Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 859 606
  • 19 216

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, CD/DVD-asema on asennettuna. Olin laittanut vanhan kovalevyn CD-aseman paikalle (sec master) koska luulin että tiedostoja pystyis kopioida ilman windowsta. Mutta laitan CD-aseman nyt takaisin sitten siihen, että saan windowsin asennettuna. Pitää vaan ensin hankkia windows xp cd.
Tiedostoja kyllä pystyy kopioimaan asentamatta Windowsia, mutta sitten pitäisi olla jokin muu käyttöjärjestelmä (esim. CD-levyllä), jolta buutata, vaikkapa Linux LiveCD. Mutta nyt kun olet kuitenkin asentamassa Windowsia, niin se olisi mielestäni ihan järkevää tehdä ensin.

Voit ihan hyvin laittaa vanhan kovalevyn esim. primary slaveksi tai secondary slaveksi.
Kun olen asentanut windowsta niin tulen varmaan laittamaan vanhan kovalevyn taas sec masteriin. Mistä mä sitten saan avattua sen? Näkyykö se "My computer":ssa?
Näkyy toki, mutta miksi laittaisit sen vanhan kovalevyn secondary masteriksi, jossa sinulla on nyt CD-asema? Eli miksi poistaisit CD-aseman?
 

Metalheart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Chris Pronger, HC '05 Banská Bystrica
Osaisikos kukaan auttaa miten saisin messengeriin takaisin suomalaiset näppäimistöasetukset takaisin, kun olen jotenkin onnistunut rämpläämään ne jenkkiasetuksiksi? Mikään muu ei ole mennyt sekaisin, vain nuo messengerin asetukset.

Yritin jo tuolta ohjauspaneelin kautta säätää yleisiä näppäimistön asetuksia, mutta sekään ei auttanut.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Joskus aiemminkin olen tätä kysellyt, mutta kysytään nyt uudemman kerran kun vastausta en aiemmin saanut. Eli, miksi googlen kuvahaku antaa aina ajoittain ensimmäisen sivun pelkkää tyhjää, mutta seuraavilta sivuilla osumia näkyy normaaliin tapaan. Toisinsanoen haku jättää siis sanahakua parhaiten vastaavat tulokset antamatta. Tulos on sama riippumatta siitä, onko alla .fi, .se, vai .de - versio. Myöskään evästeiden poisto ym. ei tunnu pulmaan auttavan. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa ongelmaa?
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Nyt meni ymmärryksen yli meikäläiseltä, löytyykö apuja/vinkkejä?

Kasasin eilen uuden koneen kokoonpanolla:

Intel DG33FB -emo
Intel Core 2 Duo E6850/3.00Ghz/1333Mhz
Radeon HD 2600 XT 256Mb
4x Kingston 1Gb/800Mhz
4x Seagate Barracuda 500gt/SATA300
Nexus NX-4050 400W poweri
...

Tuossa nuo tärkeimmät. Muuuten homma on kuosissa, mutta kun asennan XP:tä, niin "Laitteistoasennuksen" aikana heittää sinisen näytön ja tekstin "IRQL Not less or equal". Mikähän hitto siellä mättää?

Otin kaikki ylimääräiset kortit/laitteet pois, muistit kävin läpi toisella koneella, BIOSin kahlasin läpi, jossa mm. otin pois käytöstä integroidun näytönohjaimen, mutta ei vaan lähde toimimaan, aina valittaa tuota samaa samassa vaiheessa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Nyt meni ymmärryksen yli meikäläiseltä, löytyykö apuja/vinkkejä?

Kasasin eilen uuden koneen kokoonpanolla:

Intel DG33FB -emo
Intel Core 2 Duo E6850/3.00Ghz/1333Mhz
Radeon HD 2600 XT 256Mb
4x Kingston 1Gb/800Mhz
4x Seagate Barracuda 500gt/SATA300
Nexus NX-4050 400W poweri
...

Tuossa nuo tärkeimmät. Muuuten homma on kuosissa, mutta kun asennan XP:tä, niin "Laitteistoasennuksen" aikana heittää sinisen näytön ja tekstin "IRQL Not less or equal". Mikähän hitto siellä mättää?

Otin kaikki ylimääräiset kortit/laitteet pois, muistit kävin läpi toisella koneella, BIOSin kahlasin läpi, jossa mm. otin pois käytöstä integroidun näytönohjaimen, mutta ei vaan lähde toimimaan, aina valittaa tuota samaa samassa vaiheessa.

Nopean googletuksen johdosta veikkaisin että muistit ovat rikki. Mutta tämä on puhdas veikkaus. Kokeile memtest86+ ohjelmaa.

http://www.memtest.org/

Muistaakseni tämä ohjelma löytyy uusimmista ubuntun-asennuslevyistä.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Nopean googletuksen johdosta veikkaisin että muistit ovat rikki. Mutta tämä on puhdas veikkaus. Kokeile memtest86+ ohjelmaa.

Minä kiitän. Testaus on menossa ja näkyy kestävän pirun pitkään vielä (15min mennyt ja 9% valmiina). Googlella kanssa kahlasin läpi eri foorumeita ja näkyi siellä muistivikojen lisäksi näytönohjainvikoja, naarmuuntuneita WinXP-levyjä jne. Ja kaikkiin heittää tuota samaa erroria. No, aika näyttää mikä mättää, mutta hermot tässä kohta palaa, kun pitäisi töitä päästä tekemään, eikä viitsisi enää pistää vanhaa rautaa kasaan.
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Meikäläisellä on Firefoxissa tommonen joku ProCon-sivupalkki, käsittäkseni joku suodatinohjelma. En oikein tiedä näistä. Mitenköhän se saa pois päältä/poistettua kokonaan. Ketuttaa vähän, kun ei päästä edes aina Jatkoaikaan tai ihan asiallisille sivuille. Kyselee jotain salasanaa, josta ei ole mitään hajua. Itse en ainakaan tähän ole tämmöistä muistaakseni ikinä asentanut vai onko se valmiina?

Kiitos jo etukäteen.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kuinka Media Playerin saa soittamaan CD:n kappaleet oikeassa järjestyksessä eikä suffelina?

Itselleni ei aukea moinen.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Meikäläisellä on Firefoxissa tommonen joku ProCon-sivupalkki, käsittäkseni joku suodatinohjelma. En oikein tiedä näistä. Mitenköhän se saa pois päältä/poistettua kokonaan.
Nuo Firefoxin lisäpalikat saa poistettua tools->add-ons-valikon kautta (työkalut->lisäosat tjsp). Kokeilun perusteella ProCon lähtee pois ilman salasanaa.

Kuinka Media Playerin saa soittamaan CD:n kappaleet oikeassa järjestyksessä eikä suffelina?
Sekoituksen saa päälle ja pois sekä soittovalikosta että control+h näppäinyhdistelmällä.
 

krobbe

Jäsen
Hyvää päivää asiantuntijat.

Taas olisi hieman ongelmaa.

Hankin kannettavan ja hyvin toimii, mutta...

Jatkoaikaa luen seuraavalla tavalla:

Valitsen uudet viestit ja luen viestejä läpi, jonka jälkeen merkitsen kaikki viestit luetuiksi. Seuraavan kerran kun valitsen uudet viestit, ne vanhat jo luetut ja merkityt luetuiksi ovat siellä jäljellä. Lisäksi kun avaan normireittiä jonkun osion täytyy sivu päivittää joka kerta, koska näytille tulee viimeisen vierailuni tila.

Vanhalla koneella homma toimi aivan hyvin, samoin kuin nykyisellä toimii kaikki muut keskustelupalstat. Eli mikä mättää, auttakee!
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Käyttöjärjestelmä on Vista, vaikuttaako tuo Firefox millään tavoin tietokoneen toimintaan, sivujen ulkonäköön, sähköposteihin, käyttökieleen ym. ?
Kyllähän se vaikuttaa mm. ulkonäköön ja muutamiin toiminnallisiin asioihin. Itselläni kesti puolisen vuotta kerätä uskallusta ottaa Firefox käyttöön (ja Thunderbird sähköposti) mutta kun sitten rohkeutta olin kerännyt tarpeeksi ja sen aikanaan vaihdoin jo muutama vuosi sitten, en ole kyllä katunut. Kannattaa ottaa riski, rakastut varmasti ajan mittaan.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ps. Mistä muuten mahtaa johtua, että kaikki muut keskustelupalstat toimii normaalisti, vain JA tökkii?
Nyt menee veikkauksen puolelle, mutta väittäisin syynä olevan erot keskustelupalstojen softissa ja näiden versioissa.

Gags jo tuossa yllä vastasikin toiseen kysymykseen. Tosiaan, vaikuttaa Firefox siihen mihin olet tottunut. Mutta varmasti parempaan suuntaan ja ensi kokeilujen jälkeen et joudu tässäkään ketjussa enää vierailemaan. Tietokoneen toimintaan ei fundamentaalisesti vaikuta kuin netin selailun osalta, sähköpostit luetaan kuten aiemminkin (joko selaimen kautta tai omalla ohjelmallaan), kieli selaimessa on Suomi, käyttiksen kieli pysyy ennallaan.
 

krobbe

Jäsen
Nyt menee veikkauksen puolelle, mutta väittäisin syynä olevan erot keskustelupalstojen softissa ja näiden versioissa.

Gags jo tuossa yllä vastasikin toiseen kysymykseen. Tosiaan, vaikuttaa Firefox siihen mihin olet tottunut. Mutta varmasti parempaan suuntaan ja ensi kokeilujen jälkeen et joudu tässäkään ketjussa enää vierailemaan. Tietokoneen toimintaan ei fundamentaalisesti vaikuta kuin netin selailun osalta, sähköpostit luetaan kuten aiemminkin (joko selaimen kautta tai omalla ohjelmallaan), kieli selaimessa on Suomi, käyttiksen kieli pysyy ennallaan.

Kiitos Teille molemmille. Nyt keräilen rohkeutta ja taidan siirtyä pikapuoliin Tuliketun aikakauteen!
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Muista, että se IE 7 kyllä pysyy siellä rinnalla ja ei häviä mihinkään. Saat palattua siihen milloin vain jos Firefox ei olekaan sinua varten.
Eikä sitä saa edes hävitettyä, vaikka haluaisikin. Selain kuuluu oleellisena osana windowsin juureen.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Vielä yksi lisäkysymys, vaikuttaako tuo ff mitenkään virussuojaukseeni?
Ekoilla kerroilla virusskanneri varmaan pyytää lupia sen päästämiseksi nettiin, muuta vaikutusta ei pitäisi olla. Aika turvallisin mielin mä ainakin olen lupia FF:lle klikkaillut.

Asiantuntijat varmaan osaa vastata tarkemmin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Asensin tuossa jokin aika sitten käyttöjärjestelmän uudestaan niin, että tein XP:n korjauksen toiselle osiolle (kovalevy siis osioitu kahteen) ja nyt tämän operaation jälkeen, sille toiselle osiolle, johon en kajonnut, aiemmin tallentamieni videoleikkeiden kuvanlaatu on heikentynyt. Olen itse miettinyt että oliskohan kyse codecien puuttumisesta (näitä oli ennen uudelleenasennusta vaikka mitä) vaiko näytönohjaimen ajureista, joista mulla kyllä on uusin versio. Mikäli ammattilaiset epäilette näytönohjaimien ajureita, niin mistäs mä löydän vanhemmat ajurit? NVIDIA GeFroce Ti4200 on toi näytönohjain.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ekoilla kerroilla virusskanneri varmaan pyytää lupia sen päästämiseksi nettiin, muuta vaikutusta ei pitäisi olla. Aika turvallisin mielin mä ainakin olen lupia FF:lle klikkaillut.
En ole mikään asiantuntija tässä(kään) asiassa, mutta palomuurista se kiinni on, miten paljon roskaa ja paskaa tulee sisään. Se puoli kun on kunnossa, niin tosiaan uskaltaa antaa lupia aika huoletta.

Ja itse olen myös FF:n käyttäjä, eikä kone ole ikinä saastunut.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Hää on siinä Zyxelin asetusten katseluvalikossa. Ohjekirjasta varmaan löytyy vinkkiä miten pääsee muuttamaankin niitä. Olisko ollu salasanasta tms. kiinni.
Ei tule kyselyä mistään salasanasta jota kautta pääsis käsiksi asetukseen, tulee vain sivu jossa on jotain statistiikkaa mutta siitä ei pääse mihkään.

Mulla on kotona sama purkki johon pääsee kyllä käsiks ihan ohjeiden avulla.
Eli lähinnä kannettava+vistan ja tuon purkin yhteiskäytössä on kommervenkkejä jotka olis kiva tietää.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös