.jarska kirjoitti:
B1 puhuu asiaa. Antivir ja Avast todellakin ovat todella selkeästi kevyempiä kuin F-Securet ja Symantecin tuotteet.
Tämän ketjun ohjeiden ja vinkkejen taso on muutenkin mennyt todella paljon alaspäin. Mielestäni olisi toivottavaa ettei ohjattaisi ihmisiä ellei tietoa ole.
tässä asiassa suosittelisin vähän miettimistä. Täällä on kai tarkoitus jakaa enemmänkin vinkkejä ja apua tavallisille pc-loppukäyttäjille, eikä besser wisseröidä turhaa paskaa alaan perehtyneisyydestä. Siis kun antaa neuvoja kannattaa miettiä, onko se mitä suosittelee suhteessa kysyvän resursseihin handlata asioita. Yhtenä perusteena sille, etten suosittele näitä ilmaissoftia ja kaiken maailman skannaajia on se, että loppukäyttäjä haluaa mahdollisimman turvallisesti ja vaivattomasti pc:nsä toimivan, ja toisena se, että hankkimalla asianmukaisen lisensoidun ohjelman, on näiden suhteen myös kuluttajan suojan piirissä.
Huoletta sopii mua väittää asiantuntemattomaksi, silti omat suositukseni sanon kymmenien ja kymmenien tämmöisten tapausten korjaamisen ja tutkimisen perusteella, "mulla se ainakin toimii" ei oikeen mun silmissä kelpaa vielä suositukseksi, kun jaetaan neuvoja ihmisille höystettynä jollain nörttijargonilla tietäen niin paljon.
Noita secureitakin olen asennellut satoihin erilaisiin ja eri ikäisiin koneisiin ja kumma kyllä, kaikissa on pelannut ilman ongelmia, mutta tietysti auttaa jos tietää ohjelman ja mitä sillä voi tehdä ja minkälaisia versioita lataa.
Palomuureista sen verran, että jolla on rautapalomuuri, tuskin täällä kyselee tietoturvakonfausten perään ja taas moniko himaansa jaksaa purkkia hommata, softan varassa ollessaan kyllä mieluummin haluaa hallittavan palomuurisoftan, kun kaiken maailman malware scannereita hoiteleen sitä ja tätä paskaa, kunnon softalla ei tartte huolehtia mistään selainkaappareista tai apureista, eikä etsiskellä juuri tähän haittaan tepsivää puhdistajaa.
Tässä perusteitani, miksi en täällä suosittele minkaanlaista ilmaissoftaa parhaana sovelluksena tavalliselle pc-kuluttajalle, vaan testattua, luotettavaa ja vaivoja säästävää ratkaisua, joka toimii kuin se kuuluisa junan vessa.
Eräs tosiasia, kun verrataan näitä ostettavia/ilmais softia on myös, että ilmais ohjelmia ei pystytä kertakaikkiaan testaamaan niin erilaisilla "pedeillä", että ne kattaisi ratkaisun niin monenlaisissa ympäristöissä taatusti.
Tuota viimeistä quottaamaani lausettaan toivoisin kirjoittajan miettivän todellakin syvällisesti, myöskin ylläesittämässäni merkityksessä, jos taas topikin taso herralle liian "alhainen", niin hus muropakettiin herkistelemään siitä, tai perusta oma jargoniläppäketju besserwissereille ja ilmoita speksit avausviestissä, millä siellä saa keskustella, niin pysyy taso eikä närästä.