Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 854 760
  • 19 216

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En tiedä mitä ihmettä yrität äsköisellä viestilläsi sanoa, mutta ei se UPS nyt todellakaan estä salaman läpimenoa. Tottakai se nyt sähkökatkoksiin reagoi, kaksi ihan eri asiaa.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
En tiedä mitä ihmettä yrität äsköisellä viestilläsi sanoa, mutta ei se UPS nyt todellakaan estä salaman läpimenoa. Tottakai se nyt sähkökatkoksiin reagoi, kaksi ihan eri asiaa.

Onko tuossa alkuperäisessä viestissä sitten tosiaan kysymys salaman läpimenosta vai vain pienemmästä virtapiikistä? Tapahtui ukkosen aikana kyllä, mutta ei se takaa sitä että salama on käynyt lähelläkään. Itsellä on salamaniskuista kokemusta aika paljon rajumpina, jolloin näkyy mustuneita johtoja ja pistorasioita.

Hemmetti kun unohtui ottaa tietokone irti to-pe yön ukkosten ajaksi, lopputuloksena pimeä kone. Sulake meni, tietokone meni, ja laajakaista oli 24h alhaalla. ,
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko tuossa alkuperäisessä viestissä sitten tosiaan kysymys salaman läpimenosta vai vain pienemmästä virtapiikistä? Tapahtui ukkosen aikana kyllä, mutta ei se takaa sitä että salama on käynyt lähelläkään. Itsellä on salamaniskuista kokemusta aika paljon rajumpina, jolloin näkyy mustuneita johtoja ja pistorasioita.
No jos osaa laskea 1+1 niin kyllä se salama on maahan iskenyt jossain siinä lähistöllä, kun on sulakkeetkin paukkuneet. Ei silloin ole kyse mistään random virtapiikistä. Ei se tarkoita että se salama on just siihen taloon iskenyt. On minulla hajonnut poweri ja emolevy ihan kerrostalossakin, kun salama sopivasti osui. Se todennäköisyys vaan sille että se salama just sillä tavalla osuu että se jotain tuhoaa on todella pieni.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
En tiedä mitä ihmettä yrität äsköisellä viestilläsi sanoa, mutta ei se UPS nyt todellakaan estä salaman läpimenoa. Tottakai se nyt sähkökatkoksiin reagoi, kaksi ihan eri asiaa.

Olisinkohan ihan suomenkielellä kirjoittanut, että jostain syystä appiukko tuolla maalla on ollut helvetin tyytyväinen lahjaansa. Yksikään it - verme ei ole enää mennyt kolmeen vuoteen paskaksi, kun lähtötilanne oli päinvastainen. Kolmeen vuoteen on rätkinyt niin ukkosta, kun muutakin myrskyä kuitenkin. Asuvat kuitenkin syrjäisestäkin syrjäisemmässä paikassa ja kun on linjan pää, myös muunlaiset jännitevaihtelut on mahdollisia. Tottakai sähkökatkot on eriasia, sulakkeet on kuitenkin paukkuneet myös ukkosen ansiosta tavan katkojen lisäksi, tahtoo siis sanoa, että härpäke aka ups on myös monikäyttöinen vekotin. Tämmönen kotimalli ei toki yhdellä akulla varaa kuin max 30 - 40 minuuttia, mutta slottiin saa vaihdettua uuden akun lennossa, niin kohtuu pitkänkin katkoksen laitteella selviää. Se oli minulle kuitenkin ihan uusi tieto, että tuolla maaseudulla käyttävät sitä myös hyytyneen auton starttaamiseen, ei siis pelkästään appiukko, sitäkään en tiennyt ostaessani, että tuolla tuntuu samanlainen olevan ilmeisesti joka toisella ja käyttöä löytyy. Sen kuitenkin sanon, että kun talossa on luonnollisesti johdatin, mikään salaman paskamyrsky ei sieltä puhtaana tule läpi ja upsi on hoidellut ne piikit, jotka laitevahinkoja ovat aiheuttaneet. Puolestani voit ja saat olla asiasta ihan sitä mieltä kun haluat, minulle kuitenkin riittää mainiosti toteutunut empiria, siksi kehtasin kysyjälle upsia suositella, kun tiedän satavarmasti, että se toimii.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olisinkohan ihan suomenkielellä kirjoittanut, että jostain syystä appiukko tuolla maalla on ollut helvetin tyytyväinen lahjaansa. Yksikään it - verme ei ole enää mennyt kolmeen vuoteen paskaksi, kun lähtötilanne oli päinvastainen. Kolmeen vuoteen on rätkinyt niin ukkosta, kun muutakin myrskyä kuitenkin. Asuvat kuitenkin syrjäisestäkin syrjäisemmässä paikassa ja kun on linjan pää, myös muunlaiset jännitevaihtelut on mahdollisia. Tottakai sähkökatkot on eriasia, sulakkeet on kuitenkin paukkuneet myös ukkosen ansiosta tavan katkojen lisäksi, tahtoo siis sanoa, että härpäke aka ups on myös monikäyttöinen vekotin. Tämmönen kotimalli ei toki yhdellä akulla varaa kuin max 30 - 40 minuuttia, mutta slottiin saa vaihdettua uuden akun lennossa, niin kohtuu pitkänkin katkoksen laitteella selviää. Se oli minulle kuitenkin ihan uusi tieto, että tuolla maaseudulla käyttävät sitä myös hyytyneen auton starttaamiseen, ei siis pelkästään appiukko, sitäkään en tiennyt ostaessani, että tuolla tuntuu samanlainen olevan ilmeisesti joka toisella ja käyttöä löytyy. Sen kuitenkin sanon, että kun talossa on luonnollisesti johdatin, mikään salaman paskamyrsky ei sieltä puhtaana tule läpi ja upsi on hoidellut ne piikit, jotka laitevahinkoja ovat aiheuttaneet. Puolestani voit ja saat olla asiasta ihan sitä mieltä kun haluat, minulle kuitenkin riittää mainiosti toteutunut empiria, siksi kehtasin kysyjälle upsia suositella, kun tiedän satavarmasti, että se toimii.
Saat sä uskoa flat earthiinkin omalla empiriallasi jos haluat. Minä en kuitenkaan suosittelisi uskomushoitoja kenellekkään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Lisäänpä edelliseen vielä sen verran, että jos tuollainen hypoteettinen jättipiikki tulisi, se upsi menisi paskaksi, mutta muut laitteet säilyy ja halvempi on se reilu satanen upottaa uuteen, kun hommata aina uudet vekottimet hajonneiden tilalle. Varsinkin, jos tuolla korvessa on menty jo kolme vuotta ilman ainoatakaan laitteen hajoamista, kun se aiemmin tuppas olemaan ukkonen ja laite, eli vähintään joka vuosi uusi laite oli hommattava jonkun hajonneen tilalle. Sekin apu siitä on, että laitetta voi sovelluksella hallinnoida, seurata virransyöttöä, sen häiriöitä ja jopa luoda sähkön käyttöä hallinnoivan asetuksen tarpeitansa vastaavaksi. Tärkein syy hankinnalleni oli kuitenkin nuo ukkosten aiheuttamat laiterikkoontumiset ja usein toistuvien sähkökatkojen aiheuttamat ongelmat ja niihin tuo tuntuu tepsineen kolmen vuoden otannalla sataprosenttisesti, kaikki muu on vaan bonusta.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Minä en kuitenkaan suosittelisi uskomushoitoja kenellekkään.

Minä en kyllä palkkaisi kaltaistasi seppää edes vanhainkodin vessanpesijäksi. Lopulta minä puhun siitä mikä on toteutunut, sinä puhut pelkkiä uskomushoitoja ties mistä syystä.

Kuitenkin, laitteensa ukkosella rikkisaanut päätelkööt itse mihin haluaa kallistua asioista laajemmin selvää otettuaan ja niin halutessaan. Meillä ei ole tästä eteenpäin syytä kommunikoida keskenämme.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä en kyllä palkkaisi kaltaistasi seppää edes vanhainkodin vessanpesijäksi. Lopulta minä puhun siitä mikä on toteutunut, sinä puhut pelkkiä uskomushoitoja ties mistä syystä.

Kuitenkin, laitteensa ukkosella rikkisaanut päätelkööt itse mihin haluaa kallistua asioista laajemmin selvää otettuaan ja niin halutessaan. Meillä ei ole tästä eteenpäin syytä kommunikoida keskenämme.
Jos sä tietäsit noista vehkeistä mitään niin sä et täällä jakelisi paskoja huuhaaneuvoja. Salamoja vastaan voidaan parhaiten suojautua ihan SPD:illä (surge protection device). Ne on ihan eri laitteita kuin UPS:it. Sä voit kuvitella ihan mitä vain, mutta mitään tekemistä faktojen kanssa noilla sun kuvitelmilla ei ole. The importance of Surge Protection Devices (SPD) when protecting an uninterruptible power supply (UPS) - Alltec (linkki alltecglobalin sivuille) Tuosta nyt voit vaikka valistaa itseäsi vähän asioista. Lisääkin löytyy googlella. UPS ei ole SPD. Täällä lisää Anatomy of a UPS — MCG Surge Protection® (linkki mcgsurge sivustolle UPS:ien anatomiaan)
Suora lainaus:
It is a common misconception that UPS does not need surge protection.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Jos sä tietäsit noista vehkeistä mitään niin sä et täällä jakelisi paskoja huuhaaneuvoja.

Jos sä olisit järjissäs, olisit laittanut neuvosi ja ehdotuksesi sitä kysyvälle. Minä laitoin sen pohjaten tosielämän kokemukseen. Minulla ei ollut, eikä ole mitään sanottavaa sinulle, koska en viitsi vääntää pippeli kourassa kirjoittavalle huru -ukolle yhtään mitään. Valitkoon avunkysyjä omalla harkinnallaan sitten neuvon johon luottaa. Sinulta en tarvitse minkäänsortin neuvoa yhteenkään tietotekniseen ongelmaan, jos eteen tulee jotain jossa apua oikeasti tarvitsen, mulla on sitä ympärillä enemmän kun sulla ihokarvija ja ne on tuhannesti pätevämpiä, kuin sinä. Sori vaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos sä olisit järjissäs, olisit laittanut neuvosi ja ehdotuksesi sitä kysyvälle. Minä laitoin sen pohjaten tosielämän kokemukseen. Minulla ei ollut, eikä ole mitään sanottavaa sinulle, koska en viitsi vääntää pippeli kourassa kirjoittavalle huru -ukolle yhtään mitään. Valitkoon avunkysyjä omalla harkinnallaan sitten neuvon johon luottaa. Sinulta en tarvitse minkäänsortin neuvoa yhteenkään tietotekniseen ongelmaan, jos eteen tulee jotain jossa apua oikeasti tarvitsen, mulla on sitä ympärillä enemmän kun sulla ihokarvija ja ne on tuhannesti pätevämpiä, kuin sinä. Sori vaan.
Kiitos tästä henkilöön kohdistetusta avautumisesta. Sinun huonoja ja mihinkään faktoihin perustumattomia ohjeitasi ei siis saa kritisoida. Tuli selväksi.

Nyt kun menet taaksepäin katsomaan mitä se kysyjä kysyi tai oikeastaan kirjoitti, niin voinet huomata kumpi häntä on pyrkinyt auttamaan ja kumpi on yrittänyt vain besserwisseröidä jonkun UPS:in ostolla, mikä ei kirjoittajaa auta enää yhtään.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäänpä edelliseen vielä sen verran, että jos tuollainen hypoteettinen jättipiikki tulisi, se upsi menisi paskaksi, mutta muut laitteet säilyy ja halvempi on se reilu satanen upottaa uuteen, kun hommata aina uudet vekottimet hajonneiden tilalle.

Toki näin, mutta ajatus siitä että laittaisin n. satasen johonkin upsiin, ei houkuta. Tästä syystä revin jatkossa laitteet irti töpseleistä ennen ukkosta. Ukkonen yllätti mut kerran, muttei toista kertaa.

En rupea vääntämään upsien ja muiden toimivuudesta ukkosen suhteen, mutta kallistun siihen, etten luottaisi tuollaisiin aukottomasti. @Blakuulu f :n linkissä oli järkeviä perusteita sen puolesta, ja vastaavia on netti täynnä. Kun se piikki on tarpeeksi iso, vain laitteiden pois kytkeminen sähköverkosta toimii 100% varmuudella.

Ikävä kyllä myös modeemi taisi mennä rikki, netti katkeili taas eilen, ja modeemin valojen perusteella modeemi ei ole entisensä. Resetillä sain taas linjoille, mutta eiköhän tuo taas aloita pelleilyn ennen pitkää. Pitää vaihtaa Elisalla uuteen, motukassa onneks takuuta vielä parisen kk. Nuo operaattoreiden Ö-luokan modeemit hajoaa ensimmäisenä ukkosten aikaan, mun kokemuksella siis. Eikä välttämättä mene totaalisen pimeäks, vaan laite alkaa sekoilemaan erinäisillä tavoilla. Muistelen että Elisa vaihtaa ukkosen paskomat modeemit uuteen jotain 10-20€ maksua vastaan, eli ei normi takuuseen kuulu, mutta tulevat vähän vastaan.

Aloitan tänään tai huomenna PC:n powerin vianrajauksen ja ilmottelen miten käy.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Toki näin, mutta ajatus siitä että laittaisin n. satasen johonkin upsiin, ei houkuta. Tästä syystä revin jatkossa laitteet irti töpseleistä ennen ukkosta. Ukkonen yllätti mut kerran, muttei toista kertaa.

Tottakai, oman ajatuksen mukaan. Laitteet irti niin eihän nuo rikkoonnu. Vinkin laitoin vain siksi, kun sattui olemaan omakohtaista tietoa, että tuokin systeemi toimii. Se piikki voi olla todella harvoin niin iso, että kunnollisen upsin läpi rytisee, jos talossa on ukkosen johdatin.

Mutta, toivottavasti kaik ei oo mänt, vaan saat jotakin pelastettua, jos on kotivakuutus, niin saattaa saada ainakin osan korvattua sillä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ikävä kyllä myös modeemi taisi mennä rikki, netti katkeili taas eilen, ja modeemin valojen perusteella modeemi ei ole entisensä. Resetillä sain taas linjoille, mutta eiköhän tuo taas aloita pelleilyn ennen pitkää. Pitää vaihtaa Elisalla uuteen, motukassa onneks takuuta vielä parisen kk. Nuo operaattoreiden Ö-luokan modeemit hajoaa ensimmäisenä ukkosten aikaan, mun kokemuksella siis. Eikä välttämättä mene totaalisen pimeäks, vaan laite alkaa sekoilemaan erinäisillä tavoilla. Muistelen että Elisa vaihtaa ukkosen paskomat modeemit uuteen jotain 10-20€ maksua vastaan, eli ei normi takuuseen kuulu, mutta tulevat vähän vastaan.

Aloitan tänään tai huomenna PC:n powerin vianrajauksen ja ilmottelen miten käy.
Voi olla tullut se salama myös puhelinpiuhaa pitkin taloon. Toi on ihan samanlainen reitti sisään kuin se sähköverkkokin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saisiko exceliin jotenkin tiedon, kuka on muokannut tiettyä solua ja koska. Eli käytännössä solun vieressä lukisi kuka siihen soluun on viimeksi jotain kirjoittanut. Koko taulukon muokkauksen ja päivämäärään osaan VBA:lla laittaa:

Public Function ModDate()
ModDate = Format(FileDateTime(ThisWorkbook.FullName), "m/d/yy h:n ampm")
End Function

Function LastAuthor()
LastAuthor = ActiveWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Last Author")
End Function

Mutta solukohtaiseen ei taidot riitä, apuva?
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitää alkaa ens viikolla selvitteleen että menikö koneessa a) poweri b) emo c) molemmat vai d) kaikki.

No nyt on saatu sen verran testattua, että poweri ainakin on pimeä. Löysin netistä ''paperi klippi testin'' jolla edes jokseenkin ehjän powerin pitäs lähteä päälle, ja kytkin minimi kuorman eli ainoastaan yhden kotelotuulettimen poweriin. Powerin tuuletin ei lähde käyntiin eikä liiemmin se kotelotuuletin, eli eiköhän ensimmäinen viallinen osa löytynyt. Sitten eikun poweria jostain ja selvittelemään, toimiiko itse emo ja siinä kiinni olleetkaan osat.

Voi olla tullut se salama myös puhelinpiuhaa pitkin taloon. Toi on ihan samanlainen reitti sisään kuin se sähköverkkokin.

Tämä just, kun ei ollut wlanissa vaan verkkopiuha emolevyssä kiinni.. Sen takia ei ihme vaikka ois myös emolevy mennyt. Meillä tosin on kaapelimodeemi laajakaista sieltä antennirasiasta, mutta kai ne virtapiikit sielläkin kulkee(?).
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Saisiko exceliin jotenkin tiedon, kuka on muokannut tiettyä solua ja koska. Eli käytännössä solun vieressä lukisi kuka siihen soluun on viimeksi jotain kirjoittanut. Koko taulukon muokkauksen ja päivämäärään osaan VBA:lla laittaa:

Public Function ModDate()
ModDate = Format(FileDateTime(ThisWorkbook.FullName), "m/d/yy h:n ampm")
End Function

Function LastAuthor()
LastAuthor = ActiveWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Last Author")
End Function

Mutta solukohtaiseen ei taidot riitä, apuva?

Riittääkö tähän ihan "track changes"? Tuo ei ota huomioon formatointia etc. mutta muutoksia soluun seurataan kyllä.

Oletuksena 30pv mutta saa pidemmäksikin ajaksi. Katsele lisää "review->track changes->highlight changes"
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oon tässä hiukan miettinyt RAIDia ja sen mielekkyyttä. Mulla ei tuu mitenkään jatkuvalla syötöllä varmistettavaa dataa. Yksi perus 3TB NAS löytyy jo valmiiksi koneen vierestä, eli jos joskus harvoin haluaa striimailla tai etäkäyttää, niin sitä varten on jo lelu olemassa. Kun uutta dataa (MP3 + valokuvat) tulee, kopsaan sen välittömästi tonne NASsille. Sen lisäksi otan vuosittain, eli muistaessani, ulkoisille kovalevyille erilliset varmuuskopiot. Mulla on siis 2-4 versiota datamassasta, jota on oikeastaan suhteellisen vähän, ei edes teran vertaa.

Jos hommaisin RAID-systeemin, tekisin sen kuitenkin väärin. Ostaisin valmiin kahden levyn palvelimen, mutta tuskin varalevyä hyllyyn odottelemaan. En jaksaisi opetella mitään varmistusohjelmien käyttöäkään, kun heuristiikka pettää ja pitäisi lukea jotain ohjeitakin. Tekisin kopiot edelleen vanhaan malliin, vaikka joku insinööri olisi koodaillut mahtisoftat sitä varten. Onhan mulla jo nyt pari USB-levyä, joissa on sisäänrakennettu ominaisuus, jotain nappia pitäisi painaa. En ole koskaan uskaltanut painaa sitä nappia.

Onko tällaiselle käyttäjälle mitään järkisyytä RAIDin pystyttämiseen?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@Leon Samalla rahalla mitä laittaa NASiin saa jo todella hyvän pilvipalvelun käyttöönsä. Toki jos on haluaa enemmän tallentaa ja palautella tiedostoja sekä kokonaisia käyttöjärjestelmiä niin silloin NAS on toki järkevämpi.
 

Takiainen

Jäsen
Oon tässä hiukan miettinyt RAIDia ja sen mielekkyyttä. Mulla ei tuu mitenkään jatkuvalla syötöllä varmistettavaa dataa. Yksi perus 3TB NAS löytyy jo valmiiksi koneen vierestä, eli jos joskus harvoin haluaa striimailla tai etäkäyttää, niin sitä varten on jo lelu olemassa. Kun uutta dataa (MP3 + valokuvat) tulee, kopsaan sen välittömästi tonne NASsille. Sen lisäksi otan vuosittain, eli muistaessani, ulkoisille kovalevyille erilliset varmuuskopiot. Mulla on siis 2-4 versiota datamassasta, jota on oikeastaan suhteellisen vähän, ei edes teran vertaa.

Jos hommaisin RAID-systeemin, tekisin sen kuitenkin väärin. Ostaisin valmiin kahden levyn palvelimen, mutta tuskin varalevyä hyllyyn odottelemaan. En jaksaisi opetella mitään varmistusohjelmien käyttöäkään, kun heuristiikka pettää ja pitäisi lukea jotain ohjeitakin. Tekisin kopiot edelleen vanhaan malliin, vaikka joku insinööri olisi koodaillut mahtisoftat sitä varten. Onhan mulla jo nyt pari USB-levyä, joissa on sisäänrakennettu ominaisuus, jotain nappia pitäisi painaa. En ole koskaan uskaltanut painaa sitä nappia.

Onko tällaiselle käyttäjälle mitään järkisyytä RAIDin pystyttämiseen?

Oletko varma, ettei tuosta jo olemassa olevasta NAS:sta itsestään löydy RAID ominaisuutta? Yleensä perusvehkeissäkin on vähintään RAID1 taso, joka on konfiguroitavissa käyttöön. Toki vaatii sitten toisen samankokoisen limpun kylkeen.

Näissä pitää aina miettiä sitä, mikä on sellaista dataa minkä ei halua missään nimessä hukkuvan (joko oman huolimattomuuden tai laiterikon takia). MP3-kirjastot on suhtkoht helposti generoitavissa uusiksi ja näiden tarpeellisuutta nykyään voi myös miettiä Spotifyn käytöllä.

Valokuvat ja dokumentit ovat yleensä sellaista mitkä haluaa säästyvän vaikka mikä tulisi, joten tällöin RAIDiin kykenevä NAS-palvelin on perusteltu ratkaisu. Mutta jos varmuuskopiot ovat hoidossa vielä erilliselle medialle, niin tarpeellisuutta voi miettiä.

Nykyään myös DropBox, iCloud tai muut pilviratkaisut alkavat olla hinnoiltaan sen verran halpoja, että automaattinen varmuuskopiointi sinne voi helposti voittaa hinnaltaan ja vaivaltaan erillisen RAID-varmennetun NAS-ratkaisun tärkeiden tiedostojen osalta. Ja sitten helposti uusiksi generoitava data voi olla perus NAS-levyllä ilman RAIDia.

Yhtä oikeaa vastausta ei ole, mutta jos lähtökohta "En jaksaisi opetella mitään varmistusohjelmien käyttöäkään, kun heuristiikka pettää ja pitäisi lukea jotain ohjeitakin." niin ehkä helpompaa jättää NAS-hyllyyn ja sijoittaa rahat DropBoxin / vastaavan 10€ kuukausimaksuun, jolla saa jo 3TB tallennustilaa ja valokuvat yms. ovat käytettävissä missä vain.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@Leon Samalla rahalla mitä laittaa NASiin saa jo todella hyvän pilvipalvelun käyttöönsä. Toki jos on haluaa enemmän tallentaa ja palautella tiedostoja sekä kokonaisia käyttöjärjestelmiä niin silloin NAS on toki järkevämpi.
Olen hiukan lueskellut noita pilvipalveluja (mm. kamerafoorumilta). Todellisuus ei ole ilmeisesti ihan niin ruusuinen, mitä voisi kuvitella. Tämä oli kuitenkin toisen käden tietoa, joten olen avoin keskustelulle. Tällä hetkellä olen siinä mielentilassa, että pilvi olisi vaihtoehto, mutta lähinnä fyysisen varmistuksen tueksi worst case scenariota varten. Ainoana varmuuskopiona en tällä hetkellä tuota uskaltaisi käyttää.

Kun nyt kuitenkin tätä vaihtoehtoa rummutat, niin paiskaa nyt käytännön esimerkki suositeltavasta pilviratkaisusta. Onko joku noista toista parempi ja miksi? Miksi pilvi on parempi kuin RAID? Ei nyt silti takerruta siihen perusargumenttiin, eli tulipaloon. Oletaan, että mulla kuitenkin on yksi fyysinen kopio kaukana tästä asunnosta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oletko varma, ettei tuosta jo olemassa olevasta NAS:sta itsestään löydy RAID ominaisuutta? Yleensä perusvehkeissäkin on vähintään RAID1 taso, joka on konfiguroitavissa käyttöön. Toki vaatii sitten toisen samankokoisen limpun kylkeen.

No aivan varma, tuo on yhden levyn mylly ilman laajennusmahdollisuutta. Hommasin sen aikanaan kokeilumielessä ja ensimmäisen asteen varmuuskopiointia varten.

Näissä pitää aina miettiä sitä, mikä on sellaista dataa minkä ei halua missään nimessä hukkuvan (joko oman huolimattomuuden tai laiterikon takia). MP3-kirjastot on suhtkoht helposti generoitavissa uusiksi ja näiden tarpeellisuutta nykyään voi myös miettiä Spotifyn käytöllä.

Valokuvat ja dokumentit ovat yleensä sellaista mitkä haluaa säästyvän vaikka mikä tulisi, joten tällöin RAIDiin kykenevä NAS-palvelin on perusteltu ratkaisu. Mutta jos varmuuskopiot ovat hoidossa vielä erilliselle medialle, niin tarpeellisuutta voi miettiä.

Valokuvat ovat tosiaan se tärkeä juttu. Silloin pahimmassa tapauksessa lähtisi liian tärkeää tavaraa bittitaivaaseen. JPGit ovat kyllä suurimmaksi osaksi Flickrin hellässä huomassa, mutta niistä on tallessa vain nettiselailuun optimoitu resoluutio. RAWit ovat vain fyysisillä levyillä.

Nykyisen MP3-kirjaston uudelleengenerointi olisi kuukausien projekti. Minä tulen toimeen Spotifyllä, jos pahin mahdollinen tapahtuu, mutta en ole perheen ainoa kuluttaja.

Nykyään myös DropBox, iCloud tai muut pilviratkaisut alkavat olla hinnoiltaan sen verran halpoja, että automaattinen varmuuskopiointi sinne voi helposti voittaa hinnaltaan ja vaivaltaan erillisen RAID-varmennetun NAS-ratkaisun tärkeiden tiedostojen osalta. Ja sitten helposti uusiksi generoitava data voi olla perus NAS-levyllä ilman RAIDia.

Yhtä oikeaa vastausta ei ole, mutta jos lähtökohta "En jaksaisi opetella mitään varmistusohjelmien käyttöäkään, kun heuristiikka pettää ja pitäisi lukea jotain ohjeitakin." niin ehkä helpompaa jättää NAS-hyllyyn ja sijoittaa rahat DropBoxin / vastaavan 10€ kuukausimaksuun, jolla saa jo 3TB tallennustilaa ja valokuvat yms. ovat käytettävissä missä vain.

Minä hiukan näyttelen tyhmää tässä. Opettelen kyllä ohjelmien käytön, jos saan siitä jotain lisäarvoa. Työni ei ole riippuvainen kovalevyn sisällöstä, joten automaattinen kopiointi ei kuulu rutiineihin. Uusia valokuviakin tulee sen verran harvakseltaan nykyään, että varmuuskopiointi ei ole manuaalisesti suoritettuna liian raskas operaatio. Tuohon nykyiseen NASiin saisi varmaan luotua automaattisetkin kopiot haluamistaan kansioista, mutta en ole jaksanut aiheeseen perehtyä. Noissa auto-backupeissa mua hämää se kansiorakenne, missä ei ole mun mielestä pienintäkään järkeä. Ainakin jotain automatiikkaa kokeiltuani olen havainnut, että softa tuottaa järjettömän määrän alakansioita itse keksimällään logiikalla.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kun nyt kuitenkin tätä vaihtoehtoa rummutat, niin paiskaa nyt käytännön esimerkki suositeltavasta pilviratkaisusta. Onko joku noista toista parempi ja miksi? Miksi pilvi on parempi kuin RAID? Ei nyt silti takerruta siihen perusargumenttiin, eli tulipaloon. Oletaan, että mulla kuitenkin on yksi fyysinen kopio kaukana tästä asunnosta.

No laitetaan esimerkki omasta käytöstä: Itselläni on mm. Dropbox käytössä jolloin pääsen minulle tärkeisiin tiedostoihin käsiksi esim puhelimellani tai läppärilläni joka on minulla varakoneena. Onedriveen menee minulla automaattisesti users-kansion kuvat ja tiedostot-kansion tiedostot.

Jos olisi laittaa rahaa noin 10€ / kk varmuuskopiointiin niin valintani olisi oma palvelin sekä nextcloud sinne. Nextcloud . Tällä hetkellä nextcloud on minulla testikäytössä ja en usko että tulen tarvitsemaan sitä jatkossa koska kaikki tärkeimmät tiedostot ovat tallessa Dropboxissa. Dropboxissa minulla on tilaa 6,5 GB ja se riittää minun käyttöön vallan mainiosti.

RAID järjestelmä on erittäin hyvä ratkaisu JOS on paljon tiedostoja joita moni käyttää aktiivisesti. Pelkkänä satunnaisena varastona NAS ajaa kyllä asiansa ja RAID antaa kirjoitus/lukunopeutta sekä vikasietoisuutta, mutta samalla rahalla saa monta kertaa paremman pilvipalvelun ja sinne nextcloudin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No laitetaan esimerkki omasta käytöstä: Itselläni on mm. Dropbox käytössä jolloin pääsen minulle tärkeisiin tiedostoihin käsiksi esim puhelimellani tai läppärilläni joka on minulla varakoneena. Onedriveen menee minulla automaattisesti users-kansion kuvat ja tiedostot-kansion tiedostot.

Jos olisi laittaa rahaa noin 10€ / kk varmuuskopiointiin niin valintani olisi oma palvelin sekä nextcloud sinne. Nextcloud . Tällä hetkellä nextcloud on minulla testikäytössä ja en usko että tulen tarvitsemaan sitä jatkossa koska kaikki tärkeimmät tiedostot ovat tallessa Dropboxissa. Dropboxissa minulla on tilaa 6,5 GB ja se riittää minun käyttöön vallan mainiosti.

RAID järjestelmä on erittäin hyvä ratkaisu JOS on paljon tiedostoja joita moni käyttää aktiivisesti. Pelkkänä satunnaisena varastona NAS ajaa kyllä asiansa ja RAID antaa kirjoitus/lukunopeutta sekä vikasietoisuutta, mutta samalla rahalla saa monta kertaa paremman pilvipalvelun ja sinne nextcloudin.
Mulla on Dropbox, tallennustilaa muistaakseni 25 GB. Pidän siellä yleensä matkustusasiakirjojen varmuuskopioita ja ruokareseptejä. Kavereiden kanssa en juurikaan jaa tiedostoja. Ehkä kerran vuodessa on jotain muuta hyötykäyttöä. On mulla varmaan Onedrivekin, mutta ei mitään käsitystä tallennustilasta, koska en tarvitse sitä mihinkään. Dropbox täyttää saman tarpeen.

Mulla on MP3:sia näköjään 125 GB ja kuvatiedostoja 200 GB + ne vanhat RAW-filet, jotka koneen päivityksessä jäivät vain ulkoisille levyille. Niitä vanhoja ei tosin ole kuin max 10 GB. Jos on optimisti, noiden varmuuskopioiminen pilveen kestää n. neljä vuorokautta. Ja silloin puhutaan siirtonopeudesta, johon parhaimmillaan olen täällä 10 mbit/s linjan päässä pystynyt, eli n. 1 MB/s. Jos nyt ihan oikein laskin, 1 GB siirtyy netin yli minimissään 1000 sekunnissa, joten tunnissa saa n. 3 GB siirrettyä, kun on hiukan pessimisti. Eli 300 GB siirtäminen vie tuolla pyöristyksellä 100 tuntia. Kotona ollessa nettiä tulee noin pitkän ajanjakson aikana käytettyä hiukan muuhunkin. Voi tulla esim. lätkämatsin striimaamisen aikaan hiukan kisaa kaistasta. Jos johonkin random-palveluun ei bitti vilahdakaan samaan tahtiin, mulla menisi varmuuskopioiden tekemiseen pyöreästi arvioituna viikko. Siinä ajassa olen tehnyt tilauksen Verkkokauppaan, odottanut Kustia jakeluautomaatin vieressä, laittanut ulkoiset USB:t kiinni, ottanut varmuuskopiot ja vienyt yhden kappaleen valitsemaani säilytyspaikkaan ja vielä jääkin aikaa säästöön. Varmuuskopioiden palauttamisesta puhumattakaan. Tuliko mulle taas pilkkuvirhe, vai menikö oikein?

Mulla tuota dataa ei sentään kerry ihan jatkuvaan tahtiin, mutta ymmärrän, miksi joku ammatikseen kuvaava ei syty noista pilvipalveluista. Puhutaan hiukan eri datamääristä. Tavallisella tallaajallakin yhden varmuuskopion tekeminen on joka tapauksessa päivien urakka, jos laskelmani pitävät paikkansa. Ei tarvitse olla edes usean käyttäjän ympäristö, kun RAID jo puolustaa paikkansa. Ja silloinkin pitää varautua pahimpaan skenaarioon ja huolehtia ylimääräisen kopion säilyttämisestä jossain kotiympäristön ulkopuolella. Siitä mulla ei ole mitään käsitystä, kannattaako säännölliset pilvitallennukset tehdä varmuuden vuoksi täysinä ajoina, vai riittääkö vain muuttuneiden tietojen päivitys. Jos varmuuskopiot haluaa ammattimielessä ajaa kuukausittain, eihän tuossa muuta ehdi tekemäänkään kuin ajaa varmuuskopioita. Arkikäyttäjän nyt tuskin kannattaa ampua tykillä hyttysiä.

Tää nyt oli tällaista ajatusleikkiä, millä ei omalla kohdallani ole realismin kanssa kovinkaan paljon tekemistä. Paitsi tuon ensimmäisen pilvikopioinnin osalta. Mutta jos päättää joskus vaihtaa palveluntarjoajaa, on sama ruljanssi edessä uudelleen. Ehdot ja hinnat voivat muuttua, joku kioski voidaan fuusioida isompaan tai ajaa kokonaan alas, joku saattaa yksinkertaisesti mennä rikki, minkä vuoksi ainakaan minä en luottaisi pätkääkään em. palveluun. Pilvessä on hyvät puolensa, mutta muuttujia on aivan pirusti. Joku Dropbox varmaan on aika vakaa palvelu, mutta halvimman perässä en kyllä juoksisi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@Leon Mikän NAS sinulla on?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös