on melkeinpä vaatimus.

Mä tykkään kyllä tosta telakasta, kun verkkopiuhan ja kaikki lisälaitteet saa siihen kiinni. Mun kannettavassa kun ei oo kuin yks USB ja display port lisäksi. Ja toki se Thunderbolt. Käytän mielelläni langatonta hiirtä ja näppäimistöä, lisäksi headset vaatii USB:n. Kotona käytän kyllä ulkoista kameraa ja kajareita videopalavereissa, koska mä voin.

Ai niin, onkohan se mahdollista, että näyttö toimisi telakkana? Joltain kollegalta kuulin, että koneen saisi Thunderboltilla näyttöön kiinni ja niitä näyttöjäkin voisi ketjuttaa? Meidän konttorilla on sekava valikoima näyttöjä ja niissä on liitäntöjä joka lähtöön, useampi USB ainakin. Saakohan noihin lisälaitteita kiinni niin, että juttelevat sen Thunderboltin kautta läppärille?Hinnoista en kyllä osaa sanoa mitään.
 

redpecka

Jäsen

Iltisjuttu tuosta reitittimestä. Sinänsä jees.

Tahdon sanoa, että itse luen ummikkona ja yritän totella/toteuttaa mitä käsketään, mutta ohjeet herättää aina enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia. Ne jotka osaa tietotekniikkaa eivät tarvitse näitä ohjeita ja ne jotka tarvitsisivat neuvoa eivät ota tolkkua näistä.

Onko nämä ohjeet joidenkin firmojen mainoksia että kun et osaa kummiskaan ota yhteyttä asiantuntijaan.

Ihminen voisi olla onnellisempi jos ei tietäis kuinka tyhmä on.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна

Iltisjuttu tuosta reitittimestä. Sinänsä jees.

Tahdon sanoa, että itse luen ummikkona ja yritän totella/toteuttaa mitä käsketään, mutta ohjeet herättää aina enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia. Ne jotka osaa tietotekniikkaa eivät tarvitse näitä ohjeita ja ne jotka tarvitsisivat neuvoa eivät ota tolkkua näistä.

Onko nämä ohjeet joidenkin firmojen mainoksia että kun et osaa kummiskaan ota yhteyttä asiantuntijaan.

Ihminen voisi olla onnellisempi jos ei tietäis kuinka tyhmä on.
Olisi tuokin juttu ollut parempi kirjoittaa lyhyesti RTFM. Miksi noita asetuksia sokkona tekemään, kun jokaiseen modeemiin löytyy paksu manuaali. Siellä on kyllä yksityiskohtaisesti neuvottu. Jos manuaali on hukassa, valmistajan sivulta kyllä löytyy.
 

A Siente

Jäsen
explorer.exe luokkaa ei ole rekisteröity. Tuota ilmoitusta puskee, kun koittaa esim. laskimen avata tehtäväpalkista. Windows valikko ei aukea, asetukset ei aukea, alhaalla oleva haku ei toimi. Tuossa alhaalla on spotify pikakuvake ja sekään ei aukea, sen tosin saa win+r näppäimellä suoritettua aukeamaan. Selaimet kyllä aukeaa ja tiedostot. Asetuksiin ei kylläkään pääse mistään käsiksi, kun ei vain aukea. Ei pääse katsomaan viimeisempiä päivityksiäkään, kun sinne ei pääse käsiksi. Päivityksen jälkeen koko ongelma alkoi ja niissäkin oli pitkään ongelma ettei meinannu mennä läpi millään.

Googlesta katsottu ohjeita, mutta ei tunnu mikään auttavan, enkä ole varma mitä kaikkea uskaltaa edes kokeilla ettei loputkin hajoa. WIndows 10 kyseessä. On jo muutaman vuoden vanha kannettava.
 

redpecka

Jäsen
Olisi tuokin juttu ollut parempi kirjoittaa lyhyesti RTFM. Miksi noita asetuksia sokkona tekemään, kun jokaiseen modeemiin löytyy paksu manuaali. Siellä on kyllä yksityiskohtaisesti neuvottu. Jos manuaali on hukassa, valmistajan sivulta kyllä löytyy.
En ihan varma ole vinoilitko minulle vai minun vinoilun kohteelle, olen siis itse se ummikko joka on kummiskin kiinnostunut ja haluaa olla ajantasalla.

Read the fuckin manual piti ihan kuuklaa. Päädyn siihen, että peesasit mun turhautumista iltapäivälehtien digivinkeistä, jotka ovat suoraan kuin jostain iltapäivälehtien digivinkkiosiosta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
explorer.exe luokkaa ei ole rekisteröity. Tuota ilmoitusta puskee, kun koittaa esim. laskimen avata tehtäväpalkista. Windows valikko ei aukea, asetukset ei aukea, alhaalla oleva haku ei toimi. Tuossa alhaalla on spotify pikakuvake ja sekään ei aukea, sen tosin saa win+r näppäimellä suoritettua aukeamaan. Selaimet kyllä aukeaa ja tiedostot. Asetuksiin ei kylläkään pääse mistään käsiksi, kun ei vain aukea. Ei pääse katsomaan viimeisempiä päivityksiäkään, kun sinne ei pääse käsiksi. Päivityksen jälkeen koko ongelma alkoi ja niissäkin oli pitkään ongelma ettei meinannu mennä läpi millään.

Googlesta katsottu ohjeita, mutta ei tunnu mikään auttavan, enkä ole varma mitä kaikkea uskaltaa edes kokeilla ettei loputkin hajoa. WIndows 10 kyseessä. On jo muutaman vuoden vanha kannettava.
Joko on Windowsin järjestelmätiedostoissa vikaa, tai sitten päivitys aiheuttaa ongelmia syystä tai toisesta.

Jos pääset ohjauspaneeliin, niin sieltä pystyy poistamaan ongelmallisen päivityksen. Ohjauspaneeli -> Ohjelmat ja toiminnot -> Näytä asennetut päivitykset. Siitä valitset listalta oikean päivityksen, jota en pysty neuvomaan tietämättä mitä siinä listalla näkyy, sekä sitten "Poista asennus".

Järjestelmätiedostoja voi yrittää korjata automaattisella korjauksella, jos komentokehoite aukeaa: Järjestelmätiedostojen tarkistustyökalun käyttäminen Windows 10:ssä (Microsoftin ohjeet)
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
En ihan varma ole vinoilitko minulle vai minun vinoilun kohteelle, olen siis itse se ummikko joka on kummiskin kiinnostunut ja haluaa olla ajantasalla.

Read the fuckin manual piti ihan kuuklaa. Päädyn siihen, että peesasit mun turhautumista iltapäivälehtien digivinkeistä, jotka ovat suoraan kuin jostain iltapäivälehtien digivinkkiosiosta.
Vinoilun kohteelle, eikä tarkoitus ollut vinoilla. On vaan tosi, että teknisissä laitteissa se manuaali on paras ohje, vaikka onkin usein työläs lukea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös