Löytyykö lakimiehiä?

  • 149 795
  • 868

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Onko tässä nykyisessä koronatilanteessa suullinen sopimus yhtä tyhjän kanssa vai toimittiinko tuossa nyt työnantajan puolelta ihan kaikkien pykälien mukaan?
En ole lakimies mutta eilen aamulla SAK:n lakimiestä haastateltiin kesätöihin liittyen. Jos oikein muistan niin tuo lakimies oli sitä mieltä että on luvattu töitä kesäksi mutta ei vielä ole tehty työsopimusta niin työnantaja (tai -tekijä) voi vielä perääntyä ja perua luvatun työn. Mutta sitten kun on nimet paperissa niin sopimus sitoo molempia osapuolia eikä korona ole syy sopimuksen yksipuoliseen "irtisanomiseen". Saatan myös ymmärtää tai muistaa väärin. Linkkaan alle Areenasta tuon pätkän missä puhuttiin kesätöistä niin siitä voi halutessaan kuunnella mitä tuolla puhuttiin. Eikä tämä nyt varmaan ihan tarkkaa vastausta sinun tilanteeseen anna mutta antaa osviittaa.

 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
En ole lakimies mutta eilen aamulla SAK:n lakimiestä haastateltiin kesätöihin liittyen. Jos oikein muistan niin tuo lakimies oli sitä mieltä että on luvattu töitä kesäksi mutta ei vielä ole tehty työsopimusta niin työnantaja (tai -tekijä) voi vielä perääntyä ja perua luvatun työn. Mutta sitten kun on nimet paperissa niin sopimus sitoo molempia osapuolia eikä korona ole syy sopimuksen yksipuoliseen "irtisanomiseen". Saatan myös ymmärtää tai muistaa väärin. Linkkaan alle Areenasta tuon pätkän missä puhuttiin kesätöistä niin siitä voi halutessaan kuunnella mitä tuolla puhuttiin. Eikä tämä nyt varmaan ihan tarkkaa vastausta sinun tilanteeseen anna mutta antaa osviittaa.

Joo, saattoihan tuo ihan lakipykälien mukaan oikein mennä, mutta antoi ainakin itse kuvan entisen työnantajan inhimillisyydestä/moraalikäsityksestä. Vaihtoehtona olisi ollut soittaa minulle esimerkiksi kuukausi sitten ja sanoa: "Hei! Valitettavasti tilanne on nyt tämä, pahoittelen...". Jos en olisi itse ollut missään yhteydessä tuonne, vaan mennyt paikalle sovitusti 4.5. niin en tiedä mitä olisi paikan päällä tapahtunut, siitä olen melko varma, ettei ennen tuota päivää kenellekään olisi tullut mieleen ilmoittaa minulle mitään. Sen mitä olen ollut entisiin työkavereihin yhteydessä asian tiimoilta, olen kuullut, että töitä tuolla kyllä riittää. Veikkaan, että koronaa tässä käytettäisiin vain selityksenä kulujen karsimiselle, vaikka ko. työpaikassa itse korona ei juuri työtehtävien määrää vähennä. Sen verran tiedän, että tuolla on jo pidemmän aikaa ollut käynnissä kulujen leikkaaminen, tarpeettomia palveluja on lakkautettu ja toimintaa keskitetty jne.

Pari päivää sitten sain ilmoituksen, jossa kerrottiin työnantajan poistaneen liikuntaetuni, joka maksettiin minulle joskus talvella, kun minulla oli siis vielä voimassa oleva työsopimus. En ole varma, saisiko tuollaista etuakaan enää jälkeenpäin poistaa, kun se on jo kerran työntekijälle annettu? En ehtinyt tuosta euroakaan käyttämään ja muutama satanen jäi sinne. Kyselin eräältä toiselta entiseltä työntekijältä, joka lopetti samassa firmassa ihan omasta tahdostaan noihin samoihin aikoihin kun minä jäin tauolle, niin häneltä tuota liikuntaetua ei olla vieläkään poistettu. Minulta sen sijaan samantien ensimmäisenä päivänä, kun mahdollisuus tuli.

Lisäksi kun aloin katselemaan viimeiseksi jäänyttä palkkaani, huomasin siinä puutteita lomarahojen maksun osalta. En ollut jaksanut aikaisemmin sen kummemmin käydä tuota palkkanauhaa läpi, katsoin vain, että summa on suunnilleen sitä mitä pitääkin, mutta olen varma, että lomarahojen maksun kanssa on käynyt tuossa virhe, kun vertaan tuota palkkakuittia vanhempiin palkkakuitteihin, joissa näkyy lomarahojen maksua. Noh, laitoin tästä viikonloppuna viestin työpaikkaan perusteluineen ja kuvineen, pyysin välittämään palkkahallintoon tuollaisenaan, jotta saisin jonkunlaisen vastauksen siitä, olenko oikeassa tuon kanssa vai en. Siihen ei ole kuitenkaan vähemmän yllättäen vastattu millään tavalla. Toki voi johtua ihan vain kiireestä, mutta 3 päivää pitäisi kyllä riittää yhteen sähköpostiviestiin reagoimiseen. Aiemmin kun palkanmaksun kanssa on ollut häikkää, tuohon on saanut vastauksen käytännössä saman tien, kun on ollut yhteydessä henkilöön joka toimii välikätenä työpaikan ja palkkahallinnon kanssa. Pitäisiköhän tässä ihan Sebastian Repona käydä sitten vääntämään lomarahoista, jos ei muuta. Tosin tässä tapauksessa kyse on vain satasista, mutta tuollaisen kohtelun jälkeen ihan periaatteesta en haluaisi saada senttiäkään pienempää rahasummaa kuin mitä minulle kuuluisi.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tuo liikuntaedun poisto on laiton, koska se on maksettu työskentelyajaltasi. Toki nuo vanhenee yleensä vuodessa, eli onko mahdollisesti tuosta kyse?
Lomarahat ilman muuta perintään, korkoakin noista kuuluu maksaa.
Liikuntaetu Smartumissa on voimassa 15 kuukautta. Tuo etu lisättiin minulle helmikuussa.

Tällaisen ilmoituksen sain sähköpostiini: "Käyttäjäroolisi Smartum-verkkopalveluun on poistettu."

Eli kaiketi siis minut poistettiin jostain työnantajan ryhmästä ja sitä myöten katosivat jo aiemmin saadut liikuntasetelitkin. Siinä mielessä tosiaan huvittavaa, kun samoihin aikoihin työsuhteen päättäneelle ex-työkaverille ei tuota samaa toimenpidettä ole tehty, vaan hänellä edut ovat edelleen käytössä, kuten ihan oikeutetusti kai kuuluukin.

E: Niin ja erikoista on tosiaan myös tuo, että liikuntaetu poistettiin nyt näin 2 kuukautta sen myöntämisen jälkeen, eikä esimerkiksi helmikuun jälkeen, jolloin työsopimuksen päättyi..
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
No tuo pitäisi saada oikaistua, kannattaa vaikka soitella sinne palkkahallintoon. Nuo edut katkeavat työsuhteen loppuessa, mutta ei niitä kertyneitä etuja voi poistaa. Ettekö saaneet käyttöön tuota Smartumin sovellusta, koska siinä nuo kertyneet edut ovat "tallessa"?
Toki muutoin soittaisinkin, mutta ei ole hajuakaan mihin soittaisin :D. Virheet palkanmaksussa korjattiin aina työpaikalla siten, että siellä oltiin yhteydessä erääseen työntekijään, joka toimii ikään kuin välikätenä palkkahallinnon ja työntekijöiden välillä. Googlekaan ei tähän osaa antaa vastausta. Sanoisinko, että olen noin 85% varma, että tuossa lomarahojen maksussa on virhe. En täysin satavarma, mutta melko varma, pidän pienen mahdollisuuden myös sille, että saattaa ollakin ihan kohdillaan. Toki tuohon olisi ihan hyvä saada selvyys, pointti ei ole tuon muutaman satasen mahdollinen menetys, mutta lievästi sanottuna kaiken tämän jälkeen vituttaa, kun edes tuohon ei voi ilmeisesti enää saada vastausta asialliseen ja seikkaperäisesti perusteltuun sähköpostiviestiin.

Tuo Smartum-sovellus nimenomaan tuolla onkin käytössä. Eli siis juuri tuosta sovelluksesta minulle helmikuussa myönnetyt liikuntaedut olikin otettu pois..
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@LikainenLegenda Sinun housuissa ottaisin yhteyden ammattiliittoon... Siis mikäli sellaiseen kuuluisin.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
@LikainenLegenda Sinun housuissa ottaisin yhteyden ammattiliittoon... Siis mikäli sellaiseen kuuluisin.
Toki olisin ottanutkin, mikäli kuuluisin. Liittoon en siis kuulu, vaikka työpaikan luottamusmies sitä aina vähän väliä ehdottelikin. En ole viitsinyt liittyä tuon työsuhteen luonteen vuoksi. En ole koskaan työsopimusta allekirjoittaessani tiennyt onko se viimeiseni vai ei (ihan omasta päätöksestäni). En ole tehnyt siis opintojeni aikana aivan oman alani duunia, vaan tarkoitukseni on ennemmin tai myöhemmin vaihtaa toiseen duuniin ja toiselle alalle. Tuolla on kuitenkin kaikki toiminut aina hyvin ja sovittaminen opintoihin onnistunut saumattomasti jne, joten olen aina allekirjoittanut seuraavasta sopimuksesta, kun ei ole mitään unelmaduuniakaan tarjottu, enkä kovin aktiivisesti ole ennen valmistumista hakenutkaan, kun on ollut koko ajan tuo yksi varmistettu paikka. Joka tapauksessa, näistä syistä johtuen en ole liittoon tullut koskaan liittyneeksi.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Varmaan enemmän vakuutusasiaa mutta menkööt tänne .. Osaako joku kertoa miten menetellä. Vaimon leikatessa viime kesänä nurmea tuli naapuri sanomaan että kivi lentänyt heidän ikkunaan, n 1,5 metrin korkeuteen ja jälki tullut.

Nyt ovat vaihtaneet ikkunan ja tulivat laskun kanssa ovelle, eli vakuutuksen omavastuu ( 250 euroa).
Ja antoi laskun käteen. Summa ei ole nyt kummoinen mutta jotenkin se rupesi ärsyttämään. Kuulemma näin toimitaan aina ja yleinen käytäntö. Itse jäin miettimään että onkohan se nyt ihan noin. Eikö se olisi pitänyt mennä minun vakuutuksesta? ( meidän).

Kuulemma ensiarvoisen tärkeää talonsa takuun kannalta, että asiat menevät aina heidän kautta. Tuli mieleen, että mistä voimme olla loppu viimein varmoja että koko naarmu tuli meidän leikkurista ..

Luulin asian olevan ok, kun todettiin aikanaan, että tätä vartenhan maksetaan vakuutuksia.
 
Varmaan enemmän vakuutusasiaa mutta menkööt tänne .. Osaako joku kertoa miten menetellä. Vaimon leikatessa viime kesänä nurmea tuli naapuri sanomaan että kivi lentänyt heidän ikkunaan, n 1,5 metrin korkeuteen ja jälki tullut.

Nyt ovat vaihtaneet ikkunan ja tulivat laskun kanssa ovelle, eli vakuutuksen omavastuu ( 250 euroa).
Ja antoi laskun käteen. Summa ei ole nyt kummoinen mutta jotenkin se rupesi ärsyttämään. Kuulemma näin toimitaan aina ja yleinen käytäntö. Itse jäin miettimään että onkohan se nyt ihan noin. Eikö se olisi pitänyt mennä minun vakuutuksesta? ( meidän).

Kuulemma ensiarvoisen tärkeää talonsa takuun kannalta, että asiat menevät aina heidän kautta. Tuli mieleen, että mistä voimme olla loppu viimein varmoja että koko naarmu tuli meidän leikkurista ..

Luulin asian olevan ok, kun todettiin aikanaan, että tätä vartenhan maksetaan vakuutuksia.
Jos siis tuollainen on todistettavasti sattunut ja teille korvausvelvollisuus tullut niin maksaja kai olisi teidän vastuuvakuutus mikäli sellainen on voimassa. Epäilen myös vahvasti, että kyseiseen vahinkoilmoitukseen on kirjattu tuota kyseistä tapahtumaa. Hänen talon takuun kannalta tuolla asialla ei kyllä ole mitään väliä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt ovat vaihtaneet ikkunan ja tulivat laskun kanssa ovelle, eli vakuutuksen omavastuu ( 250 euroa).
Ja antoi laskun käteen. Summa ei ole nyt kummoinen mutta jotenkin se rupesi ärsyttämään. Kuulemma näin toimitaan aina ja yleinen käytäntö. Itse jäin miettimään että onkohan se nyt ihan noin. Eikö se olisi pitänyt mennä minun vakuutuksesta? ( meidän).
Jos aiheutatte kuvailusi mukaisesti vahingossa vahinkoa naapurin omaisuudelle, niin teidän vastuuvakuutuksesta menee. Teillä ei ole mitään velvollisuutta maksella naapurin omavastuita. Oma asiansa on sitten se, että kannattaako se tehdä naapurisovun yms takia.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Jos aiheutatte kuvailusi mukaisesti vahingossa vahinkoa naapurin omaisuudelle, niin teidän vastuuvakuutuksesta menee. Teillä ei ole mitään velvollisuutta maksella naapurin omavastuita. Oma asiansa on sitten se, että kannattaako se tehdä naapurisovun yms takia.

Helpompi maksaa kuin olla maksamatta kun summa sinänsä pieni ( naapurisopu ) . Mutta kuten sanottu, eikö asia olisi pitänyt hoitaa jo lähtökohtaisesti meidän vastuuvakuutuksesta.

Ihmettelen että tuodaan lasku käteen sopimatta asiasta ja tuo takuuasia nyt erikoinen muutenkin. Matkaa tontin reunalta naapurin taloon on n. 40 metriä. Voihan se kivi tehdä vekin.. kuitenkin lasi joka on 60 cm leveä ja 220 korkea, ei avattava ja ns turvalasi.. Ne ei kovin helposti mene rikki muutenkaan. "Osuma" on tosiaan ikkunan reunassa n. 1, 5 metrin tasossa..
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos siis tuollainen on todistettavasti sattunut ja teille korvausvelvollisuus tullut niin maksaja kai olisi teidän vastuuvakuutus mikäli sellainen on voimassa. Epäilen myös vahvasti, että kyseiseen vahinkoilmoitukseen on kirjattu tuota kyseistä tapahtumaa. Hänen talon takuun kannalta tuolla asialla ei kyllä ole mitään väliä.

Jep, itse en toisten omavastuita maksaisi tuossa tilanteessa vaan teidän vakuutusta tuossa tulisi käyttää. Toisekseen koko tarina kiven lennosta ikkunaan kuulostaa aika hatusta vedetyltä, toki tässä nyt on tuo lyhyt versio tapahtuneesta.

@Ujcik#11
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helpompi maksaa kuin olla maksamatta kun summa sinänsä pieni ( naapurisopu ) . Mutta kuten sanottu, eikö asia olisi pitänyt hoitaa jo lähtökohtaisesti meidän vastuuvakuutuksesta.

Ihmettelen että tuodaan lasku käteen sopimatta asiasta ja tuo takuuasia nyt erikoinen muutenkin. Matkaa tontin reunalta naapurin taloon on n. 40 metriä. Voihan se kivi tehdä vekin.. kuitenkin lasi joka on 60 cm leveä ja 220 korkea, ei avattava ja ns turvalasi.. Ne ei kovin helposti mene rikki muutenkaan. "Osuma" on tosiaan ikkunan reunassa n. 1, 5 metrin tasossa..
Kyllähän se naapurin tarina vähän haiskahtaa. Jos naapuri on omalle vakuutusyhtiölleen kertonut, että teidän ruohonleikkauksesta vahinko aiheutui, niin olishan se vakuutusyhtiö kertonut sen oikean toimintatavan. Mutta joskushan se on tosiaan helpompi vähän maksaa, kun lähteä riitelemään.

Edit
Voihan sitä naapuria vähän kiusata. Esim kertoo sille, että koska omassa vastuuvakuutuksessa on paljon pienempi omavastuu, niin haluaisit hoitaa sen oman vakuutuksesi kautta. Kattelee sitten, mihin suuntaa tarina kehittyy...
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ihan helpolla usko että tavallisesta ruohonleikkurista lentää kivi 40m niin että tekee jälkeä ikkunaan. Ja kun vahinko tapahtuu niin vahingon tekijälle kai pitäisi ensitilassa ilmoittaa että tällainen on sattunut. Minä en maksaisi. Eipähän tarvitsisi jutella naapurille enää ikinä...
 
Viimeksi muokattu:

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No todellakin haisee tuo tapaus. Mistä ne tietää että on ruohoa leikatessa tullut? Ja miksi ei tullut heti sanomaan? Korrektia olisi varmasti ensin keskustella eikä iskeä laskua kouraan, en minä ainakaan miettisi naapurisopuja tuossa enää. Uskomattomalta kuulostaa myös tuo 40m ja sieltä leikkurilla kivi korkealle ikkunaan, liekö edes mahdollista?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kuulostaa kovin pitkälle lentäneeltä kiveltä ruohonleikkurista. Ja kyllä se tosiaan teidän vastuuvakuutuksesta olisinkuulunut käsitellä, ei sen naapurin. Joku tuossa haiskahtaa. Omaa kotivakuutustaanhan nuo on tuossa käyttäneet, jos heidän vakuutusyhtiö on tuon maksanut. Tai sitten niillä on jokin erillinen ikkunavakuutus tms. ikkunafirmalta.

En ainakaan suorilta maksaisi. Pyydä jäljennös heidän tekemästään vahinkoilmoituksesta. Kerrot vaikka, että tarviit sen oman yhtiön vastuuvakuutuksen vahinkoilmoituksen liitteeksi. Muutenkin, jos oman vastuuvakuutuksen omavastuu on pienempi, niin voithan sen 250 euroa siitä hakea ja osan saada takaisin.

Jos naapurisopu edellyttää kusetusyritysten sietämistä, niin en suostuisi sen sovun takia siihen.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin kuten tänne jo kirjoitettu, yleensä vahinkoasiat tulisi käsitellä ensisijaisesti vahingonaiheuttajan vakuutuksesta. Kuinka vahva näyttö kiven lentämisestä ruohonleikkurista 40m päähän ikkunaan on jo toinen juttu. Näyttövelvollisuus on korvauksenhakijalla, eli naapurillanne.

Naapuri on voinut hakea heidän omaisuusvakuutuksestaan tuon ikkunan korjauksen, ja tulee nyt perimään ov osuutta. En sitä kuitenkaan maksaisi, ellei olisi aivan selvää että vahinko on aiheutunut teidän ruohonleikkurista, ja silloinkin teidän kannattaisi tehdä ilmoitus teidän vastuuseen. Vastuuvakuuttajanne voi tosin voi olla sitä mieltä ettei näyttöä ole ja että ette ole vastuussa vahingosta ja korvausta ei siten makseta vastuuvakuutuksesta.

Edit. Lisätään vielä että kun on molemmista kokemusta. Ruohonleikkuusta ja vastuuvahinkojen (ja omaisuusvahinkojen) käsittelystä pidän epätodennäköisenä että kivi on lentänyt ruohonleikkurista 40m päästä aiheuttaen vielä jäljen ikkunaan. Kai se mahdollista kuitenkin on. Summahan ei ole iso, mutta kai sitä pitää jotenkinmennä pykälien mukaan. Kohta saa olla maksamassa jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mitä minä tekisin, niin ilmoittaisin asiasta omalle vakuutusyhtiölle jokatapauksessa. Ja vakuutusyhtiölle kaikki tarkat tiedot tapauksesta. Heidän vakuutus ei olisi sitä voinut edes maksaa, jos tapahtumakulku on ollut kertomasi mukainen ja aiheuttaja tiedossa.

Teidän vakuutusyhtiöstä voi sitten tulla hylkäävä päätös, jos vakuutusyhtiö toteaa tuollaisen tapauksen olevan mahdoton. Sen kanssa voi sitten marssia naapuriin ja sanoa, että valitettavasti emme voi tämän varjolla maksaa. Vastuuvahingossa omavastuu teillä on jokatapauksessa tod.näk pienempi kuin tuo 250€?
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä minä tekisin, niin ilmoittaisin asiasta omalle vakuutusyhtiölle jokatapauksessa. Ja vakuutusyhtiölle kaikki tarkat tiedot tapauksesta. Heidän vakuutus ei olisi sitä voinut edes maksaa, jos tapahtumakulku on ollut kertomasi mukainen ja aiheuttaja tiedossa.

Heidän vakuutusyhtiö on voinut maksaa tuon heidän omaisuusvakuutuksestaan. Ehdoista riippuen tietty mutta yleensä äkilliset ja ennalta arvaamattomat vahingot korvataan. Heidän vak.yhtiö voisi sitten hakea kuluja vahingon aiheuttajalta (teiltä ruohojnleikkaajilta) mikäli kyseessä olisi törkeä tai tahallinen teko.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kaikki vahingot eivät mene aiheuttajan vakuutuksesta.

Tapanimyrsky vuonna X: isäni "autotalliteltta" lensi tuulen seurauksena autoni kylkeen teloen koko kyljen. Hän teki heti asiasta vahinkoilmoituksen, mutta vakuutusyhtiö ei tätä suostunut käsittelemään, vaan vahinko maksettiin minun kaskosta.

Joten mielenkiintoista tietää, mikä yhtiö olisi nyt ikkunan korvannut?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kaikki vahingot eivät mene aiheuttajan vakuutuksesta.

Tapanimyrsky vuonna X: isäni "autotalliteltta" lensi tuulen seurauksena autoni kylkeen teloen koko kyljen. Hän teki heti asiasta vahinkoilmoituksen, mutta vakuutusyhtiö ei tätä suostunut käsittelemään, vaan vahinko maksettiin minun kaskosta.

Joten mielenkiintoista tietää, mikä yhtiö olisi nyt ikkunan korvannut?
Jotta vastuuvakuutuksesta jotain korvataan, pitää olla vähintään tuottamista. Tapanimyrskyssä isäsi ei tainnut aiheuttaa sitä autotallin lennokasta liikehtimistä. Jos oli ohjeiden mukaan sen pystyttänyt, niin ei siis ollut myrskytuhoista vastuussa. Noinhan sen kuuluukin mennä.

Toki itseäni hieman hämmästyttää tuo, että ruohonleikkurista lentävän kiven osalta kiinteistön omistaja on lähtökohtaisesti vastuullinen.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki itseäni hieman hämmästyttää tuo, että ruohonleikkurista lentävän kiven osalta kiinteistön omistaja on lähtökohtaisesti vastuullinen.

Ei kiinteisön omistaja taida olla "vastuullinen", - on vain oikeutettu korvaukseen omasta vakuutuksestaan. Kiinteistön omistaja maksaa vakuutustaan ja on oikeutettu saamaan korvauksen mikäli tietyt vakuutussopimuksen ehdot täyttyy. Tässä tilanteessa luultavasti ehdot on täyttynyt, ja omavastuu on jäänyt hänen maksettavakseen. Mikäli hänellä on selkeä näyttö että vahinko on aiheutunut naapurin (ruohonleikkaajan) tuottamuksesta hän voi hakea korvausta omavastuuosuudestaa häneltä. Tässäkään vaiheessa ruohonleikkaajan ei ole pakko maksaa vaatimusta, mutta jos näyttö on selkeä ei asiasta liene kannattavaa alkaa riitelemään ja ruohonleikkaajan kannattaa maksaa naapurin OV osuus. Viime kädessähän näitä selvitellään käräjillä.

Mikä sen jäljen ikkunaan on aiheuttanut on vielä hieman epäselvää, voihan olla että pikkupojat on heittänyt kivellä ikkunaan. Tai kivi on lentänyt auton renkaasta, tjms. Toki eipä tätä asiaa täällä varsinaisesti ratkaista.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei kiinteisön omistaja taida olla "vastuullinen", - on vain oikeutettu korvaukseen omasta vakuutuksestaan. Kiinteistön omistaja maksaa vakuutustaan ja on oikeutettu saamaan korvauksen mikäli tietyt vakuutussopimuksen ehdot täyttyy. Tässä tilanteessa luultavasti ehdot on täyttynyt, ja omavastuu on jäänyt hänen maksettavakseen. Mikäli hänellä on selkeä näyttö että vahinko on aiheutunut naapurin (ruohonleikkaajan) tuottamuksesta hän voi hakea korvausta omavastuuosuudestaa häneltä. Tässäkään vaiheessa ruohonleikkaajan ei ole pakko maksaa vaatimusta, mutta jos näyttö on selkeä ei asiasta liene kannattavaa alkaa riitelemään ja ruohonleikkaajan kannattaa maksaa naapurin OV osuus. Viime kädessähän näitä selvitellään käräjillä.

Mikä sen jäljen ikkunaan on aiheuttanut on vielä hieman epäselvää, voihan olla että pikkupojat on heittänyt kivellä ikkunaan. Tai kivi on lentänyt auton renkaasta, tjms. Toki eipä tätä asiaa täällä varsinaisesti ratkaista.
Eikun siis kirjoitin ikään kuin yleisellä tasolla. Tarkoitin siis sitä, että jos henkilö A omistaa kiinteistön ja A siellä omalla pihallaan leikkaa nurmikkoa ja siinä yhteydessä leikkurista lentää kivi jonnekin aiheuttaen vahinkoa esim. ohikulkijan tai naapurin omaisuudelle, niin A on lähtökohtaisesti vahingonkorvausvelvollinen tuosta vahingosta. Jos A:lla sitten on vastuuvakuutus, niin vastuuvakuutus sen vahingon korvaa omavastuulla vähennettynä.

Jos taas A:n omaan omaisuuteen tuosta jotain tuhoa aiheutuu, niin silloin A:n kotivakuutus voi sen tuhon korvata. Tai jos osuma on vaikkapa A:n autoon, niin auton kasko lähtökohtaisesti sitten, ei sen A:n vastuuvakuutus.

Se siis hämmästyttää, että aika vakio on, että se A vastaa siitä, jos A:n pihalta ruohonleikkuri kiven lennättää jonnekin ja se kivi tuhojaan aiheuttaa. Jos ei ole vastuuvakuutusta, niin sitten omasta pussista. Mutta, se kivihän voi olla päätynyt sinne pihalle esim. aura-auton lennättämänä tai ohikulkevan muksun heittämänä. Jos A siis haluaa varmistua, että ei joudu moisia maksuja maksamaan (edes vakuutuksensa kautta), niin nurmi kannattaa tarkistaa kivien varalta ennen sen leikkaamista.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Vastuuvahingon osalta punnitaan varmasti myös sitä, onko vakuutettu aiheuttanut vahingon omalla huolimattomuudellaan. Jotenkin veikkaan, että jos ruohikkoa ajetaan 40 metrin päässä ikkunasta, ei voi olettaa sen olevan huolimattomuudesta aiheutettu vahinko. Siksi tekisin kuitenkin ilmoituksen omaan vaikuutusyhtiöön, että sieltä saisi "puolueettoman näkemyksen asiasta". Tällaisen paperin takaa on yleensä hyvä perustella myös se oma kanta, miksi ei ole maksuvelvollinen ilman, että aisa menee juupaseipäs-väittelyksi.

Ruohonleikkuri ei varmaan lennätä noin kauas kivi, vaikka sitä pidettäisiin ylösalaisin ja leikkuuteriin syötetään kiviä lentämään. Lisäksi normaalissa ajosennossa kivi ei voi lähteä kovin korkealle, joten tuon olisi pitänyt lentää leikkurista 40 metrin päähän melkoisena "laakapallona", jotta ikkuna olisi vaurioitunut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös