Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 861 545
  • 19 219

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
MiikaL kirjoitti:
Miten voin säätää CPU:n tuulettimen pyörimisnopeutta? Biosista? Jollain ohjelmalla?

Tarvisi saada pyörimään vähän nopeammin, että lämmöt pysyisivät alempana. Nytkin CPU:ssa lämpöä on 58 astetta ilman kummempaa rasitusta, ja se taitaa olla vähän liikaa.

Jos kyseessä on amd:n tuote, niin ei kannata huolestua. Ne kestää vielä yli 70c:n lämpötilat ilman ongelmia.

Itse pyörimisnopeutta ei kait voi säätää biossista. Joten jos tuntuu, että lämpötila on liian korkea, niin ei kun kaupasta hakemaan parempaan jäähdytysratkaisua.

Mulla on muuten vanhassa koneessa prossuntuulettimessa semmoinen säätönumista, eikä siitä mitään iloa ollut. Piti kovempaa mekkalaa, mutta konen toimivuuten se parempi tuuletus ei vaikuttanut millään tavalla.

EDIT: elikkäs hidas olin.
 
Viimeksi muokattu:

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Auttakee miestä mäessä

Minulla olisi hakusassa hiljainen socket A kantainen barebone kotelo (sisuskalut löytyvät jo kaapista).

Onko kellään kokemusta esim. näistä malleista:
Biostar iDEQ 200N
Shuttle SN45GV3
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Haluaisin siirtää tietokoneeltani kännykkään MIDI-mallisia soittoääniä, onko homman suorittamiseen muita vaihtoehtoja kuin datakaapeli? Puhelimeni on mallia Nokia 3510i, jossa ei siis ole Bluetoothia/infrapunaa/muita bonusherkkuja.
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tommy kirjoitti:
Eipä tuo 58 astetta ole niin hirveästi, varsinkin jos sulla on AMD.

Tietokoneliikkeestä käyt hakemassa halvan vaihtoehdon, kotelotuulettimen ja kytket sen kiinni. Laskee ainakin vähän lämpötiloja, kannattaa myös säännöllisesti puhdistaa pölyt ja imuroida kone. Virtalähdekin kannattaa tarkistaa ettei ole 90-luvulta jos muut komponentit ovat bräniköitä.

Jep, AMD:n prosessori on kyseessä. Konetta tulee myös imuroitua sisältä kuukauden, tai kahden välein.

Tarvii katsoa nuo levyt läpi, mitä on koneen mukana tullut, jos sieltä löytyisi jotain hyödyllistä tämän asian suhteen. Kiitokset neuvoista.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
smasa kirjoitti:
Haluaisin siirtää tietokoneeltani kännykkään MIDI-mallisia soittoääniä, onko homman suorittamiseen muita vaihtoehtoja kuin datakaapeli? Puhelimeni on mallia Nokia 3510i, jossa ei siis ole Bluetoothia/infrapunaa/muita bonusherkkuja.

Tokihan voit siirtää tiedostot tietokoneeltasti Internettiin, sitten puhelimesta valitsee Web-sovelluksen (tms. mihin pystyy kirjoittamaan url:n) ja siihen näpyttelee osoitteen ja lataa tiedoston siitä.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Tommy kirjoitti:
Tokihan voit siirtää tiedostot tietokoneeltasti Internettiin, sitten puhelimesta valitsee Web-sovelluksen (tms. mihin pystyy kirjoittamaan url:n) ja siihen näpyttelee osoitteen ja lataa tiedoston siitä.

Mihin tiedostot voi sitten tyrkätä? Omia nettisivuja ei ole.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ongelmana olisi saada vaihdettua näyttötilaa monitorin ja TV-out'in välillä jotenkin helposti. Käyttiksenä on Windows 2000 SP4 ja näytönohjaimena on Nvidia Geforce 2 MX. TVTool olisi ihanteellinen ratkaisu mutta kun se sattuu olemaan kaupallinen ohjelma... Eli jotain ratkaisua ongelmaan olisi kiva saada.

-tinke-80
 

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Kahden XP-koneen keskenään kommunikointi

Minulta loppui konstit kesken...

Laiton kaksi XP-konetta (pro, eng) kiinni toisiinsa tavallisella rj45-kaapelilla. Toinen koneista on kytketty nettiin.

Laitoin koneille saman workgroupin ja jaoin vielä mallikansiotkin vaikka uskoisin SharedDocsilla onnistuvan.

Nyt sitten olen "Set up a home or small office network" molemmille ja olenkin saanut tuosta toisesta koneesta netin toimimaan.

Mutta ne kansiot eivät ole ristiin käytettävissä, ei sitten millään. Palomuureja ei ole käytössä, siis koneiden välillä.

Tuo kone, joka ei ole netissä kiinni, hakee IP-osoitteen automaattisesti, ja jos menen muuttamaan sen joksikin muuksi, niin netti ei taas toimi.

Apua?

Anteeksi jos tätä on käyty läpi tässä ketjussa ennenkin, ketjusta on tullut aivan liian suuri selattavaksi.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
PKrJ kirjoitti:
Minulta loppui konstit kesken...
Mutta ne kansiot eivät ole ristiin käytettävissä, ei sitten millään. Palomuureja ei ole käytössä, siis koneiden välillä.

Hmm.. kokeile mennä kansion kohdalle ja paina oikeaa näppäintä -> ominaisuudet ja sieltä välilehti jakaminen. Sieltä täydet oikeudet niin vois jopa toimia.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
PKrJ kirjoitti:
Minulta loppui konstit kesken...

Laiton kaksi XP-konetta (pro, eng) kiinni toisiinsa tavallisella rj45-kaapelilla. Toinen koneista on kytketty nettiin.

Minusta tavallisella verkkokaapelilla et saa kahta tietokonetta kytkettyä verkkoon keskenään, vaan tarvitset ns. ristiinkytketyn version tuosta kaapelista. Toinen vaihtoehto on hankkia hubi, ja kytkeä molemmat tietokoneet kiinni siihen tavallisin verkkokaapelein. Joka tapauksessa googlella löytyy tietoa hakusanoilla "ristiin kytketty" kahden koneen välisen verkon perustamisesta.

Tee-se-itse-osasto:
Tai jos omaat näppärät sormet niin ei muuta kuin kaapelin pää auki ja vaihdat piuhojen paikat toisinpäin (jommasta kummasta päin piuhaa). Sitten liitin ruuvataan paikalle ja avot, homma on siinä ja muutama euro saattoi säästyä.

Tuon nettiyhteyden jakamisesta en osaa sanoa miten se tulisi tehdä (tietokoneen "lävitse" vietynä). Joku muu voisi jatkaa tästä?
 

manu 17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Canadiens, K-Vantaa, Arsenal
Outlook 6

Kuinka onnistuu sähköpostiosoitteen vaihduttua uuden osoitteen siirto jotta voi lukea edelleen outlook-ohjelman kautta eikä www-sivujen kautta?Kiitos.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Huerzo kirjoitti:
Tee-se-itse-osasto:
Tai jos omaat näppärät sormet niin ei muuta kuin kaapelin pää auki ja vaihdat piuhojen paikat toisinpäin (jommasta kummasta päin piuhaa). Sitten liitin ruuvataan paikalle ja avot, homma on siinä ja muutama euro saattoi säästyä.

Tuon nettiyhteyden jakamisesta en osaa sanoa miten se tulisi tehdä (tietokoneen "lävitse" vietynä). Joku muu voisi jatkaa tästä?
Tuo ristiinkytkentä - oletko joskus itse näitä vääntänyt? Kun perus (CAT5) RJ45 sisältää kahdeksan eriväristä piuhaa puristettuina liittimen sisälle ja ei näiden kahden paikanvaihto yksinään oikein iloa tuo.

Koneen kytkeminen nettiin onnistuu XP:n omalla netinjakamisella. Paras tapa olisi ostaa (jos laajakaista?) NAT-purkki johon koneet omilla piuhoillaan kiinni. Jos modeemiyhteys, saa netin jaettua XP:n omilla welhoilla.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
manu 17 kirjoitti:
Kuinka onnistuu sähköpostiosoitteen vaihduttua uuden osoitteen siirto jotta voi lukea edelleen outlook-ohjelman kautta eikä www-sivujen kautta?Kiitos.
Mitä sähköpostiosoitetta käytät? Tarvitset saapuvan postin palvelimen (pop3/imap4) (riippuu sähköpostista), lähtevän postin palvelimen (smtp) (riippuu käytetystä yhteydestä) sekä tietysti tunnukset. Sitten vaan uutta email-tiliä luomaan.
 

bunghole

Jäsen
PKrJ kirjoitti:
Minulta loppui konstit kesken...

Laiton kaksi XP-konetta (pro, eng) kiinni toisiinsa tavallisella rj45-kaapelilla. Toinen koneista on kytketty nettiin.

Laitoin koneille saman workgroupin ja jaoin vielä mallikansiotkin vaikka uskoisin SharedDocsilla onnistuvan.

Nyt sitten olen "Set up a home or small office network" molemmille ja olenkin saanut tuosta toisesta koneesta netin toimimaan.

Mutta ne kansiot eivät ole ristiin käytettävissä, ei sitten millään. Palomuureja ei ole käytössä, siis koneiden välillä.

Tuo kone, joka ei ole netissä kiinni, hakee IP-osoitteen automaattisesti, ja jos menen muuttamaan sen joksikin muuksi, niin netti ei taas toimi.

Apua?

Anteeksi jos tätä on käyty läpi tässä ketjussa ennenkin, ketjusta on tullut aivan liian suuri selattavaksi.

Onko sinulla siis tarkoituksena vain jakaa nettiyhteys vai perustaa lähiverkko? Jos jaat vain yhteyden niin millainen modeemi sinulla on? Mitä liitäntöjä(esim. USB ja LAN)? Tuo kahden koneen yhdistäminen ei onnistu normaalilla kaapelilla vaan kyseessä täytyy olla ristiinkytketty (cross-over) kaapeli kuten täällä on jo sanottu. Kyseistä kaapelia ei kannata itse tehdä, olen sellaisen joskus värkännyt, vaan käydä ostamassa alan liikkeestä sellainen.

Jos jaat pelkästään yhteyden ja modeemissasi on sekä USB että LAN liitännät tai useampi LAN niin kannattaa laittaa vain koneet suoraan modeemiin kiinni. Ilmeisesti modeemissasi on USB sillä sinulla on siis vielä LAN-liitäntä (rj-45) vapaana nettiin kytketyssä koneessa. Yksi vaihtoehto on hankkia perus hubi millainen on itselläni käytössä. Hinta on muutaman kympin ellei sitten ole gonfattava. Tavallinen kuitenkin riittää peruskäyttöön. Itselläni on 4 konetta verkossa ja hyvin toimii. Tällöin koneet toimivat sisäverkossa sekä ovat yhteydessä nettiin hubin kautta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
erture kirjoitti:
Tavallinen kuitenkin riittää peruskäyttöön. Itselläni on 4 konetta verkossa ja hyvin toimii. Tällöin koneet toimivat sisäverkossa sekä ovat yhteydessä nettiin hubin kautta.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos käytössä on vain yksi IP, niin jakavan motukan täytyy olla NATtava. Näistä suurin osa sisältää DHCP:n, joten sen takana lähiverkkokin asettuu kiltisti uomiinsa.
 

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Kiitos kaikille

Ongelman ratkaisu olikin sitten huomattavasti yksinkertaisempi kuin kuvittelin, ja olin taas liian hätäinen ja häiritsin teitä oi tietokonegurut.

Uuteen koneeseen oli jäänyt F-Securen palomuuri päälle. Bäng!! (Ampui juuri itsensä). Saa nauraa.

Niin ja muuten siihen ei tarvita käännettyä ethernetpiuhaa. Molemmat (kääntämätön ja käännetty) minulla on jo ollut ennestään ja toimii ihan molemmilla. Juurikin nyt siirtyy tavaraa piuhaa pitkin ihan tavallisella piuhalla. Johtunee XP-XP yhteydestä.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ruutiveijari kirjoitti:
Tuo ristiinkytkentä - oletko joskus itse näitä vääntänyt? Kun perus (CAT5) RJ45 sisältää kahdeksan eriväristä piuhaa puristettuina liittimen sisälle ja ei näiden kahden paikanvaihto yksinään oikein iloa tuo.

En ole. Tämä menee täysin "isot pojat ovat kertoneet"-osastolle. Itse asiassa hyvä kun kysyit, tarkistettuani asian netistä kaikkia kaapeleita ei tarvitse vääntää "ristiin" - kuten olin aiemmin kuvitellut.

Lainaus osoitteesta www.kase.fi/~jaakko/laitteisto/
RJ-45 liityntäiset kortit: Kaksi konetta voidaan liittää toisiinsa ns. ristiinkytketyllä parikaapelilla, jossa neljä kahdeksasta johtimesta on kytketty ristiin: 1-3, 2-6, 3-1 ja 6-2.

Kuvina sama operaatio (osoitteesta www.windowsnetworking.com/j_helmig/thistedw.htm). Mutta kuten sivustokin sanoo, niin tuo operaatio on varattu lähinnä tee-se-itse-miehille...
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Nyt on Windows XP jotenkin jumissa. Kun suljen Windows Explorerin ruutuun pamahtaa teksti:

A buffer overrun has been detected which has corrupted the program`s internal state.

Eli explorer.exe sulkeutuu. Joskus explorer ilmoittaa virheestä kun selaa kansioita. Löysin googlettamalla syyksi todennäköisesti W32.Bobax.A -nimisen madon. Parilla eri tyylillä olen yrittänyt sitä poistaa, mutta tuloksetta. Onkos joku törmännyt vastaavaan ja miten siitä saatana pääsee eroon?

Nyt on XP:n uudelleenasennus jo lähellä. Mainitaan vielä, että virussoftana on Avast ja palomuurina Windowsin oma. En painele surffatessani mitä tahansa linkkejä tai availe mahdollisia epäilyttäviä liitetiedostoja eli mistä moinen mahtaa tulla?
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
mikse kirjoitti:
Löysin googlettamalla syyksi todennäköisesti W32.Bobax.A -nimisen madon. Parilla eri tyylillä olen yrittänyt sitä poistaa, mutta tuloksetta. Onkos joku törmännyt vastaavaan ja miten siitä saatana pääsee eroon?

Nyt on XP:n uudelleenasennus jo lähellä. Mainitaan vielä, että virussoftana on Avast ja palomuurina Windowsin oma. En painele surffatessani mitä tahansa linkkejä tai availe mahdollisia epäilyttäviä liitetiedostoja eli mistä moinen mahtaa tulla?

Jos se on Bobax.A niin kysymyksessä on verkkomato, viittaa siihen että XP :ltäsi puutuu MS04-011 paikka tai se on vahingoitunut. Symantecin kuvaus ötökästä:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.bobax.a.html

Näin ollen tämä mato ja vastaavaa aukkoa hyväksikäyttävät madot eivät vaadi käyttäjältä mitään toimenpiteitä. Paikan saat koneellesi: http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/MS04-011.mspx
Tuon jälkeen koneen bootti. Tässä yhteydessä lienee hyvä tarkistaa ettei muita kriittisiä tietoturvapaikkoja puutu koneelta, esim. Windows Updaten avulla.

Madon automaattinen poistotyökalu löytyy ainakin BitDefenderiltä. http://www.bitdefender.com/en/Download/downloadRemovalTool/165

Seuraava askel olisi bootata päivittää virustorjunta ja sen tunnistetiedot viimeisimpään versioon ja bootata kone safe moodiin. Siellä täysi skannaus, on todennäköistä että muutakin viraalia löytyy koneeltasi koska tuo aukko on yksi yleisimmistä.

Windowsin "palomuuri" ei ole kuin paikka ampumahaavaan. Tarvitset oikean rauta- tai softapalomuurin, Windowsin "muuri" kannattaa disabloida kun kunnollinen asennettu. Ole huolellinen kun teet sääntöjä muuriin ettei sisään pääse verkkomatoja.

Saattaa myöskin olla paikallaan harkita kaupallista virustorjuntaa, ilmaisissa softissa on vähän hitaat tunnisteiden päivitysajat uusiin viruksiin mutta toki niillä pärjää kun palomuuri on tarpeeksi tiukka ja käyttää tervettä järkeä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Winamp katkaisee videostriimin säännöllisen epäsäännöllisesti. Joskus kestää tunnin päällä, joskus katkeaa 10min välein.

Päivitin jokin aika sitten uusimpaan Winampiin, mutta en ole aivan varma alkoiko vaiva juuri silloin vai jo sitä ennen.

Pieni bufferointi ei niinkään haittaisi, mutta kokonaan katkeaminen on ikävää. En löytänyt mitään semmoista toimintoakaan mikä yhdistäisi automaattisesti uudelleen.

Mikähän neuvoksi?
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kädetön peruspata tarvitsisi taas neuvoja. Windows ME:ni väitti, että Sound Blaster live 24-korttini on asennettu ja toimii oikein. Muuten toimiikin, mutta ääntä ei tule. Piuhat ovat kaikki oikein, sillä niitä ei muutettu sen jälkeen, kun jouduin asentamaan Windowsin uudelleen, ja todistetusti olen ääntä saanut lähtemään koneestani.

Olen ajanut asennus-cd:n uudestaan, ja ottanut sieltä vaihtoehdon repair. Myös ohjauspaneelista löytyy äänikorttini. Silti kaiuttimista tulee vain suhinaa.

Olen neuvoista todella kiitollinen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
peruspata kirjoitti:
Kädetön peruspata tarvitsisi taas neuvoja. Windows ME:ni väitti, että Sound Blaster live 24-korttini on asennettu ja toimii oikein. Muuten toimiikin, mutta ääntä ei tule. Piuhat ovat kaikki oikein, sillä niitä ei muutettu sen jälkeen, kun jouduin asentamaan Windowsin uudelleen, ja todistetusti olen ääntä saanut lähtemään koneestani.

Olen ajanut asennus-cd:n uudestaan, ja ottanut sieltä vaihtoehdon repair. Myös ohjauspaneelista löytyy äänikorttini. Silti kaiuttimista tulee vain suhinaa.

Olen neuvoista todella kiitollinen.

Voiskohan mitenkään olla siellä kaiuttimien asetuksissa mute ruksi päällä? Tai sitten, jos sieltä on vain vedetty volume nolliin.
Jos koittaisit nuo ensiksi katsoa tosiaan.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
repe_joke kirjoitti:
Voiskohan mitenkään olla siellä kaiuttimien asetuksissa mute ruksi päällä? Tai sitten, jos sieltä on vain vedetty volume nolliin.
Jos koittaisit nuo ensiksi katsoa tosiaan.

Ei, ihan noin tyhmä en ole minäkään, heheh. Ongelman ratkaisu oli, että poistin tuon sovelluksista, ja sitten Windows löysikin sen jo itsekseen. En vain tiedä, miksei uudelleen asennus voinut auttaa asiaa. No, taas äänet pelaavat.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
peruspata kirjoitti:
Ei, ihan noin tyhmä en ole minäkään, heheh. Ongelman ratkaisu oli, että poistin tuon sovelluksista, ja sitten Windows löysikin sen jo itsekseen. En vain tiedä, miksei uudelleen asennus voinut auttaa asiaa. No, taas äänet pelaavat.

Niin en minä tyhmäksi luullutkaan. Normaalisti tietokoneiden kanssa ratkaisut on vain jotain todella yksinkertaisia. Etenkin jos asian kanssa näkee kauheasti vaivaa, niin normaalisti se kaveri joka on soitettu konetta katsomaan, ratkaisee asian ennen kun kahvit kerkeää keittää, jonkun yhden ruksin poistamalla.

Mutta hyvä että ongelma ratkesi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös