Kerronpa tähän kummallisen tarinan pöytäkoneestani, joka on toki jo päivityksen tarpeessa. (voi olla että olen tännekin jo joskus kirjoittanut tästä) Meni tuossa jokin aika sitten jo homma totaalisen solmuun kun lähdin hötkyilemään, mutta taistelin kokoonpanon vielä ylös ja about samaan tilaan mistä ihmettely alkoi.
Elikäs ongelmana on "kylmänä käynnistäessä" musta ruutu. Win10 pitäisi ssd:ltä lähteä muutamassa sekunnissa, mutta tämäpä ottaa minuutteja, jotta näyttö herää ja on siinä vaiheessa screen saver -moodissa, kun lopulta suvaitsee tulla esiin. Nyt minulla on uusi ssd ja kokonaan puhdas win10, näillä ei ollut mitään vaikutusta. Eli voisi kuvitella ongelman olevan rautapuolella? Emolevynä muuten Asus Maximus VI Hero ja prossuna olikohan i5, jostain tokan vai kolmannen sukupolven mallistosta. Näyttis Msi Geforce GTX 760. Muistit DDR3, milloin milläkin kokoonpanolla, yhteensä 6 kampaa (2x4gt ja 4x8gt) millä kokeilla. Vanhoja nämät on jo kuten sanottua, mutta pyörittää ihan hyvin niitä pelejä mitä pelailen. Pääosin koneen käyttö on kuitenkin sellaista "kevyttä".
Päälle saatua kone toimii vakaasti kuin mikä, ei mitään ongelmia.
Olen keksinyt keinon (7v poika tätä ehdotti;) millä muutamassa minuutissa saa koneen auki: Odottaa hetken ja sammuttaa näytön -> laittaa uusiksi päälle. Ja tadaa, Win10 logaus tulee näkyviin. No niin, tämän johdosta kokeilin ensin toisella DVI-piuhalla, ja kokonaan eri näytöllä. Ei vaikuttanut mitenkään.
Jos muuten käynnistän koneen emolevyn biossiin pakottavasta napista, sinne päästään heti. Ilman mitään muutoksia pois biosista ja käynnistys menee ripeästi eteenpäin. On tämä hämärää, jos emolevy tai näyttis on rikki, miksi tämä toimii näin?
Olen koittanut saada kaikki fast boot -toiminnot yms. päälle/pois, hakenut win10 puolelta kaiken mahdollisen buuttiin liittyvän, ei vaan vaikuta, ei niin mikään. Bios on päivitetty niin, että minulla oli pelkkä emolevy ja prossu päällä, aloin kasata siihen sitten romua yksitellen.
Koitin muuten toisella powerillakin, ei efektiä.
1000€ Jimm's tai vastaava tilaus ratkaissee tämän ongelman, mutta haluaisin tietää mikä on rikki, on vähän kuin luovuttamista raapia vain rahat kasaan. Eikä sitä fyrkkaa nyt aina ole irrottaa tähän, ainakaan heti kun paniikki iskee vanhan koneen kanssa.
..ja jos nuo rääppeet vielä myisi jollekin joka haluaa opetella vaikka kellottamista, tuo prossu taittuu siihen puuhaan hiton hyvin.
Nettiä on selattu aika paljon ja koitettu hakea suomeksi/enkuksi, ei vaan löydy lääkettä.. paitsi että vaihda emolevy, mutta se on sitten uusi kone. Ja uusi Windows, koska en ainakaan saanut OEM-windowsiani aktivoitua kun kokeilin alkuun kaverin emolevylläkin..jolla en myöskään saanut hommaa rullaamaan kunnolla. Tämmöstä!