Käsittääkseni ainakin osassa autoista vikakoodin historiankin saa ulos autosta, jolloin näkisi koska tuo on tullut ensimmäisen kerran.
Korjauskulujen jaossa taas
@kharon in pointit valideja, ennen kaikkea se onko kyseessä ”kuluva osa”, jonka vaihtaminen käytännössä lisää auton arvoa sekä joka olisi joka tapauksessa pitänyt vaihtaa näihin aikoihin auton elinkaarta.
Olet oikeassa, kyllä sen vikakoodihistorian pitäisi sieltä auton lokista löytyä, saattaa vain joutua käyttämään maahantuojan valtuuttamalla korjaamolla, kaikki lukulaitteet ei pysty aukaisemaan vikakoodilokia.
EGR-venttiili on kuluva osa, ja sen elinkaari on aikalailla ajotyylistä ja auton käytöstä riippuvainen (onko esimerkiksi paljon kaupunkiajoa, se kerää karstaa pakokaasunkierrätysventtiiliin, kun kone ei pääse "polttamaan" täydellä rasituksella polttoainetta). Nopeasti vilkaistuna ilman auton tarkempia tietoja, osan arvo on noin 500-700€, joten myyjäliikkeen kanssa tehdä kompromissi korjauksesta (tuo 50-50 kuulostaa melko asialliselta, toki aina voi tingata lisää). Mutta jotenkin tosiaan kuulostaa, että vika on ollut jo aikaisemmin autossa, koska myyjäliike tuohon noin helpolla suostuisi. Todistajan vastuu on kuitenkin auton ostajalla, että se vika on siellä ollut jo ennen kauppoja, joten se on vähän niin ja näin, että onko se hyöty loppupelistä niin suuri, että kannattaa lähteä siitä vääntämään. Se on sitten jokaisen oma asia.
Ja tuosta pakokaasunkierrätyksen ohittamisesta. Jos haluaa tehdä autosta "laittoman" kun kierretään pakokaasunkierrätysjärjestelmä, niin se se vasta kalliiksi tulee, jos sen esimerkiksi katsastusmies löytää. Henkilöautoista en tiedä summia, mutta kuorma-autoissa puhutaan tuhansien eurojen laskusta. Käytännössä laskukaava menee niin, että kun se kierretään niin maksat takautuvasti auton eliniän ajalta korostuneesti veroa, koska auto saastuttaa enemmän kuin mitä on ilmoitettu ja siihen vielä korko takautuvasti päälle. Eli esimerkiksi tehtaan ilmoittamat auton päästöt on 180mg/km ja olet maksanut siitä veroa, jos poistat sen ja hatusta heitettynä se traficomin insinööri laskee, että nyt sen päästöt on ilman EGR 300mg/km, niin maksat sitten takautuvasti autosta veroja 120mg/km ylimääräistä ja viivästyskorot päälle. Eli älä lähre sinne, vaikka siitä on hankala jäädä kiinni.
Jostain kumman syystä tässä haiskahtaa jompikumpi Suomen suurimmista käytettyjen autojen kaupasta, muutaman kerran tämän kaavan nähneenä.