Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 862 602
  • 19 220

pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukka Seppäsen pelipaikaton fantasia
Auttaisi pepsi jos kertoisit koneen merkin ja mallin.

Joo unohtui sitten, että täältä kyselin apua. Ja kyllähän siitä varmasti apua olisi, että mallin ja merkin kertoisin :)

Täytyy sen verran sanoa, että mikään guru en koneitten kanssa ole, ja jouduin lunttaamaan tuon koneen mallinkin tuolta ohjauspaneelin syövereistä. Eli koneen merkki siis HP(?) ja malli AMD Phenom(tm) 8550 Triple-Core Processor 2,20 GHz(?). Tai jotain vastaavaa ainakin. Kait ne sitten nuo ovat.

Ja korjataan sen verran, että XP:n sijaan löytyykin Vista. Ei pitäisi keskittyä liikaa jalkapalloon samaanaikaan, kun yrittää tänne jotain sepustaa.

Tänään kiristi aivan saatanasti, kun tulin ruokatauolla käymään kotona. Matkoihin jo meni itsessään liikaa aikaa, ja kun saavuin kotia niin kone aloitti yllättäen temppuilun. Kymmenisen kertaa tapahtui tuo aiemmin kertomani ongelma ja oli taas niin vaikeata saada konetta auki. Ja kun kiire olisi ollut.

On kyllä ihmeellinen tuo ongelma. Muuten kone toimii kuin tämän ikäisen koneen kuuluukin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Nyt taitaa olla Elisalla jotain vialla ja kerrankin oikeaan suuntaan. Minulla on firman 1M ADSL ja jattelin laittaa tuollaisen gigan paketin latautumaan yöksi. Lähdin sitten paskalle ja katsoin hetken telkkaria. Hämmästys oli suuri kun tulin nyt takaisin koneelle. Lataus valmis. Keskimääräinen nopeus hieman päälle 1500kb/s. Melko nopea 1M ADSL...
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nyt taitaa olla Elisalla jotain vialla ja kerrankin oikeaan suuntaan. Minulla on firman 1M ADSL ja jattelin laittaa tuollaisen gigan paketin latautumaan yöksi. Lähdin sitten paskalle ja katsoin hetken telkkaria. Hämmästys oli suuri kun tulin nyt takaisin koneelle. Lataus valmis. Keskimääräinen nopeus hieman päälle 1500kb/s. Melko nopea 1M ADSL...

Täällä taas 24/1M ADSL poikki kokonaan parisen tuntia. Kohtuullisen kokoisen tortun saisivat haistella.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Excel-ekspertit ohoi

Olen aiemmin käyttänyt tälläistä koodia, joka tiputtaa näpsäkästi nelinumeroisesta luvusta vikan numeron pois:

=VASEN(A9;3)

...mutta nyt tulee eteen sellainen tilanne, jossa osa luvuista on neli- ja osa viisinumeroisia. Ja aina tarttisi pudottaa se vika numero pois. Löytyykö siihen joku käsky?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Olen aiemmin käyttänyt tälläistä koodia, joka tiputtaa näpsäkästi nelinumeroisesta luvusta vikan numeron pois:

=VASEN(A9;3)

...mutta nyt tulee eteen sellainen tilanne, jossa osa luvuista on neli- ja osa viisinumeroisia. Ja aina tarttisi pudottaa se vika numero pois. Löytyykö siihen joku käsky?

Onnistuuko näin:

=VASEN(A9;PITUUS(A9)-1))


t. kai puuhastelijakin sai yrittää?
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
"Documents" kansion "Read Only" lukko

Yritänpäs nyt selittää ongelmani suurinpiirtein ymmärrettävästi:

-Päivitin windowsini Vista-->Win7 ultimate niin että annoin koneen säilyttää kansioni ja tietoni. En siis tehnyt päivitystä ns puhtaalta pöydältä (Näyttäisi olevan virhe....)

-Windows vistan kättäjän dokumenttikansiot ovat lienee eri polun takana (My documents) kuin seiskan (User Dokuments), tämä on ilmeisesti aiheuttanut sen että vanhat ohjelmien config kansiot ovat myös nimetty uudelleen.

ONGELMA: Uudelleen nimeämisen johdosta vanha documents kansio on kokonaan "Read Only" asetuksen alla, enkä saa sitä muutettua kansion omistajaakaan vaihtamalla. Onko olemassa mitään konstia millä kansion saisi taas avattua että ohjelmat pääsisivät muokkaamaan config tietojaan??


Olen kokeillut muuttaa kansioita ominaisuuksien ja komentorivin kautta, mutta mikään ei tunnu toimivan, aina kun tarkistan tuloksen niin "Read Only" täppä vain pysyy paikallaan....
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nyt taitaa olla Elisalla jotain vialla ja kerrankin oikeaan suuntaan. Minulla on firman 1M ADSL ja jattelin laittaa tuollaisen gigan paketin latautumaan yöksi. Lähdin sitten paskalle ja katsoin hetken telkkaria. Hämmästys oli suuri kun tulin nyt takaisin koneelle. Lataus valmis. Keskimääräinen nopeus hieman päälle 1500kb/s. Melko nopea 1M ADSL...

Ainakin pk-seudulla Elisa nosti kaikkien (? ainakin minun ja muutaman työkaverin) liittymien nopeudeksi 24M, samaan hintaan kuin entinen hidas. Testasin äsken oman liittymäni, ja sieltä tulee juuri tuo 1500 kb/s.

Varmaan on sinulle käynyt sama tuuri, mutta olisikohan tieto mennyt sitten työpaikalle...
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ainakin pk-seudulla Elisa nosti kaikkien (? ainakin minun ja muutaman työkaverin) liittymien nopeudeksi 24M, samaan hintaan kuin entinen hidas. Testasin äsken oman liittymäni, ja sieltä tulee juuri tuo 1500 kb/s.

Varmaan on sinulle käynyt sama tuuri, mutta olisikohan tieto mennyt sitten työpaikalle...

Kokeilin uudelleen ja näyttäisi olevan edelleen sama nopeus. Kotiin ei tosiaan ole tullut ikinä mitään tiedotteita yms., joten mukava yllätyshän tämä oli.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä ADSL modeemi osaa toimia myös PPTP serverinä? Jos ei löydy, niin mikä olisi sopiva tapa luoda PPTP serveri pikkufirman konttorille, että henkilökunta pääsee töihin käsiksi myös kotoa.
 

Wolves

Jäsen
Ensinnakin pahoittelut skandinaavisten kirjainten puuttesta.

Jalleen kerran olen Excelin ihmeellisen maailman aarella ja ongelma on seuraava.

Tein taulukon, joka hakee PHAUN avulla ensin tyontekijoiden nimet ja osastot omille paikoilleen ja taman jalkeen laskee kulujen maaran.

Kulujen laskeminen ei ole ongelma, eika sen puoleen nimien saaminen vaan ongelmaksi muodostuu yksi tyontekija, joka tyoskentelee kahdella eri osastolla, eli hanen kulunsa menevat kahdelle eri osastolle kulujen mukaan.

Tallahetkella osasto sarakkeessa oleva kaava IFERROR(VLOOKUP(A8,Staff!$A$2:$C$300,3),"") toimii vallan mainiosti, mutta kyseisen tyontekijan kohdalla tulee tenkka poo, kun excel hakee ainoastaan toisen osastoista, esim. numero arvoltaan 88, kun toinen osasto, jossa han tyoskentelee on arvoltaan 55 ja tata excel ei hae ollenkaan, vaan hakee ainoastaan numeerisesti suuremman arvon omaavan luvun.

Ratkaisuehdotuksia otetaan vastaan...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Ratkaisuehdotuksia otetaan vastaan...

Meinasin jo aiemmin tänne kirjoittaa, että opetelkaa ihmiset käyttämään tietokantoja. Tietokannat tekevät vastaavista tapauksista aivan simppeleitä.

Jos käytössä on Excel, niin luultavasti käytössä on myös Access. Access ei tosin ole mikään perus-tietokanta, mutta paremman puutteessa sekin käy. Itsellä on läppärissä MySQL. Lisäksi tarvitaan MySQL ODBC ajuri, millä kannan datat saadaan näkyviin vaikka Excelissä.

Vastauksena kysymykseesi lienee joku pivot-taulu.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Minulla on kännykässä soittoäänenä tietokoneelta ladattuna musiikkikappale, jonka alussa on hiljaisuutta miltei 8 sekunttia ennenkuin biisi lähtee soimaan. Tämä on hyvin ikävää sillä se tarkoittaa soittajalle noin kahta tuuttausta ennen kuin edes kuulen että luuri soi.

Saako sitä tyhjyyttä jotenkin leikattua siitä pois? Ihan näin tietokoneella, osaan sentään sumplia biisejä edestakaisin luurin ja koneen välillä.

Audacity - Vapaa äänieditori
http://audacity.sourceforge.net/

Tuolla onnistuu.

- Tinke-80
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Nyt on asia niin että firefox kaatuilee tämän tästä. Yhteisiä nimittäjiä on ainakin youtube-videon katsominen. Monesti videon lataus ja kuva vain pysähtyy, jos ei tapahdu heti videota käynnistettäessä. Tämän jälkeen fox on kaikista ikkunoista jumissa ja lopetus tapahtuu ainoastaan ctrl-alt-delin kautta. Olisiko vikaa uudessa firefoxissa, youtubessa, minun läppärissäni tai sen kuumenemisessa vai muualla?
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tuohon Firefoxiin liittyen ihmettelin eilen sellaista kun selain päivittyi versioon 3.6.4. Eihän siinä sinällään mitään, mutkun tunnin kuluttua näytön oikeaan alalaitaan tuli ilmo, että versio 3.6.6 on asennettavissa. Asensin sen ja selain on pelittänytkin ihan normaalisti. Hämmennystä vain herätti se, että mikäs tuollaisen nopean lisäpäivityksen tarpeen on aiheuttanut?
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Tuohon Firefoxiin liittyen ihmettelin eilen sellaista kun selain päivittyi versioon 3.6.4. Eihän siinä sinällään mitään, mutkun tunnin kuluttua näytön oikeaan alalaitaan tuli ilmo, että versio 3.6.6 on asennettavissa. Asensin sen ja selain on pelittänytkin ihan normaalisti. Hämmennystä vain herätti se, että mikäs tuollaisen nopean lisäpäivityksen tarpeen on aiheuttanut?
Ilman minkäänlaista faktatietoa ehdotan että nopeasti havaittu haavoittuvuus/bugi.

E:
Firefox 3.6.6 modifies the crash protection feature to increase the amount of time that plugins are allowed to be non-responsive before being terminated.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maalataan sana, klikataan oikean puoleista nappulaa ja etsi Googlesta.
Tätä toimintoa on tullut käytettyä paljon.

Nyt tapahtuu "DownloadEnergy-haku". Mitäs on tapahtunut ja miten saisin "normi" google haun palautettua?
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Mulla on Buffalon ulkonen kovalevy Juststore 500gb. Yks päivä laite meni semmoseksi, että kone ei enää tunnistanut sitä, kokeilin kahdella eri koneella. Liike josta ostin sen, suostuu vaihtamaan takuun piikkiin uuden kovon, mutta maahantuojalla eikä liikkeelläkään ollut tietoa, miten tulee toimia jos haluaa kovalevyltä tiedostot talteen!

Onko Jatkoaikalaisilla tietoja, onko olemassa jotain liikkeitä joilla on palveluna kovalevyltä tietojen talteen otto? Mistä saisin selville, millä liitännöillä tuo Buffalon kovalevy on varustettu? Mulla on kotona telakka, johon oon saanut liitettyä vanhan tietokoneen kovalevyn (Seagate Barracuda 7200.7 Serial ata). Onnistuukohan tuon ulkosen kovalevyn liittää tuohon telakkaan, jos puran tuosta kuoret?
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Mulla on ollut modeemin kanssa ongelmia varsinkin, kun koneestani on yhteys maailmalle samanaikaisesti Liven kanssa. Alkaa hirveä pätkiminen ja niin edelleen, mutta kummasti viereisen huoneen yhteys näyttää pelaavan ihan hyvin. Onko ongelmat modeemissa vai sittenkin koneessani?
 
Viimeksi muokattu:

Mentos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Provoviestit & Ylilyönnit
Mulla ei tuu Firefoxissa mitään ääniä, esimerkiksi Youtubessa.
Internet Explorerissa äänet toimii normaalisti ja Spotifykin pelaa.

Missä vika?

Käytössä Vista ja Firefox 3.6
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Mulla ei tuu Firefoxissa mitään ääniä, esimerkiksi Youtubessa.
Internet Explorerissa äänet toimii normaalisti ja Spotifykin pelaa.

Missä vika?

Käytössä Vista ja Firefox 3.6

Kokeile joko asentaa uudestaan firefox tai asenna ääniajuri uudestaan. Ota pois käytöstä ja laita uudelleen käyttöön.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Onko mitenkään mahdollista saada selville ketkä kaikki on saaneet kanssani saman sähköpostin piilokopiona? Kyseessä on gmail.
 

Teddy_H

Jäsen
Suosikkijoukkue
T-73, Pantserfaust
Onko mitenkään mahdollista saada selville ketkä kaikki on saaneet kanssani saman sähköpostin piilokopiona? Kyseessä on gmail.

Joo, menet Chuck Norriksen kanssa kysymään sähköpostin lähettäjältä. Sehän on piilokopion varsinainen tarkoitus ettei vastaanottajat saa tietoa muista vastaanottajista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös