Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 857 387
  • 19 216

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
WD My Cloud 3TB.
Minä unohtaisin raidin suosiolla, lisäisi tuohon 3TB levyn USB:n kautta ja tekisin sille kloonin sen NAS:in sisällöstä joko automaattisesti tai manuaalisesti silloin tällöin.

Vai puhutaankohan me nyt kaikki vähän asian vierestä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä unohtaisin raidin suosiolla, lisäisi tuohon 3TB levyn USB:n kautta ja tekisin sille kloonin sen NAS:in sisällöstä joko automaattisesti tai manuaalisesti silloin tällöin.

Vai puhutaankohan me nyt kaikki vähän asian vierestä?
Jos tuohon saa USB:llä tehtyä automaattikloonin, se kyllä täyttäisi tarpeeni. Mutta mulla on sellainen muistikuva, että noita saa kyllä ketjutettua, mutta en ole ihan varma tuosta kloonauksesta. Pitää hiukan googlailla, mutta nyt ei ehdi.

Toi on kyllä muutaman vuoden tuossa itsekseen hurissut, kovinkaan monta kertaa ei ole buutattu. Mikäköhän noiden oletettu elinikä on?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos tuohon saa USB:llä tehtyä automaattikloonin, se kyllä täyttäisi tarpeeni. Mutta mulla on sellainen muistikuva, että noita saa kyllä ketjutettua, mutta en ole ihan varma tuosta kloonauksesta. Pitää hiukan googlailla, mutta nyt ei ehdi.

Toi on kyllä muutaman vuoden tuossa itsekseen hurissut, kovinkaan monta kertaa ei ole buutattu. Mikäköhän noiden oletettu elinikä on?
riippuu käyttötunneista ja käynnistyskerroista. Tuskin tuo on ollut päällä koko aikaa, eli oikeasti se on varmaan nukkunut suurimman osan ajasta. S.M.A.R.T osaisi tähän kertoa vastauksen. Toki mitään arvausta parempaa on vaikea antaa, mutta päivittäisessä käytössä niin joku viisi vuotta alkaa oleen jo rajoilla esim. käyttöjärjestelmäkiekoille.

Tässä Blackblazen juttu aiheesta. How long do disk drives last? (linkki blackblazen sivuille)

edit. kävin kurkkaamassa manuaalia tuolle NAS:ille ja siellä on niiden omassa ohjelmassa safepoint tuota usb kopiota varten, mikä osaa jopa automaattisesti päivitellä sitä kopiota että se pysyy ajan tasalla.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@BlackWolf Jees, kiitos näistä. Halvemmaksi tuon nykyisen tuplaaminen tulee kuin korvaavan järjestelmän päivitys. Oikeasti hinta ei ole mikään este, kun satasista puhutaan. Kuvilla on tunnearvoa, musan kohdalla kyse on lähinnä vaivasta ja priorisoinnista. Jos tuo musavarasto katoaisi, varmaan hommaisin perhelisenssin Spotifylle. Nyt sen ylläpito menee aika kevyellä vaivalla. Uusia levyjä ei tule ostettua läheskään samaan tahtiin kuin ennen. Se johtuu siitä, että kivijalkakauppa on hiipumassa ja uutuuksienkaan löytyminen CD-formaatissa ei ole itsestäänselvyys. Mutta kuvien säilymisestä olen valmis maksamaan kohtuullisen hinnan. Järkevintä ratkaisua haetaan. Tällä hetkellä en pidä pilveä järkevimpänä vaihtoehtona.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@BlackWolf Jees, kiitos näistä. Halvemmaksi tuon nykyisen tuplaaminen tulee kuin korvaavan järjestelmän päivitys. Oikeasti hinta ei ole mikään este, kun satasista puhutaan. Kuvilla on tunnearvoa, musan kohdalla kyse on lähinnä vaivasta ja priorisoinnista. Jos tuo musavarasto katoaisi, varmaan hommaisin perhelisenssin Spotifylle. Nyt sen ylläpito menee aika kevyellä vaivalla. Uusia levyjä ei tule ostettua läheskään samaan tahtiin kuin ennen. Se johtuu siitä, että kivijalkakauppa on hiipumassa ja uutuuksienkaan löytyminen CD-formaatissa ei ole itsestäänselvyys. Mutta kuvien säilymisestä olen valmis maksamaan kohtuullisen hinnan. Järkevintä ratkaisua haetaan. Tällä hetkellä en pidä pilveä järkevimpänä vaihtoehtona.
Juu, alkuperäinen viesti oli vähän sellainen että hetken ajattelin sinun haluavan koneesi raidiin sen takia kun sillä oleva informaatio on arvokasta. Nyt kun selvisi että tarkoitus on siis se NAS palvelin raidittaa sen sisällön takia, niin tuo USB, mikä on muuten USB 3.0 eli nopea sellainen olisi minusta järkevin ratkaisu. Vielä kun laitteen oma ohjelmisto siihen tarjoaa mm. tuon ajastetun toiminnon päivittäin, tai esim. viikoittain se tallentaa niin fiksuahan sitä on hyödyksi käyttää. RAID olisi sitten käyttökelpoinen jos hakuajoilla yms. olisi merkitystä, mikä käsittääkseni ei tässä ole merkittävä asia. Ehdottomasti siis suosittelen vain USB asemaa tuon nykyisen NAS:in varmuuskopioimiseen.

Tuli muutenkin heti sellainen fiilis kun tuli sana NAS että eiköhän siinä ole se USB portti ja siihen saa liitettyä ulkoisen juurikin varmuuskopiointia varten. Yleensä noissa on jokin tuollainen keino, vaikka olisivat yksikelkkaisia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juu, alkuperäinen viesti oli vähän sellainen että hetken ajattelin sinun haluavan koneesi raidiin sen takia kun sillä oleva informaatio on arvokasta. Nyt kun selvisi että tarkoitus on siis se NAS palvelin raidittaa sen sisällön takia, niin tuo USB, mikä on muuten USB 3.0 eli nopea sellainen olisi minusta järkevin ratkaisu. Vielä kun laitteen oma ohjelmisto siihen tarjoaa mm. tuon ajastetun toiminnon päivittäin, tai esim. viikoittain se tallentaa niin fiksuahan sitä on hyödyksi käyttää. RAID olisi sitten käyttökelpoinen jos hakuajoilla yms. olisi merkitystä, mikä käsittääkseni ei tässä ole merkittävä asia. Ehdottomasti siis suosittelen vain USB asemaa tuon nykyisen NAS:in varmuuskopioimiseen.

Tuli muutenkin heti sellainen fiilis kun tuli sana NAS että eiköhän siinä ole se USB portti ja siihen saa liitettyä ulkoisen juurikin varmuuskopiointia varten. Yleensä noissa on jokin tuollainen keino, vaikka olisivat yksikelkkaisia.
Eikun alkuperäinen viesti yritti kysellä, onko RAIDilla mitään virkaa tällaiselle käyttäjälle, jolla on kohtuullisen paljon dataa, mutta tietojen varmuuskopiointi on täysin manuaalista tällä hetkellä. Automaattinen peilaus tai kloonaaminen tavalla tai toisella on varmempaa kuin manuaalinen kopiointi. Silti se manuaalinen kopiointi kodin ulkopuoliselle medialle on ajoittain tehtävä, koska se ei ole liian vaivalloista eikä se nykyhinnoilla maksa paljon paskaakaan.

Tossa WD:ssä on USB 3.0, mutta muistaakseni sillä voi pelkästään ketjuttaa noita levyjä, jos sattuu omistamaan useamman. Siirto pöytäkoneelta/läppäriltä ei sitä kautta muistaakseni onnistu. Siihen tarvitaan lähiverkko. Hiukan omituista, mutta sen kanssa on elettävä. Tai sitten muistan aivan helvetisti väärin. On mulla sen manuaali jossain, mutta tsekkaan asian Poolin pelin jälkeen. Jos muistan.

Aikanaan ostin tuon kahdesta syystä, jos en ole muistanut tässä yhteydessä mainita. Riittävän iso tallennuskapasiteetti oli ykkösprioriteetti, kakkosena tuli tuo striimausmahdollisuus kännykkään tai kotiteatteriin. Kotiteatterivahvistin sattuu tässä tapauksessa olemaan buginen paska WiFin osalta, joten se käyttö on jäänyt. Sitä varten en jaksa päivittää tähän hätään vahvaria, kun muuten se pelittää mainiosti. Joskus tulee kännykällä otettua yhteys, mutta varsinaista hyötykäyttöä se ei ole.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eikun alkuperäinen viesti yritti kysellä, onko RAIDilla mitään virkaa tällaiselle käyttäjälle, jolla on kohtuullisen paljon dataa, mutta tietojen varmuuskopiointi on täysin manuaalista tällä hetkellä. Automaattinen peilaus tai kloonaaminen tavalla tai toisella on varmempaa kuin manuaalinen kopiointi. Silti se manuaalinen kopiointi kodin ulkopuoliselle medialle on ajoittain tehtävä, koska se ei ole liian vaivalloista eikä se nykyhinnoilla maksa paljon paskaakaan.
Tähän käyttöön minusta RAID on todella huono ja kankea. Kun saman asian voi tehdä huomattavasti helpomminkin ja jopa se sinun WD:si sitä sinulle tarjoaa. Siinä ohjelmistossa, my cloud tms. on toiminto mikä automaattisesti tiedostojen muuttuessa koneella muuttaa ne myös siellä pilvessä, jos siis sen otat käyttöösi. RAID asemat on määrätyissä asioissa tehokkaita, mutta pelkästään tietojen varastoiksi ne eivät ole paras vaihtoehto. Jossain tapauksissa kun levyt ovat kovalla käytöllä, niin siitä ei ole haittaa, mutta lähtökohtaisesti levyt on kuluvia osia, niissä liikkuu kiekot jumalattomalla nopeudella ja lukupää heiluu mikrometrien korkeudella, tällöin on aina riski vahingolle ja pienikin pölyhiukkanen voi pistää kaiken palasiksi. Lähtökohtaisesti siis laite mikä ei ole päällä on paremmassa turvassa kuin laite mikä on päällä jatkuvasti.

RAID systeemeissä, toki vähän riippuen mikä on kyseessä, niin levyt kuluu samaa tahtia, mikä taas aiheuttaa sen että RAID järjestelmissä jos eka levy hajoaa, niin hyvin todennäköisesti hajoaa se seuraavakin minkä piti toimia tallennuksena ensimmäisestä. Vastaavasti taas esim. vain tarvittaessa suoritettava pelkkä levyn käynnistäminen ja sille kaiken datan varmistaminen kuluttaa levyä paljon vähemmän jolloin se data on levyrikossa pelastettavissa taas sitten kolmannelle levylle. Tästä syystä pelkästään tiedon varmuuskopiointia varten ei missään nimessä kannata käyttää RAID asemia, ellei niistä ole saatavissa muuta hyötyä, esim. parempia lukuaikojen muodossa, tai käyttö (serverit) ole todella mittavaa ja levyn hajoaminen ei saa aiheuttaa hikkoja ja ajan menetyksiä, vaan pitää voida korvata levyjä ns. lennossa.
Tossa WD:ssä on USB 3.0, mutta muistaakseni sillä voi pelkästään ketjuttaa noita levyjä, jos sattuu omistamaan useamman. Siirto pöytäkoneelta/läppäriltä ei sitä kautta muistaakseni onnistu. Siihen tarvitaan lähiverkko. Hiukan omituista, mutta sen kanssa on elettävä. Tai sitten muistan aivan helvetisti väärin. On mulla sen manuaali jossain, mutta tsekkaan asian Poolin pelin jälkeen. Jos muistan.

Aikanaan ostin tuon kahdesta syystä, jos en ole muistanut tässä yhteydessä mainita. Riittävän iso tallennuskapasiteetti oli ykkösprioriteetti, kakkosena tuli tuo striimausmahdollisuus kännykkään tai kotiteatteriin. Kotiteatterivahvistin sattuu tässä tapauksessa olemaan buginen paska WiFin osalta, joten se käyttö on jäänyt. Sitä varten en jaksa päivittää tähän hätään vahvaria, kun muuten se pelittää mainiosti. Joskus tulee kännykällä otettua yhteys, mutta varsinaista hyötykäyttöä se ei ole.
Toi USB 3.0 tuossa laitteessa toimii sekä lisätilana että varmuuskopiointivälineenä. Ainakin näin kertoi valmistajan oma manuaali. Se joku WD cloud ohjelmisto osaa sekä ajoittaa käyttöjärjestelmän kopioinnin sinne verkkolevylle, että sen kopioinnin vastaavasti sinne USB levylle. Ihan ilman että käyttäjän tarvitsee itse tehdä yhtään mitään. Jos nyt kärjistän niin olisi ihan paska NAS ja valmistaja jos ei voisi, koska tuo nyt on lähinnä sen koko verkkolevyn idea.

Ja ehkä olen nyt siis selittänyt huonosti tai puhumme ristiin, en tiedä miten tuo usb 3.0 toimii jos sitä käyttäisi verkkolevyn liitäntäväylänä. Minä viittasin siihen että jos siihen liittää ulkoisen kovalevyn niin se osaa sille tallentaa itsensä.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja ehkä olen nyt siis selittänyt huonosti tai puhumme ristiin, en tiedä miten tuo usb 3.0 toimii jos sitä käyttäisi verkkolevyn liitäntäväylänä. Minä viittasin siihen että jos siihen liittää ulkoisen kovalevyn niin se osaa sille tallentaa itsensä.
Joo, näin se näköjään toimii, kun manuaalia tarkemmin lukee. Eli siihen saa USB-porttiin kiinni ulkoisen kovalevyn varmistuksia varten. Kahta samanlaista ei kai edes pysty liittämään toisiinsa. Joskus googlasin tuota, kun ihmettelin sen USB-portin funktiota ja muistin homman hiukan väärin.

Ai niin, nuo automaattiset backupit ovat mun kohdalla hiukan niin ja näin, kun tuota pöytäkonetta ei välttämättä edes käynnistetä joka viikko. Voi ne kai silti ajastaa, mutta pitää silti pitää huoli, että ne myös ajetaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Joo, näin se näköjään toimii, kun manuaalia tarkemmin lukee. Eli siihen saa USB-porttiin kiinni ulkoisen kovalevyn varmistuksia varten. Kahta samanlaista ei kai edes pysty liittämään toisiinsa. Joskus googlasin tuota, kun ihmettelin sen USB-portin funktiota ja muistin homman hiukan väärin.

Ai niin, nuo automaattiset backupit ovat mun kohdalla hiukan niin ja näin, kun tuota pöytäkonetta ei välttämättä edes käynnistetä joka viikko. Voi ne kai silti ajastaa, mutta pitää silti pitää huoli, että ne myös ajetaan.
Kyllä noiden pitäisi osata hoitaa itsensä vaikka kone ei aina päällä olekkaan, ne sitten huomaa että jäänyt välistä ja ajavat kun tilaisuus tulee.
 

HaZekki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans,Suomi
Ollut pakettikone (e mashines) n. 7 vuotta ja alkoi jo käymään tiensä päähän.

Olen haalinut pikkuhiljaa uutta palikkaa halvalla Emolevy Asus a68hm plus , "parempi" mutta käytetty näyttis Asus gtx 550 ti dc/di/1gd5, onko ne yhteen sopivia ?
Amd x370 4,2ghz prossun ja uudet muistit, sekä isompi 550w poweri. (tiedän ettei ole mitään häävejä mutta riittää mun käyttötarkoituksiin)

Vanhasta ns. koneesta on vielä cd-asema ja kovalevy kiinni uusian osien kanssa.
Probleema 1. muuten näyttäisi tulevan virrat kaikkialle, mutta näyttöön ei tule mitään singnaalia?

Mietin myös sitä, että onko se kovin haitallista käynnistää kone, kun siinä on vielä kiinni se vanhan (pakettikoneen) kovalevy kaikkineen tiedostoineen päivineen sisällä? vai voiko sen biossista vielä jotenkin tyhjentää/siirtää sitten kun asennan muistitikulta Win10 käyttöjärjestelmäksi.

kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mikä olisi läppärille (Windows10) oikea asetus kohdassa virta/lepotila, kun toiveena on vain, että se menee lepotilaan, kun valitsee käynnistys-valikosta "lepotila" tai panee kannen kiinni, ja aukeaa kun kannen avaa? Nyt olen tilanteessa, että molemmissa tapauksissa läppäri jää usemman tunnin levon jälkeen ikäänkuin jumiin eikä reagoi mihinkään muuhun kuin sulkemiseen virtanappia "väkisin" painamalla ja sitten uudelleen käynnistämällä. Tätä (ASUS Zenbook) mainostettiin, että ohjelmat avautuvat nopeasti. Ei kai tätä tarvitse joka kerta kokonaan sammuttaa?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Mikä olisi läppärille (Windows10) oikea asetus kohdassa virta/lepotila, kun toiveena on vain, että se menee lepotilaan, kun valitsee käynnistys-valikosta "lepotila" tai panee kannen kiinni? Nyt olen tilanteessa, että molemmissa tapauksissa läppäri jää usemman tunnin levon jälkeen ikäänkuin jumiin eikä reagoi mihinkään muuhun kuin sulkemiseen virtanappia "väkisin" painamalla ja sitten uudelleen käynnistämällä. Tätä (ASUS Zenbook) mainostettiin, että ohjelmat avautuvat nopeasti. Ei kai tätä tarvitse joka kerta kokonaan sammuttaa?

Tuossa pitkä lista korjausehdotuksia:
How to Fix Windows 10 Sleep Mode Issues

Jos ei toimi niin mikset kokeilisi hibernate modea? How to enable or disable hibernate in Windows 10 - CNET
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Täällä olikin jo jokunen viikko sitten noista reitittimistä, mutta kysytäämpä silti: Mulla on Elisan 4G mobiililaajasta ja tällainen reititin. Ihan hyvin pelittänyt viimeiset puolitoista vuotta, mutta nyt ruvennut ajoittain katkomaan nettiä. Sim-kortteja löytyy samaiseen liittymään kaksin kappalein, ja vaihtamalla näiden paikkaa kännykän ja reitittimen välillä pystyin toteamaan vian löytyvän reitittimen puolelta, ei liittymästä. Yhteys palaa yleensä noin minuutin sisään tai vielä nopeammin, kun käynnistää laitteen uudelleen. Onko siis mitään niksejä, mitä kokeilla vai pitääkö vain laittaa verkkokauppa.comiin takaisin, kun takuutakin on vielä puolisen vuotta jäljellä?
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
@Tinke-80 Juurikin tuo 15.8 päivittynyt uusin firmis on käytössä. Pätkiminen alkoi oikeastaan jo ennen päivitystä, joskus tässä kuun alussa, mutta ei ole oikein muilta kiireiltä ehtinyt/jaksanut niin paneutua. Nyt sitten resetoin koko boksin, kun näköjään resettiä pitääkin painaa peräti 30sek pohjassa sen perinteisen 10 sekunnin sijasta. Nyt on ainakin lupaavasti ensimmäisen tunnin toiminut, mutta pitää nyt muutama päivä odotella ja kuulostella miltä näyttää.

Outoa muuten tästä pätkimisisestä tekee se, että kertaakaan ei ole netti katkennut silloin, kun olen esimerkiksi online pelissä tai kun käytän jotain streamauspalvelua. Saattaa olla toki myös sattumaa, kun ei ainakaan minun kupoliini mahdu miten se olisi mahdollista, että katkeilee vain nettiä selatessa tai muussa "kevyessä" käytössä.
 

Flusher

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Panthers
@Tinke-80
Outoa muuten tästä pätkimisisestä tekee se, että kertaakaan ei ole netti katkennut silloin, kun olen esimerkiksi online pelissä tai kun käytän jotain streamauspalvelua. Saattaa olla toki myös sattumaa, kun ei ainakaan minun kupoliini mahdu miten se olisi mahdollista, että katkeilee vain nettiä selatessa tai muussa "kevyessä" käytössä.
Onko sulla wifi käytössä? Kokeileppa kytkeä suoraan ethernet-kaapelilla koneeseen jos vain mahdollista niin selviää onko siinä se ongelma. Muistelen että joskus aikoinaan oman reitittimen ongelmat liittyivät juurikin tuohon wifiin, vaikka reititin olikin samassa huonessa tietokoneen kanssa niin yhteys pätki mutta ethernetin kanssa toimi loistavasti.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Onko sulla wifi käytössä? Kokeileppa kytkeä suoraan ethernet-kaapelilla koneeseen jos vain mahdollista niin selviää onko siinä se ongelma. Muistelen että joskus aikoinaan oman reitittimen ongelmat liittyivät juurikin tuohon wifiin, vaikka reititin olikin samassa huonessa tietokoneen kanssa niin yhteys pätki mutta ethernetin kanssa toimi loistavasti.

Mulla menee juurikin koneelle ethernetillä ja muualle wifillä. Silloin kun katkeaa, mikään valo laitteessa ei muutu ja tuolta laitteistosivuilla ei näy mitään häiriötä. Nyt tosiaan jo kohta kolmisen tuntia resetoinnista ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt, joskohan se näinkin helposti ratkesi?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kääk, Nettiselain Google Chrome näyttää osan sivuista väärin. Käytännössä siis niin että kuvat ei näy. Ei koske kaikkia sivuja. Help me. Firefox on ok.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Nyt tarvittas hiukan jeesiä, ehkä selviäisin itekkin mutta kysytään kuitenkin.

Eli siis vanhaa pakettikonetta oon herättämässä henkiin, nykynen HDD-levy taitaa olla rikki ja kotelon sisällä on joku toinen läppärin Win 8.1 versio jossa siinäkin saattoi jotain häikkää olla. Eli siis pitäisi ostaa SSD. Mahdollisimman halpa tietty, kun en tiedä tuleeko koneelle hirveästi käyttöäkään. Uskoisin, että 120gb riittää.. Vai riittääkö? Käytössä kuitenkin päivittäin vain läppäri tällä hetkellä, jossa tässäkin 120gb:n kortti. Ja Win10 siis tarkotuksena asentaa uuteen.

Taitaa koneen sisällä olla tällä hetkellä joku Nvidian Gt620 näyttis, eli ihan perus tollaseen pakettikoneeseen varmaan. Haluisin vähän parantaa kenties jos halvalla jonkun löydän. Emolevy on ihan alkeellinen sekin, PCI-E 2.0 (?) väylä muistaakseni löytyy. Tuohon väyläänhän saa jotain budjetti-luokan näyttiksiä, eikös? Tuskin virtalähteitäkään tarvii lähteä vaihtamaan, en muista tuotakaan ja olen liian laiska nyt avatakseni koteloa..

Eli siis lyhykäisyydessään, saa ehdottaa jotain kohtuuhyvää halpaa SSD:tä, hinta ehkä siinä 40-60e? Ja näyttikseen sama.

Kaverilta kyselin jotain vanhaa (3v vanhaa) Samsungin 29" näyttöä (TV:nä ollut käytössä) kaveriksi visuaalisuuden esittämiseen. Mahtaako tollanen kombo pelata, että 29" "teeveellä" tietokonetta käytän? Muistasin vaan läppärin yhdistettyä vanhaan omaan Sonyn telkkariini hiiren kanssa olevan pientä viivettä, pleikkarilla toimii kaikki ok. Eli siis reagoiko TV-tyylinen näyttö jotenkin eri tavalla tietokoneen käytössä hiiren liikkeeseen ym..

Kenties sekava teksti, mutta jos joku pystyisi hiukan näitä avaamaan ja antamaan ehdotuksia noihin komponentteihin. Ja sori ei oo nyt noita speksejä heittää.. Kiitos etukäteen.

@Tinke-80 tägätään nyt ainakin ulkomuistista.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Mistahan mahdoin lukea juuri viikko tmv. takaperin, etta SSD-levyjen hinta olisi ensi vuonna romahtamassa, koska jotakin niiden valmistuksessa kaytettyja komponentteja olisi valmistettu aivan liikaa maailman markkinoille...? Eli jos ei nyt aivan huutava tarve ole valittomasti SSD:ta ostaa, niin kannattanee viela jonkin aikaa odotella. Tama siis nimimerkille @Jyyd ainakin tiedoksi.

Jaa, Digital Trendsissa nain kirjoiteltiin: New laptops may see more storage as SSD prices expected to fall through 2019
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mistahan mahdoin lukea juuri viikko tmv. takaperin, etta SSD-levyjen hinta olisi ensi vuonna romahtamassa, koska jotakin niiden valmistuksessa kaytettyja komponentteja olisi valmistettu aivan liikaa maailman markkinoille...? Eli jos ei nyt aivan huutava tarve ole valittomasti SSD:ta ostaa, niin kannattanee viela jonkin aikaa odotella. Tama siis nimimerkille @Jyyd ainakin tiedoksi.

Jaa, Digital Trendsissa nain kirjoiteltiin: New laptops may see more storage as SSD prices expected to fall through 2019
Jos tuon koneen meinaan nyt kunnostaa, niin kyllä sitten ostan samaan syssyyn SSD:n jo nyt pian. Näyttäisi suht "halvalla" jo nytkin tollasen budjettikortin.

Ja @Tinke-80, jotain tämmöstä tuonne voisi kenties änkeä. Voi varmaan lonkalta sanoa että tuo tai vastaavat ovat nykyistä parempia, ei vaadi virtalähteenkään (300W) vaihtoa. MSI NVIDIA GeForce GT 710 1GD3H LP -näytönohjain, 1GB DDR3, PCI-E 2.0 - 45,90€
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
@Jyyd En ota kantaa ennenkuin kerrot mikä emolevy sinulla on käytössä. Jos saat koneen käyntiin niin näin saat emolevyn mallin esiin:

avaat command promtin How to Open Command Prompt in All Versions of Windows

Ja copy pasteat nämä kaksi komentoa sinne:

systeminfo | findstr /c:"System Manufacturer"
systeminfo | findstr /c:"System Model"

Pastea tänne sitten tulokset.
Juu, katon huomenna. Oon käyttänyt kyllä jotain speksityökalua ennenkin. En vain muista. Aattelin että kuitenkin lähinnä sillä merkitystä, että oikea väylä löytyy johon pistää näyttis kiinni. Laitan huomenna kuitenkin ton speksit.

Tuo poweri riittää vissiin justjajust, kun on 300w suositus vähintään Jimms'in sivuilla..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös