Tämä ei nyt varmastikaan redcatia auta mutta kerrompa kuitenkin vähän omasta miniläppäriprojektistani. Hommasin tuossa viikonloppuna Advent 4211 (=MSI Wind) läppärin. Mitään varsinaista tarvetta minulla ei tuollaisella pikkukoneelle ole mutta innostuin asiasta kun luin että tuollaiseen saa asennettua Mac OS X:n. Käytännössä se taitaa asentua jokaiseen miniläppäriin mutta tuo kyseinen malli on yhteensopivuudeltaan yksi parhaista eikä hintakaan ollut paha (£275).
Käyttiksen asennus oli yksinkertainen, hieman muokattu image tarpeeksi isolle muistitikulle ja tikku buuttaavaksi, tyhjennetään levy ja eikun asennus pyörimään. Sitten sinulla jo onkin 10" läppäri jossa pyörii Mac OS X. Seuraava vaihe olikin sitten saada WLAN toimimaan, koneeseen voi vaihtaa WLAN piirin jolloin käyttis tunnistaa sen suoraan tai sitten tehdä niin kuin minä eli asentaa erilliset ajurit ja hallintasofta WLANille.
Käyttämäni asennusmedia oli versio 10.5.4 joten sitten ajoin läppäriin kaikki Applen tarjoamat päivitykset. Päivityksien asennus kävi kivuttomasti mutta sen jälkeen lopettivat toiminta laitteen hiiri ja näppis sekä näyttö antoi väärää resoluutiota. Nämäkin ongelmat olivat tuttuja muillekin joten apu löytyi ja korjautui ulkoista hiirtä apuna käyttäen.
Viimeisenä virittelin toimimaan laitteen kuulokeliitännän. Aivan automaattisesti se ei toimi vaan vaatii näppäinyhdistemän vaihtamaan kuulokkeiden ja kaiuttimen välillä mutta toimii noinkin ihan tyydyttävästi. Seuraava projekti on varmaan sitten VGA-liittimen virittely kuntoon, jostain syystä se ei minulla toimi eikä vikakaan tunnu olevan niin yleinen kuin monet muut.
Toimimattomiksi taitavat ainakin tässä vaiheessa jäädä webcam, mikrofoni, mikrofoniliitäntä sekä muistikortinlukija mutta mikään noista ei minulle ole tärkeä. Tehokkaamman akun hankinta on kyllä edessä, tuo 2200 mAh vakioakku ei kestä kuin pari tuntia.
Jos vastaava projekti kiinnostaa niin apua löytyy parhaiten varmaan
MSI Wind forumilta mistä itse suurimman osan tarvittavasta tiedosta löysin.
Tällä sivustolla on taas vertailtu Mac OS X:n sopivuutta eri miniläppäreihin.