Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 867 349
  • 19 233

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Kiitokset kaikille nopeista vastauksista! Nyt homma on paketissa ja tätä viestiä kirjoitan uuden reitittimen kautta langattomasti.
 

J.Petke

Jäsen
Nyt palaa taas hihat.

Rakas ystäväni Skype haluaa, että olen Online-tilassa koko ajan. Ei auta vaikka loggautuu ulos, sulkee tietokoneen, poistaa ohjelman koneelta, loggaa ulos tabletista/puhelimesta, unlinkkaa Windows- ja Facebook-tilit, käyttää /remotelogout käskyä. Onhan se tietenkin kiva, kun töissä käytetään Skypeä kommunikointiin niin saan hyvän kusipään maineen, kun en vastaa iltaisin viesteihin lainkaan.

Ainoa keino on tähän mennessä ollut merkata itseni offline-tilaan ennen koneen sulkemista. Välillä tuokin vaan unohtuu.

Olisko kenelläkään mitään kikkaa tähän?

Kiitos Microsoft.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Moi!

Seuraavanlainen ongelma ja reipas googlaus ei ole tuottanut tulosta. Eli mulla on Zyxel p-600 series modeemi/reititin ja siinä on tai on ollut kiinni ainakin 10 eri laitetta langattomasti. Nyt kun olen yrittänyt liittää siihen pojan kännykkää (Samsung), anopin W7 läppäriä ja viimeisimpänä Apple-TV:tä, niin eipä langattomasti enää onnistukaan. Oon tullut siihen tulokseen, että siellä on jotkut "slotit" täynnä ja uusia langattomia kytköksiä ei enää sallita. Mitenkähän nuo "slotit" nollataan? Otin reitittimeen yhteyden, mutta en sieltä löytänyt mitään tonnepäin viittaavaakaan. Joku Macciosoite taulukko oli wlan-asetusten alla, mutta nekin kaikki näyttivät nollaa. Niin ja resetoin koko skeidan, mutta sekään ei auttanut. Mikähän avuksi? Niin siis vanhat luodut yhteydet toimivat ihan moitteetta.

StevieY
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Moi!

Seuraavanlainen ongelma ja reipas googlaus ei ole tuottanut tulosta. Eli mulla on Zyxel p-600 series modeemi/reititin ja siinä on tai on ollut kiinni ainakin 10 eri laitetta langattomasti. Nyt kun olen yrittänyt liittää siihen pojan kännykkää (Samsung), anopin W7 läppäriä ja viimeisimpänä Apple-TV:tä, niin eipä langattomasti enää onnistukaan. Oon tullut siihen tulokseen, että siellä on jotkut "slotit" täynnä ja uusia langattomia kytköksiä ei enää sallita. Mitenkähän nuo "slotit" nollataan? Otin reitittimeen yhteyden, mutta en sieltä löytänyt mitään tonnepäin viittaavaakaan. Joku Macciosoite taulukko oli wlan-asetusten alla, mutta nekin kaikki näyttivät nollaa. Niin ja resetoin koko skeidan, mutta sekään ei auttanut. Mikähän avuksi? Niin siis vanhat luodut yhteydet toimivat ihan moitteetta.

StevieY

Siis eikö nämä uudet liitettävät laitteet tunnista olemassaolevaa verkkoa lainkaan? Eikös ton pitäs hoitua niin, että antaa laitteen etsiä olemassaolevat (näkyvät verkot, valita haluttu, kirjautua tunnisteella sisään ja olet verkossa? Mun käsitykseni mukaan siihen itse purkkiin ei välttämäti tartte tehdä mitään, senkun antaa raksutella. Se mac osoitetaulukko on sitä varten, että jos haluat määritellä verkkokortin osoitteen perustella sallitut yhteydenkäyttäjät, mutta eihän tuota juuri kotioloissa tarvinne. Joissain reitittimissa voi tehdä pääsalasanan kotona käytettäville laitteille ja myös vierassalasanan, jolla pääsee verkkoon, jos esim kavereita on käymässä, jotka tarttee yhteyttä omille vehkeilleen kyläillessään.

Hae siis vielä liitettävillä laitteilla löytäiskö ne tuon verkon nimellä ja kirjaudu jos löytyy. Tarkista, että liitettävissä laitteissa on verkkokortti ns. auki, joissain läppäreissähän tuon saattaa vahingossa sulkea huomaamattaan ja on joskus tullut tuumailtua itsekin, miksi toisella läppärillä verkko näkyy ja toisella ei.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hae siis vielä liitettävillä .....

Toi on firman purkki ja siinä on piilotettu SSID. Salaus on WSP firman puolesta konfattu. Kaikki laitteet ovat kyllä löytäneet ton verkon, mutta nämä kolme viimeistä ei pysty enää wi-fi yhteyttä muodostamaan. Pojan kännykkä toteaa että tunnistettu, suojattu, mutta wi-fi yhteyttä ei muodostu.

Mulla on/ollut siinä kiinni ainakin 3 eri kännykkää, toinen apple tv, PSP, Wii, toinen W7 läppäri, XP pro läppäri jne. Mä oon pähkäillyt, että onko siinä joku esim. kahdeksan laitteen rajoitus, että se varaa jotkut kanavat noille laitteille ja uusia ei sallita.

StevieY
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Toi on firman purkki ja siinä on piilotettu SSID. Salaus on WSP firman puolesta konfattu.

Mulla on/ollut siinä kiinni ainakin 3 eri kännykkää, toinen apple tv, PSP, Wii, toinen W7 läppäri, XP pro läppäri jne. Mä oon pähkäillyt, että onko siinä joku esim. kahdeksan laitteen rajoitus, että se varaa jotkut kanavat noille laitteille ja uusia ei sallita.

StevieY

Ehkä sun tarttee kysäistä niiltä firman nörteiltä, kuinka ne on sen konffanneet ja voitko itse asetuksia tarpeen vaatiessa muutella. Firman purkeissa on varmaan kyseisen firman protokollien mukaiset asetukset ja muutokset ja lupa niihin pitäis kysellä konttorin it-päälliköltä.

Mikäli epäilet joitain laiterajoituksia, kannattaa varmaan kokeilla kirjaamalla joku purkki pois verkosta ja kokeilla uutta sen tilalle, jos hyväksyy, siellä on sitten yhteysrajoituksia, jos ei yhteys firman nörtteihin asiasta.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Ehkä sun tarttee kysäistä niiltä firman nörteiltä, kuinka ne on sen konffanneet ja voitko itse asetuksia tarpeen vaatiessa muutella. Firman purkeissa on varmaan kyseisen firman protokollien mukaiset asetukset ja muutokset ja lupa niihin pitäis kysellä konttorin it-päälliköltä.

Mikäli epäilet joitain laiterajoituksia, kannattaa varmaan kokeilla kirjaamalla joku purkki pois verkosta ja kokeilla uutta sen tilalle, jos hyväksyy, siellä on sitten yhteysrajoituksia, jos ei yhteys firman nörtteihin asiasta.

Voi olla että laitteen DHCP-avaruus on rajoitettu tiettyyn laitemäärään ja DHCP-leasi saattaa kestää pitkäänkin, välttämättä siis heti kun laitteen irrottaa wlanista ei uusi laite saa IP:tä purkilta, vaan pitää odottaa että aiemman laitteen DHCP-leasi päättyy. Tietysti jos purkkiin pääsee käsiksi niin voi katsoa tuon IP-avaruuden laajuuden ja ehkä jopa itse kasvattaa 10->100. Pitäisi riittää kotikäyttöön. ;)
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
^^ Luultavasti käyn jostain gigantista hakemassa oman purkin. Meillä on firman it-tuki ulkoistettu jonnekin todella pitkälle ja sinne ei soita kuin pahimmassa hätätilanteessa. Mutta varmaan joo jotain tekemistä on noilla firman asetuksilla. Kattellaan! Kiitoksia mielenkiinnosta.

StevieY
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi olla että laitteen DHCP-avaruus on rajoitettu tiettyyn laitemäärään ja DHCP-leasi saattaa kestää pitkäänkin, välttämättä siis heti kun laitteen irrottaa wlanista ei uusi laite saa IP:tä purkilta, vaan pitää odottaa että aiemman laitteen DHCP-leasi päättyy. Tietysti jos purkkiin pääsee käsiksi niin voi katsoa tuon IP-avaruuden laajuuden ja ehkä jopa itse kasvattaa 10->100. Pitäisi riittää kotikäyttöön. ;)

Jotain tälläistä siinä voisi tosiaan olla. Täytyykin tänään vielä kerran vilkaista noita purkin asetuksia. Kiitoksia!

StevieY
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Jotain tälläistä siinä voisi tosiaan olla. Täytyykin tänään vielä kerran vilkaista noita purkin asetuksia. Kiitoksia!

StevieY

Mutta muista, että firman purkin kyseessä ollessa ilman it-vastaavan lupaa ei kannata kummoisia konfauksia suorittaa, pälkähästä saatat tietysti päästä, ellet ole saanut ohjeistusta firmasta näihin asioihin ja pystyt sen osoittamaan. Mikäli onnistut suharoimaan tietoturva-aukon firmasi intraan ja siitä seuraa taloudellista vahinkoa, et pelkillä potkuilla selviä. Riippuen alasta ja firman politiikasta näiden asioiden suhteen sanktiot vaihtelee aika paljon, mulla esim. oli salassapitosoppariin sisällytetty 50 kiloeuron sanktio omapäisen sohlaamisen mahdollisesti aiheuttamista vahingoista. Suosittelisin, että lähestyt ainakin sähköpostilla firmasi it-hallintaa, ennen kuin ip-avaruutta tai muita säätöjä alat suorittaa.

Ei ole myöskään kehnompi idea, jos jätät firmasi kodin verkoratkaisujen ulkopuolelle, kun kustannus on alle sadan euron, eikä tarvitse firman asetushommeleilla päätään vaivata.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
En nyt tiedä onko tämä paras ketju, mutta kysympä nyt täällä. Elikkäs kun nyt on vuoden tv- kohokohta menossa, eli jalkapallon mm-kisat, niin olen suosilla luovuttanut kaukosäätimen vaimolle ja katselen kisoja ylen netistä. Vituttaa vaan aivan suunnattomasti kun kuva menee tämän tästä kamalaksi pikselimössöksi mistä ei saa mitään selvää. Sitten taas pari minuuttia kirkasta kuvaa ja taas bllurrrr. Perkele. Missä vika, ylellä vaiko mun laitteissa? Netflix, HDFin jne. sekä kaikki muut streamit toimii niinkuin pitää, vain ylen kuva kusee.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vituttaa vaan aivan suunnattomasti kun kuva menee tämän tästä kamalaksi pikselimössöksi mistä ei saa mitään selvää. Sitten taas pari minuuttia kirkasta kuvaa ja taas bllurrrr. Perkele. Missä vika, ylellä vaiko mun laitteissa? Netflix, HDFin jne. sekä kaikki muut streamit toimii niinkuin pitää, vain ylen kuva kusee.

Minulla ei juurikaan ole tarvetta Areenalle, mutta sen kerran, kun käyttää sitä, niin olen havainnut saman. Piti itse asiassa tiedustellakin asiaa, mutta se jäi sitten. Sen kerran, kun haluaa katsoa jotain ajankohtaisohjelmaa erikseen kiinnostavan asian takia, niin tuota on ollut.

Nyt en muista minkä verran olen koittanut eri selaimilla, mutta se pitää aina kokeilla.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
En nyt tiedä onko tämä paras ketju, mutta kysympä nyt täällä. Elikkäs kun nyt on vuoden tv- kohokohta menossa, eli jalkapallon mm-kisat, niin olen suosilla luovuttanut kaukosäätimen vaimolle ja katselen kisoja ylen netistä. Vituttaa vaan aivan suunnattomasti kun kuva menee tämän tästä kamalaksi pikselimössöksi mistä ei saa mitään selvää. Sitten taas pari minuuttia kirkasta kuvaa ja taas bllurrrr. Perkele. Missä vika, ylellä vaiko mun laitteissa? Netflix, HDFin jne. sekä kaikki muut streamit toimii niinkuin pitää, vain ylen kuva kusee.

Kokeile ottaa selaimen asetuksista laitteistokiihdytys pois päältä (esim. Chrome: asetukset -> näytä lisäasetukset -> täky pois kohdasta käytä laitteistokiihdytystä jos mahdollista tjsp.).
 

Boyko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Arsenal
Dropbox ongelmat

Dropbox ja jaetun kansion lisääminen koneelle.

Käytän Dropboxia henkilökohtaisilla tunnuksilla, niihin synkkaa iPhone, kodin Mac Mini ja oma työläppäri (Windows 8) - ei ongelmia.

Duunissa alettiin käyttää Dropbox pro:ta pilvipalveluna jaetun verkkoaseman sijaan. Sain linkin töistä jaettuun Dropbox kansioon, tämäkin avautuu vallan mainiosti nettisivulle kaikille laitteilla.

Miten saan tämän jaetun Dropbox kansion tiedostonhallintaan lisättyä, että ei tarvitsisi sitä käyttää nettiselaimen kautta joka kerta?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ongelmani koskee iMacia (Snowleopard-päivitysversio), joka on parin viimeksi kuluneen päivän aikana alkanut toimimaan oudosti. Muutaman kerran päivässä hiiri lakkaa toimimasta ja näyttöön ilmestyy englanniksi, saksaksi, japaniksi ja parilla muulla kielellä viesti, jossa käsketään sammuttamaan kone painamalla käynnistysnäppäintä pohjassa niin kauan, että kone sammuu. Sen jälkeen pitää käynnistää kone uudelleen. Olen skannannut koneen läpi eikä siinä ole viruksia.

Mikä konettani vaivaa?
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Perheen kuvat talteen

Olisikos täällä ehdotuksia, että kuinka saisimme perheen eri päätelaitteilla napsimat valokuvat yhteen paikkaan talteen mahdollisimman automaattisesti?

Käytännössä kuvia tulee iPhonesta, Androidpuhelimesta ja parista digikamerasta. Käytössä on kolme mäkkikonetta + muutaman teran Airport Time Capsule (sikäli kun sitä pystyisi käyttämään tuohon?)

Toiveena olisi, että kuvat voisi siirtää mahdollisimman automaattisesti talteen (esim. WiFi:n yli automaattisesti kotiverkossa) ja olisivat tosiaan kaikki yhdessa paikassa tallessa. Pilvipalveut käyvät ja hintarajaakaan en oikein osaa sanoa, joten kaikki vaihtoehdot on avoinna.

Mitenkäs muilla on nuo hoidettu?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Olisikos täällä ehdotuksia, että kuinka saisimme perheen eri päätelaitteilla napsimat valokuvat yhteen paikkaan talteen mahdollisimman automaattisesti?

Käytännössä kuvia tulee iPhonesta, Androidpuhelimesta ja parista digikamerasta. Käytössä on kolme mäkkikonetta + muutaman teran Airport Time Capsule (sikäli kun sitä pystyisi käyttämään tuohon?)

Toiveena olisi, että kuvat voisi siirtää mahdollisimman automaattisesti talteen (esim. WiFi:n yli automaattisesti kotiverkossa) ja olisivat tosiaan kaikki yhdessa paikassa tallessa. Pilvipalveut käyvät ja hintarajaakaan en oikein osaa sanoa, joten kaikki vaihtoehdot on avoinna.

Mitenkäs muilla on nuo hoidettu?
Dropbox on ainakin osoittautunut toimivaksi pilvipalveluksi. Vielä vaivattomampi vaihtoehto on Eyefi-kortti kameraan. Kamera lähettää Wlanin kautta kuvat kaikkiin haluamiisi laitteisiin sitä mukaa kun niitä otat. Itsellä ollut tuo käytössä pari vuotta ja hyvin on toiminut.
 

paistio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ottawa Senators
Muutaman kerran päivässä hiiri lakkaa toimimasta ja näyttöön ilmestyy englanniksi, saksaksi, japaniksi ja parilla muulla kielellä viesti, jossa käsketään sammuttamaan kone painamalla käynnistysnäppäintä pohjassa niin kauan, että kone sammuu.

Laitteesi on tehnyt Kernel Panicin. Vastaa windowsin sinistä ruutua. Käyttöjärjestelmässä on jotain vialla, tai joku laite on vikaantunut tai hajoamasassa. Käyttiksen uudelleen asentaminen voi auttaa myös.

Täältä lisätietoa;
OS X: About kernel panics

linkki viepi Applen tukisivuille.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Laitteesi on tehnyt Kernel Panicin. Vastaa windowsin sinistä ruutua. Käyttöjärjestelmässä on jotain vialla, tai joku laite on vikaantunut tai hajoamasassa. Käyttiksen uudelleen asentaminen voi auttaa myös.

Täältä lisätietoa;
OS X: About kernel panics

linkki viepi Applen tukisivuille.

Ongelmanani taisi olla hajoamassa ollut hiiri, jonka olin lainannut PC:ltäni. Alkuperäisellä iMacin hiirellä homma sujuu kuin suvitanssi.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Ongelmanani taisi olla hajoamassa ollut hiiri, jonka olin lainannut PC:ltäni. Alkuperäisellä iMacin hiirellä homma sujuu kuin suvitanssi.
Ongelman aiheuttajan pitäisi löytyä OSX:n kernel logista. Se löytyy muistaakseni System Profiler-ohjelmasta (ompun kuva -> About this Mac -> More Info), ja sieltä Logs -> Kernel log. Viimeiset rivit ennen buuttia kertoo paniikin syyn.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuskin kukaan vastaa mutta koitetaan:

Toisinaan käy niin, että kun avaan koneen, niin siinä kohtaa kun pitäisi tulla näkymä, jossa valitaan käyttäjä ja syötetään salasana jotta voi kirjautua Windowsiin, tuleekin näyttöön teksti no signal ja näyttö jää mustaksi, ainoastaan hiiren kursori näkyy ja sitä pystyy liikuttamaan. Käynnistyksen alussa kuitenkin tulee esiin Compaqin logo yms. ihan normaalisti. Kerran lähti toimimaan kun käynnisti koneen n. 10 kertaa uudestaan. Ja välillä kyseistä ilmiötä ei taas esiinny moneen päivään.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Tuskin kukaan vastaa mutta koitetaan:

Toisinaan käy niin, että kun avaan koneen, niin siinä kohtaa kun pitäisi tulla näkymä, jossa valitaan käyttäjä ja syötetään salasana jotta voi kirjautua Windowsiin, tuleekin näyttöön teksti no signal ja näyttö jää mustaksi, ainoastaan hiiren kursori näkyy ja sitä pystyy liikuttamaan. Käynnistyksen alussa kuitenkin tulee esiin Compaqin logo yms. ihan normaalisti. Kerran lähti toimimaan kun käynnisti koneen n. 10 kertaa uudestaan. Ja välillä kyseistä ilmiötä ei taas esiinny moneen päivään.
Olen ite vähän käsi näissä hommissa, mutta muistaakseni tän tyylisissä ongelmissa taustalla on joko emolevyn tai kovalevyn rikkoontuminen. Kannattaa ottaa varmuuskopiot tärkeimmistä tiedostoista mahdollisimman pian.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen ite vähän käsi näissä hommissa, mutta muistaakseni tän tyylisissä ongelmissa taustalla on joko emolevyn tai kovalevyn rikkoontuminen. Kannattaa ottaa varmuuskopiot tärkeimmistä tiedostoista mahdollisimman pian.
Onneksi vikasietotilassa toimii aina. Tällöinhän vissiin tärkeimpiä tiedostoja (joita ei onneksi ole paljon) voidaan siirtää muistitikulle. Muutama tiedosto onkin jo siirretty ennakkoon. Kaverini, joka on it-insinööri, sanoi, että kyseessä voi olla näytönohjaimen rikkoontuminen.

Kai se on kesäloman kynnyksellä tilattava Gigantin kautta uusi pöytäkone kun alle 400 € lähtis. Nykyinen kone kun on ostettu v. 2007, tosin 2011-2014 lähes käyttämättömänä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten VLC:n Mac-versiossa saa toistettua myös REC-tiedostojen tekstitykset?
Oletan että kyseessä on DVB-formaatin video: Subtitles->Subtitle Track-> DVB subtitles - [KIELI]
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös