Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 861 148
  • 19 219

Sirkkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo LFC
Viikonloppuna tapahtui sellainen vahinko, että läikytin valkoviiniä kaverin pöydälle ja samalla läppärin näppäimistön päälle. Pyyhin näppäimistön päältä paperilla ylijäämät pois, mutta tämän jälkeen lakkasi toimista koko kone. Lähtee kyllä päälle mutta näytö on pimeänä.
Tänään sitten viety paikalliseen ATK-Myllyyn huoltoon. Sieltä tosin sanoivat että huonolta näyttää. Kysymykseni kuuluukin seuraavasti: Onko mahdollista saada hommaa hoidettua minun kotivakuutuksellani kun kaikki tapahtui kaverin osoitteessa, mutta minä olin syyllinen? Vai väritänkö vakutuusyhtiölle kaiken tapahtuvan minun luonani ja omalle koneelle?

Hiukan offtopic mutta tietokone mainittu :)
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Onko mahdollista saada hommaa hoidettua minun kotivakuutuksellani kun kaikki tapahtui kaverin osoitteessa, mutta minä olin syyllinen? Vai väritänkö vakutuusyhtiölle kaiken tapahtuvan minun luonani ja omalle koneelle?

Hiukan offtopic mutta tietokone mainittu :)

Riippuu kotivakuutuksesta. Itselläni on kotivakuutuksen yhteydessä vastuuvakuutus, joka korvaa muille aiheuttamani vahingot. Ei siinä tarvitse värittää.
 

tutzba

Jäsen
Läppärillä on kolme käyttäjäprofiilia, joista yksi ei toimi ollenkaan tällä hetkellä. Sanoo, että käyttäjäprofiilia ei voida ladata ja että kirjautuminen epäonnistui, eli ei päästä sisään. Mikä on ongelmana? Kyseinen profiili on salasanalukittu, mutta salasana on syötetty oikein. Läppäri on sammutettu, akku on irrotettu jne., eli nämä perinteiset touhut on jo testattu.

Kyseinen profiili on siis minun ja koska läppäri on minun, on profiili jonkinsortin pääkäyttäjä tai joku vastaava. Nyt kun koitan toisen profiilin kautta päästä tutkimaan oman profiilini tietoja, ei tapahdu mitään. Älkää nyt vaan sanoko, että homma on menetetty koska tuolla on aivan saatanasti kaikkea tarpeellista tietoa.

Edit: Homma selvisi, kyykytin Windowsia 100-0.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Poikani oli ladannut netistä ilmaisen Counter Strike Source pelin ja kone oli hieman sekaisin tämän jälkeen. Mukana oli tullut:

Computer Updater,
Registry Helper,
SLOW-PChelper,
Final Torrent 2011,
Fliptoast ja
Driver Genius Professional Edition.

Eli ruutu oli täynnä erilaisia popupeja, koneen käynnistys kesti ja kesti ja ohjelmat pyysivät vastauksia ties mihin. Ikävänä isänä poistin kaikki ohjelmat ja nyt olisi muutama kysymys.

1. Onko tuollaisen Counter Strike Sourse -pelin lataaminen ilmaiseksi laillista?

2. Minkälaiset tehot sen pyöriminen vaatii koneelta?

3. Pelataanko sitä netissä, millaisen nettiyhteyden se vaatii?

4. Mitä nuo muut ohjelmat ovat?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Counter-Strike Source on kaupallinen peli, jos se on ilmaiseksi vedetty niin se on piraattiversio.

Ei vaad koneelta paljoa (taitaa olla jotain 6-7v vanha peli), näyttis pitää olla jotain muuta kuin valmiiksi integroitu.

Kiinteä internet-liittymä riittää, ei vaadi paljoa yhteydeltä. 3G:llä saattaa olla vähän tuskaa (ping huono).

Nuo muut ohjelmat ovat erinäisi apuohjelmia mutta epäilisin että siinä voi olla jotain haittaohjelmia jos kerta pop-uppeja tulee paljon.

Varmista että virustorjuntaohjelmisto on päivitetty ja vedä full scan.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Eli ruutu oli täynnä erilaisia popupeja, koneen käynnistys kesti ja kesti ja ohjelmat pyysivät vastauksia ties mihin. Ikävänä isänä poistin kaikki ohjelmat ja nyt olisi muutama kysymys.

Koneessa on melko varmasti tosiaan useita erilaisia haittaohjelmia nyt sisässä, joten erinäisiin muihinkin toimiin kannattaa ryhtyä kuin tyytyä pelkkiin ohjelmien poistoihin. Edellä mainitun virustorjuntaohjelman full scan kannattaa toki tehdä alkuun, mutta suosittelen sen lisäksi asentamaan Malwarebytes Anti-Malware softan (linkki kotisivuille Malwarebytes : Malwarebytes Anti-Malware is a free download that removes viruses and malware from your computer) ilmaisversion koneelle, päivittämään siihen uusimmat tunnisteet asennuksen jälkeen ja tekemään koko koneen full scan.

Edit: em. koneen asentaminen uusiksi tarkoittaa koko käyttöjärjestelmän uudelleenasennusta, voi olla sekin pahimmassa tapauksessa edessä mutta kyllä noista haittaohjelmista voi päästä eroon ihan näillä virustorjunta softillakin. Kannattaa ainakin alkuun kokeilla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mitä tarkoittaa asentaa koneen uudestaan?

Kävimme pojan kanssa kasvatuskeskustelun, ei lataa enää yhtää peliä ilman lupaa.

Joo editoin viestiäni vähän, vedä nyt full scan virustorjunnalla läpi (varmista että se on päivitetty).

Koneen uudelleen asennus = Windows levy sisään, levy formatoidaan sileäksi ja Windows asennetaan uudestaan.

Nuo mahdolliset haittaohjelmat ovat helvetin ikäviä, koskaan ei voi olla sata varma että kaiken saa pois.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kävimme pojan kanssa kasvatuskeskustelun, ei lataa enää yhtää peliä ilman lupaa.

Tee pojulle koneeseen oma profiili (kirjautumistunnus) ja rajoita käyttöoikeudet vain "user"-tasolle. Loppuu se turhien ohjelmien asentelu...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koneessa on melko varmasti tosiaan useita erilaisia haittaohjelmia nyt sisässä, joten erinäisiin muihinkin toimiin kannattaa ryhtyä kuin tyytyä pelkkiin ohjelmien poistoihin. Edellä mainitun virustorjuntaohjelman full scan kannattaa toki tehdä alkuun, mutta suosittelen sen lisäksi asentamaan Malwarebytes Anti-Malware softan (linkki kotisivuille Malwarebytes : Malwarebytes Anti-Malware is a free download that removes viruses and malware from your computer) ilmaisversion koneelle, päivittämään siihen uusimmat tunnisteet asennuksen jälkeen ja tekemään koko koneen full scan.

Edit: em. koneen asentaminen uusiksi tarkoittaa koko käyttöjärjestelmän uudelleenasennusta, voi olla sekin pahimmassa tapauksessa edessä mutta kyllä noista haittaohjelmista voi päästä eroon ihan näillä virustorjunta softillakin. Kannattaa ainakin alkuun kokeilla.

Asensin tuon ohjelman (ARO 2011), löysi valtavan määrän virheitä, mutta kertoo puhdistavansa vain 100 kpl, loppujen puhdistamiseen (2010) pitäisi ostaa virallinen versio (29,90$). Kannattaako?
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Asensin tuon ohjelman (ARO 2011), löysi valtavan määrän virheitä, mutta kertoo puhdistavansa vain 100 kpl, loppujen puhdistamiseen (2010) pitäisi ostaa virallinen versio (29,90$). Kannattaako?

Ennemmin ehdottomasti kannattaa tehdä tuo mitä Daespoo heitti, eli asenna Windows kokonaan uudelleen ja formatoi kovalevy pitkällä kaavalla.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Asensin tuon ohjelman (ARO 2011), löysi valtavan määrän virheitä, mutta kertoo puhdistavansa vain 100 kpl, loppujen puhdistamiseen (2010) pitäisi ostaa virallinen versio (29,90$). Kannattaako?

↑En kyllä vielä asentaisi konetta uudestaan.

Minä olen puhdistanut monta tietokonetta SpyBotilla. Se on ilmainen, tosin PayPalia käyttäen olen sinne joskus parikymppiä lahjoittanut.

Sain kerran jopa ilmaisen autohuollon, kun korjaamolla oli katseltu hiukan isojen poikien sivuja tietokoneella. Puhdistin tietokoneen samalla kun autoani huollettiin, ja kuulemma olimme sujut sen jälkeen.

Alla on linkki, jos jotakuta kiinnostaa. Ohjelma jää tietokoneelle ja tarkkailee tietoliikennettä, mikä hiukan hidastaa konetta. Minua se ei ole haitannut. Ainahan tietysti voi poistaa sen tarkkailun, ja vaan skannata koneen silloin tällöin.

http://www.safer-networking.org/en/mirrors/index.html
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Asensin tuon ohjelman (ARO 2011), löysi valtavan määrän virheitä, mutta kertoo puhdistavansa vain 100 kpl, loppujen puhdistamiseen (2010) pitäisi ostaa virallinen versio (29,90$). Kannattaako?

Jaa, tuokin sitten ilmeisesti muuttunut rahastukseksi, sen mitä joskus itse joutunut käyttämään (aikaa on jo jonkin verran) niin ilmaisversiokin kyllä puhdisti kaiken löytämänsä. No, näin se aika muuttuu. Mutta tuon perusteella koneeseen on tosiaankin pesiytynyt kaikenlaista ei-niin-kivaa ja kaikkein varmin (ja jossain tapauksessa jopa helpoin) tapa on asentaa koko Windows uusiksi kuten aiemmin on jo ehdotettu. Jos tämä ei houkuta niin sitten pitää yrittää puhdistaa konetta jo täällä tulleiden ohjeiden mukaan. Tuo Kyykäärmeen mainitsema Spybot voi hyvinkin olla pätevä softa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Nyt en ymmärrä. Modeemi on reistaillut muutaman päivän. Aamulla kun herään joudun boottaamaan modeemin että pääsen nettiin ja sama taas kun tulen töistä. Netti toimii moitteita niin kauan kun sitä käytän, mutta muutaman tunnin käyttämättömyys vaatii modeemin uudelleenkäynnistymisen. Ennen on toiminut kuin junan vessa. Yhteyden korjaus Windowsissa ei auta.

Elisan laajakaista ja D-Link DSL-2740B modeemi käytössä.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt en ymmärrä. Modeemi on reistaillut muutaman päivän. Aamulla kun herään joudun boottaamaan modeemin että pääsen nettiin ja sama taas kun tulen töistä. Netti toimii moitteita niin kauan kun sitä käytän, mutta muutaman tunnin käyttämättömyys vaatii modeemin uudelleenkäynnistymisen. Ennen on toiminut kuin junan vessa. Yhteyden korjaus Windowsissa ei auta.

Elisan laajakaista ja D-Link DSL-2740B modeemi käytössä.

Minulla oli täsmälleen samanlainen ongelma. Vaihdoin modeemin uuteen ja ongelma poistui.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
On usein ollut vaikeuksia eri sivustojen kuvien lataamisen kanssa. Nyt crome ei lataa ainakaan Iltasanomien ja Iltalehden sivuilta kuvia. Mikä lisäosa puuttuu vai missä vika voisi olla?
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On usein ollut vaikeuksia eri sivustojen kuvien lataamisen kanssa. Nyt crome ei lataa ainakaan Iltasanomien ja Iltalehden sivuilta kuvia. Mikä lisäosa puuttuu vai missä vika voisi olla?

Kokeile Modeemin palomuuri asetuksista
Firewall - Intrusion detection - Maximum incomplete TCP/UDP sessions number from same host ja laita arvoksi 50.

Itselläni auttoi tälläinen neuvo, jonka sain (IT-osaaja) työkaverilta.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kokeile Modeemin palomuuri asetuksista
Firewall - Intrusion detection - Maximum incomplete TCP/UDP sessions number from same host ja laita arvoksi 50.

Itselläni auttoi tälläinen neuvo, jonka sain (IT-osaaja) työkaverilta.

Kiitti varmasti hyvästä neuvosta, mtta ei aavistustakaan mitä pitäisi tuon mukaan tehdä.
Windows ei löydä modeemia. Windowsin oma palomuuri ei ole käytössä. Minulla on käytössä F-Securen palomuuri ja sieltä en löytänyt mitään tuon tapaistakaan.

Kuten varmasti huomaat, niin minussa ei ole pätkääkään nörtin vikaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
On usein ollut vaikeuksia eri sivustojen kuvien lataamisen kanssa. Nyt crome ei lataa ainakaan Iltasanomien ja Iltalehden sivuilta kuvia. Mikä lisäosa puuttuu vai missä vika voisi olla?

Tapahtuuko sama muilla selaimilla?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tapahtuuko sama muilla selaimilla?

Eipä muuten tapahdu Explorerilla ja Mozillalla.
Tarkennetaan: Iltalehti toimii hyvin noilla muilla selaimilla, mutta Iltasanomat ei.

Oon vaan niin jo tottunut tuohon Cromeen ettei viitsisi tehdä paluuta vanhaan.

Iltasanomien sivut ei nyt aukee ollenkaan eikä millään.
 
Viimeksi muokattu:

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitti varmasti hyvästä neuvosta, mtta ei aavistustakaan mitä pitäisi tuon mukaan tehdä.
Windows ei löydä modeemia. Windowsin oma palomuuri ei ole käytössä. Minulla on käytössä F-Securen palomuuri ja sieltä en löytänyt mitään tuon tapaistakaan.

Kuten varmasti huomaat, niin minussa ei ole pätkääkään nörtin vikaa.

Niin varmastikkin jotenkin pääset modeemin asetuksiin. Kuka sinulle on asentanut modeemin? Miten hän pääsi käsiksi asetuksiin? Pakkohan se on aikanaan joteinkin asettaa netti toimintaan, onko suojattu verkko vai avoin? Pääsetkö modeemiin käsiksi esim. selaimeen kirjoitettavalla osoitteella osoitteella http://10.0.0.2

edit: Niin mulla ongelma koski nimenomaan Iltasanomia. Aiemmin neuvomani asetus poisti tämän ongelman.

edit2: niin vai onko sinulla joku ohjelma koneella minkä kautta pääsee modeemin asetuksiin
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Niin varmastikkin jotenkin pääset modeemin asetuksiin. Kuka sinulle on asentanut modeemin? Miten hän pääsi käsiksi asetuksiin? Pakkohan se on aikanaan joteinkin asettaa netti toimintaan, onko suojattu verkko vai avoin? Pääsetkö modeemiin käsiksi esim. selaimeen kirjoitettavalla osoitteella osoitteella http://10.0.0.2

edit: Niin mulla ongelma koski nimenomaan Iltasanomia. Aiemmin neuvomani asetus poisti tämän ongelman.

Itsehän olen sen asentanut. Täytynee kaivaa ohjekirjanen jostain. Salasanaan se nyt kaatuu tuon linkin kautta.
Suojattu tottamooses.

Tuo linkki tuo kyllä muistoja mieleen, eli tuolla olen joskus harhaillut.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Milläs softalla sais kätevästi pätkittyä MP3 tiedostoja vähän pienempiin osiin. Äänikirjaa kun kuuntelee, niin ei ole oikein käytännöllistä, kun tiedosto kestää sen tunnin. On vähän hankala löytää, että mihin kohtaan sitä jäikään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös