Minua ihmetyttää miten perheellinen mies pyörii pubissa hakkaamassa ihmisiä. Miksi minä en saa koskaan turpaani, johtunee siitä, että osaan tarvittaessa käyttäytyä.
Ei tuo nyt mitenkään vaikuta huonolta tuurilta.
Ei, johtuu vain ja ainoastaan siitä että et ole ollut väärässä paikassa väärään aikaan.
No totta toinen puoli. Omalla käytöksellä, kuten mainitsit on iso vaikutus, samoin sillä että vähän tarkkailee ympäristöään. Kyllä ne riidanhaastajat poimii aika nopeasti ravintolassa ja riittää kun niitä hiukan sivusilmällä pitää silmällä.
Sitten se ettei näytä uhrille, eli ei liian itsevarma, eikä hiiri.
"Rotat" joiksi nimitän näitä baarien sankareita jotka hakevat riitaa ovat juuri sitä, rottia. Eivät varmasti käy päälle jos on mahdollisuus että saavat selkään. Heikkoja etsivät. Toisaalta sitten liiallinen ylimielisyys uhkaavassa tilanteessa kostautuu myös. Rottien maine/itsekunnioitus on mennyt ja varsinkin jos sillä on kavereita ympärillä... sen on lähes pakko käydä kiinni. Niille pitää antaa "kunniallinen" mahdollisuus luopua ilman että menettävät kasvonsa ja silloin tilanne usein laukeaa. "Jos haluat niin voidaan ottaa matsia mutta sitten käy niin että molemmat olemme putkassa ja ilta jää kesken ja huvittaisi kyllä istua ja juoda vain olutta" tms...
Toisaalta... pelisilmä pitää olla kunnossa, ettei edes joudu noihin tilanteisiin, mutta jos joutuu niin. Olen sanonut joskus "selvä, anna tulla, mutta sitten hakkaan sut paskaksi ja jatkan sen jälkeen tämän oluen parissa" ei tullut tappelua. Olen myös avokämmenellä antanut ennakoivan iskun korvaan (kuin vasen yläkoukku nyrkkeilyssä mutta avoimella kämmenellä), kun hemmo veti liikkuvia taakse. Portsarit näkivät tilaneen ja naureskellen "iso mies istui avarista" taluttivat tämän sankarin pihalle.
(avokämmen näyttää oikeudessa, jos sinne joudutaan, aika harmittomalle. Tehoaa ihan yhtä hyvin kuin nyrkki, jos osaa, ei hajoa omat rystyset, eikä riko ihan yhtä pahasti paikkoja=toinen selviää kivulla ja häpeällä haavojen ja murtumien sijaan.)
Täältä tähän. Lisääkin olisi mutta eiköhän pointti tullut selväksi.
PS ei siis suoraan lainatulle kohdistettu tämä, vaan noin yleisesti ajatuksen virtaa ja kokemuksia.