hanu kirjoitti:
Onko nykyään näin? Minulle meinaan aikanaan joskus kivikaudella opetettiin, että levyn sammuttaminen ja käynnistäminen vastaa jotain 2000 käyttötuntia. Lähinnä kai laakerit ovat kovilla tuossa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa. Levyviat ainakin lähes poikkeuksetta ilmiintyvät käynnistyksen yhteydessä.
Tätä on itsekin miettinyt ulkoisen kovon omistajana. Itse olen pitänyt kovalevyä kiinni silloin, kun en sitä ole tarvinnut. Yksi syy tähän on lämpö (ja myös epämiellyttävä surina), jota kapine pukkaa ulkoilmoille melkolailla.
Eikös uusissa kovalevyllisissä MP3-soittimissa kovalevy ole toiminassa ainoastaan lyhyitä aikoja kerrallaan, eli kun biisi luetaan puskurimuistiin? MP3-soittimissahan tämä operaatio toistuu vieläpä melko tiuhaan, joten en usko, että kovalevyn sammuttaminen aiheuttaa kovin suurta harmia kovalevyn käyttöiälle. Tai ainakaan en ole kuullut, että soittimet olisivat käyttöiältään erityisen lyhytikäisiä. Ainakin "hanulle" opetetun nyrkkisäännön mukaan jo 500 kappaleen soittamisen jälkeen kovalevyn pitäisi olla melko suurella todennäköisyydellä entinen (=1 000 000 käyttötuntia, ~114 vuotta).
Tosin itsekin on kuullut kauhutarinoita, joiden mukaan yrityksen IT-holvissa toimivaan tietokoneeseen ei ole uskallettu koskea huoltotoimia varten, sillä ei ole takeita, lähteekö se enää sammutuksen jälkeen käyntiin. Aiemmasta huollosta kun on saattanut helposti jo vuosikymmen...
EDIT: Ja tosiaan, täältäkin plussia ulkoisille kovoille. Itsellä käytössä 250 gigainen Iomegan tuotos, ja hyvin pelaa. Ainoa haittapuoli on tuo mainittu pörinä sekä johtojen lisääntyminen, mutta ehkäpä tulossa olevan langaton USB vapauttaa meidät pian tästäkin piinasta. Ja pörinään auttaa kätevästi nessupaketti...