Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 859 628
  • 19 216

Tietsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK(NP#33), NYR, Everton, Azzurri, NuPS
Ikijokeri kirjoitti:
Mikäköhän meitin firefoxia vaivaa, kun ei suostu näyttämään esim. youtube.com:n videopätkiä? Ääni kuuluu, mutta kuvaa ei näy?

Mullakin firefox lataa youtubea aika pitkään mut kyllä ne nideot on jonkun ajan päästä toiminu ihan normaalisti...

Oliskohan servussa ruuhkaa...?
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Juu, homma selkisi jo aiemmin. Adblockin syytä kaikki. Pitää ottaa pois päältä tuo pirulainen, jotta pääsee videoita kattelemaan.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Miksi kuvien tallennus netistä ei onnistu uusimmalla Firefoxilla? Se mukamas tallentaa ne esim. Työpöydälle mut ei niitä tiedostoja vaan sieltä löydy, IE:llä toimii moitteetta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ruutu täynnä vihreitä viiruja. Sellaisia ihan pieniä.

Nytkö joku pirun pöpö vei tämän? Ei kai se auta kuin soittaa setä apuun. Onko jollain muulla vastaavia kokemuksia näytön viiruuntumisesta?
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tommy kirjoitti:
Miksi kuvien tallennus netistä ei onnistu uusimmalla Firefoxilla? Se mukamas tallentaa ne esim. Työpöydälle mut ei niitä tiedostoja vaan sieltä löydy, IE:llä toimii moitteetta.

Työpöydälle ei meikäläiselläkään onnistu tallentamaan mutta kovolle onnistuu ihan normaalista. Tiedä sitten mistä johtuu. Eikä onnistu itseasiassa minkään muunkaan tallentaminen työpöydälle.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Grainger kirjoitti:
Ruutu täynnä vihreitä viiruja. Sellaisia ihan pieniä.

Nytkö joku pirun pöpö vei tämän? Ei kai se auta kuin soittaa setä apuun. Onko jollain muulla vastaavia kokemuksia näytön viiruuntumisesta?

Joskus oli ruudussa vihreätä ja syy oli huonosti kiinnitetty monitorinjohto.
 

Pluto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Grainger kirjoitti:
Ruutu täynnä vihreitä viiruja. Sellaisia ihan pieniä.

Nytkö joku pirun pöpö vei tämän? Ei kai se auta kuin soittaa setä apuun. Onko jollain muulla vastaavia kokemuksia näytön viiruuntumisesta?

Todennäköisesti näytönohjain rikki, huonot kontaktit tai väärät ajurit voivat myös saada samaa aikaan.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tinke-80 kirjoitti:
Olisi tarkoitus ostaa siskolle valmistujaislahjaksi kannettava tietokone. Hintahaarukka on 600-800 €. Mitä merkkiä suosittelisitte, mitä ette?

Täällä mahdollisesti hyödyllistä tietoa.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Itse taas suunnittelen uuden pöytäkoneen ostoa. Pitkään aikaan ei ole tullut koneiden hintoja seurattua, joten mitkä kaupat ovat nykyään ne, joista ostamalla voi varmistua, ettei ainakaan maksa ylihintaa?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mirasane kirjoitti:
Itse taas suunnittelen uuden pöytäkoneen ostoa. Pitkään aikaan ei ole tullut koneiden hintoja seurattua, joten mitkä kaupat ovat nykyään ne, joista ostamalla voi varmistua, ettei ainakaan maksa ylihintaa?
Kannattaa kokeilla MBnetin hintaseurannan hintakoria, johon voit laittaa haluamasi komponentit ja oheislaitteet, jolloin näet, mistä saat koneen halvimmalla. Tosin tämä soveltuu paremmin niille, jotka kokoavat tietokoneen itse, mutta varmaan nuo hinnat antavat jonkin verran osviittaa myös valmiiden konepakettien hinnoista noissa hintaseurannassa mukana olevissa kaupoissa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tyhmä kysyy viisaita

Olen joskus antanut itselleni kertoa, että tietokoneesta olisi hyvä aina aika ajoin tyhjennellä kaikenmaailman sinne internetistä tallentuneita tietoja. Olenkin aina joskus klikannut työkalut->internetasetukset-> ja poistanut evästeet ja tiedostot ja myös tyhjentänyt sivuhistorian.

Onkos sitten vielä jotain mitä pitäisi tyhjennellä ja jos on, niin mistä ne löytyvät?
 

siesta

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Rontti kirjoitti:
Olen joskus antanut itselleni kertoa, että tietokoneesta olisi hyvä aina aika ajoin tyhjennellä kaikenmaailman sinne internetistä tallentuneita tietoja. Olenkin aina joskus klikannut työkalut->internetasetukset-> ja poistanut evästeet ja tiedostot ja myös tyhjentänyt sivuhistorian.

Onkos sitten vielä jotain mitä pitäisi tyhjennellä ja jos on, niin mistä ne löytyvät?

Lataa koneellesi CCleaner. Se tyhjentää kaiken tarpeellisen kerralla.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Olen ostamassa uutta muistikampaa tietokoneeseeni ja haluaisinkin kysyä, että millainen sopivuus noilla on? Eli siis olisin ostamassa 1 gigan muistia ja haluaisin kysyä että sopivatko nuo kaikkiin emolevyihin? Minulla on valmiina 1 gigan 400mhz:n Kingstonin muisti. Tuttu on nimittäin lähdössä Taiwaniin ja käsittääkseni suurin osa tietokoneiden muisteista tehdään siellä. Saattaisivat olla suht halpoja.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Kysytääs jos täällä olis viisaampia, yleensä kun on ollut ; ) Eli mulla on Windows 98 original romppu ja nyt vuosien tauon jälkeen tuli taas kyseiselle järjestelmälle käyttöä, kaverin koneelle pitäisi asentaa. Mutta kuinkas ollakaan, koodi tottakai hukassa. Kyseessä on siis originaali romppu ja ihan itse ostettu. Löytyykö tohon probleemaan vielä ratkaisua vai menenkö Kauppatorille viskomaan sillä ongelmalokkeja? Kiitosh ja kumarrush.
 

sele

Jäsen
Speedye kirjoitti:
Olen ostamassa uutta muistikampaa tietokoneeseeni ja haluaisinkin kysyä, että millainen sopivuus noilla on? Eli siis olisin ostamassa 1 gigan muistia ja haluaisin kysyä että sopivatko nuo kaikkiin emolevyihin? Minulla on valmiina 1 gigan 400mhz:n Kingstonin muisti. Tuttu on nimittäin lähdössä Taiwaniin ja käsittääkseni suurin osa tietokoneiden muisteista tehdään siellä. Saattaisivat olla suht halpoja.
Emolevyihin sopivat erilaiset muistikammat. Läppärissä ja pöytäkoneessa on erilaiset. Uudempi ja vanhempi emolevy eroavat toisistaan...

Millainen tietokone sulla on? Jos kyseessä on pöytäkone, kannattaa selvittää mikä emolevy sisällä on. Jos sulla on valmis pakettikone esim joku Compaq, löytyy netistä tietokoneen tyyppikoodin perusteella sen kokoonpano, josta käy ilmi, mitä muistia siihen voi syöttää. Läppärissä sama homma eli tyypin perusteella saat helposti selville.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:RAM_n.jpg kuvasta käy ilmi helpohkosti, millaisia muisteja on.

Periaatteessa jos sulla on DDR muistikampa ja kyseessä on vaikka pöytäkone, käy siihen kaikki pöytäkoneeseen sopivat DDR kammat. Väylänopeudella eli mhz määrällä ei ole niin suurta väliä. Emolevy käyttää kamman maksimia jos siihen pystyy. Toki jos nyt on käytössä 400mhz, niin kannattaa ostaa sitä samaa nopeutta ettei tule odottamattomia ongelmia.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
HCM kirjoitti:
Kysytääs jos täällä olis viisaampia, yleensä kun on ollut ; ) Eli mulla on Windows 98 original romppu ja nyt vuosien tauon jälkeen tuli taas kyseiselle järjestelmälle käyttöä, kaverin koneelle pitäisi asentaa. Mutta kuinkas ollakaan, koodi tottakai hukassa. Kyseessä on siis originaali romppu ja ihan itse ostettu. Löytyykö tohon probleemaan vielä ratkaisua vai menenkö Kauppatorille viskomaan sillä ongelmalokkeja?
Windows 98 on siinä mielessä nyt ongelmallinen, koska Windows lopetti kyseisen käyttöjärjestelmän tukemisen, joten todennäköiset tietoturva-aukot ym. mukavuudet jäävät jatkossa paikkaamatta. Toki jos kone ei tule nettiin (harvinaista), niin sitten asia on toinen. Ja tietenkään Microsoftilta ei voi apuakaan kysyä, joten aika ankeaa on.

Jos Windows-puolelta ei ole pakko saada toimimaan jotain tiettyä sovellusta, niin siinä tapauksessa suosittelisin mieluummin jonkin modernin Linux-distron asentamista. Kone ei kuitenkaan tule pelikäyttöön?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
HCM kirjoitti:
Löytyykö tohon probleemaan vielä ratkaisua vai menenkö Kauppatorille viskomaan sillä ongelmalokkeja? Kiitosh ja kumarrush.
Ainoa ("laillinen") keino on ostaa lisenssi vaikkapa huuto.netin tms. kautta. Valitettavasti asennusmedia on arvoton, lisenssi on se joka maksaa ja merkitsee.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
sele kirjoitti:
Emolevyihin sopivat erilaiset muistikammat. Läppärissä ja pöytäkoneessa on erilaiset. Uudempi ja vanhempi emolevy eroavat toisistaan...

Millainen tietokone sulla on? Jos kyseessä on pöytäkone, kannattaa selvittää mikä emolevy sisällä on. Jos sulla on valmis pakettikone esim joku Compaq, löytyy netistä tietokoneen tyyppikoodin perusteella sen kokoonpano, josta käy ilmi, mitä muistia siihen voi syöttää. Läppärissä sama homma eli tyypin perusteella saat helposti selville.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:RAM_n.jpg kuvasta käy ilmi helpohkosti, millaisia muisteja on.

Periaatteessa jos sulla on DDR muistikampa ja kyseessä on vaikka pöytäkone, käy siihen kaikki pöytäkoneeseen sopivat DDR kammat. Väylänopeudella eli mhz määrällä ei ole niin suurta väliä. Emolevy käyttää kamman maksimia jos siihen pystyy. Toki jos nyt on käytössä 400mhz, niin kannattaa ostaa sitä samaa nopeutta ettei tule odottamattomia ongelmia.

Itselläni on HP Pavilion 3259.fi kone ja se on ostettu tuossa joulun aikaan.. Eli varsin uusi malli on kyseessä. Hmm.. emolevy on mielestäni joku ATI:n, tarkkaa mallia en muista. Eli noissa muisteissa ratkaisee tuo PIN:nien määrä jos DDR-muistia on ostamassa?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Speedye kirjoitti:
Itselläni on HP Pavilion 3259.fi kone ja se on ostettu tuossa joulun aikaan.. Eli varsin uusi malli on kyseessä. Hmm.. emolevy on mielestäni joku ATI:n, tarkkaa mallia en muista. Eli noissa muisteissa ratkaisee tuo PIN:nien määrä jos DDR-muistia on ostamassa?
Tässä esim. Kingstonin muisti joka sopii:
Malli: KTH-D530/1G
DDR 400 MHz

Hinta n. 150€

EDIT: Kingston on ainakin erittän luotettava merkki, muttei halvin.
 

retiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
HCM kirjoitti:
Kysytääs jos täällä olis viisaampia, yleensä kun on ollut ; ) Eli mulla on Windows 98 original romppu ja nyt vuosien tauon jälkeen tuli taas kyseiselle järjestelmälle käyttöä, kaverin koneelle pitäisi asentaa. Mutta kuinkas ollakaan, koodi tottakai hukassa. Kyseessä on siis originaali romppu ja ihan itse ostettu. Löytyykö tohon probleemaan vielä ratkaisua vai menenkö Kauppatorille viskomaan sillä ongelmalokkeja? Kiitosh ja kumarrush.

Halusin vain mainita/tiedottaa ellei ole jo tiedossa, että Windows 98 ja Windows ME käyttöjärjestelmien tukipalvelut loppuivat heinäkuussa.

Linkki juttuun: http://www.microsoft.com/windows/support/endofsupport.mspx
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
retiisi kirjoitti:
Halusin vain mainita/tiedottaa ellei ole jo tiedossa, että Windows 98 ja Windows ME käyttöjärjestelmien tukipalvelut loppuivat heinäkuussa.

Linkki juttuun: http://www.microsoft.com/windows/support/endofsupport.mspx
Kannattaa lukea mitä muut ovat kysymykseen vastanneet ennen oman vastauksen väsäämistä. Sama asia kerrottiin pari viestiä ylöspäin.
 

Pietari02

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen harkinnut että laittaisin myyntiin yhden domainin jolle ei käyttöä enää löydy. Jos saisin domainin myytyä niin miten sen siirto toiselle henkilölle tapahtuisi?
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Pietari02 kirjoitti:
Olen harkinnut että laittaisin myyntiin yhden domainin jolle ei käyttöä enää löydy. Jos saisin domainin myytyä niin miten sen siirto toiselle henkilölle tapahtuisi?
Enpä ole moista koskaan tehnyt (joten mutua), mutta jos domain on sinun hallussasi, niin hallussasi lienee myös tunnukset ja salasanat sen tahon sivuille, joka tuon rekisteröinnin ja varaamisen on alunperin tehnyt (esim. godaddy.com).
Olettaisinkin että tuolta sivuilta pääsee tunnukselliset muuttamaan domaininsa tietoja etc., joten muokkaa vaan omistajatiedot kuntoon ja tökkää salasanan ostajalle.

Mutta tämä tosiaan aivan minäluulisinettäsemeneenäin-tietoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös