Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 855 205
  • 19 216

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
No nyt, ihanaisen excelin taitajille kysymys:

Mulla on pikkuisen vajaat 150 taulukkoa (jotka ovat siis muokattuja ja suojattuja eikä niihin mitenkään pysty muutoksia missään, eikä mitenkään tekemään), kussakin tietoa mitä tarvitaan noin 50 riviä.

Miten näistä saan koontitaulukon? XLookup oli ihan hyvä yritys, mutta kahdella rivillä on sama teksti, jolloin homma kusi siihen.

Mä en vaan osaa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
No nyt, ihanaisen excelin taitajille kysymys:

Mulla on pikkuisen vajaat 150 taulukkoa (jotka ovat siis muokattuja ja suojattuja eikä niihin mitenkään pysty muutoksia missään, eikä mitenkään tekemään), kussakin tietoa mitä tarvitaan noin 50 riviä.

Miten näistä saan koontitaulukon? XLookup oli ihan hyvä yritys, mutta kahdella rivillä on sama teksti, jolloin homma kusi siihen.

Mä en vaan osaa.
Onko tiedostot pidettävä erillään vai voiko dataa yhdistää uuteen tiedostoon (tiedostoihin), jossa sitä voisi käsitellä halutulla tavalla?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Onko tiedostot pidettävä erillään vai voiko dataa yhdistää uuteen tiedostoon (tiedostoihin), jossa sitä voisi käsitellä halutulla tavalla?
Voi yhdistää. Yksi tiedosto koottuna olisi tavoitteena. Vanhojen pitää säilyä, mutta tuo on helppo kiertää.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Voi yhdistää. Yksi tiedosto koottuna olisi tavoitteena. Vanhojen pitää säilyä, mutta tuo on helppo kiertää.
Mietin, että jos kaivat jonkun tavan imaista kaikista ensin yhteen tietoa ja siellä sitten voi muokata halutulla tavalla noita. Jos esim tuplat on ongelma, niin tuossahan ne voi poistaa helposti säännöillä.
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Viime viikolla päivitin Windowsin ja AMD:n näyttiksen ajurit. Tämän jälkeen on ollut ongelmia jos katson mitä tahansa koko näytöllä. Koko näyttöön siirtyminen kestää välillä sekuntikaupalla ja välillä kuva jäätyy paikalleen mutta äänet kuuluvat normaalisti. Kun koko näytön tilasta siirtyy pois niin ruutu menee mustaksi usean sekunnin ajaksi ja edelleen äänet kuuluu normaalisti. Tekee samaa riippumatta, että mistä lähteestä video tulee (selain, sovellus tai VLC player). Googlesta luin, että luultavasti näyttiksen olisi sekaisin, joten tein DDU wipen ja asensin ajurit uudelleen mutta ongelma ei poistunut. Olisiko täällä jollakulla ideoita?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mietin, että jos kaivat jonkun tavan imaista kaikista ensin yhteen tietoa ja siellä sitten voi muokata halutulla tavalla noita. Jos esim tuplat on ongelma, niin tuossahan ne voi poistaa helposti säännöillä.
Tokihan tuossa on joo tavoite. XLookup olisi toiminut, mutta muutamalla rivillä on samat nimet. Luvut on eri, joten tuo saman luvun kahteen paikkaan. Ja kun niitä hakutaulokkoja ei voi muokata. Alkaa mennä vitutuksen puolelle.

PowerBI varmaan toimisi, mut ei ole käytettävissä.
 
Viimeksi muokattu:

Aapee79

Jäsen
Viime viikolla päivitin Windowsin ja AMD:n näyttiksen ajurit. Tämän jälkeen on ollut ongelmia jos katson mitä tahansa koko näytöllä. Koko näyttöön siirtyminen kestää välillä sekuntikaupalla ja välillä kuva jäätyy paikalleen mutta äänet kuuluvat normaalisti. Kun koko näytön tilasta siirtyy pois niin ruutu menee mustaksi usean sekunnin ajaksi ja edelleen äänet kuuluu normaalisti. Tekee samaa riippumatta, että mistä lähteestä video tulee (selain, sovellus tai VLC player). Googlesta luin, että luultavasti näyttiksen olisi sekaisin, joten tein DDU wipen ja asensin ajurit uudelleen mutta ongelma ei poistunut. Olisiko täällä jollakulla ideoita?
Luet tästä ketjusta minun viestejä jokusen vko takaperin, niin aika samanlainen ongelma oli itellä just. Tällä hetkellä odotan konetta huollosta. 3x oli ns. putkeen huollossa ja nyt olisi vika paikallistettu. Vaihtavat emon ja prossun. En vielä kyllä tuuleta. Ensimmäisessä huollossa vaihettiin lcd-panel, toisessa huollossa päiviteltiin windowsia ja nyt sitten jo sentään tehdään jotain.
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Luet tästä ketjusta minun viestejä jokusen vko takaperin, niin aika samanlainen ongelma oli itellä just. Tällä hetkellä odotan konetta huollosta. 3x oli ns. putkeen huollossa ja nyt olisi vika paikallistettu. Vaihtavat emon ja prossun. En vielä kyllä tuuleta. Ensimmäisessä huollossa vaihettiin lcd-panel, toisessa huollossa päiviteltiin windowsia ja nyt sitten jo sentään tehdään jotain.
Epäilen vahvasti, että ei ole sama vika. Itselläni ihan pöytäkone käytössä eikä ennen viimeviikkoisia päivityksiä ole ollut mitään ongelmia.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Viime viikolla päivitin Windowsin ja AMD:n näyttiksen ajurit. Tämän jälkeen on ollut ongelmia jos katson mitä tahansa koko näytöllä. Koko näyttöön siirtyminen kestää välillä sekuntikaupalla ja välillä kuva jäätyy paikalleen mutta äänet kuuluvat normaalisti. Kun koko näytön tilasta siirtyy pois niin ruutu menee mustaksi usean sekunnin ajaksi ja edelleen äänet kuuluu normaalisti. Tekee samaa riippumatta, että mistä lähteestä video tulee (selain, sovellus tai VLC player). Googlesta luin, että luultavasti näyttiksen olisi sekaisin, joten tein DDU wipen ja asensin ajurit uudelleen mutta ongelma ei poistunut. Olisiko täällä jollakulla ideoita?
Ensimmäinen neuvo ilman lisätietoa on, että palauta jos mahdollista winukka tilaan ennen päivityksiä:
Paina win-namiskaa ja R-näppäintä samalla.
Avautuvaan laatikkoon kopsaa tai kirjoita seuraava teksti:
rstrui.exe
Seuraa ohjeita niin voit palauttaa tilanteen ennen noita päivityksiä ja toimenpiteitä jos siellä on palautuspiste.

Jos ei onnistu niin kerro windowsin versio sekä mikä näyttis.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mites Power Query? Eikös se tule Excelissä kylkiäisenä nykyään?
Jos tolla sain tämän toimimaan (tuolla se hakee nyt tietoja), niin olet ansainnut itsellesi valitsemasi oluen.

Vahvasti luulen, että olet.
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Jos tolla sain tämän toimimaan (tuolla se hakee nyt tietoja), niin olet ansainnut itsellesi valitsemasi oluen.

Vahvasti luulen, että olet.
Heh, kiitos tarjouksesta, mutta en koe ansainneeni edes vesilasia kirjoitettuani pari virkettä.

Toivottavasti sait kuitenkin taulukot yhdistettyä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Heh, kiitos tarjouksesta, mutta en koe ansainneeni edes vesilasia kirjoitettuani pari virkettä.

Toivottavasti sait kuitenkin taulukot yhdistettyä.
Joka tapauksessa: vinkki kelpasi ja toimi. Sain koottua tarvittavan datan yhteen taulukkoon. Kiitoksia oikein paljon.
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Ensimmäinen neuvo ilman lisätietoa on, että palauta jos mahdollista winukka tilaan ennen päivityksiä:
Paina win-namiskaa ja R-näppäintä samalla.
Avautuvaan laatikkoon kopsaa tai kirjoita seuraava teksti:
rstrui.exe
Seuraa ohjeita niin voit palauttaa tilanteen ennen noita päivityksiä ja toimenpiteitä jos siellä on palautuspiste.

Jos ei onnistu niin kerro windowsin versio sekä mikä näyttis.
Ei näköjään ollut järjestelmän palautus käytössä eli ei onnistunut tuota kautta. Käyttöjärjestelmä on siis Windows 10 ja näytönohjain Sapphiren AMD Radeon RX 6800.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Ei näköjään ollut järjestelmän palautus käytössä eli ei onnistunut tuota kautta. Käyttöjärjestelmä on siis Windows 10 ja näytönohjain Sapphiren AMD Radeon RX 6800.
Oletko kokeillut vanhempia ajureita näyttikseen?
Rn kylläkään eilen nopealla googlauksella löytänyt infoa, että uusimmissa olisi ongelmaa.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Ei näköjään ollut järjestelmän palautus käytössä eli ei onnistunut tuota kautta. Käyttöjärjestelmä on siis Windows 10 ja näytönohjain Sapphiren AMD Radeon RX 6800.
Kannattaa ehkä myös katsoa löytyykö BIOSiin uudempaa versiota? Päivittämisestä voisi olla apua tai sitten ei.
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Oletko kokeillut vanhempia ajureita näyttikseen?
Rn kylläkään eilen nopealla googlauksella löytänyt infoa, että uusimmissa olisi ongelmaa.
En ole kokeillut vanhempia ajureita muttaeilen oli ilmestynyt AMD:lta uudemmat ajurit. Asensin ne mutta ongelma pysyy edelleen.

Kannattaa ehkä myös katsoa löytyykö BIOSiin uudempaa versiota? Päivittämisestä voisi olla apua tai sitten ei.
BIOS on päivitetty viimeksi puolisen vuotta sitten, kun asensin tuon tämänhetkisen näyttiksen. En usko, että se olisi päässyt korruptoitumaan Windows tai näyttis ajureiden asennusten vuoksi.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
En ajatellutkaan BIOSin olleen korruptoitunut, vaan mietin josko löytyisi uudempi ja sieltä joku yleinen "bug fixes" tms. millä olisi voinut olla vaikutusta myös tuohon.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viime viikolla päivitin Windowsin ja AMD:n näyttiksen ajurit. Tämän jälkeen on ollut ongelmia jos katson mitä tahansa koko näytöllä. Koko näyttöön siirtyminen kestää välillä sekuntikaupalla ja välillä kuva jäätyy paikalleen mutta äänet kuuluvat normaalisti. Kun koko näytön tilasta siirtyy pois niin ruutu menee mustaksi usean sekunnin ajaksi ja edelleen äänet kuuluu normaalisti. Tekee samaa riippumatta, että mistä lähteestä video tulee (selain, sovellus tai VLC player). Googlesta luin, että luultavasti näyttiksen olisi sekaisin, joten tein DDU wipen ja asensin ajurit uudelleen mutta ongelma ei poistunut. Olisiko täällä jollakulla ideoita?
Vaikka tämä ongelma alkoikin päivitysten jälkeen, niin ongelma kuulostaa vahvasti siltä, että näytön ja tietokoneen välisessä kaapelissa olisi jotain häikkää. Onko mahdollista kokeilla eri kaapelilla tai laittaa kaapelia eri porttiin?
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Vaikka tämä ongelma alkoikin päivitysten jälkeen, niin ongelma kuulostaa vahvasti siltä, että näytön ja tietokoneen välisessä kaapelissa olisi jotain häikkää. Onko mahdollista kokeilla eri kaapelilla tai laittaa kaapelia eri porttiin?
Ei auttanut vaikka pistin toisen DP-kaapelin ja vielä eri porttiin. Ongelma on ja pysyy.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla duunin Iphone, nyt jostain syystä työnantaja halusi ostaa uuden IPhone 14 mallin vanhan toimivan tilalle ja mulla kaikki valokuvat ym. tuossa vanhassa. En ole käyttänyt niitä ICloud vai millä nimellä ne maksulliset pilvipalvelut kulkeekaan OS maailmassa.

Miten mä saisin noi kuvat vanhalta kännykältä helpoiten talteen?
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Mulla duunin Iphone, nyt jostain syystä työnantaja halusi ostaa uuden IPhone 14 mallin vanhan toimivan tilalle ja mulla kaikki valokuvat ym. tuossa vanhassa. En ole käyttänyt niitä ICloud vai millä nimellä ne maksulliset pilvipalvelut kulkeekaan OS maailmassa.

Miten mä saisin noi kuvat vanhalta kännykältä helpoiten talteen?
Applen ohjeet kaiken datan siirtoon uuteen puhelimeen: Tietojen siirtäminen uuteen iPhoneen tai iPadiin Pika-aloituksen avulla

Toinen konsti on että kytket molemmat puhelimet samaan wlaniin ja sitten vanhemman puhelimen Kuvat-appsista valitset siirrettävän kuvat ja sitten valitset Jaa ja sieltä valitset AirDrop ja toisen puhelimen. Kun toinen puhelin ilmoittaa että AirDrop lähetys olisi tulossa niin hyväksyt sen ja odottelet kunnes kuvat on siirretty.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mulla duunin Iphone, nyt jostain syystä työnantaja halusi ostaa uuden IPhone 14 mallin vanhan toimivan tilalle ja mulla kaikki valokuvat ym. tuossa vanhassa. En ole käyttänyt niitä ICloud vai millä nimellä ne maksulliset pilvipalvelut kulkeekaan OS maailmassa.

Miten mä saisin noi kuvat vanhalta kännykältä helpoiten talteen?
Ei Applen laitteissa tarvi tuollaisia miettiä. Käyttöönotossa vaan valitset, että siirrät kaiken vanhasta puhelimesta ja pistät ne vierekkäin kopioitumaan. Siinä kaikki.

Edit: Hidas.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ajattelin hankkia toisen näytön läppärille, niin onko suositella mitään hyvää näyttöä sanotaanko 300 euron hintaluokkaan? Alla oleva näytttö löytyy nykyään, niin voisin hieman paremman toiseksi hankkia. 27 tuumaa varmaan sopiva tai saa olla hieman isompi. Ja onko ihan perus läppärille järkeä hankkia, että jaksaako se pyörittää kahta näyttöä hyvin?

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös