Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 869 376
  • 19 233

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
#3 kirjoitti:
Toivottavasti täältä löytyy excel guruja.
Pitäisi saada selkotekstiä soluun jos toisen solun luku täyttää tietyt ehdot.
tyliin jos A1<=1 "OK" jos A1>1 mutta <=5 niin "Pieni" A1>5 mutta <=10 "suuri"
Toivottavasti ymmärsitte mitä ajan takaa. Jos joku osaa nouvoa miten se tehdään VBA:lla niin hyvä niin.

Suht helppoa on tehdä se ketjuttamalla IF-komentoa, esim. näin:
=IF(A1<10,IF(A1>5,"suuri",IF(A1=1,"Ok","pieni")),"tosi iso")

Suomi-versiossa 'IF' on 'JOS', ja pilkun tilalle puolipiste. VBA:sta ei havaintoa.
 

Imhotep

Jäsen
c:\SwSetup\

Onko ko. hakemisto kuinka kriittinen?

Tila kelpaisi levylle ja ko hakemisto on 3,77GB

Käyttiksenä Windows XP Prof.

edit: Selkesi.. Voi poistaa surutta....
 
Viimeksi muokattu:

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
vstp kirjoitti:
http://www.multitronic.fi -> Multitronic PC -> XP Superior: Athlon 64/1024/160SATA/Combo/X550 -> pakettilaskuri

http://www.compusat.fi -> konepaketit


Entä onkos tämä Gigantin paketti mistään kotoisin?

http://tinyurl.com/cmreo
Another HAB kirjoitti:
Siellä ois kanssa 699€ maksava packard-bell jossa parempi prossu pelejä varten eli Athlon64 3400+ ja sama muistimäärä ja näytönohjain mutta "vaan" 160GB kovalevytilaa.
Mulla ei mene päähän miksi vain verrataan teho/hinta-suhdetta. Ihan sama kun verrattaisiin eri hintaluokan autoja "samoilla ominaisuuksilla" (vrt. BMW X5 versus Kia Sorento)
Komponenteissa, hinnoissa ja ennen kaikkea laadussa löytyy helkkaristi eroja. "Nimimerkillä koneita koonnut ja myynyt vuodesta -90"

EDIT: Tietokonepuolella olen todennut että pitkä takuu ei ole haitaksi... saattaa säästää monta satasta käyttäjälle pitkän päälle.
 
Viimeksi muokattu:

Aina Pata

Jäsen
Siis kertokaapa tyhmälle miten saisin myös kuvan näkymään avi tiedostoista Winampilla. Nyt näkyy ainoastaan toi logo Nullsoft VIDEO. Kaipa se jostain asetuksesta on kiinni, mutta kun ei meikä sitä vikaa löydä.

Kiitos etukäteen jos joku jaksaisi jonkun vinkin heittää.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
benderhomer kirjoitti:
Siis kertokaapa tyhmälle miten saisin myös kuvan näkymään avi tiedostoista Winampilla. Nyt näkyy ainoastaan toi logo Nullsoft VIDEO. Kaipa se jostain asetuksesta on kiinni, mutta kun ei meikä sitä vikaa löydä.

Kiitos etukäteen jos joku jaksaisi jonkun vinkin heittää.

Codec ongelmaa veikkaisin. Asentelepa nuo ja katsellaan lähtikö pyörimään.

Ac3 > http://fin.afterdawn.com/ohjelmat/v...t/ac3filter.cfm
FFDshow > http://fin.afterdawn.com/ohjelmat/v...cit/ffdshow.cfm
 

bunghole

Jäsen
fastasashark kirjoitti:
Mulla ei mene päähän miksi vain verrataan teho/hinta-suhdetta. Ihan sama kun verrattaisiin eri hintaluokan autoja "samoilla ominaisuuksilla" (vrt. BMW X5 versus Kia Sorento)
Komponenteissa, hinnoissa ja ennen kaikkea laadussa löytyy helkkaristi eroja. "Nimimerkillä koneita koonnut ja myynyt vuodesta -90"

EDIT: Tietokonepuolella olen todennut että pitkä takuu ei ole haitaksi... saattaa säästää monta satasta käyttäjälle pitkän päälle.

Kannettavissa tämä korostuu enemmän kuin pöytäkoneissa sillä suurin osa on valmiita paketteja mutta samaa juttu on osittain pöytäkoneissakin. Harva tietokonevalmistaja valmistaa osiaan itse. Jos ostat vaikka Fujitsun koneen niin aika vähän siellä on Fujitsua sisällä. Samat osat voit ostaa kaupasta. Näitä komponentteja sekä niiden valmistajia vertailemalla pääsee parempaan lopputulokseen kuin vertailemalla sitä mitä kotelossa lukee. Läppäreissä halvemmat merkit ja mallit on kasattu muiden tekemistä osista joita tehdään paljon jolloin hinnatkin ovat halvempia. Eniten säästetään kuitenkin yleensä näytössä mitä ei monesti huomata sillä sen merkkiä ja mallia ei ilmoiteta mainoksissa. Harvoja yrityksiä jotka tekevät komponentit itse on Toshiba. Ainoastaan prossut ja näyttikset tulevat ulkopuolelta mutta emot, kovot, muistit, rungot, näytöt jne valmistetaan itse. Näin Toshiba voikin luvata 2v takuun verrattuna esim. Acerin ja Fujitsun yhteen vuoteen. Lisäksi Toshiban takuuta voi pidentää pienellä lisäsummalla.

Pöytäkoneiden puolelta takuullaan erottuu POMI joka lupaa koneilleen 4 vuoden takuun. Muilla valmistajilla takuut ovat yleensä 1v ja joillakin 2v. Itse koneen kasaamalla saa keskimäärin jopa pidemmät takuut sillä esim. Kingstonin muisteilla on ikuinen takuu ja Seagaten kovoilla 5 vuotta valmistajan takuuta vaikkakin joissakin liikkeissä niillä sanotaan olevan vain 3v takuu kuten muillakin kovoilla. Muilla komponenteilla on aina vähintään vuosi takuuta. Isommat koneita kasaavat yritykset uhkaavat takuun loppuvan jos kotelo avataan mutta tämä ei pidä paikkaansa sillä kaikilla komponenteilla tulee olla kuitenkin vähintään vuoden takuu. Koneen hankinnassa tulee myös ottaa huomioon se kuinka helposti takuuasiat saa järjestettyä. Siinä mielessä turvallisinta on ostaa kone jostain alan liikkeestä vaikka siitä joutuisikin maksamaan enemmän kuin nettikaupoista. Palvelu maksaa eikä sitä osaa arvostaa kuin vähän konetta hankkiessa sekä enemmän silloin kun tulee ongelmia tai jotain hajoaa.

Samaa mieltä olen siis siitä ettei pelkästään kannata tuijottaa teho/hinta-suhdetta. Koska fastasashark vertasi tietokoneita autoihin niin minäkin vertaan. Jos otetaan esimerkiksi tilanne jossa uudessa isossa kauppakeskuksessa on 5 tietokoneliikettä niin veikkaanpa että jokainen myy markkinajohtajaa eli Aceria. Jos nämä liikkeet olisivat autokauppoja niin myisivätkö kaikki Toyota Corollaa? Veikkaanpa etteivät myisi vaan seassa olisi myös Mersua, Lexusta, Audia, Volkswagenia jne. vaikka Corollan specsit olisivatkin samat kuin vaikka A-mersun ja hinta pienempi. Tietokoneet vain ovat niin uusi asia verrattuna autoihin ettei tällaiset brändierot ole levinneet vielä tuulipukukansan tietoisuuteen. Ne jotka koneista ja merkkien eroista tietävät ymmärtävät kyllä että miksi IBM, Sony, Toshiba jne maksavat enemmän kuin Acer, Fujitsu jne vaikka olisivat samoilla specseillä.

EDIT: Tuo vertaus ontuu siinä mielessä että Toyota Corolla on oikeasti hyvä auto, jopa parempi kuin auto johon sitä vertasin:) Luulen kuitenkin että sanoma tuli kuitenkin selväksi.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
spertti kirjoitti:
Eli niinkuin kaikki varmasti tietävät Windowsista on jälleen löytynyt uusi haavoittuvuus.
...
Eli näin "korjaus" käytännössä:

käynnistä -> suorita -> regsvr32 -u %windir%\system32\shimgvw.dll -> ok
Tällöin tulee laatikko, jossa lukee "un-registration process has succeeded", klikkaa siihen myös OK.

Tämä muutos tuo mukanaan haitan. Esikatselukuvat eivät näy. Itseäni tuo ei häiritse, mutta jos jotain jää asia kaivelemaan voi arvot muuttaa takaisin

Jos olet tehnyt ehdottamani korjauksen, ja haluat arvot takaisin normaaliksi saat palautettua vanhat arvot tekemällä näin
käynnistä --> suorita -> regsvr32 %windir%\system32\shimgvw.dll -> ok
...
Eli jompikumpi korjausehdotuksista käyttöön.

Kiitos tiivistelmästä, itse kokeilen tuotoa komentoriviä.
Hyvä muuten että laitoit rivin millä arvot saa taas takaisin.

Tuolla linkeissä muuten luki myös:

Tietoturvatiedotteen mukaan Microsoftin tavoitteena on julkaista tietoturvapäivitys tiistaina 10. tammikuuta 2006
normaalin päivitysaikataulunsa mukaisesti.

Sitä odotellessa.

edit: Tuliko muille tuon tehtyä työpöydälle pikakuvakkeiden nimien taakse harmaat palkit?? Vai johtuuko se vaihtamastani taustakuvasta?
Ei ainakaan hienolta näytä...
 
Viimeksi muokattu:

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
bitnir kirjoitti:
Suht helppoa on tehdä se ketjuttamalla IF-komentoa, esim. näin:
=IF(A1<10,IF(A1>5,"suuri",IF(A1=1,"Ok","pieni")),"tosi iso")

Suomi-versiossa 'IF' on 'JOS', ja pilkun tilalle puolipiste. VBA:sta ei havaintoa.

Kiitos, ongelma ratkesi. Paitsi että ensin herjas että kaavassa on virhe mutta kun vaihdoin pilkut puolipisteiksi homma lähti pelittämään. Kyllä minulla on lontoon-kielinen Excel
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
HTML

Aloittelin tuossa nettisivujen tekoa, ja törmäsin ongelmaan. Jos haluan liittää html-tiedostoon tekstiä txt-tiedostosta, mitenköhän tuo onnistuu. Ajatuksena on se, että sama teksti on useammalla eri sivulla, ja sen muuttuessa ei huvittaisi kirjoittaa sitä joka sivulle erikseen.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Master God kirjoitti:
Aloittelin tuossa nettisivujen tekoa, ja törmäsin ongelmaan. Jos haluan liittää html-tiedostoon tekstiä txt-tiedostosta, mitenköhän tuo onnistuu. Ajatuksena on se, että sama teksti on useammalla eri sivulla, ja sen muuttuessa ei huvittaisi kirjoittaa sitä joka sivulle erikseen.

Iframe:lla kannattaa tehdä:

esim:
<IFRAME SRC="tekstitiedosto.txt" WIDTH="300" HEIGHT="250"></IFRAME>

Lisätietoa IFRAME:n käytöstä kannattaa hakea Googlella hakusanalla "html-opas" + iframe
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
stiflat kirjoitti:
Tietoturvatiedotteen mukaan Microsoftin tavoitteena on julkaista tietoturvapäivitys tiistaina 10. tammikuuta 2006
normaalin päivitysaikataulunsa mukaisesti.
Microsoft aikaistikin päivityksen tuloa ja päivitys julkaistiinkin jo eilen illalla.
Nyt kaikki päivittämään Windows.
cert.fi Sieltä lisäinfoa.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
stiflat kirjoitti:
Microsoft aikaistikin päivityksen tuloa ja päivitys julkaistiinkin jo eilen illalla.
Nyt kaikki päivittämään Windows.
cert.fi Sieltä lisäinfoa.

Jeps, ja kaikki jotka muutitte rekisteriä, palauttakaa se toki takaisin, jotta tuo kuvien esikatselutoiminto toimii taas. Ja vaihtoehtoisen hotfixin käyttäjät voivat myös uninstalloida nyt sen. Siis olettaen, että päivitykset ovat omalle koneellenne jo tulleet. Itselleni ne tulivat tänä yönä =)
 

Erik Loka

Jäsen
Pringlesantenni

Langattoman netin käyttäjänä tarvitsisin tähän lisäantennia. Täällä internetissä puhuvat jotkut sellasista kummajaisista kuin pringels-purkista väsätyistä wlan-antenneista. Onko kukaan palstalaisista tehnyt itse sellasta?
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten saan otettua näytöstä ruudunkaappauksen, vai miksi niitä nyt sanotaankaan. Eli siis kuvaesim. työpöydästä tai jostakin vastaavasta. Joskus olen tämän osannut, joku on tainnut pyyhkiä muistini.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
Löytyykö näppiksestä sellasta näppäintä, kuin print screen. Paina sitä ja avaa paint ja pasteta sinne.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
SCSI

Käytän HDDLife Pro -ohjelmaa seuratakseni kovalevyjeni tilaa,
toinen kovalevyni näkyy ihan OK, mutta toisesta kovalevystä tulee seuraava herja:
"SCSI Informational exceptions not supported for this hard drive"

Saanko tuon SCSI:n pois jotenkin tuolta levyltä vai miten saan HDDLife-ohjelman näyttämään tuon aseman?
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Roomie kirjoitti:
Löytyykö näppiksestä sellasta näppäintä, kuin print screen. Paina sitä ja avaa paint ja pasteta sinne.
Ei jukolauta, tuohan olisi pitänyt muistaa/osata, kun se kerran tuossa näppäimessäkin lukee! Onneksi lomat loppuvat, pitää pakostakin vähän skarpata. Kiitos.
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulla on ongelma BitTorrent ohjelman kanssa.
Palomuuri estää sen toiminnan, eli oikeassa laidassa olevan logon päälle tulee joku merkki ja siinä lukee että Firewalled ja ohjelma ei ole yhteydessä nettiin.
F-Securessa saa määrittää mitkä ohjelmat saavat olla yhteydessä nettiin ja mitkä eivät. Minulla BitTorrent on sallittujen listalla, mutta jostain syystä F-Secure estää kuitenkin sen toiminnan.
Windows Xp:n oma palomuuri on pois toiminnasta, joten siitä se ei voi olla kiinni.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ziggy kirjoitti:
Minulla on ongelma BitTorrent ohjelman kanssa.
Palomuuri estää sen toiminnan, eli oikeassa laidassa olevan logon päälle tulee joku merkki ja siinä lukee että Firewalled ja ohjelma ei ole yhteydessä nettiin.
F-Securessa saa määrittää mitkä ohjelmat saavat olla yhteydessä nettiin ja mitkä eivät. Minulla BitTorrent on sallittujen listalla, mutta jostain syystä F-Secure estää kuitenkin sen toiminnan.
Windows Xp:n oma palomuuri on pois toiminnasta, joten siitä se ei voi olla kiinni.



Onkos modeemissa NAT päällä. Jos et tiedä mitä tarkoittaa, niin laita modeemin merkki ja malli, niin katson jostain.
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
spertti kirjoitti:
Onkos modeemissa NAT päällä. Jos et tiedä mitä tarkoittaa, niin laita modeemin merkki ja malli, niin katson jostain.

En todellakaan tiedä mikä on modeemin NAT?!
Minulla on ihan perus ADSL-yhteys ja modeemina SpeedStream ja se on kaiketi joku Siemensin valmistama vekotin ja Sonera sen lähetti kun yhteyden aikanaan otin.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ziggy kirjoitti:
En todellakaan tiedä mikä on modeemin NAT?!
Minulla on ihan perus ADSL-yhteys ja modeemina SpeedStream ja se on kaiketi joku Siemensin valmistama vekotin ja Sonera sen lähetti kun yhteyden aikanaan otin.


Juuh, eli tuo NAT on osoitteenkääntäjä, joka usein rautapalomuuriin sekoitetaan.Sinunkin modeemista tuo näyttäisi löytyvän. Eli nuo p2p ohjelmat yleensä vaativat, että tuolta NAT:sta avataan portti tuolle ohjelmalle. En tuohon 5100 malliin, joka sinulla todennäköisesti on, löytänyt suoraa ohjetta, mutta 4100 malliin löysin. Ne yleensä ovat hyvinkin samanlaisia, ja ohjeet käyvät yleensä hyvin ristiin saman merkin eri mallien kesken. Tuossa ohjeet BitTorrentille ja Siemens SpeedStream 4100 mallille > http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Siemens/4100/BitTorrent.htm

Tuon sisäisen IP:si, jolla pääset purkin "sisään" saat selville näin:
Käynnistä > suorita > cmd > ipconfig /all
se alkaa 192.jne.....
Eli sen osoitteen syötät explorerin osoitekenttään tuon ohjeen mukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös