Löytyykö tietokone-experttejä?

• 2 920 999
  • 19 341

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
[OT]Millä aloitit -83? Oma eka kone oli itseasiassa samoihin aikoihin, SVI-318. Aika, jolloin koneilla oli vielä luonnetta.[/OT]

PS. Korruptoituneeseen biosiin en osaa mitään lääkettä sanoa kun se taitaa ollakin mahdotonta.
Niinpä ja siitä alunperin 99,99% varmuudella kysymys onkin:
töpseli irtoaa seinästä niin että päivitys jää kesken, ja kun konettaa yrittää käynnistää niin ruutu ihan mustana vaan eikä liiku mihinkää, eikä tee mitään.
Tuossa vaiheessa BIOS ei yksinkertaisesti voi kuin korruptoitua.

Toivottavasti tietysti olen väärässä.

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Tällainen old-schoolongelma; Jos ostaisin itselleni uuden näytön, voiko vanhan littunäyttöni (D-SUB ja DVI-D -liitännöillä) liittää vanhempien koneeeen, jossa on Riva TNT 2 -näytönohjain? Ja millä resoluutiolla kenties? Kone on P3 500Mhz jos liittyy mitenkään tähän.
Vähän yritin Googlella laihoin tuloksin..

Siittä vaan. Näytönohjaimeen vaan kiinni. Resoluutiona kannattaa käyttää toki litteän näytön natiiviresoluutiota. 4:3 näytöillä esim 17" natiivireso 1024*768, 19" 1028*1024. En nyt jaksa tarkastaa mutta olen aika lailla varma että tuo näytönohjain kykenee tarvittavaan näyttötilaan. Googlettamalla sekä näytön että näytönohjaimen speksit toki voi asian vielä tarkistaa.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Resoluutiona kannattaa käyttää toki litteän näytön natiiviresoluutiota. 4:3 näytöillä esim 17" natiivireso 1024*768, 19" 1028*1024.
19-tuumaisten 4:3 näyttöjen natiiviresoluutio on 1280*1024, mitä varmasti tarkoititkin. Taitaa olla vasta 20-tuumaisissa ja sitä suuremmissa 1600*1200 jne.

jerry

Jäsen
...mitä tehdä mikäli on päivittämässä uutta BIOSia ja töpseli irtoaa seinästä niin että päivitys jää kesken, ja kun konettaa yrittää käynnistää niin ruutu ihan mustana vaan eikä liiku mihinkää, eikä tee mitään.

Tässä kohtaa avainsanat ovat bios ja hotflash. Eli korjataan se bios toisessa koneessa. Tuossa jonkunlainen ohje: http://www.onlamp.com/pub/a/onlamp/2004/03/11/bios_hotflash.html

Jos tuntuu vaikealta, niin ainakin joskus aikoinaan http://www.partco.fi/ teki noita hotflashayksiä noin 10 euron hintaan.

Veijari

Jäsen
Läppärini akku alkaa olemaan tiensä päässä. Uutta akkua siis, mutta kannattaako turvautua ns. tarvikeakkuihin vaiko mielummin alkuperäisakkuun? Kyseessä Dell Inspiron 6000.

Esim. verkkokaupassa olisi tuollaisia 2-power tarvikeakkuja, 7200mAh - 111,90€ tai 6900mAh - 76,90€.

Kokemuksia?

Alkuperäisakkujen hinnoista minulla ei ole mitään hajua.

Aurora

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muista, että langaton internetyhteys pitää aina suojata. Se työ on huomattavasti monipolvisempi kuin langallisen yhteyden käyttöönotto.

Vai niin, tällaisesta en ollut kuullutkaan. Täytyy vaan tehdä ratkaisu näiden hyvien neuvojen perusteella.

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Käytössä on windows xp, mutta ei alkuperäinen. Tarviisin service pack 2:n, mutta se ei suostu latautumaan juuri tuosta syystä. Onko mitään tehtävissä?

wilberto

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt ei ole varsinaisesti kyse mistään ongelmasta, mutta tuli vaan sellainen asia mieleen, että onko Mozillassa tai Operassa jotain näppäinyhdistelmää, jolla pystyisi vaihtamaan välilehdestä toiseen?

muzakian

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, St.Louis Blues, SiiPe, Koparit, Man City
Nyt ei ole varsinaisesti kyse mistään ongelmasta, mutta tuli vaan sellainen asia mieleen, että onko Mozillassa tai Operassa jotain näppäinyhdistelmää, jolla pystyisi vaihtamaan välilehdestä toiseen?

Firefoxissa ainakin ctrl - tab -yhdistelmä..

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Windows Vistan palomuurin vallankaappaus?

Pikkusiskon koneessa on Vista Home Basic, joka vei tänään hermot. Yritin ratkoa ongelmaa, kun IE ei käynnisty normaalisti. Windows ei muka tunnista Explorerin aitoutta ja vaatiin hiirioikealla hyväksymään sen järjestelmänvalvojana joka kerta kun selainta haluaa käyttää. Kokeilin poistaa palomuurin. Ei auttanut. Yritin asentaa IE:n uudestaan. Ei auttanut. Asensin ZoneAlarmin, joka tunnisti että IE:stä puuttuisi jotain komponentteja. Ongelmaa se ei kuitenkaan sen tarkemmin täsmentää.

Vistan kummallinen käytös ei pääty tähän. Poistin Limewiren ohjauspaneelin kautta ja kun lopulta yritin poistaa vielä ohjelman kansion, ei Vista tätä hyväksynyt! Siis en saanut poistettua kansiota, kuten ainakin ennen Vistaa jokaisessa käyttöjärjestelmässä on kansiot poistettu. Kuulemma ei oikeudet riitä...vaikka on järjestelmänvalvoja!

Mistä oikein on kyse? XP-käyttäjä olen aivan avuton. Ilmeisesti kummassakin ongelmassa kyse on Vistan _aggressiivisissa_ turva-asetuksissa. Estää näköjää ulkopuolelta tulevien uhkien lisäksi käyttäjänkin aikeet. Toivottavasti tässä ei sentään tarvitse C-asemaa sileäksi vetää..

Toivottavasti joku osaa kertoa mitä pitäisi tehdä. Kiitoksia.

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Poistin Limewiren ohjauspaneelin kautta ja kun lopulta yritin poistaa vielä ohjelman kansion, ei Vista tätä hyväksynyt! Siis en saanut poistettua kansiota, kuten ainakin ennen Vistaa jokaisessa käyttöjärjestelmässä on kansiot poistettu. Kuulemma ei oikeudet riitä...vaikka on järjestelmänvalvoja!

Mistä oikein on kyse?
...
Toivottavasti joku osaa kertoa mitä pitäisi tehdä. Kiitoksia.

Tätä samaa ongelmaa mää olen kysynyt jo ajat sitten, eikä vastausta ole vielä tullut.

Mutta sellaisen huomion olen itse tehnyt, että Vista kiukuttelee mielivaltaisesti noiden kansioiden poistojen kanssa. Itse luotua kansiota ei yht'äkkiä kykenekään poistamaan, kun ei oikeudet riitä, mutta koneen uudelleenkäynnistäminen sitten saattaakin palauttaa nuo oikeudet.

Mulla pysyvä oikeuksienpuuttumisongelma koskee Pinnaclen Remote-kansion poistamista.

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Mutta sellaisen huomion olen itse tehnyt, että Vista kiukuttelee mielivaltaisesti noiden kansioiden poistojen kanssa. Itse luotua kansiota ei yht'äkkiä kykenekään poistamaan, kun ei oikeudet riitä, mutta koneen uudelleenkäynnistäminen sitten saattaakin palauttaa nuo oikeudet.

Itse pystyin muuttamaan Vistan rekisterikansioiden oikeuksia pienen väännön jälkeen. Eli ainakin se on mahdollista. Kyseessä Vista Home Premium.

laiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Löytyisikö apuja kun ei tahdo päästä läppärillä WLAN-purkkiin kiinni? Buffaloon rekisteröity langattoman MAC ja DHCP-serverillä annettu ko. MAC:lle kiinteä IP. Testasin saada WLAN:a toimimaan sekä MAC-filtteröinnin kanssa että ilman ja niinkin, että IP tulee DHCP:n kautta. Ei vaikutusta. Windowsin palomuuri pois päältä ja F-Secure sallimassa kaiken liikenteen. Kovasti yrittää hakea IP:tä mutta siihen se sitten jääkin...

Tässäpä laitteet:
- HP nc8430 (XP Pro)
- Buffalo WHR-HP-G54 (firmis 1.40)
- läppärin ajurit (+ BIOS) päivitetty viimeisimmillä HP:n sivuilta löytyvillä ajureilla

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Mitä täytyy tehdä? !!!

Tämmönen teksti tuli tonne koneelle sinisellä taustalla:

"*** STOP: Numeroita paljon
INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen, follow these tseps:

Check your viruses on your computer. Remove and newly installed hard drives or hard controllers. Check your hard drive RUN CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your computer.

Restart to your getting Started Manual for more information on trouble-shooting Stop errors."

Restartattiin kone kyllä jo muutamaan otteeseen, mutta nothing happened. Miten voi tarkkistaa sitten viruksilta jos tämä teksti ilmestyy näytölle kun alkaa lataamaan WIN 2000:sta? Kannattaako yrittää asentaa WIN 2000 uudestaan? APUJA KAIVATAAN, KIITOS!

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
APUJA KAIVATAAN, KIITOS!
Luultavasti bad sectoria iskenyt koneelle tai muuta temppua kovalevyn kanssa. Kokeilepa ensinnä bootata WIN2000 CD:ltä, josta valitse "Repair / Korjaa" ja tämän jälkeen "Manuaalinen". Siitä sitten mene C: asemalle ja kirjoita chkdsk /R

EDIT: Voi muuten olla myös "Korjaa" -> "Recovery Console" ja sieltä C: ja chkdsk / R

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Sitä vaan, että kuinka helposti saisi läppärin yhdistettyä 3G-puhelimen välityksellä nettiin? Tarkoituksena olisi siis muodostaa esim. Bluetooth yhteys koneen ja puhelimen välille ja siitä sitten...

Tarvitaanko jotain lisävempeleitä tai jonkun tietyn liittymätyypin avaamista operaattorilta?

Käytössänihän on Nokian N73.

edit. Ja lisäkysymyksenä vielä, onko 2G-verkossa surffaaminen täyttä tuskaa vai onnistuuko esim. sähköpostien lukeminen jossain määrin jouhevasti? Ymmärtääkseni kuitenkin 3G-verkon nopeus riittää nykyaikaiseen netittelyyn ihan mainiosti.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy