Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 866 301
  • 19 233

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Osaako joku yhtäkkiä sanoa, että miten saan Vistassa Firefox-selaimen aukeamaan pikakuvakkeesta tietylle sivustolle? Asetusten "aloitussivuun" en halua koskea.
Keksin kolme tapaa. FF3:ssa menet sivustolle, minkä haluat aukeavan. Sitten sammutat selaimen ja vastaat, että "lopetetaan ja tallennetaan". Tai sitten niin, että kopioit sen halutun sivuston linkin jonnekin, asetat FF:n oletusselaimeksi ja klikkaat linkin auki aina halutessasi.

Kolmas ja paras lienee se, että vedät sen haluamasi sivun välilehdestä työpöydälle linkiksi.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Oletko koittanut asentaa näytönohjaimen ajureita uudestaan ?

Edit: Onko vintoosan asennuksen jälkeen haettu netistä uusimmat ajurit ?

Se on vielä tekemättä, tai on tehty mutta konetta ei ole vielä bootattu. Illalla olen sitten viisaampi.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Minulla on Acerin Aspire 5100 läppäri ja ajattelin liittää tähän ulkoisen näytön, hiiren ja näppiksen. Ongelmana tässä on se, että tämän koneen virtanappula löytyy sen näppiksen yläpuolelta, eli käytännössä (koneen) "luukku" pitää avata jotta sen saa päälle.

Onko mitään kikkaa olemassa, että sen saisi käynnistettyä ilman luukun avaamista? Tähän malliin ei taida olla telakkaa saatavilla...
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Minulla on Acerin Aspire 5100 läppäri ja ajattelin liittää tähän ulkoisen näytön, hiiren ja näppiksen. Ongelmana tässä on se, että tämän koneen virtanappula löytyy sen näppiksen yläpuolelta, eli käytännössä (koneen) "luukku" pitää avata jotta sen saa päälle.

Onko mitään kikkaa olemassa, että sen saisi käynnistettyä ilman luukun avaamista? Tähän malliin ei taida olla telakkaa saatavilla...

No on sullakin ongelmat.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
No on sullakin ongelmat.

Oh... ongelmia aina löytyy mutta nyt olisin kaivannut vastausta/ratkaisua. Ehkä minun olisi pitänyt perustella erikseen miksi tarvitsen tähän ongelmaan apua.

Olen pahoillani jos kysyn liian tyhmän kysymyksen.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Oh... ongelmia aina löytyy mutta nyt olisin kaivannut vastausta/ratkaisua. Ehkä minun olisi pitänyt perustella erikseen miksi tarvitsen tähän ongelmaan apua.

Olen pahoillani jos kysyn liian tyhmän kysymyksen.
Pitää kyllä sanoa, että JustinCasella taitaa olla menkat, sillä minä ainakin löydän helposti syitä, miksi LaTe_Show haluaa käynnistää läppärin näyttöä avaamatta. Valitettavasti itse en osaa auttaa mutta kiinnostaisi minuakin tällainen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Pitää kyllä sanoa, että JustinCasella taitaa olla menkat, sillä minä ainakin löydän helposti syitä, miksi LaTe_Show haluaa käynnistää läppärin näyttöä avaamatta. Valitettavasti itse en osaa auttaa mutta kiinnostaisi minuakin tällainen.

Eikös noissa näppiksissä ole ohjelmoitavia pikanäppäimiä. Saisiko niihin fiksattua myös koneen käynnistyksen? Toinen vaihtoehto on tietysti jättää kone standby-tilaan, jolloin se tietysti imee muutaman watin sähköä.

Toisaalta suosittelen kahden näytön käyttöä. Siihen kun kerran tottuu, niin ilamn on vaikea olla.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Oh... ongelmia aina löytyy mutta nyt olisin kaivannut vastausta/ratkaisua. Ehkä minun olisi pitänyt perustella erikseen miksi tarvitsen tähän ongelmaan apua.

Olen pahoillani jos kysyn liian tyhmän kysymyksen.

Ei, kyse ei ole siitä. Kommenttini oli sarkastinen, mutta sitä tietysti on vaikea huomata. Itse kun painii päivät pitkät it-alan ongelmien parissa, niin tuo vaan sattui jotenkin niin sopivasti.

Niin, voisinhan läppärin jättää johonkin virransäästötilaan, josta se sitten heräisi esim. hiirtä heilauttamalla, mutta pidemmän päälle jos konetta käyttää niin, ettei sitä välillä kunnolla sammuta, saattaa olla ongelmia tiedossa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olisi taas hieman kysyttävää, jos joku tietäisi mistä kyse?

Nimittäin .avi-tiedoston kanssa ongelmaa. Käynnistäessä sen (millä tahansa ohjelmalla), menee koko ruutu mustaksi. Äänet kyllä kuuluu, mutta kuvaa ei näy, eikä kyllä kursoriakaan joten mitään ei pysty tekemään. Ruutu pysyy pimeänä hetken, kunnes kone buuttaa itsensä ja käynnistyy. Sitten tulee työpöydälle viesti: "Järjestelmä on palautunut vakavasta virheestä" tjsp. Joka kerta sama juttu.

Ei ole nyt tähän hätään muita .avi tiedostoja, joten en tiedä onko se kiinni tuosta nimenomaisesta, vai joku suurempikin häiriö/ongelma.

Osaisiko kukaan sanoa mitään syytä ja kenties apukeinoakin?
 

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olisi taas hieman kysyttävää, jos joku tietäisi mistä kyse?
Lataappa sellainen ohjelma kuin ffdshow(täysin ilmainen), asenna ja testaile uudestaan, näkyykö video oikein. Ja mielellään asennuksessa raksit kaikkin mahdollisiin kohtiin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lataappa sellainen ohjelma kuin ffdshow(täysin ilmainen), asenna ja testaile uudestaan, näkyykö video oikein. Ja mielellään asennuksessa raksit kaikkin mahdollisiin kohtiin.
Cccp löytyy ja käsittänyt niin, että se ajaa saman asian? Voisihan sen ffdshow:n tietysti vielä ladata erikseen.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Cccp löytyy ja käsittänyt niin, että se ajaa saman asian? Voisihan sen ffdshow:n tietysti vielä ladata erikseen.

CCCP sisältää ffdshow:n joten turha asentaa sitä uudestaan. Kokeile poistaa CCCP ja lataa / asenna pelkkä ffdshow.

EDIT!
Jos ongelma esiintyy myös esim VLC:n tai MPayerin kanssa (nämä käyttävät omia sisäänrakennettuja kodekkejaan) niin olet enemmän kusessa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Heittää helposti vikasietotilaan ja siellä herjaa, että näytönohjaimessa on jotain häikkää? Sieltä joutuu sitten käynnistämään uudelleen koko koneen.

No, en jaksa tänään enää miettiä missä vika.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
CCCP sisältää ffdshow:n joten turha asentaa sitä uudestaan. Kokeile poistaa CCCP ja lataa / asenna pelkkä ffdshow.

EDIT!
Jos ongelma esiintyy myös esim VLC:n tai MPayerin kanssa (nämä käyttävät omia sisäänrakennettuja kodekkejaan) niin olet enemmän kusessa.

K-lite mega pack joka myös sisältää ffdshown asennettu ja näytönohjaimen ajurit päivitetty. Ei näy kuvaa. Sama koskee VLC playeriä ja windows media playeriä. Ääni kuuluu. Perkeleen SP3.
 

Tumpero

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS-kannattajat.net
Minulla on Acerin Aspire 5100 läppäri ja ajattelin liittää tähän ulkoisen näytön, hiiren ja näppiksen. Ongelmana tässä on se, että tämän koneen virtanappula löytyy sen näppiksen yläpuolelta, eli käytännössä (koneen) "luukku" pitää avata jotta sen saa päälle.

Onko mitään kikkaa olemassa, että sen saisi käynnistettyä ilman luukun avaamista? Tähän malliin ei taida olla telakkaa saatavilla...

Riippuen toki vähän emolevystä, mutta itse käynnistän koneeni näppäimistöstä ja sain sen toimimaan BIOSin kautta.

1. Mene BIOSsiin
2. Advanced
3. ACPI Configuration
4. PS/2 tai USB Keyboard Power On
5. tuohon kohtaan Enabled/Any Key tms.
6. Tallenna ja sulje

Tällä keinolla saatat saada tarvitsemasi ratkaisun, jos vain tosiaan emo tukee tuollaista ominaisuutta. Mitä uudempi läppärisi on, sitä varmemmin tuollaisen ominaisuuden kyllä pitäisi löytyä.
 

Aatos

Jäsen
Help !

Pitäisi tietää mitä kone on syönyt, mutta en osaa enkä tiedä kuinka tuon saa selville. Eli prosessori, näytönohjain(montako megaa) jne.

Kiitos jo etukäteen !
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät

Number 11

Jäsen
En tiedä osaako kukaan näillä tiedoilla auttaa mutta yritetään. Eli nyt eilisestä lähtien on netti pätkinyt ja pahasti. Soneran "mokkula" eli langaton laajakaista tällä hetkellä ainoa yhteys nettiin ja nyt jatkuvalla syötöllä "Lähiverkko ja Internet" vaihtuu muotoon "Vain paikallinen" eikä netti enää toimi. Yleensä katkoksen jälkeen Norton ilmoittaa torjutusta hyökkäyksestä ja riskin nimenä Portscan ja suomalainen IP-osoite.

Nortonin virusskanneri ei löydä mitään ja ad-awaret yms eivät myöskään bongaile minkäänlaisia haittaohjelmia. Kun nettiyhteyden katkaisee ja käynnistää uudelleen niin yhteys toimii moitteettomasti ehkä minuutin tai pari. Ensimmäisen katkoksen tultua yhteys palautuu hetkittäin käyttöön, mutta silloinkin selvitellään verkko-osoitteita rasittavan kauan.

Kenelläkään näillä tiedoilla mitään ideaa mistä voisi olla kyse ja miten asialle voisi tehdä jotain? Vähän turhan heikot nämä omat atk-taidot.
 

skriko #9

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, voisinhan läppärin jättää johonkin virransäästötilaan, josta se sitten heräisi esim. hiirtä heilauttamalla, mutta pidemmän päälle jos konetta käyttää niin, ettei sitä välillä kunnolla sammuta, saattaa olla ongelmia tiedossa.

Onko tosiaan näin??Itse olen meinaan ymmärtänyt että tietokone tulisi nimenomaan pitää lepotilassa eikä sammutella ja aukaista joka kerta uudestaan.
Ellen väärin muista taitaa Vista ainakin suositella tuota lepotilan asetusta??
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Rauta ja eritoten kovalevyt eivät tykkää, että konetta sammutellaan ja käynnistellään jatkuvasti. Voi olla, että kone kestä 10 vuotta jatkuvaa käynnistelyä, mutta jos joskus joku komponentti kilahtaa, niin todennäköisimmin se tapahtuu juuri käynnistettäessä. Minusta sammuttaminen ja lepotila on tältä kantilta sama asia, eli yhtä rasittavaa juuri kovalevyille.

Softa ja varsinkin Windows sen sijaan tykkäisi, että se saisi käynnistyä raikkaana alhaalta ylös usein, mieluiten joka päivä. Käytöstä, ympäristöstä, ajureista ja softista riippuen Windowsiakin voi pitää päällä kuukausia tai sitten se pitää käynnistää päivittäin. Käytännössähän esim. tietoturvapäivitykset pakottavat buuttamaan harva se viikko.

Kai se lopullinen totuus ja kompromissi löytyy jostain puolivälistä. Itse sammutan kotiläppärin aina käytön jälkeen ja työkoneen viikonlopuiksi.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Milläs helkutin keinolla Mozillan tästä uudesta ja "hienosta" 3.0.1 versiosta saa poistettua tuon äärimmäisen ärsyttävän osoiterivin "koetan arvata mitä osoitetta kirjoitat ja täytän ruudun ehdottelemallani paskalla"-ominaisuuden?
 
Suosikkijoukkue
OJ, Kouvolan Edustuskiekko ry, The Villans
Milläs helkutin keinolla Mozillan tästä uudesta ja "hienosta" 3.0.1 versiosta saa poistettua tuon äärimmäisen ärsyttävän osoiterivin "koetan arvata mitä osoitetta kirjoitat ja täytän ruudun ehdottelemallani paskalla"-ominaisuuden?

Muistaakseni tässä ketjussa oli aikaisemmin samantapainen ongelma, jollakin toisella. Selaappa joitakin sivuja taaksepäi ketjua niin vastaus löytyy. Olisikohan ollut tämä ratkaisuna ongelmaan.

Mutta paremmat ohjeet löydät kun selaat taaksepäin tätä ketjua. Itse en nyt jaksanut, anteeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös