Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 866 599
  • 19 233

cobra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManUtd
Kaatuileeko kenelläkään muulla mozilla? Ihan jatkuvasti, sekä itsellä töissä että kaveri soitti samaa hetki sitten...??
Itsellä muutaman kerran alkanut tuota tekemään pitemmän käytön jälkeen ja aina on uudelleen asennus auttanut ongelmaan.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Uusien näyttisajurien myötä en saa enää asetettua telkkaria sen natiiviresoluutioon 1366x768 vaan vaihtoehtoina ovat vain fiksatut "HD-resot" esim. 1360x768 ja 1280x720 ja toki kaikki HD-matskukin on korkeintaan tuota myöhempää resoluutiota mutta eikö LCD-näytöissä kuva ole kaikista terävintä jos näyttö on natiiviresoluutiona, vai onko sillä enää mitään väliä siinä vaiheessa jos jotain muuta resoluutiota oleva videomateriaali skaalataan koko näytölle eli jokatapauksessa skaalausta tapahtuu.
Minulla ainakin jää ne 6 pikseliä reunoille, eli tuo 1360x768 vain keskitetään.

Ja jos katsot koneelta jotain videota fullscreeninä, niin kuva ei mielestäni skaalaannu, eli television resoluutio pysyy koko ajan kuitenkin samana (minulla siis 1360x768).
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Auttakaa auttakaa

Mulla on uusi laajakuvanäyttö. Muuten hyvä mutta kuvat on tietenkin omituisen leveitä. Jotenkin asetuksia vaihtamalla varmaankin saa jonkinlaisen yhteensopivuusnäkymän mutta miten?
Ja jos tuo asetusten vaihtaminen on monimutkaista niin mitä mun pitää osata kertoa "naapurin nörtille" kun kysyn häneltä rautalangasta taivutettuja ohjeita?

Terveisin koo
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mulla on uusi laajakuvanäyttö. Muuten hyvä mutta kuvat on tietenkin omituisen leveitä.

Jatkokysymys: tarkoitatko siis että näyttösi kasvattaa kuvia leveyssuuntaan, eli ns kuvasuhde on pielessä?

- Yleisesti ottaen littunäyttöjen kanssa kannattaa käyttää suositeltua resoluutiota, näytön resoluution saa vaihdetuksi ihan työpöydällä hiiren oikeaa näppäintä kliksauttamalla:
-> sieltä valitaan ominaisuudet/properties
-> asetukset/settings
-> ja valitaan liukukytkimellä olevasta näytön resoluutio/screen resolution kohdasta se haluttu resoluutio

Tuo näyttösi suositeltu resoluutio (native resolution) löytynee mukana tulleesta ohjekirjasta tai vaikka googlettamalla. Näytön mukana on myös mitä luultavammin asennus cd/dvd, sekin kannattanee asentaa.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jatkokysymys: tarkoitatko siis että näyttösi kasvattaa kuvia leveyssuuntaan, eli ns kuvasuhde on pielessä?
Tuota juuri tarkoitan.
flintstone kirjoitti:
- Yleisesti ottaen littunäyttöjen kanssa kannattaa käyttää suositeltua resoluutiota, näytön resoluution saa vaihdetuksi ihan työpöydällä hiiren oikeaa näppäintä kliksauttamalla:
-> sieltä valitaan ominaisuudet/properties
-> asetukset/settings
-> ja valitaan liukukytkimellä olevasta näytön resoluutio/screen resolution kohdasta se haluttu resoluutio
Noita olen näprännyt koko päivän, mutta en onnistu saamaan liukukytkimellä juuri oikeaa, ohjekirjassa mainittua resoluutiota. Tuosta valikosta ei vaan kertakaikkiaan tule kun jotkut "arvotut" lukemat ja ne on ihan erit kuin ohjekirjassa suositellut. Se pitäisi tietää miten voin muuttaa noita liukukytkimen lukemia sellaisiksi kun ohjekirja sanoo...tai jotain.

Terveisin koo
 

jerry

Jäsen
Tuota juuri tarkoitan.

Noita olen näprännyt koko päivän, mutta en onnistu saamaan liukukytkimellä juuri oikeaa, ohjekirjassa mainittua resoluutiota. Tuosta valikosta ei vaan kertakaikkiaan tule kun jotkut "arvotut" lukemat ja ne on ihan erit kuin ohjekirjassa suositellut. Se pitäisi tietää miten voin muuttaa noita liukukytkimen lukemia sellaisiksi kun ohjekirja sanoo...tai jotain.

Terveisin koo

Tietokoneesi ei oletettavasti tunnista näyttöä joten tuuppaa sinne cd-aseman se levy joka tuli näytön mukana. Vaihtoehtoisesti kerro sen näytön merkki ja malli niin ihmetellään lisää. Olisi myös mielenkiintoista tietää minkäkaisia "arvottuja" resoluutioita se kone tarjoaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Noita olen näprännyt koko päivän, mutta en onnistu saamaan liukukytkimellä juuri oikeaa, ohjekirjassa mainittua resoluutiota. Tuosta valikosta ei vaan kertakaikkiaan tule kun jotkut "arvotut" lukemat ja ne on ihan erit kuin ohjekirjassa suositellut. Se pitäisi tietää miten voin muuttaa noita liukukytkimen lukemia sellaisiksi kun ohjekirja sanoo...tai jotain.

Kuten jerry tuossa sanoi niin kannattaa asentaa sen näytön mukana tulleelta cd:ltä ajurit (varmaan tarjoaa heti automaattisesti asentamista) niin saat windowsin tunnistamaan näyttösi. Vaihtoehtoisesti ne ajurit/ohjelmat voi tietenkin ladata netistä valmistajan sivulta. Tuon asennuksen jälkeen voisin kuvitella että saat valituksi suositellun resoluution. Jos sekään ei vielä auta niin myös näytönohjaimen ajurit voi kannattaa päivittää uusinpiin.

Tätä neuvomista helpottaisi jos kerrot näyttösi merkin ja mallin, sekä käytössäsi olevan windowsin version.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Näyttö ongelma

Kävin hakemassa irc-tutulta Nokia 445Pro näytön ja nyt on sellainen ongelma että entiseen Nokia 446XPro näyttöön verrattuna kuvanlaatu on kohtuu huono. Monitori näyttää siltä että sen päällä olisi vaalea huntu. Olen koettanyt säätää asetuksia mutta tuloksetta. Olisiko kellään mitään neuvoa asiaan? Käyttis on Windows 7.

- Tinke-80
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tietokoneen kello heittää häränpyllyä vähän väliä. Ajan automaattinen päivitys on käytössä. Viimeksi muutamia tunteja sitten päivitin kellon netin kautta, nyt se on taas melkein puoli tuntia edellä (23.25 -> 23.50). Mikähän tässä mättää? Liittyykö se jotenkin emolevyn patteriin?
 

Tompse

Jäsen
Elikkäs, nyt olisi haussa 500GB taikka 1TB - ulkoinen kiintolevy. Tarvittaisiin ehdotuksia ja käyttökokemuksia, muun muassa Seagaten ja Western Digitalin levyistä, joita on olen katsellut.

Myös Buffalon JustStore 500GB on hinnaltaa lupaava, nimittäin Anttilasta saisi muistaakseni 59.90, mutta onko mistään kotoisin?

edit: kaveri kertoili, ettei ainakaan Buffaloon saa sortua. Kuulemma huonolaatuisia tekeleitä.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Elikkäs, nyt olisi haussa 500GB taikka 1TB - ulkoinen kiintolevy. Tarvittaisiin ehdotuksia ja käyttökokemuksia, muun muassa Seagaten ja Western Digitalin levyistä, joita on olen katsellut.

Minulta löytyy tai löytyi neljä WD:n ulkoista kovalevyä, joten ehkä tähän voi jotain sanoa. Yksi muuntaja on hajonnut ja 250 GB ulkoinen levy sanoi n. kuukausi sitten työsopimuksensa kokonaan irti. Tuo hajonnut levy oli reilun kahden vuoden ikäinen. Se myös oireili ennen hajoamistaan mutta tottakai sitä odotti liian pitkään ennen kuin jaksoi siirtää sieltä tavarat turvaan (lue: tavarat katosivat levyn mukana bittiavaruuteen), levy siis kuoli kun olin tekemässä tuota.

Mutta muuten levyt on toimineet ihan hyvin - itselläni ne tosin toimivat lähinnä vain varastoina.

Näistä levyistä on siis kokemusta:
- Western Digital MyBook Essential Edition 250GB (se hajonnut levy)
- Western Digital MyBook Essential 500GB USB 2.0
- Western Digital MyBook Home Edition 1TB
- Western Digital MyBook Essential 1TB USB 2.0
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Ulkoisista kiintolevyistä en itse oikein voi suositella kuin Western Digitalin tekeleitä. Tosin on niitäkin ympärillä hajonnut, mutta selkeästi vähemmän kuin muita merkkejä.

Ihmiset käsittelevät ulkoisia kiintolevyjään aika lailla roisisti. On erittäin tärkeää ettei näitä levyjä siirreltäisi yhtään kun ne ovat käynnissä. Eli siirtelyä vasta kun levyt ovat pysähtyneet kokonaan virran poiskytkemisen jälkeen.

Jos ostaa ulkoisen fyysiseltä kooltaan ison kiintolevyn (eli 3,5" jossa on oma ulkoinen virtalähde) kannattaa saman tien katsoa että liitännöistä löytyy eSata. Varsinkin jos oman koneen perästä vastaava liitin löytyy. Kun levyn kytkee tuon liitännän kautta on tilanne käytännössä sama kuin se että levy olisi koneen sisällä. Eli nopeus on huomattavasti USB-liitäntää nopeampi. WD:ltä näitä eSata-liittimen sisältäviä teratavun kapasiteetin omaavia ulkoisia kiintolevyjä löytyy jo noin 100 euron hintaluokassa.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Elikkäs, nyt olisi haussa 500GB taikka 1TB - ulkoinen kiintolevy. Tarvittaisiin ehdotuksia ja käyttökokemuksia, muun muassa Seagaten ja Western Digitalin levyistä, joita on olen katsellut.
Itselläni on tuollainen Western Digital MyBook Essential Edition 500GB.
Muuten OK, mutta minulla hajosi tuo USB-piuhan liitospaikka kovalevyn kotelosta. Hajosi muistaakseni sillä tavalla kun yritin tunkea piuhaa sisään, niin ne piikit vääntyivät (ilmeisesti aikasemmin olivat vääntyneet vähän). Avasin sitten kotelon ja tungin kovalevyn tuonne pöytäkoneen sisuksiin ja hyvin on toiminut n. vuoden.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Ulkoisista ei niinkään ole kokemusta, mutta pelkästään kovalevyistä on jonkin verran. Kuten .jarska ylläkin totesi, komppaan häntä WD:n luotettavuudella. Minulla on edelleen vuodelta 2001 ja 2002 olevia WD:n 120GB lättyjä kovassa käytössä, joka kertonee omaa kieltään. Yksi kovalevy on mennyt rikki, sekin ukkosen raiskaamana (meni koko kone kerralla), mutta silti sain takuusta uuden tilalle. Tällä hetkellä koneissa joita itsellä on ja joita ylläpidän, on 12 WD:n kovalevyä sekä yksi syrjähyppy Samsungiin (läppärissä, jolla ei ole mitään merkitystä). Ensi viikolla määrä kasvaa neljällä, kun vaihdan kahteen uunituoreeseen läppäriin kovot ja oma työkone saapuu.

Suosittelen nopeita ja luotettavia kovalevyjä arvostaville.
 

Torpedo 360

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey & Manchester United
Osaisiko joku neuvoa mikä voisi olla kun uuden läppärin C:asemalta katoaa tilaa päivittäin vaikka en sinne mitään tallenna tai asenna. Kolmisen päivää sitten tilaa oli 201gigaa mutta nyt siellä näyttää olevan 186gigaa ja aamulla kun viimeksi katsoin oli 188gigaa ja en ole päivän aikana koneeseen kajonnut joten 2gigaa on taas kuihtunut!!
 

jerry

Jäsen
Osaisiko joku neuvoa mikä voisi olla kun uuden läppärin C:asemalta katoaa tilaa päivittäin vaikka en sinne mitään tallenna tai asenna. Kolmisen päivää sitten tilaa oli 201gigaa mutta nyt siellä näyttää olevan 186gigaa ja aamulla kun viimeksi katsoin oli 188gigaa ja en ole päivän aikana koneeseen kajonnut joten 2gigaa on taas kuihtunut!!

Vistan palautuspisteet tuon tekevät. Saat ne gigasi käyttöön poistamalla vanhat palautuspisteet ja muut turhuudet tekemällä näin:

Hiiren oikealla klikkaat sitä C: -> Ominaisuudet -> Järjestä uudelleen -> Kaikkien tämän tietokoneen käyttäjien tiedostot -> (Jatka). Tässä kohtaa kone miettii mitä voi poistaa ja ehdottaa jotain. Klikkaa sieltä ylhäältä lisää vaihtoehtoja -> alempi järjestä-nappula poistaa vanhat palautuspisteet (parin varmistuksen jälkeen) ja saat tilaa (hetkeksi).
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
edit: kaveri kertoili, ettei ainakaan Buffaloon saa sortua. Kuulemma huonolaatuisia tekeleitä.
Mulla on ollut Buffalon 500 giganen kohta pari vuotta jaksanut toimia täysin ongelmitta. Mulla ei ole tosin ollut muutakaan joten ei ole myöskään kokemusta muista ulkoisista mutta toistaiseksi ei ole tarvinnut valittaa tämän nykyisen toiminnasta mitään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
LaCien ulkoisia kovoja on ollut käytössä sekä töissä että kotona, eikä yhdenkään kanssa mitään ongelmia. Töissä nuo on olleet vieläpä suhteellisen kovassa käytössäkin ja samoja levyjä on käytetty sekä Maceilla että PC-koneilla.
 

Torpedo 360

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey & Manchester United
Vistan palautuspisteet tuon tekevät. Saat ne gigasi käyttöön poistamalla vanhat palautuspisteet ja muut turhuudet tekemällä näin:

Hiiren oikealla klikkaat sitä C: -> Ominaisuudet -> Järjestä uudelleen -> Kaikkien tämän tietokoneen käyttäjien tiedostot -> (Jatka). Tässä kohtaa kone miettii mitä voi poistaa ja ehdottaa jotain. Klikkaa sieltä ylhäältä lisää vaihtoehtoja -> alempi järjestä-nappula poistaa vanhat palautuspisteet (parin varmistuksen jälkeen) ja saat tilaa (hetkeksi).

Kiitos paljon!! Eipä tullut tuo mieleen vaikka joskus tuon olen tehnytkin :)
 

synchro

Jäsen
Selainten jumitus

Moro! Osaisiko täällä joku auttaa seuraavanlaisessa ongelmassa?

Nettiselaimet jumiutuvat aina jonkin ajan käytön jälkeen. Käytän pääsääntöisesti Firefoxia (v. 3.0.12) ja noin 10-15 minuutin surffailun jälkeen selain ei enää saa yhteyttä mihinkään. Tällöin olen kokeillut IE:tä, eikä sekään ole yhteyttä minnekään saanut. Käytin myös Google Chromea jokin aika sitten ja sama juttu sillä. Varsinainen internetyhteys ei kuitenkaan katkea, koska esim. DC++ toimii hyvin, vaikka selaimet jumissa ovatkin. Mitään yhdistävää tekijää en jumiinmenohetkiin ole keksinyt ja tietokoneen uudelleenkäynnistäminen korjaa ongelman. On kuitenkin sangen vittumaista käynnistellä konetta koko ajan uudelleen.

Käytössäni on Windows Vista Home Premium (SP1), AVG Anti-Virus Free 8.5.392, ZoneAlarm Free Firewall 8.0.298.000 sekä Ad-Aware 8.0.7 (free). Mitään virusilmoituksia tms. ei ole tullut ja samat ohjelmat ovat olleet käytössä selainten toimiessakin.

Eli missä mahtaa piillä vika? Kiitos jo etukäteen.
 

Torpedo 360

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey & Manchester United
Onko joku muu törmännyt ongelmaan vistassa että musiikki rätisee jä pätkii? Alkaa jo vituttamaan kun joka biisi nykii ja pätkii vaikka olen säätänyt mikseristä niin mikään ei auta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös