Mainos

Löytyykö tietokone-experttejä?

• 2 924 905
  • 19 334

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Mun tän hetken tilanne on se, että on IPhone nettiyhteydellä ja IPad pelkällä wifillä, eli IPad on sitten tuo laite A.

Mitäs sitten, kun ottaakseni yhteyden chromecastiin IPadilla mun pitää valita se wifiksi, jolloin IPad ei pääse enää nettiin - tässä vaiheessa nettiyhteyttä kai kuitenkin tarvitaan, kun pitää käyttää Google homea.

Anyway, huomenna tai perjantaina mulla pitäis olla käytössä kaksi puhelinta omilla nettiyhteyksillä niin sen pitäis kaiken järjen mukaan toimia

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun tän hetken tilanne on se, että on IPhone nettiyhteydellä ja IPad pelkällä wifillä, eli IPad on sitten tuo laite A.

Mitäs sitten, kun ottaakseni yhteyden chromecastiin IPadilla mun pitää valita se wifiksi, jolloin IPad ei pääse enää nettiin - tässä vaiheessa nettiyhteyttä kai kuitenkin tarvitaan, kun pitää käyttää Google homea.

Anyway, huomenna tai perjantaina mulla pitäis olla käytössä kaksi puhelinta omilla nettiyhteyksillä niin sen pitäis kaiken järjen mukaan toimia
Tossa tapauksessa iPhone olisi laite A, joka jakaa verkkoa ja iPad laite B, joka yhdistetään siihen puhelimen jakamaan verkkoon ja jolla suoritetaan Chromecastin käyttöönotto. Voi toki olla, että Applen vehkeiden kanssa tuo täytyy tehdä eri tavalla, ei ole tullut koskaan kokeiltua.

Voit toki kokeilla käyttöönottoa suoraan sillä iPhonella, mutta Android laitteiden kanssa se ei muistaakseni onnistu, että nettiä jakavalla puhelimella hoitaisi sen Chromecastin käyttöönoton. Ainakin aikaisemmin puhelin muistaakseni halusi poistaa verkon jakamisen käytöstä Chromecastin käyttöönoton yhteydessä, jolloin homma kaatui siihen. Käyttöönotto onnistui kuitenkin puhelimen jakamaan wifiin yhdistetyllä toisella laitteella, jolloin Chromecastin sai yhdistettyä siihen puhelimen jakamaan verkkoon.

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
@Obasan - apusi ansioista mulla on nyt vihdoinkin mahdollisuus castata kämpässäni. Kiitos siitä ja lupasin tästä 15 € jonka olet ehdottomasti ansainnut, niin laitapa yksitysviestillä oma tilinumerosi tai mobilepay, niin lunastan lupaukseni.

Kiitos vielä kerran,
Kaitsu

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kotiverkon kytkin pitää vaihtaa isompaan. Minulla on yksi poe laite ja nyt se on sellaisella injektorilla hoidettu. Jos ostan kytkimen missä on PoE portteja, niin voiko niihin kytkeä muitakin kuin PoE laitteita?

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Kotiverkon kytkin pitää vaihtaa isompaan. Minulla on yksi poe laite ja nyt se on sellaisella injektorilla hoidettu. Jos ostan kytkimen missä on PoE portteja, niin voiko niihin kytkeä muitakin kuin PoE laitteita?
Voi, itse hommasin viimeeksi Zyxelin 8-porttisen, jossa joka portissa on POE+, eli riittää virta tehokkaampankin laitteeseen kuten kameroihin

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Miksi läppäriltä telkkariin siirretty kuva ei näy kokonaan? Vasemmalta ja alhaalta ei näy kaikki. Ei olis nyt aikaa pelleillä. Vanha läppäri ja vielä vanhempi Samsungin TV.

Liitteet

• 20240921_103408.jpg
    20240921_103408.jpg
    759,2 KB · kertaa luettu: 60

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksi läppäriltä telkkariin siirretty kuva ei näy kokonaan? Vasemmalta ja alhaalta ei näy kaikki. Ei olis nyt aikaa pelleillä. Vanha läppäri ja vielä vanhempi Samsungin TV.
Telkkaarin sisääntulon näyttöasetuksista tuo on muistaakseni kiinni. Landella tappelin vanhan pöytäkoneen ja yhtä vanhan Sonyn telkun kanssa. Mutta parin oluen voimin sain ne yhteistyöhön.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Telkkarin asetuksissa on käytännössä poikkeuksetta vaihtoehto, jolla tuon saa näkymään kuten kuuluukin. Tämä vain vaihtelee niin paljon telkkarista toiseen, että hankala neuvoa tietämättä tarkkaa mallia.

Joku kuvasuhde-nappula on usein kaukosäätimessä, josta painelemalla löytyy oikea asetus.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sain kaken toimimaan. Kuvasuhde oli 16:9, en tehnyt mitään muuta kuin painoin siitä niin korjautui. Ja on edelleen 16:9.
Kuvasuhteestahan se ei ollut kiinni, vaan siitä miten telkkari käsittelee sisääntulevan signaalin. Todennäköisesti tuolla kuvasuhteella on ainakin pari eri asetusta, joista se oikea meni nyt päälle.

Jewgen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mökillä DNA:n mokkula (ZTE) mikä toimi hyvin ja sivustot toimivat oikein. Laajentaakseni Wifi verkkoa ostin TP:n repeaterin toiselle puolle mökkiä. Tuloksena on että jos tuohon mokkulaan ottaa yhteyden niin mitkään sivustot mitkä välittävät ääntä ja kuvaa eivät lataudu (youtube, netflix yms). Repeateriin jos otan yhteyden niin sen kautta kaikki sivustot toimivat. Mitä ihmettä? Molempiin on yhdistetty Nediksen kamaa mikä toimii oikein.

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitäisi hommata Chromecast vanhan tilalle.

Nyt noita on myynnissä 3rd gen. Ultra 4K jne niin mikä noista edellämainituista siis "uudempi" ja toivottavasti parempi?

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Nyt noita on myynnissä 3rd gen. Ultra 4K jne niin mikä noista edellämainituista siis "uudempi" ja toivottavasti parempi?

Suosittelen. Ei tarvitse edes puhelinta tämän käyttöön, vaikka sitä voi toki edelleen halutessaan käyttää.

Itsellä on pari noita käytössä ja monilla tutuilla myös, enkä ole kuullut, että kenelläkään olisi ihmeempiä ongelmia ollut.

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна

Itse olen todennut langallisesti nettiin liitettävän version toimivimmaksi, siis Ultra.

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Laitetaan yleisen tietoturvan nimissä tiedoksi Kyberturvallisuuskeskuksen tiedote - kehotus päivittää seuraavat kotikäyttöön myydyt reitittimet haavoittuvuuksien takia:
  • ZenWiFi XT8 versio 3.0.0.4.388_24609 ja vanhemmat versiot
  • ZenWiFi XT8 versio V2 3.0.0.4.388_24609 ja vanhemmat versiot
  • RT-AX88U versio 3.0.0.4.388_24198 ja vanhemmat versiot
  • RT-AX58U versio 3.0.0.4.388_23925 ja vanhemmat versiot
  • RT-AX57 versio 3.0.0.4.386_52294 ja vanhemmat versiot
  • RT-AC86U versio 3.0.0.4.386_51915 ja vanhemmat versiot
  • RT-AC68U versio 3.0.0.4.386_51668 ja vanhemmat versiot

Liitteenä yksi esimerkki laitteesta. Näitä on myyty Suomessa aika paljon ja itaeltänikin löytyy sellainen jostain kaapin pohjalta.

Liitteet

• P_setting_xxx_0_90_end_692.png
    P_setting_xxx_0_90_end_692.png
    243,5 KB · kertaa luettu: 22

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikova, Detroit Red Wings, Idän ihme, FC Honka
No, mulla on onneks Zyxelin reititin niin tohon tuskin tulee mitään ongelmia.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Laitetaan yleisen tietoturvan nimissä tiedoksi Kyberturvallisuuskeskuksen tiedote - kehotus päivittää seuraavat kotikäyttöön myydyt reitittimet haavoittuvuuksien takia:
  • ZenWiFi XT8 versio 3.0.0.4.388_24609 ja vanhemmat versiot
  • ZenWiFi XT8 versio V2 3.0.0.4.388_24609 ja vanhemmat versiot
  • RT-AX88U versio 3.0.0.4.388_24198 ja vanhemmat versiot
  • RT-AX58U versio 3.0.0.4.388_23925 ja vanhemmat versiot
  • RT-AX57 versio 3.0.0.4.386_52294 ja vanhemmat versiot
  • RT-AC86U versio 3.0.0.4.386_51915 ja vanhemmat versiot
  • RT-AC68U versio 3.0.0.4.386_51668 ja vanhemmat versiot

Liitteenä yksi esimerkki laitteesta. Näitä on myyty Suomessa aika paljon ja itaeltänikin löytyy sellainen jostain kaapin pohjalta.

Kaks noista löytyy, automaattipäivitykset päällä ja tuoreemmat versiot. Jäin vain miettimään tota alimmaista, josta varmaan tuki loppuu jossain välissä. Se on mulla meshinä eikä siihen pitäisi päästä ulkoverkosta kiinni. Onko noissa oikeasti jotain tietoturvariskejä tuollaisessa käytössä?

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Onko noissa oikeasti jotain tietoturvariskejä tuollaisessa käytössä?
Varmaksi ei voi tietenkään sanoa mitään, koska ei voi tietää mitä aukkoja Asus tai muut verkkolaitevalmistajat eivät ole huomanneet.

Ylen artikkelissa oli oiva muistutus WAN- ja LAN-porttien eroista. Sama piuha käy molempiin portteihin, ja vaikka WAN-portti on usein väritetty LAN-portista poikkeavasti, saattaa joku tökätä "internet-piuhan" LAN-verkkoon ja olla tyytyväinen.

Sen jälkeen kaikki onkin yhtä suloista sisäverkkoa, eikä tietoturvapäivityksillä ole tässä tapauksessa "mitään merkitystä".

Useissa reitittimissä on sekä WAN- että LAN-portit, jotka ovat keskenään samanmuotoisia. Huoneiston internet-yhteyden kaapelin saa liittää ainoastaan WAN-porttiin.

LAN-porttien kautta nettiyhteyden tarvitsevat laitteet yhdistetään kodin sisäverkkoon. Esimerkiksi tietokoneet ja tulostimet yhdistetään reitittimeen LAN-portin kautta.

WAN-porttiin kytketään siis internet-kaapeli, LAN-portteihin internetiä käyttävät laitteet.

Ylen uutinen:

Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos reitittimen kytkee LAN-portista nettiin, siitä tulee luultavasti tyhmä kytkin. Sisäpuolen laitteet ovat suoraan netissä, mutta reititin ei ole. Se tuskin saa IP-osoitetta, joten siihen ei pääse kiinni. Ehkä.

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Se tuskin saa IP-osoitetta, joten siihen ei pääse kiinni. Ehkä.
Jos ymmärsin oikein, tuo maininta WAN/LAN-porttien eroista ei liittynyt enää kytkimen/reitittimen korkkaamiseen, vaan sen "takana" olevien laitteiden suoraan näkyvyyteen nettiin päin, jolloin jääkaappien sun muiden älylaitteiden kaappaaminen helpottuu.

Aika monelle nettiyhteys syntyy 4G/5G-purkin jakaman WLANin kautta, ja joissa WAN-porttia ei edes ole. Riskiryhmäläisiä ovat lähinnä taloyhtiönettien ja valokuituliittymien asiakkaat?

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos ymmärsin oikein, tuo maininta WAN/LAN-porttien eroista ei liittynyt enää kytkimen/reitittimen korkkaamiseen, vaan sen "takana" olevien laitteiden suoraan näkyvyyteen nettiin päin, jolloin jääkaappien sun muiden älylaitteiden kaappaaminen helpottuu.
Aika monessa kuluttajaliittymässä IP-osoitteiden määrä on rajattu n. viiteen, minkä kyllä huomaa aika äkkiä, kun vekottimet eivät mene nettiin. Mutta täysin mahdollista siis tietyissä tilanteissa. Jäin vain miettimään sitä, että jos se kotireititin on laitettu siltaavaksi, se on silloin ymmärtääkseni ihan sama, jos kytkisi sen internet-piuhan siihen LAN-porttiin. Kuinka monella sitten on osaamista virittää se 192.168. -verkko sisäpuolelle? Minkälaisia noista purkeista muuten tulee, kun vetää WLANin perusastetuksilla ja on kytkenyt LAN-portin internetiin? Onko jollain kokemusta? Jakaa kuitenkin langatonta verkkoa, mutta näkyvätkö kaikki laitteet silloinkin suoraan internetiin?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy