Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 867 454
  • 19 233

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Windows Vistan palomuurin vallankaappaus?

Pikkusiskon koneessa on Vista Home Basic, joka vei tänään hermot. Yritin ratkoa ongelmaa, kun IE ei käynnisty normaalisti. Windows ei muka tunnista Explorerin aitoutta ja vaatiin hiirioikealla hyväksymään sen järjestelmänvalvojana joka kerta kun selainta haluaa käyttää. Kokeilin poistaa palomuurin. Ei auttanut. Yritin asentaa IE:n uudestaan. Ei auttanut. Asensin ZoneAlarmin, joka tunnisti että IE:stä puuttuisi jotain komponentteja. Ongelmaa se ei kuitenkaan sen tarkemmin täsmentää.

Vistan kummallinen käytös ei pääty tähän. Poistin Limewiren ohjauspaneelin kautta ja kun lopulta yritin poistaa vielä ohjelman kansion, ei Vista tätä hyväksynyt! Siis en saanut poistettua kansiota, kuten ainakin ennen Vistaa jokaisessa käyttöjärjestelmässä on kansiot poistettu. Kuulemma ei oikeudet riitä...vaikka on järjestelmänvalvoja!

Mistä oikein on kyse? XP-käyttäjä olen aivan avuton. Ilmeisesti kummassakin ongelmassa kyse on Vistan _aggressiivisissa_ turva-asetuksissa. Estää näköjää ulkopuolelta tulevien uhkien lisäksi käyttäjänkin aikeet. Toivottavasti tässä ei sentään tarvitse C-asemaa sileäksi vetää..

Toivottavasti joku osaa kertoa mitä pitäisi tehdä. Kiitoksia.
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Poistin Limewiren ohjauspaneelin kautta ja kun lopulta yritin poistaa vielä ohjelman kansion, ei Vista tätä hyväksynyt! Siis en saanut poistettua kansiota, kuten ainakin ennen Vistaa jokaisessa käyttöjärjestelmässä on kansiot poistettu. Kuulemma ei oikeudet riitä...vaikka on järjestelmänvalvoja!

Mistä oikein on kyse?
...
Toivottavasti joku osaa kertoa mitä pitäisi tehdä. Kiitoksia.

Tätä samaa ongelmaa mää olen kysynyt jo ajat sitten, eikä vastausta ole vielä tullut.

Mutta sellaisen huomion olen itse tehnyt, että Vista kiukuttelee mielivaltaisesti noiden kansioiden poistojen kanssa. Itse luotua kansiota ei yht'äkkiä kykenekään poistamaan, kun ei oikeudet riitä, mutta koneen uudelleenkäynnistäminen sitten saattaakin palauttaa nuo oikeudet.

Mulla pysyvä oikeuksienpuuttumisongelma koskee Pinnaclen Remote-kansion poistamista.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mutta sellaisen huomion olen itse tehnyt, että Vista kiukuttelee mielivaltaisesti noiden kansioiden poistojen kanssa. Itse luotua kansiota ei yht'äkkiä kykenekään poistamaan, kun ei oikeudet riitä, mutta koneen uudelleenkäynnistäminen sitten saattaakin palauttaa nuo oikeudet.

Itse pystyin muuttamaan Vistan rekisterikansioiden oikeuksia pienen väännön jälkeen. Eli ainakin se on mahdollista. Kyseessä Vista Home Premium.
 

laiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Löytyisikö apuja kun ei tahdo päästä läppärillä WLAN-purkkiin kiinni? Buffaloon rekisteröity langattoman MAC ja DHCP-serverillä annettu ko. MAC:lle kiinteä IP. Testasin saada WLAN:a toimimaan sekä MAC-filtteröinnin kanssa että ilman ja niinkin, että IP tulee DHCP:n kautta. Ei vaikutusta. Windowsin palomuuri pois päältä ja F-Secure sallimassa kaiken liikenteen. Kovasti yrittää hakea IP:tä mutta siihen se sitten jääkin...

Tässäpä laitteet:
- HP nc8430 (XP Pro)
- Buffalo WHR-HP-G54 (firmis 1.40)
- läppärin ajurit (+ BIOS) päivitetty viimeisimmillä HP:n sivuilta löytyvillä ajureilla
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Mitä täytyy tehdä? !!!

Tämmönen teksti tuli tonne koneelle sinisellä taustalla:

"*** STOP: Numeroita paljon
INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen, follow these tseps:

Check your viruses on your computer. Remove and newly installed hard drives or hard controllers. Check your hard drive RUN CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your computer.

Restart to your getting Started Manual for more information on trouble-shooting Stop errors."

Restartattiin kone kyllä jo muutamaan otteeseen, mutta nothing happened. Miten voi tarkkistaa sitten viruksilta jos tämä teksti ilmestyy näytölle kun alkaa lataamaan WIN 2000:sta? Kannattaako yrittää asentaa WIN 2000 uudestaan? APUJA KAIVATAAN, KIITOS!
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
APUJA KAIVATAAN, KIITOS!
Luultavasti bad sectoria iskenyt koneelle tai muuta temppua kovalevyn kanssa. Kokeilepa ensinnä bootata WIN2000 CD:ltä, josta valitse "Repair / Korjaa" ja tämän jälkeen "Manuaalinen". Siitä sitten mene C: asemalle ja kirjoita chkdsk /R

EDIT: Voi muuten olla myös "Korjaa" -> "Recovery Console" ja sieltä C: ja chkdsk / R
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Sitä vaan, että kuinka helposti saisi läppärin yhdistettyä 3G-puhelimen välityksellä nettiin? Tarkoituksena olisi siis muodostaa esim. Bluetooth yhteys koneen ja puhelimen välille ja siitä sitten...

Tarvitaanko jotain lisävempeleitä tai jonkun tietyn liittymätyypin avaamista operaattorilta?

Käytössänihän on Nokian N73.

edit. Ja lisäkysymyksenä vielä, onko 2G-verkossa surffaaminen täyttä tuskaa vai onnistuuko esim. sähköpostien lukeminen jossain määrin jouhevasti? Ymmärtääkseni kuitenkin 3G-verkon nopeus riittää nykyaikaiseen netittelyyn ihan mainiosti.
 
Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Sitä vaan, että kuinka helposti saisi läppärin yhdistettyä 3G-puhelimen välityksellä nettiin? Tarkoituksena olisi siis muodostaa esim. Bluetooth yhteys koneen ja puhelimen välille ja siitä sitten...

Tarvitaanko jotain lisävempeleitä tai jonkun tietyn liittymätyypin avaamista operaattorilta?

Käytössänihän on Nokian N73.

edit. Ja lisäkysymyksenä vielä, onko 2G-verkossa surffaaminen täyttä tuskaa vai onnistuuko esim. sähköpostien lukeminen jossain määrin jouhevasti? Ymmärtääkseni kuitenkin 3G-verkon nopeus riittää nykyaikaiseen netittelyyn ihan mainiosti.
Kokemuksiin perustuen kaapeli on bluetoothia parempi vaihtoehto.

Tarvitset puhelimeesi liittymän, jossa on datan siirto. Asenna Nokian PC suite. PC suitesta valitse "yhdistä internetiin". Avautuviin ikkunoihin valitset ohjelmiston ohjeiden mukaan puhelinliittymäsi ym härpäkkeet. Asetukset löytyvät ohjelmasta suoraan ja se asentaa ne koneellesi.

Helppoa kuin heinänteko.
 

E V

Jäsen
Nyt ei ole varsinaisesti kyse mistään ongelmasta, mutta tuli vaan sellainen asia mieleen, että onko Mozillassa tai Operassa jotain näppäinyhdistelmää, jolla pystyisi vaihtamaan välilehdestä toiseen?

Jos operassa on hiirieleet käytössä niin oikea nappi alas ja sitten vaan rullailemaan. On oikein kätevää.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Helppoa kuin heinänteko.

Juu, epäilemättä. Tässä koneessa ei sitten ilmeisesti olekaan Bluetoothia, ja infrapunalla yhdistettäessä se väittää että modeemi ei ole käytössä. Vaikka siis IR-yhteys puhelimen ja koneen välillä kyllä pelittää. Kaapelia ei toki tähän hätään löydy.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Johan myrkyn lykkäsi. Jonkun aikaa ihmettelin miksi tyttöystävän koneelle ei suostunut SP2 asentumaan. Kone oli kuitenkin ostettu liikkeestä (joskin käytettynä) niin ajattelin että lisenssiasiat on kunnossa. No tänään sitten yhdellä ohjelmalla kaivoin product keyn esiin ja se oil jotain ihan muuta kuin mitä koneen kyljessä olevassa virallisessa microsoftin tarrassa lukee. Kyseinen koodi jonka ohjelma kaivoi esiin on tunnettu piraattikoodi, FCKGW-****.... Ilmeisesti käyttis on uudelleen asennettu liikkeessä ja asentaja on vähän oikaissut laiskuuttaan. Tosi kiva kun tärkeimpiä päivityksiä ei saa tähän koneeseen.

Mites tästä eteenpäin? Tuossa koneen kyljessä olevassa tarrassa on 2 product keytä, toisessa lukee 1-2CPU, mitä tarkoittaakaan. Jos lähden vaihtamaan product keytä ja uudelleen aktivoimaan (löysin ohjeet kyllä) niin on varmaan iso todennäköisyys että aktivointi valittaa että avain ei käy, koska mulla on ainakin joskus ennenkin tullut ongelmia OEM-koodien kanssa. Soittohommiin tukeen? Ja kumpaa noista product keystä kuuluisi kokeilla?

Ai niin ja tämä kyseinen liike on Cruz Broker.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ai niin ja tämä kyseinen liike on Cruz Broker.
Kannattaa varmaan mennä tuonne kyselemään josko alkuperäinen windows asentuisi koneeseen? Kyselyä voinee tehostaa esimerkiksi kuluttaja-asiamiehellä uhkailemalla. OEM-windows ei kauheasti liikkeelle maksa, ja aika isoa paskaa tulee niskaan jos jäävät kiinni piraattien myymisestä.

Tietty jos ne on oikein puupäitä, voi tulla vaikeuksia todentaa että asentaja on asentanut piraatti-windowsin.

Todennäköisesti alkuperäinen koneen kyljessä lukeva OEM-koodisi ei enää toimi, koska se on rekisteröity siihen alkuperäiseen windowsiin.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Johan myrkyn lykkäsi. Jonkun aikaa ihmettelin miksi tyttöystävän koneelle ei suostunut SP2 asentumaan. Kone oli kuitenkin ostettu liikkeestä (joskin käytettynä) niin ajattelin että lisenssiasiat on kunnossa.

Tsekkaa laskusta, onko siinä mainittu lisenssin osuudesta mitään. Tai onko kauppojen hieronnan yhteydessä mainittu mitään, edes suullisesti, mahdollisesta käyttöjärjestelmästä.

No tänään sitten yhdellä ohjelmalla kaivoin product keyn esiin ja se oil jotain ihan muuta kuin mitä koneen kyljessä olevassa virallisessa microsoftin tarrassa lukee. Kyseinen koodi jonka ohjelma kaivoi esiin on tunnettu piraattikoodi, FCKGW-****.... Ilmeisesti käyttis on uudelleen asennettu liikkeessä ja asentaja on vähän oikaissut laiskuuttaan. Tosi kiva kun tärkeimpiä päivityksiä ei saa tähän koneeseen.

Tuosta muuten kuluttaja-asiamies varmasti tykkäisi, jos kävisit nykimässä hihasta ja kertoen että "tuolla yhdessä liikkeessä myydään piraatteja."

Mites tästä eteenpäin? Tuossa koneen kyljessä olevassa tarrassa on 2 product keytä, toisessa lukee 1-2CPU, mitä tarkoittaakaan.

1-2 CPU tarkoittaa, että ko. product keytä voi käyttää koneissa, joka tukee 1-2 prosessorin käyttöä. Onkohan se toinen product key jonkinlainen testi product key, olen nähnyt sellaisia. Ettei siinä vaan lue että se olisi 2000 Professionalille oleva product key?

Jos lähden vaihtamaan product keytä ja uudelleen aktivoimaan (löysin ohjeet kyllä) niin on varmaan iso todennäköisyys että aktivointi valittaa että avain ei käy, koska mulla on ainakin joskus ennenkin tullut ongelmia OEM-koodien kanssa. Soittohommiin tukeen? Ja kumpaa noista product keystä kuuluisi kokeilla?

Ai niin ja tämä kyseinen liike on Cruz Broker.

Melkein menisin liikkeeseen kyselemään, että wtf? Product keyn vaihto onnistuu piraatista lailliseen pienellä ohjelmalla, joka on mielestäni laillinen. Olen kääntänyt sillä asiakkaiden tuomia koneita laillisiksi, kun ovat jostain joskus saaneet koneen käytettynä ja käyttis ei olekaan ollut täysin laillinen.
Ohjelma ei poista mitään, mutta aktivoi uuden product keyn Microsoftin serverille ja poistaa mahdolliset herjat käyttikseltä, jos se on valittanut että käytössä ei ole aito lisenssi.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Korostetaan nyt vielä, että kuluttaja-asiamies on Kuluttajaviraston ylijohtaja, jonka hihaa ei mennä noin vain nykimään. Lisäksi kuluttaja-asiamiehellä uhkailu harvoin auttaa. Sen sijaan kuluttajaneuvojan puheille voi mennä jos tarvetta on ja tämän jälkeen kuluttajaneuvoja voi olla yhteydessä harmia aiheuttaneeseen liikkeeseen.

Piraattiohjelmistoista tosin kannattaa ennemmin kääntyä BSA:n puoleen.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kokemuksiin perustuen kaapeli on bluetoothia parempi vaihtoehto.

Tarvitset puhelimeesi liittymän, jossa on datan siirto. Asenna Nokian PC suite. PC suitesta valitse "yhdistä internetiin". Avautuviin ikkunoihin valitset ohjelmiston ohjeiden mukaan puhelinliittymäsi ym härpäkkeet. Asetukset löytyvät ohjelmasta suoraan ja se asentaa ne koneellesi.

Helppoa kuin heinänteko.

Kaapeli ei ole yhtään sen parempi kuin bluetooth, kunhan asentaa uusimman version PC Suitesta ja poistaa mahdollisen bluetooth-liitoksen luurin ja läppärin välillä ja luo uuden, kun uusin Suite on asennettu. Mulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia, eikä rasittavaa pop-port -liitintä tarvitse käyttää.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Melkein menisin liikkeeseen kyselemään, että wtf? Product keyn vaihto onnistuu piraatista lailliseen pienellä ohjelmalla, joka on mielestäni laillinen. Olen kääntänyt sillä asiakkaiden tuomia koneita laillisiksi, kun ovat jostain joskus saaneet koneen käytettynä ja käyttis ei olekaan ollut täysin laillinen.
Ohjelma ei poista mitään, mutta aktivoi uuden product keyn Microsoftin serverille ja poistaa mahdolliset herjat käyttikseltä, jos se on valittanut että käytössä ei ole aito lisenssi.

Nojoo pitää ottaa vähän takaisin eli liikkeestä ostettuna kone on ilmeisesti ollut tyhjäksi formatoituna, näin oletan. Silti koneen mukana on joskus alunperin tullut tuo xp pro kun kerran lisenssikin on tarrassa koneen kyljessä. Vanheneeko tuo lisenssi ajan myötä, mielestäni se kuitenkin kuuluu alunperin pakettina myytyyn koneeseen... Hardwarekaan ei ole alkuperäisestä kokoonpanosta muuttunut kuin lisämuistilla, joten jos vaihdan product keyn tohon kyljessä olevaan niin onnistuuko? Joutunee varmaan puhelimella juttelee tuen kanssa?

Product keyn vaihtamiseen taitaa olla itse asiassa ihan microsoftin sivuilla ohjeet...
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Luultavasti bad sectoria iskenyt koneelle tai muuta temppua kovalevyn kanssa. Kokeilepa ensinnä bootata WIN2000 CD:ltä, josta valitse "Repair / Korjaa" ja tämän jälkeen "Manuaalinen". Siitä sitten mene C: asemalle ja kirjoita chkdsk /R

EDIT: Voi muuten olla myös "Korjaa" -> "Recovery Console" ja sieltä C: ja chkdsk / R
Kiitoksia neuvoista! Pitääpä kokeilla tänään jossakin vaiheessa pelittääkö niin sitten katsotaan oliko apua.. :)
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Uh... Etsiskelin tuossa erästä tiedostoa netin syövereistä (äänitiedosto, ei aikuisviihdettä toim. huom.) ja löysinkin sitten erään version. Siinä tohkeissani ehdin klikata lataamaan sen koneelleni, ennen kuin tajusin, että mitäpä ihmettä olen oikein tekemässä, kun varsin epämääräisen näköiset sivut oli kyseessä. Kansio ehti tippua koneelleni, mutta en purkanut sitä, vaan poistin samantien. Iskin avastin jylläämään taustalle, mutta muuta en oikein osaa tehdä, ehkä adaware myöhemmin. Muuten en erikoisemmin panikoisi, mutta kone alkoi pitää outoa rutinaa tuon lataamisen jälkeen, siis ennen virusohjelman käynnistymistä. Mitä toimenpiteitä mun pitäisi tässä suoritella, kun en vain oikein osaa ja homokin taidan olla.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Kaapeli ei ole yhtään sen parempi kuin bluetooth, kunhan asentaa uusimman version PC Suitesta ja poistaa mahdollisen bluetooth-liitoksen luurin ja läppärin välillä ja luo uuden, kun uusin Suite on asennettu. Mulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia, eikä rasittavaa pop-port -liitintä tarvitse käyttää.
Pari viikkoa sitten Windowsin sinihammas-ajurien kanssa taistelleena esitän vastakkaisen mielipiteen. Neljänsillä (!) ajureilla sain PC Suiten toimimaan, mutta ne ajurit ovatkin sharewarea ja toimivat vain viiden megan siirtoon asti. En viitsisi kyllä ostaa ajureita, kun yhdet tulivat jo bluetooth-tikun kanssa, mutta kun ei Conduit tahi muukaan Linux-synkronointihärpäkekään ole ihan vielä valmis...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Iskin avastin jylläämään taustalle, mutta muuta en oikein osaa tehdä, ehkä adaware myöhemmin. Muuten en erikoisemmin panikoisi, mutta kone alkoi pitää outoa rutinaa tuon lataamisen jälkeen, siis ennen virusohjelman käynnistymistä.
Hah, mä taisin tappaa sen! Ainakin kone alkoi taas toimia normaalisti. Mitään en mistään ymmärrä, joten ehkä tämän piti mennäkin näin. Se ei silti estä minua tuntemasta kohtuutonta ylpeyttä itsestäni, ugh. Laitettakoon adaware silti taustalle hetkeksi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Hah, mä taisin tappaa sen! Ainakin kone alkoi taas toimia normaalisti. Mitään en mistään ymmärrä, joten ehkä tämän piti mennäkin näin. Se ei silti estä minua tuntemasta kohtuutonta ylpeyttä itsestäni, ugh. Laitettakoon adaware silti taustalle hetkeksi.
Mulla ainakin Avast huutaa heti jos yrittää imuroidakin tartunnan saaneita tiedostoja. Ja Adawaren tilalle suosittelen mieluummin Windows Defenderiä (Microsoftin oma tuote, saa ilmaiseksi microsoftin sivuilta), sillä saa ropeloitua muutakin ylimääräistä tavaraa helposti pois konetta rasittamasta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla ainakin Avast huutaa heti jos yrittää imuroidakin tartunnan saaneita tiedostoja. Ja Adawaren tilalle suosittelen mieluummin Windows Defenderiä (Microsoftin oma tuote, saa ilmaiseksi microsoftin sivuilta), sillä saa ropeloitua muutakin ylimääräistä tavaraa helposti pois konetta rasittamasta.

Heh, minä olen kyllä aikalailla kuutamolla näistä jutuista suhteessa siihen, kuinka paljon käytän konetta. Voi olla aivan mahdollista, ettei koneeni edes ottanut iskua, tuo outo raksuttaminen ja hurina vain sattui hiukan huonoon saumaan. Eli sanotaan nyt vaikka näin korrektisti, että täällä päässä taitaa olla ns. nainen ratissa.

Pitää kokeilla Defenderiä, kiitos vinkistä.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Muutamaan otteeseen kyselin täältäkin ohjeita flashplayerin kuntoon saattamiseen, kun ei suostunut toistamaan esim. Nelosen maalikoosteita. No nyt syy sitten selvisi ja oli varsin yksinkertainen: Nortonin palomuuri ei ilmeisesti antanut flashplayerin pyöriä kun sitä oltaisiin tarvittu. Sinänsä ihme, kun ei kertaakaan edes valittunut asiasta. Hyvä kuitenkin, että sain asian kuntoon. Tosin nyt virustorjunta ei sitten ole kunnossa. Pitää yrittää säätää vielä. Onneksi on varalla joku ilmaispalomuuri koko ajan päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös