En ole lakimies mutta eilen aamulla SAK:n lakimiestä haastateltiin kesätöihin liittyen. Jos oikein muistan niin tuo lakimies oli sitä mieltä että on luvattu töitä kesäksi mutta ei vielä ole tehty työsopimusta niin työnantaja (tai -tekijä) voi vielä perääntyä ja perua luvatun työn. Mutta sitten kun on nimet paperissa niin sopimus sitoo molempia osapuolia eikä korona ole syy sopimuksen yksipuoliseen "irtisanomiseen". Saatan myös ymmärtää tai muistaa väärin. Linkkaan alle Areenasta tuon pätkän missä puhuttiin kesätöistä niin siitä voi halutessaan kuunnella mitä tuolla puhuttiin. Eikä tämä nyt varmaan ihan tarkkaa vastausta sinun tilanteeseen anna mutta antaa osviittaa.
Koronavirus vaikeuttaa kesätöiden saantia monella alalla. Kesätyöt ovat nuorille ja opiskelijoille tärkeitä niin työkokemuksen kuin toimeentulonkin kannalta. Miten nuoret saavat arvokasta työkokemusta, jos koronavirus on vienyt kesätyöpaikan? Vieraana johtaja Taina Susiluoto Elinkeinoelämän...
areena.yle.fi
Joo, saattoihan tuo ihan lakipykälien mukaan oikein mennä, mutta antoi ainakin itse kuvan entisen työnantajan inhimillisyydestä/moraalikäsityksestä. Vaihtoehtona olisi ollut soittaa minulle esimerkiksi kuukausi sitten ja sanoa: "Hei! Valitettavasti tilanne on nyt tämä, pahoittelen...". Jos en olisi itse ollut missään yhteydessä tuonne, vaan mennyt paikalle sovitusti 4.5. niin en tiedä mitä olisi paikan päällä tapahtunut, siitä olen melko varma, ettei ennen tuota päivää kenellekään olisi tullut mieleen ilmoittaa minulle mitään. Sen mitä olen ollut entisiin työkavereihin yhteydessä asian tiimoilta, olen kuullut, että töitä tuolla kyllä riittää. Veikkaan, että koronaa tässä käytettäisiin vain selityksenä kulujen karsimiselle, vaikka ko. työpaikassa itse korona ei juuri työtehtävien määrää vähennä. Sen verran tiedän, että tuolla on jo pidemmän aikaa ollut käynnissä kulujen leikkaaminen, tarpeettomia palveluja on lakkautettu ja toimintaa keskitetty jne.
Pari päivää sitten sain ilmoituksen, jossa kerrottiin työnantajan poistaneen liikuntaetuni, joka maksettiin minulle joskus talvella, kun minulla oli siis vielä voimassa oleva työsopimus. En ole varma, saisiko tuollaista etuakaan enää jälkeenpäin poistaa, kun se on jo kerran työntekijälle annettu? En ehtinyt tuosta euroakaan käyttämään ja muutama satanen jäi sinne. Kyselin eräältä toiselta entiseltä työntekijältä, joka lopetti samassa firmassa ihan omasta tahdostaan noihin samoihin aikoihin kun minä jäin tauolle, niin häneltä tuota liikuntaetua ei olla vieläkään poistettu. Minulta sen sijaan samantien ensimmäisenä päivänä, kun mahdollisuus tuli.
Lisäksi kun aloin katselemaan viimeiseksi jäänyttä palkkaani, huomasin siinä puutteita lomarahojen maksun osalta. En ollut jaksanut aikaisemmin sen kummemmin käydä tuota palkkanauhaa läpi, katsoin vain, että summa on suunnilleen sitä mitä pitääkin, mutta olen varma, että lomarahojen maksun kanssa on käynyt tuossa virhe, kun vertaan tuota palkkakuittia vanhempiin palkkakuitteihin, joissa näkyy lomarahojen maksua. Noh, laitoin tästä viikonloppuna viestin työpaikkaan perusteluineen ja kuvineen, pyysin välittämään palkkahallintoon tuollaisenaan, jotta saisin jonkunlaisen vastauksen siitä, olenko oikeassa tuon kanssa vai en. Siihen ei ole kuitenkaan vähemmän yllättäen vastattu millään tavalla. Toki voi johtua ihan vain kiireestä, mutta 3 päivää pitäisi kyllä riittää yhteen sähköpostiviestiin reagoimiseen. Aiemmin kun palkanmaksun kanssa on ollut häikkää, tuohon on saanut vastauksen käytännössä saman tien, kun on ollut yhteydessä henkilöön joka toimii välikätenä työpaikan ja palkkahallinnon kanssa. Pitäisiköhän tässä ihan Sebastian Repona käydä sitten vääntämään lomarahoista, jos ei muuta. Tosin tässä tapauksessa kyse on vain satasista, mutta tuollaisen kohtelun jälkeen ihan periaatteesta en haluaisi saada senttiäkään pienempää rahasummaa kuin mitä minulle kuuluisi.