Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 868 637
  • 19 233
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Kun noita dvd-leffoja on päässyt jo jonkin verran kertymään niin tietääkö joku kätevää (ilmaista) pientä tietokantasoftaa tms. johon ne voisi luetteloida? Pelkkä aakkosellinen lista ei oikein tunnu mielekkäältä ja isot tietokannat, Oracle ja SQL Server ovat "hieman" yliampuvia. Olisiko mysql:stä tähän? Tulisi sekin opeteltua.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jakke Huuliparta kirjoitti:
Kun noita dvd-leffoja on päässyt jo jonkin verran kertymään niin tietääkö joku kätevää (ilmaista) pientä tietokantasoftaa tms. johon ne voisi luetteloida? Pelkkä aakkosellinen lista ei oikein tunnu mielekkäältä ja isot tietokannat, Oracle ja SQL Server ovat "hieman" yliampuvia. Olisiko mysql:stä tähän? Tulisi sekin opeteltua.

Itse käytän DVD Profileria (http://www.intervocative.com/) ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Ilmainen on, mutta en muista tuliko joku rajoitus 400 DVD:n jälkeen. Itse maksoin ohjelmasta, koska se on hintansa väärti.
Kannattaa kokeilla, suosittelen lämpimästi :)

-S
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Sammy kirjoitti:
Itse käytän DVD Profileria (http://www.intervocative.com/) ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Ilmainen on, mutta en muista tuliko joku rajoitus 400 DVD:n jälkeen. Itse maksoin ohjelmasta, koska se on hintansa väärti.
Kannattaa kokeilla, suosittelen lämpimästi :)

-S

Kiitos, sain saman suosituksen toisaaltakin. Eiku kokeilemaan. Jatkoaika.com, vain aavistuksen hitaampi kuin sfnet :)
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kukaan ei näköjään näihin ole vastannut, joten autetaan nyt sen kun itse osaan.

masahiko kirjoitti:
Olen lisännyt toisen kiintolevyn, joka on 80GB:n kokoinen.
Kysymykset:
1. Voinko siirtää tai kopioida tuolle toiselle levylle (80GB) alkuperäisellä (40GB) olevia ohjelmia ja esim. valokuvia? Kuinka se tapahtuu helpoiten?
2. Vaikuttaako tuo palautus mitenkään tuohon toisen (80GB) sisältöön?
3. Kerokaa mitä kaikkea on otettava huomioon ja tehtävä asennuksen jälkeen?
4. Onko joku tehnyt HP:n koneille onnistuneesti kyseistä toimenpidettä? (vois kertoa, jos on jotain erityistä?)
Annan lisävalaistusta tarvittaessa.

1. Toki voit. Tiedostojen kopiointi Windowsissa onnistuu helposti esim. seuraavalla tavalla: Avaa My Computer (Oma tietokone) tai Windows Explorer (Resurssienhallinta). Siirry sinne alkuperäisen kovalevyn hakemistoon, jossa ovat tiedostot, joita haluat kopioida uudelle kovalevylle. Valitse ne, klikkaa Edit (Muokkaa), ja sieltä valitse Copy (Kopioi). Nyt kaikki valitsemasi tiedostot ovat kopioitu leikepöydälle. Tämän jälkeen siirry sinne uuden kovalevyn hakemistoon, johon haluat nämä kopioitavat tiedostot laittaa. Kun olet haluamassasi hakemistossa, klikkaa Edit (Muokkaa) ja valitse Paste (Liitä). Onnistuu toki muullakin tapaa, mutta tuossa nyt yksi esimerkki tiedostojen kopiointiin. Ei siis väliä kopioitko tiedostoja kovalevyltä toiselle vai koko ajan saman kovalevyn sisällä, onnistuu kummallakin tapaa ihan yhtälailla.

Ohjelmien kopiointi paikasta toiseen onkin sitten hieman monimutkaisempi juttu.

2. Ei vaikuta.

3&4. Näihin en osaa sanoa mitään, kun en itse ole koskaan kokeillut, mutta sen nyt ainakin voin sanoa, että koneen merkillä ei ole mitään merkitystä asiaan, eli siitä ei tarvitse huolehtia. Olettaisin, että kaikki Windowsin asetukset palautuvat niihin oletusasetuksiin, jotka Windowsissa alunperin olivat heti sen asentamisen jälkeen. Kannattaa ottaa huomioon siis, että tuon palautuksen tehtyäsi Windowsin asetukset tulevat olemaan erilaiset kuin siinä tällä hetkellä ovat. En osaa sanoa, häviävätkö kaikki Windowsiin asennetut ohjelmat Windowsin puolelta, mutta kannattanee tähänkin varautua.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Tyhmä kysyy

Nyt olis sitten brand new kannettava. Pieni ärsyttävä ongelma olis. Aika ajoin hiiren osoitin pysähtyy ja kone menee jupattiin. Virtanappi ei auta vaan sammutus pysähtyy suljetaan windows kohtaan. Vain akun irroitus auttaa. Minulla ei ole erillistä hiirtä.

Auttakee jos pystyttä!
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
expertti kirjoitti:
Auttakee jos pystyttä!
Tuota noin, eli auttaisi jos kertoisit enemmän tietoja. Esim. mitä merkkiä kone on ja toistuuko tuo ongelma säännöllisesti (missä yhteydessä)...

Toki jos kone on upouusi, niin sen hankintahintaan pitäisi sisältyä jonkinlainen asiakastuki vähintään ensimmäisten viikkojen ajan. Joten saattaa olla viisaampaa kysyä sieltä neuvoja, sillä ehkäpä kyse on jostain tyyppiviasta, jonka he pystyvät ilmoittamaan jo muutaman faktan kertomalla. Ja tietenkin - ei pidä unohtaa takuuta ja sen tarjoamia mahdollisuuksia.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Luultavasti ollut jo tässä ketjussa, mutta ei jaksa darrassa selata:

Tuli ostettua Cassasta tuollainen halpiskaapeli/scart -setti millä yhdistää telkkarin tietokoneeseen. Korttina minulla on Radeon 9200 SE ja kyllä siitä sopiva rööri löytyi tuolle S-video -kaapelille, mutta en saa kyllä telkkariin mitään kuvaa koneelta.

Mitä pitää säätää, vai voiko tuolla kortilla edes saada mitään aikaan?
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Huerzo kirjoitti:
Tuota noin, eli auttaisi jos kertoisit enemmän tietoja. Esim. mitä merkkiä kone on ja toistuuko tuo ongelma säännöllisesti (missä yhteydessä)...

Toki jos kone on upouusi, niin sen hankintahintaan pitäisi sisältyä jonkinlainen asiakastuki vähintään ensimmäisten viikkojen ajan. Joten saattaa olla viisaampaa kysyä sieltä neuvoja, sillä ehkäpä kyse on jostain tyyppiviasta, jonka he pystyvät ilmoittamaan jo muutaman faktan kertomalla. Ja tietenkin - ei pidä unohtaa takuuta ja sen tarjoamia mahdollisuuksia.

FuSi Amilo 1650 ja joo, on tässä nää onsite tuet ja takuut, ajattelin vaan etten nolaa itseäni ja turhaan lähettele huoltoon.

Homma toistuu säännöllisen epäsäännölisesti, eli ei joka sessiolla, mutta ei viikkoa
ilman jumitamista. Kone on langattomasti verkossa, jos sillä nyt jotain väliä.

Täytyypi ottaa yhteyttä FuSi tukeen.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ongelmia äänien kanssa

Minulla olisi hieman ongelmia äänien kanssa. Osa äänistä, esimerkiksi GTA San Andreas pelin välivideoiden ja radiokanavien äänet, jotkut koneella toistettavat videopätkät ja joiden nettisivujen äänet ikäänkuin särkevät. Tätä ei kuitenkaaan tapahdu aina, vaan välillä ne toimivat ihan normaalisti. Äänikorttina on käytössä Abit NF7 (voin etsiä tarkemman tyyppinumeron/kirjaimen tarvittaessa) emolevyn piiri, josta äänet menevät digitaalisesti vahvistimeen. Osaisiko joku neuvoa miten nuo saisi kuulumaan kunnolla.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
tuuski kirjoitti:
Luultavasti ollut jo tässä ketjussa, mutta ei jaksa darrassa selata:

Tuli ostettua Cassasta tuollainen halpiskaapeli/scart -setti millä yhdistää telkkarin tietokoneeseen. Korttina minulla on Radeon 9200 SE ja kyllä siitä sopiva rööri löytyi tuolle S-video -kaapelille, mutta en saa kyllä telkkariin mitään kuvaa koneelta.

Mitä pitää säätää, vai voiko tuolla kortilla edes saada mitään aikaan?
Jos piuhat on paikallaan, niin seuraava toimenpide on ottaa tv-ulostulo käyttöön Atin hallintapaneelista/-keskuksesta.

Aihetta on laajasti käsitelty Afterdawnin keskustelussa.
 

Pluto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
masahiko kirjoitti:
Minulla on 2 vuotta ollut käytössä HP Pavilion pöytäkone, jota olen itse viritellyt paremmaksi (prossa, näyttis, muistit, äänikortti, toinen kiintolevy jne).
Nyt on pientä tahmaamista havaittavissa, joten ajattelin asennella XP Home Editionin uudestaan.
.
Kysymykset:
1. Voinko siirtää tai kopioida tuolle toiselle levylle (80GB) alkuperäisellä (40GB) olevia ohjelmia ja esim. valokuvia? Kuinka se tapahtuu helpoiten?
2. Vaikuttaako tuo palautus mitenkään tuohon toisen (80GB) sisältöön?
3. Kerokaa mitä kaikkea on otettava huomioon ja tehtävä asennuksen jälkeen?
4. Onko joku tehnyt HP:n koneille onnistuneesti kyseistä toimenpidettä? (vois kertoa, jos on jotain erityistä?)
Annan lisävalaistusta tarvittaessa.

Tähän on tullutkin jo vastauksia, mutta laittelen vielä osiin kysyksiin omia näkemyksiäni. Ensinnäkin sanoisin, että manuaaliin kannattaa tutustua, mikäli aihe ei ole vielä tuttu.

2. Ei pitäisi, mutta koska ikinä ei kannata luottaa liikaa näihin juttuihin. Riskin voi aina välttää ottamalla levyn irti palauksen ajaksi.

3/4. HP on ainakin joissain kotikoneissa käyttänyt käyttöjärjestelmän palautukseen myös alkuperäisen kiintolevyn piilo-osiossa olevaa restore-ohjelmaa. Sen on saanut käynnistettyä joko käyttöjärjestelmän kautta tai sitten käynnistyksen yhteydessä painamalla tiettyä nappia (F10 tai F12 ?). Nappia painetaan siinä vaiheessa käynnistystä, kun ns. bootlogo näkyy. Bootlogon näkyessä pitäisi näkyä myös se mahdollinen nappi, millä palautukseen pääsee.

En tosiaan tiedä onko juuri sinun koneessasi tämä restore-systeemi, mutta kannattaa tarkastaa se manuaalista. Se on varmasti kätevämpi kuin levykkeiltä palauttaminen. Mahdollisia palautustapoja on kaksi. Toinen nollaa kaiken levyllä olevan ja toinen säilyttää käyttäjän omat tiedostot.

Asennuksen jälkeen kannattaa ainakin ottaa huomioon se, että tietoturva on myös palautunut lähtötilanteeseen. Ei siis kannata kytkeä konetta verkkoon ennen kuin tietoturva on sillä tasolla, että sen uskaltaa tehdä (palomuuri).

HP:lle en muistaakseni ole koskaan tehnyt muuta palautusta kuin piilo-osiolta, joten mitään yksityiskohtaisia neuvoja en osaa sanoa. Se oli periaatteessa yksinkertainen toimenpide ja varmaan levykkeeltä palauttaminen on vastaava. Ongelmia saattaa kuitenkin joskus esiintyä ja joskus jopa isompiakin. Joskus esim. jotkut perseestä olevat palautussoftat saattavat vaatia, että palautuksen aikana ovat kiinni ainoastaan alkuperäiseen kokoonpanoon kuuluvat osat. Itselle on käynyt jopa niin, että valmistajan sivuilta päivitetty bios on estänyt järjestelmän palauksen. Eri valmistajilla on vähän erilaisia palautussysteemejä. Joillakin ei tarvitse kuin laittaa levy sisään, painaa Enteriä ja vaihtaa muutaman kerran levyä. Toisilla taas pitään tietää tarkalleen mitä kone on syönyt sisäänsä ja syöttää tiedot asennuksen aikana koneelle.

Ei tästä nyt varmaan mitään ihmeellistä apua saanut, mutta toivottavasti jotain irtosi. Hoitaa homman vaan rauhassa ja harkiten niin eiköhän siitä hyvä tule. Varmuuskopiot kannattaa ottaa kaikesta tarpeellisesta ihan vain varmuuden vuoksi.
 

masahiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK,HIFK,Juventus,
Liverpool
Kiitokset vastauksista!
Ja onhan tässäkin tuo palautusosio myös kiintolevyllä omassa osiossaan. Joten lähdenpä sieltä sitten koettamaan, kunhan olen saanut tehtyä itselleni jonkinlaisen listan kaikista mahdollisista ohjelmista mitkä palautuksen jälkeen täytyy uudelleen asentaa. Tässäkin vois apu olla tarpeen, sillä aivan varmasti en kaikkia huomaa.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Tälläistä ongelmaa tänä aamuna läppärissä.

Sisäänkirjautumisen jälkeen tulee: "Tämä Windows-kopio on aktivoitava Microsoftilla ennen kuin voit kirjautua. Haluatko aktivoida nyt?"

En --> Takaisin kirjautumisikkunaan
Kyllä --> Aktivointi-ikkuna --> "Tämä tuote on jo aktivoitu" --> takaisin kirjautumisikkunaan.

Vikasietotila on ainoa jossa sisälle pääsee.

Voikohan tälle tehdä mitään?
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
InSideHockey kirjoitti:
Tälläistä ongelmaa tänä aamuna läppärissä.

Sisäänkirjautumisen jälkeen tulee: "Tämä Windows-kopio on aktivoitava Microsoftilla ennen kuin voit kirjautua. Haluatko aktivoida nyt?"

En --> Takaisin kirjautumisikkunaan
Kyllä --> Aktivointi-ikkuna --> "Tämä tuote on jo aktivoitu" --> takaisin kirjautumisikkunaan.

Vikasietotila on ainoa jossa sisälle pääsee.

Voikohan tälle tehdä mitään?

Tällänen ratkaisu löytyi
http://www.anetforums.com/posts.aspx?ThreadIndex=31645

Just found this on another forum and the app solved the prob for me. ( Had to boot into safe mode (f8 on boot) to run it)

Yippeee!!!!!

'The wpa_kill utility does an excellent job of patching msoobe so you are no longer bothered by activation. It can be obtained here:
http://antiwpa.cjb.net/

Keep in mind that this utility is to help with activation problems, and not to be used for illegitimate purposes.'


here's the full thread if your interested: http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/Q_21275683.html#13055279

Thanks to someone called Andrew!

Toivottavasti toimii
 

Pluto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
InSideHockey kirjoitti:
Tälläistä ongelmaa tänä aamuna läppärissä.

Sisäänkirjautumisen jälkeen tulee: "Tämä Windows-kopio on aktivoitava Microsoftilla ennen kuin voit kirjautua. Haluatko aktivoida nyt?"

En --> Takaisin kirjautumisikkunaan
Kyllä --> Aktivointi-ikkuna --> "Tämä tuote on jo aktivoitu" --> takaisin kirjautumisikkunaan.

Vikasietotila on ainoa jossa sisälle pääsee.

Voikohan tälle tehdä mitään?

Sen verran voisin kysäistä, että kenen valmistama kone on kyseessä ja minkälainen versio windowsista on käytössä? Eli onko laitevalmistajan alkuperäinen OEM-versio vai kenties itse jostain muusta lähteestä asennettu?
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
InSideHockey kirjoitti:
Kiitokset kone82:lle mahtavasta vinkistä, nyt toimii!!
Kiitoksia, mukava että olin avuksi :)
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jaksaisikohan joku selittää, niinkuin tyhmälle selitetään, miten kaksi konetta (win98 ja xp) saadaan keskustelemaan keskenään. Molemmat roikkuvat hubin perässä.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Procamp kirjoitti:
Jaksaisikohan joku selittää, niinkuin tyhmälle selitetään, miten kaksi konetta (win98 ja xp) saadaan keskustelemaan keskenään. Molemmat roikkuvat hubin perässä.

Laitat ristiinkytketyn verkkokaapelin verkkokortista verkkokorttiin. Muuta et tarvitse jos siis tarkoitus on siirtää tiedostoja koneiden välillä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
InSideHockey kirjoitti:
Laitat ristiinkytketyn verkkokaapelin verkkokortista verkkokorttiin. Muuta et tarvitse jos siis tarkoitus on siirtää tiedostoja koneiden välillä.

Eikös tässä tarvitse vielä kummassakin koneessa olla sama käyttäjänimi ja -salasana. Ja siis sillä tietenkin logattuna sisään. Itselläni ei joskus toiminut muuten.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Mistä XP:ssä saa lisättyä toiminnon Jaa tämä kansio webissä. Mulla hävisi tämä toiminto erään päivityksen yhteydessä.

Yleensä se oli siinä Kuvatehtävät-palkissa, mutta nyt siellä on vain:

- Näytä diaesityksenä
- Tilaa kuvia internetistä (tämän olisi kiva saada pois)
- Tulosta kuvia
- Tallenna CD-levylle

Kiitos etukäteen!
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
InSideHockey kirjoitti:
Laitat ristiinkytketyn verkkokaapelin verkkokortista verkkokorttiin. Muuta et tarvitse jos siis tarkoitus on siirtää tiedostoja koneiden välillä.

Idea olisi saada yhteys kotikoneesta työkoneeseen (fyysisesti siis ihan eri paikassa). Molemmat adsl-purkissa kiinni, joten mites tässä tapauksessa vai ei?
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
ozo kirjoitti:
Mistä XP:ssä saa lisättyä toiminnon Jaa tämä kansio webissä. Mulla hävisi tämä toiminto erään päivityksen yhteydessä.

Yleensä se oli siinä Kuvatehtävät-palkissa, mutta nyt siellä on vain:

- Näytä diaesityksenä
- Tilaa kuvia internetistä (tämän olisi kiva saada pois)
- Tulosta kuvia
- Tallenna CD-levylle

Kiitos etukäteen!

Microsoftin sivuilta

Koodi:
Jos Jaa tämä kansio verkossa -valintaruutu näkyy harmaana eikä ole valittavissa, tietokonetta ei ole liitetty mihinkään verkkoon.
Tässä tapauksessa liitä tietokone verkkoon ohjatulla verkon asentamisella.
Tiedä sitten onko tästä apua...
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Asematunnuksien muuttaminen Windows XP:ssä?

Millä tavalla saan muutettua XP:n antamia asematunnuksia? Tällä hetkellä koneessa on yksi kovalevy jaettuna kahteen osioon (C ja E) sekä kaksi romputinta (kirjaimet D ja F). Miten saan vaihdettua asetukset niin, että aina ensimmäisenä tulevat kovalevyt, ja sen jälkeen romppuasemat ja muut tilpehöörit (USB-tikut, kamerat jne.)?

Aiemmin sama juttu oli sekä 95:ssa, etä 98:ssa, mutten enää muista, kuinka tuo asia silloin hoitui... Saako lisäksi asetuksia muokattua niin, että aina kun koneeseen lisätään, tai siinä käytetään kovalevyjä, ilmestyisivät nekin aina kirjaintunnuksiksi ennen romppuasemia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös