Löytyykö tietokone-experttejä?

• 2 921 384
  • 19 342

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ostin kannettavan tietokoneen. Millä keinoin sillä voi olla netissä esimerkiksi jäähallissa? Eli mikä yhteys, mitä maksaa jne.

Kyllä, olen ulalla, auttakaa asiantuntijat, kiitos.

Jos jäähallissa on salaamaton langaton verkko (WLAN) niin käytä sitä! Ei maksa mittään.

Toinen vaihtoehto on uudempi kännykkä, joka pystyy dataliikenteeseen ja jossa on joko Bluetooth. Myös läppäristä on löydettävä bluetooth.

Rajoittamaton määrä dataliikennettä maksaa operaattoreilla halvimmillaan alle kympin kuussa. Operaattorilta tulevat sopimuksen jälkeen puhelimen modeemiasetukset tekstareina.

Ei kun ohjeiden mukaan "parittaa" känny ja läppäri bluetoothille ja muodostaa tietoliikenneyhteys kännyn ja tietokoneen välille. Ohjeet löytyvät puhelimen ja tietokoneen manuaaleista.

Ja sitten vaan haukkumaan sokeita tuomareita otteluketjuun!

MacTavish

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja ManU
Ostin uuden kovalevyn (250gb) ja mulla on nyt sellainen ongelma että minulla on vanha kovalevy (80gb) josta mä haluasin saada tiedostoja siirrettyä uuteen kovalevyyn tai muistitikkuun. Uusi kovalevy on tyhjä. Vanha kovalevy on vähän vaurioittunut (kone jäätyy koko ajan).
Laitoin uuden kovalevyn pri. slave diskiin ja vanhan sec. master diskiin. Kone lukee niitä, eli kopiointi on varmaan mahdollista, mutta en tiedä miten sitä tehdään. Ja kun windowsta ei ole niin en pääse eteenpäin, vaan tulee: "Disk boot failure, insert boot disk and press enter" viesti. Pitäiskö asentaa ensin windosta, kun olen kuitenkin asentamassa sitä myöhmmin? Miten saan tiedostot siirrettyä?
Olisin kiitollinen jos joku pystyisi auttamaan.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä laite sinulla -danzku- on primary masterina?

Mille kovalevylle haluat asentaa Windowsin? Jos uudelle 250 GB levylle, niin olisi aika suositeltavaa, että se olisi primary masterina.

Viimeksi muokattu:

MacTavish

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja ManU
Mikä laite sinulla -danzku- on primary masterina?

Mille kovalevylle haluat asentaa Windowsin? Jos uudelle 250 GB levylle, niin olisi aika suositeltavaa, että se olisi primary masterina.

Primary masterina ei ole mitään. Luulin et se oli samantekevää, mutta voin ottaa sen pois slavesta ja laittaa sen masteriin.

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taskmgr

Moi! Sellanen ongelma tai lähinnä ärsyttävä juttu ilmeni, että taskmanagerista hävisi toimintapalkki ja en saa sitä mitenkääm palautettua. Olisiko tähän jollain palstaveljellä neuvoja, miten saa toimintapalkin takaisin?

StevieY

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Onko joku saanut ratkaistua ongelman liittyen Vistan WPA-salauksen kanssa Intelin 3945 Wireless -kortin kanssa?

WEP-salauksella homma toimii hyvin mutta WPA ei toimi.

Locksmith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, BVB
Osaisiko joku kertoa, mistä saisi imaistua koneelle Excel-taulukko-ohjelman.

Excel-latauslinkkien laittaminen leinee kiellettyä, koska sitä ohjelmaa ei laillisia keinoja käyttämällä saa ilmaiseksi, mutta hyvä vaihtoehto on Open Office, joka on siis ihan ilmainen ja sisältää tekstinkäsittelyn, taulukkolaskennan, vektorigrafiikan, esitysgrafiikan ja tietokannat. Ohjelman voi ladata Täältä

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Primary masterina ei ole mitään. Luulin et se oli samantekevää, mutta voin ottaa sen pois slavesta ja laittaa sen masteriin.
Oletan siis, että haluat asentaa tuolle uudelle kovalevylle. Tuota, sellaista vielä kysyn, että kai sinulla on CD/DVD-asema asennettuna? Kai asennat Windowsin CD:ltä/DVD:ltä? Entä onko CD/DVD-asema kenties sinulla secondary slavena?

Jos CD/DVD-asema on asennettuna, niin sitten vain asetat BIOSista koneen buuttaamaan CD/DVD-asemalta, käynnistät koneen uudelleen, laitat CD/DVD:n sisään ja asennat Windowsin. Suosittelen samalla osioimaan uuden kovalevyn siten, että vain osa levystä on varattuna Windowsille (koko riippuu siitä, mikä Windowsin versio on kyseessä), se ei nimittäin tarvitse lähellekään kaikkea 250 gigaa. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä.

Saat myöhemmin kyllä nuo tiedostot siirrettyä helposti vanhalta uudelle levylle.

MacTavish

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja ManU
Oletan siis, että haluat asentaa tuolle uudelle kovalevylle. Tuota, sellaista vielä kysyn, että kai sinulla on CD/DVD-asema asennettuna? Kai asennat Windowsin CD:ltä/DVD:ltä? Entä onko CD/DVD-asema kenties sinulla secondary slavena?

Jos CD/DVD-asema on asennettuna, niin sitten vain asetat BIOSista koneen buuttaamaan CD/DVD-asemalta, käynnistät koneen uudelleen, laitat CD/DVD:n sisään ja asennat Windowsin. Suosittelen samalla osioimaan uuden kovalevyn siten, että vain osa levystä on varattuna Windowsille (koko riippuu siitä, mikä Windowsin versio on kyseessä), se ei nimittäin tarvitse lähellekään kaikkea 250 gigaa. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä.

Saat myöhemmin kyllä nuo tiedostot siirrettyä helposti vanhalta uudelle levylle.

Joo, CD/DVD-asema on asennettuna. Olin laittanut vanhan kovalevyn CD-aseman paikalle (sec master) koska luulin että tiedostoja pystyis kopioida ilman windowsta. Mutta laitan CD-aseman nyt takaisin sitten siihen, että saan windowsin asennettuna. Pitää vaan ensin hankkia windows xp cd.
Kun olen asentanut windowsta niin tulen varmaan laittamaan vanhan kovalevyn taas sec masteriin. Mistä mä sitten saan avattua sen? Näkyykö se "My computer":ssa?

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Kaverilla on sonera(aina-yhteys), vista(olisko acerin vai fujituksen läppäri) ja Zyxelin purkki.
Langaton verkko pitäis konfattua turvalliseksi, ongelma on vain että että zyxelin asetuksiin on vaikee päästä käsiksi, yhteys laitteeseen ns. kiinteellä ip:llä saatiin mutta ensimmäisestä valikosta ei pääse mihinkään. Eli onko joku pelleillyt yhdistelmällä sonera-vista-zyxel langaton verkko. Verkkohan toimii muuten mutta ei ole suojattu.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, CD/DVD-asema on asennettuna. Olin laittanut vanhan kovalevyn CD-aseman paikalle (sec master) koska luulin että tiedostoja pystyis kopioida ilman windowsta. Mutta laitan CD-aseman nyt takaisin sitten siihen, että saan windowsin asennettuna. Pitää vaan ensin hankkia windows xp cd.
Tiedostoja kyllä pystyy kopioimaan asentamatta Windowsia, mutta sitten pitäisi olla jokin muu käyttöjärjestelmä (esim. CD-levyllä), jolta buutata, vaikkapa Linux LiveCD. Mutta nyt kun olet kuitenkin asentamassa Windowsia, niin se olisi mielestäni ihan järkevää tehdä ensin.

Voit ihan hyvin laittaa vanhan kovalevyn esim. primary slaveksi tai secondary slaveksi.
Kun olen asentanut windowsta niin tulen varmaan laittamaan vanhan kovalevyn taas sec masteriin. Mistä mä sitten saan avattua sen? Näkyykö se "My computer":ssa?
Näkyy toki, mutta miksi laittaisit sen vanhan kovalevyn secondary masteriksi, jossa sinulla on nyt CD-asema? Eli miksi poistaisit CD-aseman?

Metalheart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Chris Pronger, HC '05 Banská Bystrica
Osaisikos kukaan auttaa miten saisin messengeriin takaisin suomalaiset näppäimistöasetukset takaisin, kun olen jotenkin onnistunut rämpläämään ne jenkkiasetuksiksi? Mikään muu ei ole mennyt sekaisin, vain nuo messengerin asetukset.

Yritin jo tuolta ohjauspaneelin kautta säätää yleisiä näppäimistön asetuksia, mutta sekään ei auttanut.

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Joskus aiemminkin olen tätä kysellyt, mutta kysytään nyt uudemman kerran kun vastausta en aiemmin saanut. Eli, miksi googlen kuvahaku antaa aina ajoittain ensimmäisen sivun pelkkää tyhjää, mutta seuraavilta sivuilla osumia näkyy normaaliin tapaan. Toisinsanoen haku jättää siis sanahakua parhaiten vastaavat tulokset antamatta. Tulos on sama riippumatta siitä, onko alla .fi, .se, vai .de - versio. Myöskään evästeiden poisto ym. ei tunnu pulmaan auttavan. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa ongelmaa?

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Nyt meni ymmärryksen yli meikäläiseltä, löytyykö apuja/vinkkejä?

Kasasin eilen uuden koneen kokoonpanolla:

Intel DG33FB -emo
Intel Core 2 Duo E6850/3.00Ghz/1333Mhz
Radeon HD 2600 XT 256Mb
4x Kingston 1Gb/800Mhz
4x Seagate Barracuda 500gt/SATA300
Nexus NX-4050 400W poweri
...

Tuossa nuo tärkeimmät. Muuuten homma on kuosissa, mutta kun asennan XP:tä, niin "Laitteistoasennuksen" aikana heittää sinisen näytön ja tekstin "IRQL Not less or equal". Mikähän hitto siellä mättää?

Otin kaikki ylimääräiset kortit/laitteet pois, muistit kävin läpi toisella koneella, BIOSin kahlasin läpi, jossa mm. otin pois käytöstä integroidun näytönohjaimen, mutta ei vaan lähde toimimaan, aina valittaa tuota samaa samassa vaiheessa.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Nyt meni ymmärryksen yli meikäläiseltä, löytyykö apuja/vinkkejä?

Kasasin eilen uuden koneen kokoonpanolla:

Intel DG33FB -emo
Intel Core 2 Duo E6850/3.00Ghz/1333Mhz
Radeon HD 2600 XT 256Mb
4x Kingston 1Gb/800Mhz
4x Seagate Barracuda 500gt/SATA300
Nexus NX-4050 400W poweri
...

Tuossa nuo tärkeimmät. Muuuten homma on kuosissa, mutta kun asennan XP:tä, niin "Laitteistoasennuksen" aikana heittää sinisen näytön ja tekstin "IRQL Not less or equal". Mikähän hitto siellä mättää?

Otin kaikki ylimääräiset kortit/laitteet pois, muistit kävin läpi toisella koneella, BIOSin kahlasin läpi, jossa mm. otin pois käytöstä integroidun näytönohjaimen, mutta ei vaan lähde toimimaan, aina valittaa tuota samaa samassa vaiheessa.

Nopean googletuksen johdosta veikkaisin että muistit ovat rikki. Mutta tämä on puhdas veikkaus. Kokeile memtest86+ ohjelmaa.

http://www.memtest.org/

Muistaakseni tämä ohjelma löytyy uusimmista ubuntun-asennuslevyistä.

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Nopean googletuksen johdosta veikkaisin että muistit ovat rikki. Mutta tämä on puhdas veikkaus. Kokeile memtest86+ ohjelmaa.

Minä kiitän. Testaus on menossa ja näkyy kestävän pirun pitkään vielä (15min mennyt ja 9% valmiina). Googlella kanssa kahlasin läpi eri foorumeita ja näkyi siellä muistivikojen lisäksi näytönohjainvikoja, naarmuuntuneita WinXP-levyjä jne. Ja kaikkiin heittää tuota samaa erroria. No, aika näyttää mikä mättää, mutta hermot tässä kohta palaa, kun pitäisi töitä päästä tekemään, eikä viitsisi enää pistää vanhaa rautaa kasaan.

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Meikäläisellä on Firefoxissa tommonen joku ProCon-sivupalkki, käsittäkseni joku suodatinohjelma. En oikein tiedä näistä. Mitenköhän se saa pois päältä/poistettua kokonaan. Ketuttaa vähän, kun ei päästä edes aina Jatkoaikaan tai ihan asiallisille sivuille. Kyselee jotain salasanaa, josta ei ole mitään hajua. Itse en ainakaan tähän ole tämmöistä muistaakseni ikinä asentanut vai onko se valmiina?

Kiitos jo etukäteen.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kuinka Media Playerin saa soittamaan CD:n kappaleet oikeassa järjestyksessä eikä suffelina?

Itselleni ei aukea moinen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy