fastasashark kirjoitti:
Mulla ei mene päähän miksi vain verrataan teho/hinta-suhdetta. Ihan sama kun verrattaisiin eri hintaluokan autoja "samoilla ominaisuuksilla" (vrt. BMW X5 versus Kia Sorento)
Komponenteissa, hinnoissa ja ennen kaikkea laadussa löytyy helkkaristi eroja. "Nimimerkillä koneita koonnut ja myynyt vuodesta -90"
EDIT: Tietokonepuolella olen todennut että pitkä takuu ei ole haitaksi... saattaa säästää monta satasta käyttäjälle pitkän päälle.
Kannettavissa tämä korostuu enemmän kuin pöytäkoneissa sillä suurin osa on valmiita paketteja mutta samaa juttu on osittain pöytäkoneissakin. Harva tietokonevalmistaja valmistaa osiaan itse. Jos ostat vaikka Fujitsun koneen niin aika vähän siellä on Fujitsua sisällä. Samat osat voit ostaa kaupasta. Näitä komponentteja sekä niiden valmistajia vertailemalla pääsee parempaan lopputulokseen kuin vertailemalla sitä mitä kotelossa lukee. Läppäreissä halvemmat merkit ja mallit on kasattu muiden tekemistä osista joita tehdään paljon jolloin hinnatkin ovat halvempia. Eniten säästetään kuitenkin yleensä näytössä mitä ei monesti huomata sillä sen merkkiä ja mallia ei ilmoiteta mainoksissa. Harvoja yrityksiä jotka tekevät komponentit itse on Toshiba. Ainoastaan prossut ja näyttikset tulevat ulkopuolelta mutta emot, kovot, muistit, rungot, näytöt jne valmistetaan itse. Näin Toshiba voikin luvata 2v takuun verrattuna esim. Acerin ja Fujitsun yhteen vuoteen. Lisäksi Toshiban takuuta voi pidentää pienellä lisäsummalla.
Pöytäkoneiden puolelta takuullaan erottuu POMI joka lupaa koneilleen 4 vuoden takuun. Muilla valmistajilla takuut ovat yleensä 1v ja joillakin 2v. Itse koneen kasaamalla saa keskimäärin jopa pidemmät takuut sillä esim. Kingstonin muisteilla on ikuinen takuu ja Seagaten kovoilla 5 vuotta valmistajan takuuta vaikkakin joissakin liikkeissä niillä sanotaan olevan vain 3v takuu kuten muillakin kovoilla. Muilla komponenteilla on aina vähintään vuosi takuuta. Isommat koneita kasaavat yritykset uhkaavat takuun loppuvan jos kotelo avataan mutta tämä ei pidä paikkaansa sillä kaikilla komponenteilla tulee olla kuitenkin vähintään vuoden takuu. Koneen hankinnassa tulee myös ottaa huomioon se kuinka helposti takuuasiat saa järjestettyä. Siinä mielessä turvallisinta on ostaa kone jostain alan liikkeestä vaikka siitä joutuisikin maksamaan enemmän kuin nettikaupoista. Palvelu maksaa eikä sitä osaa arvostaa kuin vähän konetta hankkiessa sekä enemmän silloin kun tulee ongelmia tai jotain hajoaa.
Samaa mieltä olen siis siitä ettei pelkästään kannata tuijottaa teho/hinta-suhdetta. Koska fastasashark vertasi tietokoneita autoihin niin minäkin vertaan. Jos otetaan esimerkiksi tilanne jossa uudessa isossa kauppakeskuksessa on 5 tietokoneliikettä niin veikkaanpa että jokainen myy markkinajohtajaa eli Aceria. Jos nämä liikkeet olisivat autokauppoja niin myisivätkö kaikki Toyota Corollaa? Veikkaanpa etteivät myisi vaan seassa olisi myös Mersua, Lexusta, Audia, Volkswagenia jne. vaikka Corollan specsit olisivatkin samat kuin vaikka A-mersun ja hinta pienempi. Tietokoneet vain ovat niin uusi asia verrattuna autoihin ettei tällaiset brändierot ole levinneet vielä tuulipukukansan tietoisuuteen. Ne jotka koneista ja merkkien eroista tietävät ymmärtävät kyllä että miksi IBM, Sony, Toshiba jne maksavat enemmän kuin Acer, Fujitsu jne vaikka olisivat samoilla specseillä.
EDIT: Tuo vertaus ontuu siinä mielessä että Toyota Corolla on oikeasti hyvä auto, jopa parempi kuin auto johon sitä vertasin:) Luulen kuitenkin että sanoma tuli kuitenkin selväksi.