Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 860 480
  • 19 216

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Routainen Sydän kirjoitti:
Pitää aloittaa selvitystyöt.
Selvitystyöt sikäli tehty F-Securen osilta niin, että Anti-Virus alkoi itse pelaamaan tässä pari päivää sitten. Kylläpä helpotti oloa... Taisi olla vika F-Securen päässä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jälleen ongelmia...

Kakkoskoneeni on alkanut koitella hermojani toden teolla.

Tärkeimmät speksit:
- emolevy Asus CUV4X
- prosessori Intel Pentium 800 MHz
- muisti 768Mb PC-133 (3x256Mb)
- näytönohjain Radeon 9200 LE Family 128 MB passiivisiilillä
- käyttöjärjestelmä Windows XP Corporate Edition [FIN], SP2 + päivitykset

Koneen tulisi olla päällä käytännössä 24/7.

Viimeisen viikon-puolentoista aikana vähintään kerran päivässä on ilmestynyt sininen ruutu: "Hardware Malfunction - System halted." Ensimmäisiä kertoja tuon ilmestyttyä boottasin vain koneen ja jatkoin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Yhden kerran sitten kone käynnistyi, BIOS piippaili ihan omiaan, mutta näyttö ei saanut enää "herätevirtaa" ja pysyi pimeänä. Tämä viittaisi selkeästi lämpötilaongelmiin. Otin välittömästi kotelon auki. Totesin prosessorin siilin olevan kohtuullisen lämmin ja näytönohjaimen siilin jopa kuuma. Annoin koneen jäähtyä noin tunnin ajan ja laitoin koneen jälleen toimintaan "luurankona" eli kokonaan ilman peltikuorta. Yksi standardikokoinen kotelotuuletinkin tuossa pyörisi ylimääräisenä, mutta jostain syystä se ei mene tuohon wanhaan Enlightin koteloon "vain kiinni ruuvaamalla", joten lisätuuletus on toistaiseksi järjestämättä. Toisaalta prosessorin/emolevyn lämpötilat eivät kyllä anna aihettakaan lisätuuletuksen järjestämiselle.

Laitoin myös virransäästöominaisuuksista näyttölaitteen sammumaan viiden minuutin jälkeen, mutta sekään ei tuonut toivottua tulosta. Ongelma jatkui, mutta hieman vähentyneenä (enää noin kerran päivässä).

BIOSista olen tarkkaillut prosessorin lämpötiloja, ja ne pysyttelevät alle 50 asteessa (45-47). Näytönohjaimen tarkkailuun en tiedä/omista mitään ohjelmia (eihän Asus Probessa ole?). Viimeisimmän kerran kone hyytyi noin tunti sitten. Katsastin silloin lokitietoja ja niistä löytyi tällainen virheilmoitus:

AMLI: ACPI BIOS yrittää lukea I/O-portin osoitteesta, joka ei ole sallittu (0xcf8), ja sijaitsee suojatulla osoitealueella 0xcf8 - 0xcff. Tämä voi johtaa järjestelmän epävakauteen. Järjestelmän toimittaja tai tekninen tukipalvelu voi ehkä auttaa.
Esim. täällä on puhetta samantyyppisestä ongelmasta. Kyseessä on lähes sama emolevy, mutta nyt ei ole kyse mistään Windows Update -ongelmista. Korjausvaihtoehtoina tuolla tarjotaan BIOSin päivittämistä tai XP:n uudelleenasentamista. Tässä tapauksessa kyseessä olisivat niin suuritöiset asennukset, että ihan pelkästään "varmuuden vuoksi" en viitsisi noita tehdä.

Olisiko täällä mahdollisesti jollain kokemusta vastaavista virheilmoituksista ja ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi?

Osaisiko joku neuvoa jotain pikkuohjelmaa erillisen AGP-väyläisen näytönohjaimen lämpötilojen tarkkailuun?

Näytönohjaimen ylikuumeneminen oli vain oma ajatukseni, mutta ihan vaan jatkoakin ajatellen...
 

bunghole

Jäsen
OneBigRed kirjoitti:
Palomuuriksi varmaan ilmaisista Zone Alarm tai Kerio, virustutkista suosittuja ovat Avast ja Antivir.

Itse en käytä nykyään mitään palomuuria ja hyvin olen pärjännyt. Zone Alarmiin käämi paloi niin täydellisesti että heitin sen viiksistä vittuun. Hidastaa konetta ja vittuilee vähän väliä. Virustorjuntana pöytäkoneella on F-Securen Anti-Virus ja läppärillä ilmainen AntiVir joka on kyllä toiminut myös moitteettomasti. AntiVir on kevyt ohjelma ja kone on silläkin pysynyt kohtuullisen puhtaana. Päivitykset tulevat ehkä hieman F-Securea jäljessä eikä ohjelma päivitä itseään päivittäin kuten F-Secure mutta muistuttaa kyllä päivityksistä. En siis näe välttämättömäksi hankkia kaupallinen virustorjunta kun ilmaisillakin pärjää ihan hyvin.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Eri video-formaatit

Näinä päivinä on noita eri pätkä-formaatteja miljoona erilaista. On mpeg, mpg, avi...ym. Mikä olisi semmoinen pätevä ohjelma jolla näkisi kaikki?

Ostin dvd-aseman tuossa muutama päivä sitten ja sen mukana tuli ohjelma, jonka nimi on muistaakseni messevä Power DVD. Löin leffan käyntiin ja ohjelma sanoi, että katsomiskertoja on jäljellä 4. Eli siis se ohjelma antaa katsoa DVD-elokuvia vain viisi kertaa? Kuinka sen saisi ohitettu (että katsomiskerrat ei kulu) tai onko olemassa ohjelmaa joka pyörittää DVD-levyjä ihan vaikka miljoona kertaa?

Jos näihin saisi aluksi apua niin olisi kiitollinen. Lisää tulee sen jälkeen :)
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
mendieta kirjoitti:
Näinä päivinä on noita eri pätkä-formaatteja miljoona erilaista. On mpeg, mpg, avi...ym. Mikä olisi semmoinen pätevä ohjelma jolla näkisi kaikki?
Itse katseluun käytettävä ohjelma voi olla melkein mikä tahansa. Itse käytän BSplayeria. Eri ohjelmat käyttävät sitten äänen ja kuvan "dekoodaamiseen" Windowsiin asennettuja kodekkeja. Esimerkiksi DivX 5:lla koodattu leffa vaatii, että soitin(esim. BSplayer) löytää järjestelmästä DivX5 kodekin. Mutta ei hätää. Pelkkään katseluun riittää kun asentaa ffdshow-paketin. Tuon asentamisen jälkeen käytännössä kaikki pätkät toimivat.

PowerDVD:n saat toimimaan ilmeisesti liikuttamalla rahaa johonkin suuntaan tai etsimällä cräckin, joka on voipi olla kyseenalaista puuhaa. Ihmettelen kyllä, että aseman mukana tullut softa ei olisi ilmainen.. Itse pyöritän harvat DVD:t ihan vaan Windowsin uusimmalla Media Playerillä. Ei se hyvä ole, mutta toimii. Tähän löytyy varmaan parempiakin ehdotuksia.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
DVD Shrink

Kiitos AnaMasa! Niin vähän epäilinkin, että tuo Power DVD on joku mainos-softa. Laitteen kun piti tulla ilman mitään softia.

Seuraava kysymys koskisi ohjelmaa DVD Shrink. Minulla on siitä versio 3.2 mikä lienee aika tuore. Nyt kun minä haluan ostamastani DVD-elokuvasta varmuuskopion niin miten kannattaa toimia? Leffat kaikkine exroineen ym. ovat monesti isompia kuin 4.7gb, jonka kokoisia tyhjiä levyjä siis saa kaupasta.

Shrinkatessa (huvittava termi) se softa erittelee siihen, että mitä voi jättää pois backup-versiosta. Esim. eri kielet saa valita siitä helposti. Miten saa pois esim. koko extrat? Niitä ei saa yksinkertaisesti dellattua ainakaan. Siellä on vetovalikko, joka tarjoaa vaihtoehdoksi esim. "create stillimage". Jos valitsee sen niin esim. extrojen koko tippuu pieneksi. Sittenkö ne "ei toimi" kun sen polttaa levylle?

EDIT: Kiitos Tinke. Katsellaan noita ei-työajalla.
 
Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
mendieta kirjoitti:
Kiitos AnaMasa! Niin vähän epäilinkin, että tuo Power DVD on joku mainos-softa. Laitteen kun piti tulla ilman mitään softia.

Seuraava kysymys koskisi ohjelmaa DVD Shrink. Minulla on siitä versio 3.2 mikä lienee aika tuore. Nyt kun minä haluan ostamastani DVD-elokuvasta varmuuskopion niin miten kannattaa toimia? Leffat kaikkine exroineen ym. ovat monesti isompia kuin 4.7gb, jonka kokoisia tyhjiä levyjä siis saa kaupasta.

Shrinkatessa (huvittava termi) se softa erittelee siihen, että mitä voi jättää pois backup-versiosta. Esim. eri kielet saa valita siitä helposti. Miten saa pois esim. koko extrat? Niitä ei saa yksinkertaisesti dellattua ainakaan. Siellä on vetovalikko, joka tarjoaa vaihtoehdoksi esim. "create stillimage". Jos valitsee sen niin esim. extrojen koko tippuu pieneksi. Sittenkö ne "ei toimi" kun sen polttaa levylle?

Tässä pari ohjetta DVD Shrinkkiin.

http://fin.afterdawn.com/artikkelit/arkisto/dvd-9_dvdr-levylle_dvd_shrinkilla.cfm
http://www.mpegit.fi/keskustelu/showthread.php?t=810

Mutta lyhykäisyydessään jos haluat jättää extrat pois levyltä, paras tapa on "Re-author'in" kautta tehdä koko levy uudestaan.

- tinke-80

EDIT. Itse käytän dvd-elokuvien katsomiseen ilmaista VLC media player'iä joka on siitä hyvä softa ettei sen kanssa tarvita mitään vieraita codecceja. VLC sisältää tarvittavat codecit itsessään.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
mendieta kirjoitti:
Näinä päivinä on noita eri pätkä-formaatteja miljoona erilaista. On mpeg, mpg, avi...ym. Mikä olisi semmoinen pätevä ohjelma jolla näkisi kaikki?

Media Player Classic.

Löytyy esimerkiksi www.doom9.org sivuston download osiosta. Tuo kyseinen softa on siis ulkonäöltään kuin se vanha windows media player mutta todellisuudessa se on kaikkea muuta kuin se vanha softa. Sillä pystyy halutessaan katsomaan niin avi, mpg yms tiedostot kuin DVD-leffatkin. Itse ainakin olen hyvin tykästynyt tuohon softaan. Suosittelen että kannattaa ainakin kokeilla, epäilen että et tule pettymään.
 

Lapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Maple Leafs, Kärpät NE Patriots, RoPS
Näinä päivinä on noita eri pätkä-formaatteja miljoona erilaista. On mpeg, mpg, avi...ym. Mikä olisi semmoinen pätevä ohjelma jolla näkisi kaikki?

Mediaplayer Classicin lisäksi suosittelisin kokeilemaan VLC Media playeria.

http://www.videolan.org/vlc/

Kyseisilt sivuilta otettua:

VLC (initially VideoLAN Client) is a highly portable multimedia player for various audio and video formats (MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, DivX, mp3, ogg, ...) as well as DVDs, VCDs, and various streaming protocols. It can also be used as a server to stream in unicast or multicast in IPv4 or IPv6 on a high-bandwidth network.

Kyseisella ohjelmalla toimivat myøs tekstitykset.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
flintstone kirjoitti:
Media Player Classic.
Media Player Classic on todellakin mainio ohjelma ja sopivan pelkistetty ja yksinkertainen minun makuuni. Jos kaikki tarvittavat koodekit on asennettu (tai ffdshow), niin eiköhän pyöri kaikki videot ihan kunnolla.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tietääkös joku nyt mitkä madot riivaa mun konetta. Vähän väliä aukee joku vitun IE -mainosruutu ja usein blanko selain jossa osoitteena:

http://217.170.4.137/_vti_bin/index.html

Samat madot ilmeisesti tekee sen, että nettiyhteys tukkeutuu ja sivut latautuu hiiiiittaaaaaasssttiiiiii.

Ad-awaret ja Spybot Search & Destroy on ajettu mutta ei auta. Ainiin ja AntiVir hoitaa virusten tarkistusta.
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
mendieta kirjoitti:
Ostin dvd-aseman tuossa muutama päivä sitten ja sen mukana tuli ohjelma, jonka nimi on muistaakseni messevä Power DVD. Löin leffan käyntiin ja ohjelma sanoi, että katsomiskertoja on jäljellä 4.
Oletko ihan varma että tuo oli PowerDVD:n ilmoitus eikä asema herjannut aluekoodista? Nimittäin DVD-asemien aluekoodia pystyy yleensä muuttamaan tasan 5 kertaa, minkä jälkeen aseman aluekoodi jökkää siihen mihin se on viimeksi vaihdettu.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Murmeli kirjoitti:
Tietääkös joku nyt mitkä madot riivaa mun konetta. Vähän väliä aukee joku vitun IE -mainosruutu ja usein blanko selain jossa osoitteena:

http://217.170.4.137/_vti_bin/index.html

Samat madot ilmeisesti tekee sen, että nettiyhteys tukkeutuu ja sivut latautuu hiiiiittaaaaaasssttiiiiii.

Ad-awaret ja Spybot Search & Destroy on ajettu mutta ei auta. Ainiin ja AntiVir hoitaa virusten tarkistusta.
HiJackThis on vihoviimeinen keino poistaa örkit koneesta. Lataa HiJackThis tuolta -> http://www.merijn.org/downloads.html ja Esim tämän foorumin avulla poista örkit.
http://www.techsupportforum.com/forumdisplay.php?f=50
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Murmeli kirjoitti:
Tietääkös joku nyt mitkä madot riivaa mun konetta. Vähän väliä aukee joku vitun IE -mainosruutu ja usein blanko selain jossa osoitteena:

http://217.170.4.137/_vti_bin/index.html

Samat madot ilmeisesti tekee sen, että nettiyhteys tukkeutuu ja sivut latautuu hiiiiittaaaaaasssttiiiiii.

Ad-awaret ja Spybot Search & Destroy on ajettu mutta ei auta. Ainiin ja AntiVir hoitaa virusten tarkistusta.
Tällä foorumilla on juttua samasta madosta. Löysin sen ihan perussettinä googlettamalla antamasi nettiosoitteen.

Lisäksi voisit vaihtaa selaimesi esim. Mozilla FireFoxiin (muitakin hyviä on, kunhan luovut haavoittuvan IE:n käytöstä). Ad-Aware ja SpyBot ovat hyviä ohjelmia; ne kannattaa ajaa läpi jopa kerran viikossa, jos surfaat paljon. Niiden lisäksi itse käytän muutamia muitakin ohjelmia:

- Microsoft AntiSpyware - antispywareohjelma
- CCleaner - puhdistelee järjestelmäosiota
- EasyCleaner - CCleanerin tapaan järjestelmäosion puhdistaja
- Registry Mechanic - rekisterinpuhdistusohjelma

Nämä muut ovat freeware-tuotteita paitsi Registry Mechanic, johon onneksi itse sain rekisteröintikoodin "hyvältä italialaiselta ystävältäni"...

Itse ajan nämä ohjelmat läpi silloin tällöin laiskuuttani ehkä kerran kuukaudessa. Optimihan olisi kerran viikossa. Jos koneelta tuntuu löytyvän pöpöjä, niin noiden lisäksi käytän vielä Symantec SystemWorks -levyltä löytyvää WinDoctor-ohjelmaa, joka myös puhdistaa koneen rekisteriä.

Minkäänlaista antivirus-ohjelmaa en koneellani käytä siitä syystä, että käytännössä lähes kaikki ovat kuitenkin suhteellisen raskaita ohjelmia eikä varsinaista tarvettakaan ole ollut pitkiin aikoihin. Virukset ovat pysyneet hyvin loitolla ADSL-modeemissani olevan rautapalomuurin avulla, vaikka sieltäkin olen puhkonut muutamia lisäportteja avoimiksi.

Jos omassa ADSL-modeemissasi ei ole palomuuria, niin suosittelen uhraamaan noin 50€ esim. TeleWell TW645 v2 rautapalomuuriin. Hinta ei päätä huimaa, jos vertaat esim. yhteen "ei köyhä eikä kipeä" -kapakkareissuun tms. ja säästyt monelta murheelta.

Näistä ohjeista ei välttämättä ole akuuttia apua juuri kysymääsi ongelmaan, mutta näiden avulla pystyt pitämään jatkossa koneesi puhtaampana.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
vintsukka kirjoitti:
Oletko ihan varma että tuo oli PowerDVD:n ilmoitus eikä asema herjannut aluekoodista? Nimittäin DVD-asemien aluekoodia pystyy yleensä muuttamaan tasan 5 kertaa, minkä jälkeen aseman aluekoodi jökkää siihen mihin se on viimeksi vaihdettu.

Kappas! Pitääpi tarkistaa, en mene takuuseen. Tämä on kuitenkin minor ongelma koska ihan semmoinen pöytämallinen DVD-soitin retajaa tuossa parin metrin päässä kytkettynä ehkä maailman parhaimpaan telkkariin. Kiitti kuitenkin.

Tinken linkeistä sain apua Shrink-ongelmaani, kiitokset siitä.


Sitten seuraavaan :)

Kun lyön ulkoisen kovalevyn tai usb-muistin kiinni koneeseen niin se sanoo, että "tämä laite voisi toimia nopeammin, jos kytket sen usb 2.0-porttiin". Elikkäs mun usb-portit ei tällä hetkellä ole 2.0-portteja, vaan 1.0.?

Onko mahdollista, että nuo portit on "päivitettävissä" 2.0:ksi jollain ajureilla? Vai pitääkö mun matkata kaupan kautta? Jos ajurit on olemassa niin mistähän ne löytäisi?
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
mendieta kirjoitti:
Kun lyön ulkoisen kovalevyn tai usb-muistin kiinni koneeseen niin se sanoo, että "tämä laite voisi toimia nopeammin, jos kytket sen usb 2.0-porttiin". Elikkäs mun usb-portit ei tällä hetkellä ole 2.0-portteja, vaan 1.0.?

Onko mahdollista, että nuo portit on "päivitettävissä" 2.0:ksi jollain ajureilla? Vai pitääkö mun matkata kaupan kautta? Jos ajurit on olemassa niin mistähän ne löytäisi?
Vanhan malliset USB-portit on mallia 1.0 ja uusissa koneissa on 2.0. Ei pysty päivittämään ajureilla.
En muista tarkkaan siirtonopeuksia, mutta 1.0:lla n.50 megaa ja 2.0 n. 500 megaa minuutissa.

edit. Siis päivitys tapahtuu uuden emolevyn kautta, ei samalla tavalla kuin esim. näytönohjainten kanssa.

edit2. Pähkinänkuoressa: Nykyisiä porttejasi ei saa päivitettyä. Uusi emo tai Lawlessin mainitsema lisäkortti.
 
Viimeksi muokattu:

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta kertokaapa joku, mikä ero on DVD+R ja DVD-R -levyillä. Tässä asemassani toimii molemmat, mutta en tiedä kumpaa kannattaisi käyttää ja miksi? Kiitos.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mendieta kirjoitti:
Onko mahdollista, että nuo portit on "päivitettävissä" 2.0:ksi jollain ajureilla? Vai pitääkö mun matkata kaupan kautta? Jos ajurit on olemassa niin mistähän ne löytäisi?
Helpoiten homma käy, kun ostat koneeseesi lisäkortin, jolla saat koneeseesi USB 2.0-portteja. Ei maksane hurjasti, hintaseurannassa tällä hetkellä halvin on 11 €:

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/7797

Kuten koukou tuossa mainitsi, USB 2.0 on todella paljon nopeampi kuin USB 1.0, joten älä edes ajattele käyttäväsi esim. ulkoista kovalevyä USB 1.0:n kanssa.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
teemu73 kirjoitti:
Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta kertokaapa joku, mikä ero on DVD+R ja DVD-R -levyillä. Tässä asemassani toimii molemmat, mutta en tiedä kumpaa kannattaisi käyttää ja miksi? Kiitos.

Erona on formaatti, ja ihan sama kumpaa käyttää.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
teemu73 kirjoitti:
Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta kertokaapa joku, mikä ero on DVD+R ja DVD-R -levyillä. Tässä asemassani toimii molemmat, mutta en tiedä kumpaa kannattaisi käyttää ja miksi? Kiitos.
Ei käytännössä mitään. Eri firmojen tukemia formaatteja ja kaikki uudet dvd-soittimet tukevat kumpaakin formaattia.
Plussa formaatti taitaa olla pääasiassa Philipsin tukema ja miinus formaatti dvdforumin.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
koukou kirjoitti:
Ei käytännössä mitään. Eri firmojen tukemia formaatteja ja kaikki uudet dvd-soittimet tukevat kumpaakin formaattia.
Plussa formaatti taitaa olla pääasiassa Philipsin tukema ja miinus formaatti dvdforumin.
Minulla on ollut sellainen mielikuva, että DVD-R olisi noista kahdesta marginaalisesti "virallisempi", ainakin nähtävästi DVD Forum kannattaa sitä. Ihmettelen sitä, että vielä nyt nämä kilpailevat formaatit ovat molemmat voimissaan, vaikka tallentavat DVD-laitteet ovat olleet markkinoilla jo 5 vuotta. Se tietysti saattaa vaikuttaa asiaan, että nykyään niin moni DVD-tallennin tukee noita molempia.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
wlan-"kaappaukset"

Tuolla vitutusketjussa sanoin etsiväni sopivan ketjun wlan-jutun virheiden ruotimiselle. Tämä kelvatkoon.

Eli tämä juttu: http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101980625050

ärsyynnytti kirjoittajan toimittajiin. Mua kiinnostaisi tietää, mikä wlanissa on sellaista, etteikö jutussa kuvailtua tapahtumaa voi kutsua "kaappaukseksi".

bitnir kirjoitti:
Vituttaa tyhmät toimittajat. Tämän aamun uutinen: "Luottoyhtiön tietoturvajohtajaa epäillään rikoksista wlan-kaappauksella". Mikä vitun wlan-kaappaus se on, jos kaveri varastaa firmasta tilitiedot ja tunnusluvut läppärilleen ja sitten sattuu menemään verkkopankkiin avoimen wlan-verkon kautta? Olisiko kyseessä puhelinkaappaus, jos sama olisi tehty puhelinpankissa?

Eikös tuo kaappaus-sana nyt kuitenkin periaatteessa sovi tähän asiayhteyteen, vaikka itse yhteydenottotapa onkin sivuseikka. En tunne teknologiaa, joten ehkä paljastan vain tyhmyyteni. Senpä takia kysynkin, että onko wlan [siis ilmeisesti "langaton" lähiverkko(yhteys)] sitten sellainen, että kaikki sen piirissä olevat voivat käyttää internetiä laillisesti sen kautta? Siis jos minulla olisi kotonani wlan-tukiasema, niin saisinko kieltää ketään muuta ottamasta yhteyttä siihen ja sitä kautta internetiin. Vai onko niin, että esim. jotkut taloyhtiöt ovat hoitaneet talonsa nettiytymisen niin, että hankkivat wlan-tukiaseman, ja se nyt on vain ihan sattumaa kenen kämpässä se on, vai onko peräti käytävällä? Miten ylipäätään kirjautuminen wlaniin tapahtuu?

Mä sain tosta Hesarin uutisesta sellaisen kuvan, että häiskät tietoisesti ottivat internet-yhteyden pankkiin toisen henkilön nimissä olevan yhteyden kautta. Tämä onnistui "seinien läpi", koska kysessä on langaton yhteys ja sen omistaja ei ollut suojannut käyttöä esimerkiksi salasanalla. Kaiken lisäksi rikolliset tekivät tämän tietoisesti, jotta jäljet johtaisivat tämän tukiaseman omistajaan, ei heihin.

Toki minunkin maalaisjärkeni ymmärtää sen, että "suurempi" rikos tässä tapauksessa on se tietojen varastaminen luottokorttifirmasta, ja niiden tietojen hyödyntäminen juuri wlanilla otetun "varastetun" yhteyden kautta vain sivuseikka. Jos kuitenkin wlan-yhetyksiä voi edes yrittää käyttää esim. oman henkilöllisyyden peittämiseen katalissa nettipuuhissa, niin kaappaus termi toimii. Koko rikosta ajatellen, se on toki hiukkasen paisuteltu yksityiskohta.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kyllä tuo kaappaus on ainakin minun mielestäni harhauttava termi. Viittaa tilanteeseen, jossa tietoturvasta piittaamaton naapuri kirjautuu sisään nettipankkiin suojaamattomalla WLAN:lla. Jollain kepuliskonstilla pahis onnistuu sitten kaappaamaan tuon kirjautumisen itselleen ja tekee oletettavasti pahuuksia.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jippo kirjoitti:
Eikös tuo kaappaus-sana nyt kuitenkin periaatteessa sovi tähän asiayhteyteen, vaikka itse yhteydenottotapa onkin sivuseikka. En tunne teknologiaa, joten ehkä paljastan vain tyhmyyteni. Senpä takia kysynkin, että onko wlan [siis ilmeisesti "langaton" lähiverkko(yhteys)] sitten sellainen, että kaikki sen piirissä olevat voivat käyttää internetiä laillisesti sen kautta? Siis jos minulla olisi kotonani wlan-tukiasema, niin saisinko kieltää ketään muuta ottamasta yhteyttä siihen ja sitä kautta internetiin. Vai onko niin, että esim. jotkut taloyhtiöt ovat hoitaneet talonsa nettiytymisen niin, että hankkivat wlan-tukiaseman, ja se nyt on vain ihan sattumaa kenen kämpässä se on, vai onko peräti käytävällä? Miten ylipäätään kirjautuminen wlaniin tapahtuu?

WLAN-verkon voi konfiguroida monella tapaa. Useimmat unohtavat tai eivät välitä suojata sisäänpääsy(n/ä) verkkoon. Perinteistä autoanalogiaa käyttäen auton voi lukita tai sitten jättää avaimet lukkoon ja ovet auki. Useimmat WLAN-verkot ovat viimeistä mallia ja esim. Helsingissä on varmaan satoja tällaisia verkkoja, johon pääsee kun vain viitsii pistää läppärin/kommarin päälle.

Jippo kirjoitti:
Mä sain tosta Hesarin uutisesta sellaisen kuvan, että häiskät tietoisesti ottivat internet-yhteyden pankkiin toisen henkilön nimissä olevan yhteyden kautta. Tämä onnistui "seinien läpi", koska kysessä on langaton yhteys ja sen omistaja ei ollut suojannut käyttöä esimerkiksi salasanalla. Kaiken lisäksi rikolliset tekivät tämän tietoisesti, jotta jäljet johtaisivat tämän tukiaseman omistajaan, ei heihin.
Hölmöt vain tekivät sen omassa talossan ja eivät osanneet hävittää jälkiään. Minä olisin tehnyt tuon niin, että olisin ostanut pcmcia-WLAN-verkkokortin ja mennyt johonkin kahvilaan istumaan ja hoitanut homman ja sen jälkeen heittänyt verkkokortin mäkeen. Mistähän nuo rahat muuten löytyivät? Jos tuo kaveri siirsi ne omalle tililleen, niin miksi ihmeessä tätä on selvitetty noin monimutkaista reittiä? EDIT: Olihan se tuossa jutussa selitetty, mea culpa.


Jippo kirjoitti:
Toki minunkin maalaisjärkeni ymmärtää sen, että "suurempi" rikos tässä tapauksessa on se tietojen varastaminen luottokorttifirmasta, ja niiden tietojen hyödyntäminen juuri wlanilla otetun "varastetun" yhteyden kautta vain sivuseikka. Jos kuitenkin wlan-yhetyksiä voi edes yrittää käyttää esim. oman henkilöllisyyden peittämiseen katalissa nettipuuhissa, niin kaappaus termi toimii. Koko rikosta ajatellen, se on toki hiukkasen paisuteltu yksityiskohta.

Minua vitutti erityisesti tuo ihan sivuseikan nostaminen uutisen otsikkoon ja muka tärkeimmäksi asiaksi. Jos kaveri olisi kavaltanut firmansa pankkikirjan ja pankkimatkalleen "lainannut" naapurinsa autoa, jossa avaimet sattuivat jääneen virtalukkoon, olisiko otsikko ollut "Luottoyhtiön tietoturvajohtajaa epäillään rikoksista autokaappauksella"?
 
Viimeksi muokattu:

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Niin, oliko jossain ilmaista web-palvelua valokuville? Eli semmoista valokuva-albumia olisin vailla..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös