Löytyykö tietokone-experttejä?

• 2 922 127
  • 19 344

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Talossa on kaks pöytäkonetta, joista toinen lähettää langattomasti netin toiseen koneeseen. Koneiden välissä on pari makuuhuonetta, mutta netti toimii suht moitteettomasti molemmissa koneissa. Kun yritän omalla läppärilläni hakea wlan yhteyttä, löydän kyllä wlanin (muistaakseni joku WLAN-AP -niminen tjsp.) ja saan yhteyden siihen, mutta sitten kone ilmoittaa, että kohteessa ei ole internet -yhteyttä, vaikka samanaikaisesti molemmilla pöytäkoneilla pystyy olla internetissä.

Lähimpään naapuritaloon on matkaa yli 100 metriä, joten tuo wlan-verkon täytynee olla lähtösin toisesta pöytäkoneista. Miksi läppärini kuitenkin näyttää, että tuossa koneessa ei ole internet yhteyttä, vaikka joku siis olisikin ko. koneella netissä? Pystynkö jotenkin tuosta pöytäkoneesta säätää asetuksia niin, että voisin myös omalla läppärilläni surffata netissä?

Eli sulla on modeemi ja ilmeisesti joku A-link merkkinen langaton reititin josta on langaton yhteys toiseen koneeseen ja toiseen yhteys on kaapelilla?

Läppärisi ei löydä toisia koneitasi jos et ole tehnyt verkkoa kaikkien koneiden välille vaan se löytää tuon WLAN-Ap nimisen langattoman reitittimen joka on kytketty adsl modeemiin.

Ensimmäisenä vois tarkistaa et mikä laajakaista operaattori sulla on? Meneekö ne kaksi pöytäkonetta suoraan nettiin kun selaimen avaa vai joutuuko ensin yhdistämään esim. laajakaista (tms. nimetyn) verkkoyhteyden ja sitten vasta selain auki?
Tai jos avaat selaimen niin avautuuko ensin ikkuna jossa pitää painaa "yhdistä" nappia ennenkuin netti aukeaa?

Jos näin on niin joudut luomaan uuden verkkoyhteyden läppäriin johon laitetaan laajakaistan tunnarit.

Tai sitten langaton yhteys on jotenkin muuten viritetty?!?

Eka pöytäkone on telewellin adsl modeemissa kiinni, ja tää lähettää antennin kautta langatonta verkkoa. Toisessa pöytäkoneessa on joku vastaanotin, joka sieppaa tän langatoman verkon (eli juuri kuten sanoit). missään vaiheessa ei tarvitse yhdistellä tai muuta sellasta, kun aukasee netin. Laajakaista on ilmeisesti PPO:n..

Läppärillä ku hakee, niin se löytää WLAN-AP -nimisen langattoman ja suojaamattoman verkon, ja yhteys on täydet viisi palkkia. Kun tuohon yhdistää, niin verkon tila on paikallinen, toisin kuin muissa koneissa.. Mitään salasanoja ei kysellä eikä mielestäni tähän pöytäkoneellekaan tule mitään ilmotusta toisesta tietokoneesta mikä yrittää yhdistää verkkoon tämän pöytäkoneen kautta..

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kaverin kannettavan (HP, AMD Athlon 2,0Ghz) prosessorin lämpötila näyttää tällä sovelluksella 70-80 celsiusta. Muutenkin tuuletin huutaa koko ajan, ja suoritinkäyttö on tehtävänhallinnan mukaan 100% lähes yhtämittaa.

Minun tuntemukseni mukaan ei kuulosta ihan normaalilta, vai?

Minulla oli pari vuotta sitten sama ongelma läppärissä (ukkosen seurauksena) että piuhan liittäessä valoa ei tullut. Kiikutin huoltoon, sanoivat että paskana on ja ei kannata korjata. Ilmoitin vakuutusyhtiöön ja sain uuden koneen...

Läppärissä toimii edelleen kaikki muu paitsi netti piuhan kautta, wlan kylläkin pelaa hienosti.

Argh, nyt minä en ymmärrä enää mistään mitään.

Noh, oletin että verkkokortti (tai mikä tuo nyt on) on keksinyt kärähtää ja painelin paikalliseen tietsikkamyymälään ostamaan langattoman tukiaseman.

No sen kanssahan oli välittömästi ongelmia, koska se halusi olla piuhan välityksellä yhteydessä läppärini ethernet-porttiin. Mutta kun sehän ei toiminut.

Noh, laitoin Vistan asetuksista WLAN:in päälle ja kappas, sinnehän oli yhteyksien listaan ilmestynytkin dlink-niminen yhteys, jonka omakseni tulkitsin. Siis ilman, että edes sitä asennusohjelmaa sain ajettua loppuun. Hyvä hyvä.

Yhdistyin kyseiseen verkkoon ja kaikki toimikin hienosti.

Jokin kuitenkin vaikutti epäilyttävältä, joten päätin kikkailla. Tukiasemasta nettipiuha (siis se joka menee tuohon eteisen rasiaan) irti ja yhteys toimi vieläkin! Ei mitn ongelmaa.

Tässä vaiheessa päätin tyrkätä sen nettipiuhan läppärin ethernetiin ja kas, valot heräsivät henkiin. Ihan kuin diskossa olisi ollut. Mit vit?

Joku mystinen Verkkokartta kertoo, että Meikän PC ---> Yhdyskäytävä ---> Internet. Okei, ymmärrän tuosta sen verran, että netti siis toimii. Tarkoittaako tuo yhdyskäytävä nyt sitten tuota kellarissa sijaitsevaa komentokeskusta, sitä en tiedä.

Nyt olen jälleen taas piuhan päässä. Ongelma on vaan siinä, että nyt tuo langaton tukiasema ei enää halua yhdistyä nettiin. Aiemmin mainittu dlink-niminen yhteys on päättänyt ottaa peräänsä kakkosen, eli nimennyt itsensä dlink2:ksi, yhteys vain paikallinen.

Joo. Semmoista. Apua. Netti toimii, mutta turhaanko tuli tuokin boksi nyt sitten ostettua. Kai se on haettava joku älykkö mestoille ja käskettävä laittamaan urpon nettiasiat kerralla kuntoon.

edit: Bläh, toimiihan se kun vaan osaa käyttää...

Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kone tekee välillä sellaista että kun alkaa siirtämään kamaa esim. USB-tikulle tai MP3-soittimeen, niin lähtee siirtämään ihan normaalisti mutta sitten se siirto jämähtääkin jossain vaiheessa paikalleen.

Mistähän tällainen ongelma voisi juontaa juurensa?
Mulla oli aikanaan sama ongelma. Käyttiksenä XP ja Creativen soitin kyseessä. Kun siirsi kamalasti tavaraa kerralla, koko systeemi jumahti tietyssä vaiheessa täydellisesti mutta kun siirsi vähän kerrallaan ei ollut mitään ongelmaa.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Uusien näyttisajurien myötä en saa enää asetettua telkkaria sen natiiviresoluutioon 1366x768 vaan vaihtoehtoina ovat vain fiksatut "HD-resot" esim. 1360x768 ja 1280x720 ja toki kaikki HD-matskukin on korkeintaan tuota myöhempää resoluutiota mutta eikö LCD-näytöissä kuva ole kaikista terävintä jos näyttö on natiiviresoluutiona, vai onko sillä enää mitään väliä siinä vaiheessa jos jotain muuta resoluutiota oleva videomateriaali skaalataan koko näytölle eli jokatapauksessa skaalausta tapahtuu.

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mulla oli aikanaan sama ongelma. Käyttiksenä XP ja Creativen soitin kyseessä. Kun siirsi kamalasti tavaraa kerralla, koko systeemi jumahti tietyssä vaiheessa täydellisesti mutta kun siirsi vähän kerrallaan ei ollut mitään ongelmaa.

Mutta minulla tekee samaa myös USB-tikuille siirrettäessä, ja saattaa jumahtaa myös vaikka siirtäisi vain pari hassua tiedostoa.

cobra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManUtd
Kaatuileeko kenelläkään muulla mozilla? Ihan jatkuvasti, sekä itsellä töissä että kaveri soitti samaa hetki sitten...??
Itsellä muutaman kerran alkanut tuota tekemään pitemmän käytön jälkeen ja aina on uudelleen asennus auttanut ongelmaan.

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Uusien näyttisajurien myötä en saa enää asetettua telkkaria sen natiiviresoluutioon 1366x768 vaan vaihtoehtoina ovat vain fiksatut "HD-resot" esim. 1360x768 ja 1280x720 ja toki kaikki HD-matskukin on korkeintaan tuota myöhempää resoluutiota mutta eikö LCD-näytöissä kuva ole kaikista terävintä jos näyttö on natiiviresoluutiona, vai onko sillä enää mitään väliä siinä vaiheessa jos jotain muuta resoluutiota oleva videomateriaali skaalataan koko näytölle eli jokatapauksessa skaalausta tapahtuu.
Minulla ainakin jää ne 6 pikseliä reunoille, eli tuo 1360x768 vain keskitetään.

Ja jos katsot koneelta jotain videota fullscreeninä, niin kuva ei mielestäni skaalaannu, eli television resoluutio pysyy koko ajan kuitenkin samana (minulla siis 1360x768).

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Auttakaa auttakaa

Mulla on uusi laajakuvanäyttö. Muuten hyvä mutta kuvat on tietenkin omituisen leveitä. Jotenkin asetuksia vaihtamalla varmaankin saa jonkinlaisen yhteensopivuusnäkymän mutta miten?
Ja jos tuo asetusten vaihtaminen on monimutkaista niin mitä mun pitää osata kertoa "naapurin nörtille" kun kysyn häneltä rautalangasta taivutettuja ohjeita?

Terveisin koo

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mulla on uusi laajakuvanäyttö. Muuten hyvä mutta kuvat on tietenkin omituisen leveitä.

Jatkokysymys: tarkoitatko siis että näyttösi kasvattaa kuvia leveyssuuntaan, eli ns kuvasuhde on pielessä?

- Yleisesti ottaen littunäyttöjen kanssa kannattaa käyttää suositeltua resoluutiota, näytön resoluution saa vaihdetuksi ihan työpöydällä hiiren oikeaa näppäintä kliksauttamalla:
-> sieltä valitaan ominaisuudet/properties
-> asetukset/settings
-> ja valitaan liukukytkimellä olevasta näytön resoluutio/screen resolution kohdasta se haluttu resoluutio

Tuo näyttösi suositeltu resoluutio (native resolution) löytynee mukana tulleesta ohjekirjasta tai vaikka googlettamalla. Näytön mukana on myös mitä luultavammin asennus cd/dvd, sekin kannattanee asentaa.

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jatkokysymys: tarkoitatko siis että näyttösi kasvattaa kuvia leveyssuuntaan, eli ns kuvasuhde on pielessä?
Tuota juuri tarkoitan.
flintstone kirjoitti:
- Yleisesti ottaen littunäyttöjen kanssa kannattaa käyttää suositeltua resoluutiota, näytön resoluution saa vaihdetuksi ihan työpöydällä hiiren oikeaa näppäintä kliksauttamalla:
-> sieltä valitaan ominaisuudet/properties
-> asetukset/settings
-> ja valitaan liukukytkimellä olevasta näytön resoluutio/screen resolution kohdasta se haluttu resoluutio
Noita olen näprännyt koko päivän, mutta en onnistu saamaan liukukytkimellä juuri oikeaa, ohjekirjassa mainittua resoluutiota. Tuosta valikosta ei vaan kertakaikkiaan tule kun jotkut "arvotut" lukemat ja ne on ihan erit kuin ohjekirjassa suositellut. Se pitäisi tietää miten voin muuttaa noita liukukytkimen lukemia sellaisiksi kun ohjekirja sanoo...tai jotain.

Terveisin koo

jerry

Jäsen
Tuota juuri tarkoitan.

Noita olen näprännyt koko päivän, mutta en onnistu saamaan liukukytkimellä juuri oikeaa, ohjekirjassa mainittua resoluutiota. Tuosta valikosta ei vaan kertakaikkiaan tule kun jotkut "arvotut" lukemat ja ne on ihan erit kuin ohjekirjassa suositellut. Se pitäisi tietää miten voin muuttaa noita liukukytkimen lukemia sellaisiksi kun ohjekirja sanoo...tai jotain.

Terveisin koo

Tietokoneesi ei oletettavasti tunnista näyttöä joten tuuppaa sinne cd-aseman se levy joka tuli näytön mukana. Vaihtoehtoisesti kerro sen näytön merkki ja malli niin ihmetellään lisää. Olisi myös mielenkiintoista tietää minkäkaisia "arvottuja" resoluutioita se kone tarjoaa.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue

Kuten jerry tuossa sanoi niin kannattaa asentaa sen näytön mukana tulleelta cd:ltä ajurit (varmaan tarjoaa heti automaattisesti asentamista) niin saat windowsin tunnistamaan näyttösi. Vaihtoehtoisesti ne ajurit/ohjelmat voi tietenkin ladata netistä valmistajan sivulta. Tuon asennuksen jälkeen voisin kuvitella että saat valituksi suositellun resoluution. Jos sekään ei vielä auta niin myös näytönohjaimen ajurit voi kannattaa päivittää uusinpiin.

Tätä neuvomista helpottaisi jos kerrot näyttösi merkin ja mallin, sekä käytössäsi olevan windowsin version.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Näyttö ongelma

Kävin hakemassa irc-tutulta Nokia 445Pro näytön ja nyt on sellainen ongelma että entiseen Nokia 446XPro näyttöön verrattuna kuvanlaatu on kohtuu huono. Monitori näyttää siltä että sen päällä olisi vaalea huntu. Olen koettanyt säätää asetuksia mutta tuloksetta. Olisiko kellään mitään neuvoa asiaan? Käyttis on Windows 7.

- Tinke-80

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tietokoneen kello heittää häränpyllyä vähän väliä. Ajan automaattinen päivitys on käytössä. Viimeksi muutamia tunteja sitten päivitin kellon netin kautta, nyt se on taas melkein puoli tuntia edellä (23.25 -> 23.50). Mikähän tässä mättää? Liittyykö se jotenkin emolevyn patteriin?

Tompse

Jäsen
Elikkäs, nyt olisi haussa 500GB taikka 1TB - ulkoinen kiintolevy. Tarvittaisiin ehdotuksia ja käyttökokemuksia, muun muassa Seagaten ja Western Digitalin levyistä, joita on olen katsellut.

Myös Buffalon JustStore 500GB on hinnaltaa lupaava, nimittäin Anttilasta saisi muistaakseni 59.90, mutta onko mistään kotoisin?

edit: kaveri kertoili, ettei ainakaan Buffaloon saa sortua. Kuulemma huonolaatuisia tekeleitä.

Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elikkäs, nyt olisi haussa 500GB taikka 1TB - ulkoinen kiintolevy. Tarvittaisiin ehdotuksia ja käyttökokemuksia, muun muassa Seagaten ja Western Digitalin levyistä, joita on olen katsellut.

Minulta löytyy tai löytyi neljä WD:n ulkoista kovalevyä, joten ehkä tähän voi jotain sanoa. Yksi muuntaja on hajonnut ja 250 GB ulkoinen levy sanoi n. kuukausi sitten työsopimuksensa kokonaan irti. Tuo hajonnut levy oli reilun kahden vuoden ikäinen. Se myös oireili ennen hajoamistaan mutta tottakai sitä odotti liian pitkään ennen kuin jaksoi siirtää sieltä tavarat turvaan (lue: tavarat katosivat levyn mukana bittiavaruuteen), levy siis kuoli kun olin tekemässä tuota.

Mutta muuten levyt on toimineet ihan hyvin - itselläni ne tosin toimivat lähinnä vain varastoina.

Näistä levyistä on siis kokemusta:
- Western Digital MyBook Essential Edition 250GB (se hajonnut levy)
- Western Digital MyBook Essential 500GB USB 2.0
- Western Digital MyBook Home Edition 1TB
- Western Digital MyBook Essential 1TB USB 2.0

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Ulkoisista kiintolevyistä en itse oikein voi suositella kuin Western Digitalin tekeleitä. Tosin on niitäkin ympärillä hajonnut, mutta selkeästi vähemmän kuin muita merkkejä.

Ihmiset käsittelevät ulkoisia kiintolevyjään aika lailla roisisti. On erittäin tärkeää ettei näitä levyjä siirreltäisi yhtään kun ne ovat käynnissä. Eli siirtelyä vasta kun levyt ovat pysähtyneet kokonaan virran poiskytkemisen jälkeen.

Jos ostaa ulkoisen fyysiseltä kooltaan ison kiintolevyn (eli 3,5" jossa on oma ulkoinen virtalähde) kannattaa saman tien katsoa että liitännöistä löytyy eSata. Varsinkin jos oman koneen perästä vastaava liitin löytyy. Kun levyn kytkee tuon liitännän kautta on tilanne käytännössä sama kuin se että levy olisi koneen sisällä. Eli nopeus on huomattavasti USB-liitäntää nopeampi. WD:ltä näitä eSata-liittimen sisältäviä teratavun kapasiteetin omaavia ulkoisia kiintolevyjä löytyy jo noin 100 euron hintaluokassa.

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itselläni on tuollainen Western Digital MyBook Essential Edition 500GB.
Muuten OK, mutta minulla hajosi tuo USB-piuhan liitospaikka kovalevyn kotelosta. Hajosi muistaakseni sillä tavalla kun yritin tunkea piuhaa sisään, niin ne piikit vääntyivät (ilmeisesti aikasemmin olivat vääntyneet vähän). Avasin sitten kotelon ja tungin kovalevyn tuonne pöytäkoneen sisuksiin ja hyvin on toiminut n. vuoden.

Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Ulkoisista ei niinkään ole kokemusta, mutta pelkästään kovalevyistä on jonkin verran. Kuten .jarska ylläkin totesi, komppaan häntä WD:n luotettavuudella. Minulla on edelleen vuodelta 2001 ja 2002 olevia WD:n 120GB lättyjä kovassa käytössä, joka kertonee omaa kieltään. Yksi kovalevy on mennyt rikki, sekin ukkosen raiskaamana (meni koko kone kerralla), mutta silti sain takuusta uuden tilalle. Tällä hetkellä koneissa joita itsellä on ja joita ylläpidän, on 12 WD:n kovalevyä sekä yksi syrjähyppy Samsungiin (läppärissä, jolla ei ole mitään merkitystä). Ensi viikolla määrä kasvaa neljällä, kun vaihdan kahteen uunituoreeseen läppäriin kovot ja oma työkone saapuu.

Suosittelen nopeita ja luotettavia kovalevyjä arvostaville.

Torpedo 360

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey & Manchester United
Osaisiko joku neuvoa mikä voisi olla kun uuden läppärin C:asemalta katoaa tilaa päivittäin vaikka en sinne mitään tallenna tai asenna. Kolmisen päivää sitten tilaa oli 201gigaa mutta nyt siellä näyttää olevan 186gigaa ja aamulla kun viimeksi katsoin oli 188gigaa ja en ole päivän aikana koneeseen kajonnut joten 2gigaa on taas kuihtunut!!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy