En keksinyt muuta ketjua, missä voisi kysyä asiasta. Ostin vähän aikaa sitten Apple Tv:n, sitä varten, että saisi Macbookista siirrettyä kuvaa televisioon. Nyt kun olen kokeillut, niin kuva televisiossa pätkii älyttömästi eikä siitä saa mitään selvää. Piti aluksi laittaa kotijako päälle, mutta laitettuani sen päälle apple tv ei tunnistanut sitä, vaan herjasi, että pitää laittaa kotijako päälle. Mutta en usko tämän vaikuttavan pätkivään kuvaan. Johtuuko vika siis huonosta netistäni vai kenties jostain asetuksesta?
Ensimmäinen kysymys on, onko kyseessä uusin neljännen sukupolven Apple TV vai vanhempi? Itselläni on kokemusta sekä kolmannen sukupolven laitteesta että nykyisestä, koneena minulla pari vuotta vanha Macbook Air. Ero suorituskyvyssä on omilla laitteillani todella suuri. Lopulta en koskaan saanut vanhassa Apple TV:ssä esimerkiksi videokuvaa pyörimään kunnolla. Itse asiassa pelkkä hiiren liikuttelu saattoi olla tietyissä tilanteessa liikaa. Sen sijaan uudella Apple TV:llä pystyn pitämään läppärin ruudussa ikkunaa auki ja televisiossa samaan aikaan HD-videota pätkimättä joko koko ruudulla tai pienemmässä selainikkunassa. Jos sinulla on uusi Apple TV, en siis osaa auttaa.
Jos sinulla kuitenkin on vanhempi malli, muutamia vinkkejä saattaisi olla. Ensimmäinen asia, joka kannattaa tehdä, on ottaa läppäristä bluetooth pois päältä. Se vaikutti ainakin minulla todella paljon peilauksen laatuun. Kevyt työpöytäkäyttö ilman videoiden katselua hoitui minulla jo pelkästään tällä. Työpöydän peilaaminen siten, että molemmissa näytöissä on sama kuva, oli myös raskaampaa vanhalle Apple TV:lle, joten pientä parannusta suorituskykyyn sai, kun käytti tv:tä vain lisänäyttönä (extended display). Onnistuin saamaan myös asetuksista päälle sen, että aina kun selainikkunan laittaa koko ruudulle televisiossa, läppärin näyttö menee mustaksi, vaikka läppärin puolellakin olisi ikkunia auki. Tämä helpotti Apple TV:n taakkaa ja tällä tavalla videoiden katselu lähes onnistui myös vanhalla Apple TV:llä. En muista, miten tuo asetuksista laitetaan päälle, läppärin näyttö ei varsinaisesti tuossa sammu, menee vain mustaksi, kuitenkin niin, että esim. hiiren kursori näkyy. Kuitenkin esimerkiksi vaikka lätkämatsin katsominen Ruudusta ei ollut tarpeeksi sujuvaa mitenkään vanhalla laitteella. Paitsi tietenkin Airplay toimi silläkin erinomaisesti ilman mitään pätkimistä puhelimesta tai tabletista. Aika harvaa videota vaan voi Airplaylla streamata läppärin kautta, Youtube nyt ainakin tulee mieleen.
Minulla on edelleen samat asetukset läppärissä kuin vanhan Apple TV:n aikaan, mutta kokeilin tuossa äsken esim. laittaa bluetoothin päälle, eikä sillä ollut uudessa Apple TV:ssä minulla mitään vaikutusta, ihan hyvin näytti 1080p-video pyörivän telkkarin puolella selainikkunassa bluetooth päälläkin. Tuo työpöydän näyttäminen Apple TV:n kautta vaikuttaa kyllä olevan melkoinen rasitus nettiyhteydelle, joten jos sinulla on nykyinen Apple TV ja silti näitä ongelmia, ehkä sieltä voi sitten löytyä ratkaisuja.