LikainenLegenda
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- KeuPa HT
Sähkölaskut ovat tulleet aina normaalisti ihan omilla tiedoillani niin siirron kuin kulutuksenkin suhteen. Kyllähän hän tietoinen vesilaskuista on ollut, kun niistä joka kerta mainitsikin. Pyytäessäni näitä jatkossa omaan osoitteeseeni, oli vastaus kuitenkin aina "Joo, pitää katsoa/selvittää" ja sitten jonkun ajan kuluttua taas sama juttu, aivan kuin asia olisi esillä ensimmäistä kertaa ikinä.Maksatko myös sähkön vuokranantajalle? Erikoista, ettei ole mainittu mitään summia. En tiedä, kannattaako asiasta lähteä riitelemään, mutta mä melkein lähtisin, jos vuokranantaja ei suostu siihen, mitä sinä olet hänelle nyt ollut tarjoamassa. Lyökööt omiin vuokratulotappioihinsa tuon, ettei ole laskuttanut sua aikaisemmin. Voisit muuten isännöitsijäntoimistosta pyytää tiedot, miten esim. putkiremontin jälkeen vesimaksut on laskutettu osakkaalta. Voit sitten vedota niihin, että hän on ollut tietoinen laskuista ja hänellä on ollut mahdollisuus laskuttaa sinua aikaisemmin, mutta hän on päättänyt olla laskuttamatta. Ja jos menee vittuiluksi, voit aina vihjata, että teet verottajalle ilmoituksen ja pyydät tarkastusta hänen vuokratuloistaan näiden vesimaksujen osalta vuosilta x ja y. Jos vuokranantaja on lyönyt ne kuluiksi, niin hän ei voi sitten laskuttaa niitä enää sinulta, koska ne on huomioitu hänen henkilökohtaisessa verotuksessaan. Paitsi, että moinen olisi moraalitonta, se on myös laitonta. Vuokranantajahan on vain "läpilaskutusyksikkö", eikä hän voi lisätä mitään kulujakaan siitä, että laskuttaa sinua.
Vihaan millään käräjillä uhkailua, mutta joissain tapauksissa sekin on ainoa keino, jos sopuun ei päästä. Tsemppiä!
Saa nähdä, kuinka tämä tästä etenee. Onneksi sentään ei kyse mistään oikeasti isoista rahoista (kymmenistä-/sadoistatuhansista) ole, vaan sentään tonneista puhutaan. Viime perjantaina isännöintitoimistoon soittaessani sovittiin, että alkuviikosta sieltä käy työmiehiä testaamassa mittarit ja tutkimassa mahdolliset putkistovuodot. Sen mitä itse mittareita nuo pari viimeistä päivää seurailin, eivät ne ainakaan itsestään liikkuneet. Mittarit tuolla olivat asuntojen ulkopuolilla, joten vakoilin parin naapurin mittarit. Hämmentävintä oli huomata, että alakerrassani asunut viisihenkinen perhe oli kuluttanut vettä huomattavasti minua vähemmän. Joko he eivät peseydy juuri lainkaan tai sitten jossain on jotain häikkää.
Ennen koronaa tuli myös reissaltua jonkun verran, mutta noista vuokraisännän toimittamista vesilaskuista näitä reissuja ei kuitenkaan voisi päätellä. Parhaimmillaan olen ollut kuukauden yhtäjaksoisesti pois kotoa vettä kuluttamasta, mutta laskujen mukaan vedenkulutus on kuitenkin pysynyt suhteellisen samana. Mittarit tasataan tuolla siis kolmen kuukauden välein eli periaatteessa tuolta jaksolta vedenkulutuksen olisi pitänyt olla 1/3 vähemmän kuin jollain sellaisella jaksolla, kun olen ollut koko ajan kotona, mutta eroa ei juuri ollut.
Nuo summat alkavat jo kuulostaa siltä, että joku vetää välistä joko tahalleen tai vahingossa. Eihän nyt millään kulutuksella voi yksin asuvan vesilasku olla tässä maassa yli 100€, ellei nyt päivittäin jotain paljua täyttele?
Jos vuokraisäntä on vähän höveli niin oletko varma, ettei siellä joku isännöitsijänvempula ole huomannut helppoa höynäytettävää ja lisännyt mittarilukemaan nollan perään tai muuta vastaavaa? Myös kuittien kanssa kannattaa olla aina skeptinen, mä voin tehdä sulle ihan minkä firman kuitit ihan mille tahansa summalle melko pienellä vaivalla. Ei sillä, että moista ikinä olisin tehnyt.
Jokin tossa nyt tuoksahtaa, kun mitään järkevää syytä laskun kierrättämiselle ja panttaamiselle ei oikein ole, pikemminkin päinvastoin. Voihan tässä nyt olla kyse vain hölmöilystä, mutta en mä koijausyritystäkään laskisi pois - kaikenlaisia puljauksia sitä on nähty.
Joo, ei ole kerrostalokaksiossa paljua ollut :D. Hieman huvittava tilanne sen suhteen, kun nyt muuttaessani pk-seudulle (jonka olen mieltänyt kalliiksi), vesilaskuni on 27€/kk. Toimittaessani vuokrasopimusta työpaikan sihteerille asuntoetua varten, hän ihmetteli vesimaksuni suuruutta ja sanoi heidän nelihenkisen perheen hädin tuskin kuluttavan tuon vertaa. En viitsinyt siinä alkaa kertaamaan tätä tilannetta :D.
Lisäksi tässä on tullut kysyttyä usealta kaverilta, muun muassa yhdeltä naispuoliselta koiraharrastajalta, joka sanoi pesevänsä kahta koiraansa harva se päivä ja muutenkin käyttävän vettä melko huolettomasti, eikä vesilasku kuulemma ikinä ole ylittänyt 30€/kk -tasoa. Onhan Jyväskylässä (missä siis ennen asuin) kallista vettä ja tuossa entisessä taloyhtiössä vieläpä suunnilleen ennätyskallista, 16€/m3 lämpimästä vedestä, mutta silti. En tosin ollut tuosta ennen kuullutkaan, että juuri Jyväskylässä veden hinta on noin korkeaa suhteessa muihin Suomen kaupunkeihin.
Mittarilukema kyllä ainakin täsmäsi laskuihin, joten tuskin siitäkään on kyse, ellei sitten putkissa ole jotain vuotoa. Tosiaan alkuviikosta oli tarkoitus isännöintifirman miesten käydä testaamassa putket, mutta gdpr-syistä en suoraan heiltä saa mitään tietoa tuon tutkimuksen tuloksista. Oli puhetta, että vuokranantaja on yhteydessä minuun tätä koskien, mutta eipä ole vielä mitään kuulunut, vaikka alkuviikko alkaa kaiketi olla jo mennyttä. En tosin tämän yhteydenpidon varaan juuri laskenutkaan, sen verran esimakua on tästä tullut saatua. En tiedä, eikö tämä vain ymmärrä vai tajua vai onko vaan sen verran aikaansaamaton.
Tuossa antamassaan laskussa eräpäivä menisi umpeen ensi viikon keskiviikkona, joten ennen sitä pitäisi tuosta joka tapauksessa ehtiä reklamoida. Jos perjantaihin mennessä ei ole vielä yhteyttä ottanut, niin pitää itse soitella hänelle päin ja laittaa nyt kuitenkin tuota reklamaatiota menemään. Tuossa laskussa oli kaiken lisäksi vielä 10% viivästyskorko eli 400€ tulisi ylimääräistä maksettavaa, ellen tuota eräpäivään mennessä kuittaisi pois tai reklamoisi. Minulla nyt ei varsinaisesti rahasta tuon kuittaaminen olisi kiinni, mutta välttämättä jollain toisella vastavalmistuneella opiskelijalla ei olisi laittaa 4000€ johonkin yllätyksenä tuleviin vesilaskuihin parin viikon varoitusajalla.. Mahdollisesti viimeisin hiljaisuus johtuu siitä, että yrittää lakaista koko hommaa maton alle ja kuvittelee, etten muista reklamoida tms.
En tosiaan tiedä, onko hän vain sen verran höveli tai aikaansaamaton vai onko tässä kyse jostain suhmuroinneista. Kummallista, sillä hän on itse ottanut vesilaskut puheeksi vuosien varrella joitain kertoja, juttu on joka kerta jatkunut siihen, että olen kysynyt näitä laskuja itselleni, kuin myös sitä, että jatkossa toimittaisi laskut suoraan minulle. Asia on kuitenkin joka kerta jäänyt tämän puheen tasolle, kunnes joskus ollessamme yhteydessä jostain aivan muusta asumiseen liittyvästä, hän huomauttaa vesilaskujen olevan maskamatta. Tämän jälkeen sanon maksavani kaiken pois vaikka saman tien, kunhan toimittaa laskut, joista näkee kuinka paljon täytyy maksaa, miltä ajalta ja minne jne. Tällöin hän yleensä sanoi selvittelevänsä ja palaavansa asiaan, mutta ei koskaan palannut. Toki olisin itsekin voinut painostaa näistä vielä enemmän, mutta en aivan tällaistakaan tullut ajatelleeksi. Näistä syistä joka tapauksessa kallistuisin enemmän höveliyteen ja aikaansaamattomuuteen.