Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 859 757
  • 19 216

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos on kopiosuojattu CD niin yleensä siinä levyssä tai kansissa pitäisi olla jonkinlainen merkintä siitä.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Olipa kerran tietokone, jossa oli käyttöjärjestelmänä XP, siinä oli kaksi käyttäjää, X ja yleinen. Tietokoneelle asennettiin Vitsaus, ja samalla käyttäjän X tiedot on hävinnyt, kuten myös koko käyttäjä. Yleinen säilyi, ja kaikki yleisen tiedostot. (Itse en oo nyt tekemisissä tuon koneen kanssa, enkä tiedä miten tuo kaikki kävi, kuitenkin asentaja on ilmeisesti vahingossa poistanut tuon toisen käyttäjän). Saako noita käyttäjä X:n tiedostoja mitenkään enää palautettua kovalevylle (vaikka ne olivat salasanan takana)? Käyttäjää itsessään ei tarvitse välttämättä saada takaisin..
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Olipa kerran tietokone, jossa oli käyttöjärjestelmänä XP, siinä oli kaksi käyttäjää, X ja yleinen. Tietokoneelle asennettiin Vitsaus, ja samalla käyttäjän X tiedot on hävinnyt, kuten myös koko käyttäjä. Yleinen säilyi, ja kaikki yleisen tiedostot. (Itse en oo nyt tekemisissä tuon koneen kanssa, enkä tiedä miten tuo kaikki kävi, kuitenkin asentaja on ilmeisesti vahingossa poistanut tuon toisen käyttäjän). Saako noita käyttäjä X:n tiedostoja mitenkään enää palautettua kovalevylle (vaikka ne olivat salasanan takana)? Käyttäjää itsessään ei tarvitse välttämättä saada takaisin..

c:\documents and settings\X

sieltähän ne pitäisi löytyä. Järjestelmänvalvojan käyttäjätilillä ainakin vikasietotilassa pitäisi saada talteen. Voit luoda myös uuden käyttäjätilin, jonka alle voit kopioida koko X kansion/käyttäjätilin tiedot ja tiedostot edelleen tuolla documents and settings kansion alla. On ainakin minulla toiminut silloin kun on tarvinnut. Virallisempikin (ja vaikeampi) ohje läytyy Microsoftin tietokannasta.
 

E V

Jäsen
Nonniin.
Appiukko päivitti tietokoneensa ( lue tekstinkäsittelylaite ) kakstonnisesta suoraan Vistaan kulkematta XP-ruudun kautta. Ajattelin sitten siirrellä tekstiasiakirjoja tikulla vanhasta masiinasta uudelle muttei 2-tonninen näköjään älyä mitään muistitikun päälle. Kotiverkonkaan rakentaminen ei varmaankaan suju noiden kahden välillä mitenkään kivuttomasti. Vanha kone ei ole ollut nettikäytössä eikä siinä ole minkäänlaista tietoturvaa, verkkokortti tosin löytyy. Löytysköhän mistään ajureita USB-tikuille. Tikku Kingstonin DataTraveller, valmistajan sivuja koitin urkkia ja laitoin jopa meiliä, täältä tosin vastaus löytynee nopeammin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan toimia tuon Kingstonin tikun 2000:ssa. Kyllä ainakin minulla on toiminut useammallakin koneella kaikki Kingstonin tikut, ja tikut yleensäkin. Ei sille mitään sen kummempaa ajuria ole tarvinnut, laittaa vaan siihen että etsi Windows updaten kautta kun se masiina alkaa kyselemään ajuria. Joku yleinen USB-ajuri käy niille tikuille.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Nonniin.
Appiukko päivitti tietokoneensa ( lue tekstinkäsittelylaite ) kakstonnisesta suoraan Vistaan kulkematta XP-ruudun kautta. Ajattelin sitten siirrellä tekstiasiakirjoja tikulla vanhasta masiinasta uudelle muttei 2-tonninen näköjään älyä mitään muistitikun päälle. Kotiverkonkaan rakentaminen ei varmaankaan suju noiden kahden välillä mitenkään kivuttomasti. Vanha kone ei ole ollut nettikäytössä eikä siinä ole minkäänlaista tietoturvaa, verkkokortti tosin löytyy. Löytysköhän mistään ajureita USB-tikuille. Tikku Kingstonin DataTraveller, valmistajan sivuja koitin urkkia ja laitoin jopa meiliä, täältä tosin vastaus löytynee nopeammin.

http://www.kingston.com/support/USBFLASHDRIVES/default.asp

Valkkaat oikean tikun ja nappaat Win98-ajurit. Pitäisi niillä pelittää. Outoa kyllä, ettei 2000 muka tuntisi..
 

E V

Jäsen
http://www.kingston.com/support/USBFLASHDRIVES/default.asp

Valkkaat oikean tikun ja nappaat Win98-ajurit. Pitäisi niillä pelittää. Outoa kyllä, ettei 2000 muka tuntisi..

Joko olen hyvin käsi tai sitten tuolla ei todellakaan ole ajureita tolle DT-100 tikulle, käyttis muuten saattaa jopa ollakin toi 98

Edit. Tosiaan toi appiukon kone on ollut viimeksi verkossa edellisellä omistajalla joskus kakstuhatluvun alkupuolella, muutenhan ne vähäiset tiedostot laittaisi vaikka g-talkilla verkon yli siihen uudelle masiinalle
 
Viimeksi muokattu:

Hybbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, MUFC, FCUM
Toimiiko siinä ylipäätään mikään usb-laite ? Kannattanee kokeilla useampia portteja ja mahdollisesti kurkistaa biosiin.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
c:\documents and settings\X

sieltähän ne pitäisi löytyä. Järjestelmänvalvojan käyttäjätilillä ainakin vikasietotilassa pitäisi saada talteen. Voit luoda myös uuden käyttäjätilin, jonka alle voit kopioida koko X kansion/käyttäjätilin tiedot ja tiedostot edelleen tuolla documents and settings kansion alla. On ainakin minulla toiminut silloin kun on tarvinnut. Virallisempikin (ja vaikeampi) ohje läytyy Microsoftin tietokannasta.
Mutta kun tää käyttäjä on ilmeisesti poistettu vahingossa, näin ymmärsin. Itse yritin myös puhelimen välityksellä ohjata ystävääni tuonne, mutta hän sanoi että siellä oli vain järjestelmänvalvoja sekä All users, käyttäjä X:ää ei löytynyt sieltä..
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Miniläppäreistä

Hassua kyllä, täällä ei ole oikein virinnyt keskustelua miniläppäreistä. Itse yritin kysellä aiemmin alkusyksyllä asiasta mutta vastauksia ei tullut silloin, joten yritetäänpä uudelleen.

Reissua varten haluaisin tuollaisen näppärän kokoisen ja painoisen miniläppärin. Sen ei todellakaan tarvitse olla sellainen, jonka pitäisi toimiman pöytäkoneen ja/tai "normaali"läppärin tavoin ja tehoin. Sen verran tiedän, että haluan koneessa olevan isomman näytön kuin mitä esim. Asuksen eeePC 701:ssä on. Akun kestävyydellä on merkitystä, joten mitä kannattaa huomioida oikeanlaista konetta etsiessä? Käyttiksestä sen verran, että onko järkevämpi hankkia mieluummin Windows kuin Linux pohjainen laite? En ole ihmeempi asianharrastaja, joten alusta alkaen sujuva toimivuus menee virittelymahdollisuuksien edelle. Entäs näppäimistö? Olen tottunut kymmensormijärjestelmään ja aivan pienimmissä malleissa näppikset ovat sen verran pienet, että sellainen malli jossa pystyisin kirjoittamaan "normaalisti" olisi plussaa. Ja vielä, se hinta. Tiedän markkinoilla olevan lähes normiläppäreiden hintaisia koneita, joten sellaiset voi sulkea tyystin kuvioista. Mitä n. 300 eurolla saisi?
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Hassua kyllä, täällä ei ole oikein virinnyt keskustelua miniläppäreistä. Itse yritin kysellä aiemmin alkusyksyllä asiasta mutta vastauksia ei tullut silloin, joten yritetäänpä uudelleen.
Pääasiallinen käyttötarkoituksesi miniläppärille jäi hivenen hämäräksi, mutta uumoilen että kevyttä nettikäyttöä ja sähköpostia lähinnä tulisi käytettyä?

Miniläppäreissä on kaksi mielestäni erittäin suurta ongelmaa. Ensimmäinen on todellakin tuo naurettavan "matala" näyttö (1024x600 pikseliä). Nykyään nettisivut suunnitellaan käytännössä 1280x1024 resoluutiolle, joten nettiselaus on suoraan sanottua tuskaa tuollaisella 1024x600 resoluutiolla.

Toinen ongelma on nuo näppämistöt. Matti Näsää ja legendaarista kaukosäädin-avautumista lainaten "yhdellä sormella painaa niin kahdeksan nappulaa menee pohjaan". Eli harjoittelua vaatii että hommasta tulee mininäppiksellä mitään.

Jotenkin tuntuu että tässä menee taas tämä hype järjen edelle kun jengi näitä ostelee. En epäile etteikö joillekin koneista olisi suunnatonta hyötyä ja iloa, mutta itse kyllä kannan kunnon läppäriä silloin tällöin mukana kun sitä tarvitsen.

Niin ja 300 eurolla saat just karvalakkimallin jossa on nuo edelliset ongelmat. Itse en suosittele miniläppäriä, muut kertokoot lisää omia käyttökokemuksiaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pääasiallinen käyttötarkoituksesi miniläppärille jäi hivenen hämäräksi

Juna & lentokone silloin kun kyseessä ei ole työmatka. Kulkee muutenkin repun pohjalla mihin hyvänsä.

Leluhan se on, mutta ihan toimiva sellainen.
 

Kaivanto

Jäsen
Asensin Ad-Aware Anniversary Editionin.

Ohjelma laittaa itsensä käynnistymään Windowsin mukana eikä asetuksista mun silmilläni löydy täppää, josta tämän saisi estettyä.

Siispä hoidin homman CCleanerin kautta.

Mutta ei se auttanut. Ohjelman kuvake latautuu edelleen oikealle tehtäväpalkkiin. CCleanerin tavoin suorita\msconfig väittää, ettei AAWTray.exeä ladata käynnistyksessä, mutta siellä se tehtävienhallinnan mukaan iloisesti rullaa jokaisen boottauksen jälkeen.

Millä tuon saan pois?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä ei nyt varmastikaan redcatia auta mutta kerrompa kuitenkin vähän omasta miniläppäriprojektistani. Hommasin tuossa viikonloppuna Advent 4211 (=MSI Wind) läppärin. Mitään varsinaista tarvetta minulla ei tuollaisella pikkukoneelle ole mutta innostuin asiasta kun luin että tuollaiseen saa asennettua Mac OS X:n. Käytännössä se taitaa asentua jokaiseen miniläppäriin mutta tuo kyseinen malli on yhteensopivuudeltaan yksi parhaista eikä hintakaan ollut paha (£275).

Käyttiksen asennus oli yksinkertainen, hieman muokattu image tarpeeksi isolle muistitikulle ja tikku buuttaavaksi, tyhjennetään levy ja eikun asennus pyörimään. Sitten sinulla jo onkin 10" läppäri jossa pyörii Mac OS X. Seuraava vaihe olikin sitten saada WLAN toimimaan, koneeseen voi vaihtaa WLAN piirin jolloin käyttis tunnistaa sen suoraan tai sitten tehdä niin kuin minä eli asentaa erilliset ajurit ja hallintasofta WLANille.

Käyttämäni asennusmedia oli versio 10.5.4 joten sitten ajoin läppäriin kaikki Applen tarjoamat päivitykset. Päivityksien asennus kävi kivuttomasti mutta sen jälkeen lopettivat toiminta laitteen hiiri ja näppis sekä näyttö antoi väärää resoluutiota. Nämäkin ongelmat olivat tuttuja muillekin joten apu löytyi ja korjautui ulkoista hiirtä apuna käyttäen.

Viimeisenä virittelin toimimaan laitteen kuulokeliitännän. Aivan automaattisesti se ei toimi vaan vaatii näppäinyhdistemän vaihtamaan kuulokkeiden ja kaiuttimen välillä mutta toimii noinkin ihan tyydyttävästi. Seuraava projekti on varmaan sitten VGA-liittimen virittely kuntoon, jostain syystä se ei minulla toimi eikä vikakaan tunnu olevan niin yleinen kuin monet muut.

Toimimattomiksi taitavat ainakin tässä vaiheessa jäädä webcam, mikrofoni, mikrofoniliitäntä sekä muistikortinlukija mutta mikään noista ei minulle ole tärkeä. Tehokkaamman akun hankinta on kyllä edessä, tuo 2200 mAh vakioakku ei kestä kuin pari tuntia.

Jos vastaava projekti kiinnostaa niin apua löytyy parhaiten varmaan MSI Wind forumilta mistä itse suurimman osan tarvittavasta tiedosta löysin. Tällä sivustolla on taas vertailtu Mac OS X:n sopivuutta eri miniläppäreihin.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
PDF-lomakkeen täyttö

Tähän nyt mitään experttiä tarvita, mutta lienee silti oikia ketju...

Eli miten pystyn täyttämään pdf-lomakkeen, jota ei jostain kumman syystä ole tarkoitettu täytettäväksi? Ja vieläpä tämän jälkeen tallentamaan tiedoston pdf-muodossa, jotta sen voin jossain avata ja tulostaa?

Tiedän tämän olevan mahdollista, koska kyseisen tempun noin puoli vuotta sitten suoritin, vieläpä samalle lomakkeelle. Juuri ne aivosolut joissa tämä informaatio piilee on ilmeisesti menetetty kuningas alkoholille. Ja nykyään koneessa on vitunaikanen vista.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Eli miten pystyn täyttämään pdf-lomakkeen, jota ei jostain kumman syystä ole tarkoitettu täytettäväksi? Ja vieläpä tämän jälkeen tallentamaan tiedoston pdf-muodossa, jotta sen voin jossain avata ja tulostaa?
Adobe Acrobat tai joku muu PDF Editor -ohjelma saattaisi olla aika kova sana. Olettaen tietysti, että lomake ei ole salasanalla suojattu (tuskin on, jos samaa lomaketta olet muokkaillut aiemminkin).
 

laKu_a

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pääasiallinen käyttötarkoituksesi miniläppärille jäi hivenen hämäräksi, mutta uumoilen että kevyttä nettikäyttöä ja sähköpostia lähinnä tulisi käytettyä?

Mielipiteitä on monia, täältä tulee nimittäin ihan varaukseton peukku ylöspäin miniläppäreille. Oma tietokoneen käyttö, niinkuin tänä päivänä monen muunkin on nimenomaan sitä että nettiä selataan huvikseen silloin kun aikaa on, missä sitä aikaa nyt milloinkin on. Tähän ei ainakaan itselle ole vielä löytynyt kätevämpää laitetta kuin tällainen pieni kannettava, kännykälläkään ei kuitenkaan ihan kaikkia sivuja pysty selaamaan.

Itsekin tosin ostin läppärin tuollaisella 10,2 tuuman näytöllä, joka näyttää nettisivut yllättäen tosi hyvin, näyttö on ilmeisesti juuri sopivasti "venytetty" ylöspäin :-) Näppäimistö lienee kuitenkin samaa kokoa kuin noissa ihan pienimmissäkin, mutta itse en ainakaan siihen ole koskaan kiinnittänyt mitään huomiota.

Hintaa tämä näytön koko tietenkin vähän nostaa, mutta suosittelen testaamaan vaikka molempia jossain kaupassa, niin voi itse todeta onko se pari tuumaa 100-200 euron arvoista.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Tarvitsisi ostaa itselleni läppäri ja minulla ei ole kauheasti tietoa näistä, joten kysyn arvon palstalaisilta voitteko suositella jotain kannettavaa? Käyttötarkoitus olisi lähinnä ihan peruskoneeksi, eli en suunnittele sitä pelikoneeksi. Hintaa saisi olla max 1000 €. Jotenkin tuntuu, että itse on kuullut lähes jokaisesta merkistä vain negatiivista, joten kertokaapa positiivista eri läppäreistä.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Asensin Ad-Aware Anniversary Editionin.

Mutta ei se auttanut. Ohjelman kuvake latautuu edelleen oikealle tehtäväpalkkiin. CCleanerin tavoin suorita\msconfig väittää, ettei AAWTray.exeä ladata käynnistyksessä, mutta siellä se tehtävienhallinnan mukaan iloisesti rullaa jokaisen boottauksen jälkeen.

Millä tuon saan pois?
Rekisteri editori on tämmöisiin ongelmiin kätevä työkalu.

Eli käynnistät Regedit ohjelman ja selaat sieltä
HKEY_LOCAL_MACHINE haarasta SOFTWARE haaran ja sieltä Microsoft haaran.
Sen alta löytyy vastaavasti Windows, jonka jälkeen löytyy CurrentVersion haara.
Currentversion haaran alta löytyy vastaasti Run, RunOnce ja RunOnceEx haarat, joiden alla on nämä alussa käynnistyvät pikkukikkareet jotka käynnistyy alussa.
Lisäksi joitain ohjelmia voi löytyä HKEY_CURRENT_USERin alta vastaavasta paikasta.

****************************
Tosimies ohje
************************
Käynnistä Regedit, klikkaa My Computer, paina CTRL-F , kirjoita ruutuun "AAWTray.exe" (ilman hipsuja), paina Find Next.
Kun etsintä löytää viitteen AAWTray.exe tiedostoon, poista se.
Painamalla F3 näppäintä, etsitään seuraava, ja poista sekin viite.
********************************************
Tosimies ohje päättyy
**************************
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen ollut ihan tyytyväinen ennen joulua hankkimaani miniläppäriin. Tilasin siis Saksasta Samsung NC10:n (saksalainen näppäimistö ei minua haittaa), joka on menestynyt hyvin arvosteluissa. Malli on vasta kohtapuoliin (nyt?) tulossa Suomen markkinoille (100 euroa kalliimmalla hinnalla tosin).

NC10:n parhaita ominaisuuksia ovat ehdottomasti akkukesto (vakioakulla ja virransäästötilassa siis; väittävät, että 8h asti, mutta noin 6h taitaa olla realistisempi, joka sekin on erinomainen) ja laitteen kokoon nähden iso ja hyvältä tuntuva näppäimistö. Näyttökin (10,2", 1024x600) on ihan OK. Kosketuslevy on pieni, mutta ajaa asiansa. Paino ei ole ihan miniläppäreiden huippuluokkaa, taitaa olla jotain 1,4 kg akkuineen. Miinuspuolina myös n-WLAN:in, 3G:n ja Bluetoothin (ei saksaversiossa) puute.

Tosin hinta nyt ei varsinkaan Suomessa mahdu retcatin asettamiin raameihin, vaan taitaa venyä lähemmäs viittäsataa euroa, mikä alkaa olla melko suolainen hinta miniläppäristä. 3G:n sisältävän mallin (sellainenkin on ilmeisesti tulossa) ovh:ksi on väläytelty niinkin suurta summaa kuin 599.

Eräs arvostelu laitteesta
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Rekisteri editori on tämmöisiin ongelmiin kätevä työkalu.
Graafinen versio tästä (ja ainakin amatöörille parempi tapa) on ottaa käynnistä -> suorita, kirjoittaa msconfig ja valita ikkunan välilehdeltä "käynnistys", josta ruksaa turhat startup-ohjelmat pois käytöstä.

Toinen vaihtoehto on jättää suoraan asentamatta Ad-Awaret ja laittaa Windows Defender, joka on huomattavasti parempi ohjelma spywaren estämiseen. Defenderistä pystyy myös säätämään näitä käynnistysohjelmia halunsa mukaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juna & lentokone silloin kun kyseessä ei ole työmatka. Kulkee muutenkin repun pohjalla mihin hyvänsä.

Leluhan se on, mutta ihan toimiva sellainen.

Itse olen ollut tyytyväinen myös työmatkakäytössä, mainio niin viihde- (lähinnä musiikki, leffat) kuin siinä työkäytössäkin, mikä tapahtuu esim. junassa ja lentokoneessa. Ei ole tullut mieleenkään roudata isoa työläppäriä mukaan.
 

Kaivanto

Jäsen
Graafinen versio tästä (ja ainakin amatöörille parempi tapa) on ottaa käynnistä -> suorita, kirjoittaa msconfig ja valita ikkunan välilehdeltä "käynnistys", josta ruksaa turhat startup-ohjelmat pois käytöstä.

Toinen vaihtoehto on jättää suoraan asentamatta Ad-Awaret ja laittaa Windows Defender, joka on huomattavasti parempi ohjelma spywaren estämiseen. Defenderistä pystyy myös säätämään näitä käynnistysohjelmia halunsa mukaan.

Kuten sanoin, koitin msconfig-reittiä jo. Ruksi on pois, mutta ohjelma käynnistyy vaan.

Koneella on useimmat tunnetuimmat spywaren-poisto-ohjelmat, koska eri ohjelmat löytävät eri ongelmia. Kaikki eivät tietenkään pyöri koko ajan taustalla, vaan esim. Ad-Awarella ajan skannauksen silloin tällöin tarpeen vaatiessa.

Tarttee yrittää vielä Paastaisen konstia.
 

Lahna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mystistä nettiongelmaa pukkaa.

Jostain syystä en pääse yhdelle sivustolle kotikoneelta. Sivu lähtee kyllä latautumaan, mutta mitään ei tapahdu. Sivun latauspalkki ei liiku mihinkään eikä tule edes mitään virheilmoitusta. Sivusto on kuitenkin toiminnassa, koska pääsen sinne esim. työkonetta käyttäen. Ongelma koskee vain tätä yhtä sivustoa. Kaikki muut sivut toimivat normaalisti.

Kotikoneesta olen koittanut ottaa palomuurin ja virustorjunnan pois käytöstä sekä vaihtanut modeemia, mutta näistä ei ole ollut apua. Olen koittanut myös eri selaimia tuloksetta. Myöskään Windowsin Hosts-filestä ei löytynyt mitään estoja. Sivustolle pääsee kyllä proxyn kautta, mutta se on pidemmän päälle rasittavaa.

Löytyykö guruilta tähän ratkaisua vai pitääkö vaan tyytyä tuohon proxyyn?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös