Löytyykö kokkeja?

  • 576 826
  • 2 899

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kuten Motollakin, minullakin oli kotitalous peruskoulun päättyessä 9.

Kyllä nää perusruuat luonnistuu ja ohjeen kanssa luonnistuu sitten ihan mikä tahansa.

Makraroniruoka on sitä mitä minä nyt yleensä kokkaan, eli keitän ensin makaronit ja heitän jauhelihan sitten sekaan.

Kyllähän minä sitten perunat ja jauhelihakastikkeenkin tein ihan omasta päästä ilman ohjeita, että kyllä itseni ainakin ruokin.
 

Clark Kent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Leafs,Everton, MuSa,P-Kärpät, Sea City Storm
Tykkään...

Varsinkin syömisestä, mutta myös kokkaus onnistuu jotenkin, vaikka asun tällä hetkellä vanhempien luona. Lasagnette on makoisaa vaikka itse sanonkin, ja todella helppoa tehdä. Tykkään paljon italialaisesta ruuasta, joten kehittelin oman pasta/spagettikastikkeen. Lisäsin "soppaan" vähän kaikkea mitä kaapeista löytyi jauhelihan ruskistuksen jälkeen, ja vóila, hyvää tuli. Ainakin itse tykkäsin. ;)
Jos haluaa helposti tehtävää hyvää (ainakin mun makuun) niin kannattaa kokeilla "kaiken maailman patapusseja", ainakin Italian ja Meksikon padat ovat ihan hyviä...

Uunivoileivät ovat myös hyviä, varsinkin jos pistää paljon juustoa niiden päälle. Porilaiset on kanssa makoisa välipala tv:n ääressä nautittuna...

Terv. Kelpo Kotikokki Clark Kent
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Osaan laittaa ruokaa ja leipoa. Kyse on lähinnä vain siitä, että en viitsisi. Ensi vuonna sitten täytyy vain viitsiä, kun armeijan jälkeen muutetaan kotoa pois.

Italialainen ruoka on herkkuani.

EDIT: Täytyy tosin tunnustaa, että kerran keitin perunat pohjaan.
 
Viimeksi muokattu:

Michelle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Dick Slasher
Ensimmäiset kokkaukseni irroitin taltalla kattilanpohjasta, siis keitin makaroonia. Nykyään sujuu jo perusruuat, sekä jotkin spesiaalit.

Onnittelut sulle sinnikkyydestäsi ruuanlaiton kuoppaisella tiellä! Alkuhan on aina hankala, väittävät viisaat miehet (tai naiset)..! ;) Mä muuten tiedän yhden ihmisen, joka onnistui epäonnistumaan jopa veden keittämisessä: hän antoi kattilan kiehua kuivaksi ja käry oli sen mukainen..! :) Eli kokkaus voi joskus aiheuttaa tahatonta komiikkaa!
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielenkiintoinen aihe. Itse kokkailen meidän perheessä jo enemmän kuin vaimoni. Omia suosikkiruokia tai aineksia ovat riistaruoat, valkosipuli, kerma, pihvit, hyvät salaatit, erilaiset juustoruoat (homejuusto, nam!), italialainen ja espanjalainen keittiö kuin myös kiinalainen, grilliruoat kesäisin...näitähän löytyy loputtomiin. Ne kun sitten ryydittää alas hyvällä viinillä tai oluella, niin avot. Joskus kuluu kyllä viiniä helposti pullollinen jo siinä ruoanlaiton aikana, mutta en kai liene ainoa tuon paheen omaava kotikokki.

Ravintolassa usein tilaan valkosipulietanat alkuruoaksi, mutta itse en ole niiden laittoa vielä kokeillut. Onko jollakin hyvä resepti? Ne muuten vievät miltei kielen mennessään. "eikä irvistellä siellä!"

Laittakaahan suosikkiohjeitanne kehiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minulla oli tuo kotitalous 8, mutta täytyy sanoa etten pahemmin stressannut koko asiasta. Perusruuat onnistui jo ennen yläastetta, joten lähinnä kypsytti kuunnella ohjeita, kuinka leipäveitsi tulee pestä. Kotitalous on aine, mikä tulee taitaa nimenomaan käytännössä. Kotsa jäikin sitten siihen pakolliseen seitsemännen luokan touhuiluun.

Ja respectiä tulee jokaiselle miespuoliselle, joka osaa vääntää naisystävälleen kunnon illallisen "ihan ite"!

Juu, olen huomannut saman ;) Kaikki maailman miehet, kokatkaa!
Ja onhan se ihan kiva suoda naiselle hiukan vapaa-aikaa muutenkin, kuin hurmaus tarkoituksessa.

Ja sitten:
Väsäilin kerran perunamuusia, mutta lorautin maitoa vähän liikaa. No, ensin tietysti harmitti, menihän muusit pilalle. Yht'äkkiä minulla kuitenkin välähti: kaadoin maitoa lisää, tein keittämistäni porkkanoistani sellaista soseen kaltaista, lisäsin herne-maissi-paprikan, voita ja reilusti valkosipulia. Nämä kaikki siis yhdeksi sössöksi ja syömään. Ja on muuten hyvää! Näyttää tosin hiukan pahalta, mutta hyvää on ja käy vegetaristeillekin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Opiskelijasafka:
keitä pikamakaroonia pari desiä (hinta noin markka)

pistä paistinpannu lämpiämään, siihen luraus öljyä ja jokunen tippa worchestershirekastiketta (hinta olematon)

kun pannu on lämmennyt, laita silputut kinkut (leikkeleitä noin seitsemän siivua silputaan oman maun mukaisiksi paloiksi, hinta noin pari markkaa)

silvo paprikasta oman maun mukaan sopiva määrä sälää, ja laita paiston loppuvaiheessa pannulle. mausta valkopippurilla. hinta noin markka.

lisää pannulle pari lusikallista salsakastiketta, hinta noin pari markkaa.

kun makaroonit ovat valmiit, lisää ne paistinpannulle, ja lisäksi vielä raastamaasi oltermanni-juustoa. hinta noin pari-kolme markkaa riippuen juustohimostasi.

yhteensä 1+2+1+2+2=8 markkaa, melkein kymppi. ja kyllä maittaa :)
 

pykli

Jäsen
Niin, pari viikkoa olen yrittänyt omillani leikkiä kotia kun en sitä ennen ollut tehnyt muuta kuin lämmitellyt mikropizzoja tms. Nuo maan mainiot kuivat lätyskäpizzat muodostavat edelleen sen suurimman osan ruokavaliostani, mutta olen jopa uskaltautunut kokeilemaan oikeata ruoanlaittoa mm. instant-nuudeleilla ja lounaspihveillä (joita laitettaessa kämpän täytti sakea sininen savu; pihvit olivat tosin hyviä). Lisäksi äitee on antanut aina viikonlopuna kotona käydessäni mukaan keittoa jota on kiva lämmitellä.

Ruoan säilyvyyden oppimisen kanssa on ollut vähän niin ja näin, kun on "varastoon" ostanut huolimattomasti pakastealtaasta jotain pizzoja ja sitten lykännyt vain jääkaappiin ... yllätys pakkausta avatessa oli arvatenkin suuri. Kantapään kautta kai ne on nämäkin opittava.

--- pykli
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti champselyse
Mielenkiintoinen aihe. Itse kokkailen meidän perheessä jo enemmän kuin vaimoni. Omia suosikkiruokia tai aineksia ovat riistaruoat, valkosipuli, kerma, pihvit, hyvät salaatit, erilaiset juustoruoat (homejuusto, nam!), italialainen ja espanjalainen keittiö kuin myös kiinalainen, grilliruoat kesäisin...näitähän löytyy loputtomiin. Ne kun sitten ryydittää alas hyvällä viinillä tai oluella, niin avot. Joskus kuluu kyllä viiniä helposti pullollinen jo siinä ruoanlaiton aikana, mutta en kai liene ainoa tuon paheen omaava kotikokki.

Ravintolassa usein tilaan valkosipulietanat alkuruoaksi, mutta itse en ole niiden laittoa vielä kokeillut. Onko jollakin hyvä resepti? Ne muuten vievät miltei kielen mennessään. "eikä irvistellä siellä!"

Laittakaahan suosikkiohjeitanne kehiin.

Minkähänlaisia valkosipulietanoita tarkoitat.

Ohje 1: Etanat (kotiloineen) keitetään hiljaisella tulella liemessä, jossa on vähän vettä, kuivaa tai ½kuivaa valkoviiniä, köntsä voita, suolaa, persiljasilppua (josta osan voi lisätä lopuksi päälle koristeeksi, tai sitten ruohosipulisilppua), valkopippuria varovasti ja tietenkin valkosipulia maun mukaan. Nautitaan etanat tikulla kaivellen ja (vaaleaa) leipää liemeen kostutellen ynnä nauttien valmistusvaiheesta ylijäänyt viinin loppu. Muina yrtteinä persiljan lisäksi (tai tilalla) kokeilla ainakin timjamia, rakuunaa, rosmariiniä ja miksei muitakin, mutta ei liian monia kerralla.

Ohje 2: Liemeksi vettä, tomaattipyrettä, soijakastiketta, suolaa, mustapippurirouhetta, basilikaa ja/tai oreganoa, timjamikin käy sitten kaikkia sipuleita ihan oman maun mukaan.
Annostellaan mielellään pieniin saviruukkuihin, päälle kanneksi voitaikinaa tai juustoraastetta ja uuniin 150-175 ½tunniksi. Pikkusisko 'pehmentää' makua korvaamalla osan vedestä ja pyreestä ruokakermalla.

Pirulauta, kun asuu täällä 'maalla', Oriveden kaupoista on kyllä melkolailla turhaa mennä etanoita kyselemään, meinaa tulla tässä ihan nälkä.

Kokeileppa Champpi noista itsellesi maistuva seossuhde!
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Champsjne. Helpoin tie etanoiden maailmaan on hyvin yksinkertainen.
Haet kaupasta vaikka säilyke-etanoita tmv. niitä on myös yrttitäytettyjä jne., toivottavasti sinulla on etanakulho, jossa on valmis paikka n. 6-8:lle etanalle. Jos ei, hanki. Kulhossa on kuppi etanalle, ja sen sekaan vain puristettua valkosipulia, oikeata voita ja suolaa, pari tippaa valkkaria ja eikun uuniin n. 20 min / 200C, riippuu vähän etanoiden koosta. Nautitaan tietenkin valkoviinin kera.
Ja eihän se kokki ole eikä mikään, ellei ruoanlaittojuomaa ole riittävästi.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nälkä, mikä ihana tekosyy

Osaan laittaa kaikenlaista ruokaa, kuten kaikki muutkin lukutaitoiset ihmiset. Eilen laadin juuri Joulua varten ruokalistoja ja huomenna teen pikkujouluihin Tiramisua. Mutta kun ruokaa laittaa vuosikymmeniä päivittäin niin siihen kyllä "kypsyy". Jos eläisin yksin söisin pelkkää pussikeittoa ja valmiita roskaruokia.

Mustamakkara saattaa olla rapula-aamun pelastus, mutta jos rapula jatkuu iltapäivään suosittelen Kebabia, tulee taivaallinen olo.


terveisin koo
 

Jäänyrkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eräs vanha luokkatoverini ei osannut vielä 18 vuoden iässä leikata leipää eikä juustoa. Pariin vuoteen en ole hänestä kuullut mitään, joten en tiedä joko puukon käyttö sujuu, tuskinpa osaa vieläkään. Oli siinä välillä kotitaloustunneilla nauru herkässä kun kananmunan rikkominen ei meinannut millään onnistua, kyllähän se sitten loppujen lopuksi onnistui, mutta tosin muna piti rikkoa pannulle eikä lattialle :D

Hän oli siis naispuolinen, joten oletus, että kaikki naiset osaavat kokkaamisen perustaidot ei taida pitää paikkaansa. Ja vielä tarkennukseksi, että hän on siis täysin normaali ihminen noin muuten. Ainoana lapsena hänet on vaan hemmoteltu niin pilalle, kun ei ole ikinä tarvinnut tehdä itse mitään, niin ei kai sitä tekemättä opi.
 
Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Oli mullakin kaveri joka ei osannut (?) voidella näkkileipää about neljätoistavuotiaana. En koskaan tajunnut että mitä sellaista siinä voisi mahdollisesti olla mitä voisi olla osaamatta, eli oliko tämä kaveri sitten loppujen lopuksi vain käsittämättömän laiska...
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jäänyrkki
Eräs vanha luokkatoverini ei osannut vielä 18 vuoden iässä leikata leipää eikä juustoa.

Vaimo on about tuplasti vanhempi eikä vieläkään osaa leikata leipää. Siis herrajee minkänäköisiä viipaleita, toinen pää on yleensä pari kolme senttiä paksumpi kuin toinen. Samoin ylä- ja alalaita. Olenkin antanut selkeän ukaasin että jos hän koskeekaan leipään hän saa pitää sen...

Muutenkin minä teen huushollissa safkan, ja ihan mielelläni. Viikolla vaan ei aina ehdi/jaksa niin että eineksiä kuluu jonkin verran.
 

Jet-Ace

Jäsen
Löytyykö kokkeja ?

Väännän tässä samalla lasagnea ja juolahti mieleeni, että löytyykö Foorumista paljon harrastelijakokkeja? Jos löytyy, niin antaa tulla yksinkertaisia ja maukkaita reseptejä.
Tässä avaus:

2 pakettia pekonia (tavallista tai Amerikan pekonia)
2 dl kermaa
1 Mustapekka sulatejuusto
2 sipulia

1) Saksi pekonit aivan pieneksi silpuksi ja tiristä paistinpannussa miedolla lämmöllä niin kauan, että lähes kaikki rasva on sulanut.
2) Lisää silputut sipulit ja niiden muhia läpikuultaviksi.
3) Lisää 2 dl kermaa ja Mustapekka juusto pippureineen päivineen. Anna hautua juuston sulattua hyvin alhaisessa lämmössä. (Hieman soijakastiketta voi lisätä, mutta ei ole pakollista).
4) Keitä spagettia lisukkeeksi.

Mahtavan makuinen lopputulos ilman mitään lisämausteita tai lisäsuolaa.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Paistiperunat

Tämä on minun "erikoisuuteni" :D

-perunaa
-lihaa tai makkaraa (tai mieluummin molempia)
-kebab-liha on myös loistavaa tässä
-kaksi kanamunaa
-ketsuppia
-sinappia
-muita mausteita
-kurkkusalaattia
-ja kaikkea mitä jääkaapista löytyy, niin sekaan vain


Nam :p
 

Jet-Ace

Jäsen
Re: Paistiperunat

Viestin lähetti Arnold
Tämä on minun "erikoisuuteni" :D

-perunaa
-lihaa tai makkaraa (tai mieluummin molempia)
-kebab-liha on myös loistavaa tässä
-kaksi kanamunaa
-ketsuppia
-sinappia
-muita mausteita
-kurkkusalaattia
-ja kaikkea mitä jääkaapista löytyy, niin sekaan vain
Nam :p

Eli pyttipannu à la Arnold.

Juuri tällaisia reseptejä. Ei mitään paistettua Kärppää karpaloiden ja Koskenkorvan kera, kylmäsavustettua Ilvestä tai Merikotkalla täytettyä Pelikaania.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
- Isoja herkkusieniä
- Pekonia
- Valkosipulia
- Emmentalia

Irrota sienistä jalat. Täytä sienet pekonilla ja kynsilaukalla (vaihtelua saat käyttämällä esim. hillosipuleita tms.). Laita sienten päälle muutama siivu juustoa. Lämmitä 150 asteessa 15-20 minuuttia, eli kunnes juusto alkaa ruskettua.

On muuten hyvää...
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Jet Acen herkku on samaa kuin omani. Tosin Mustan Pekan tilalla käytän vain rouhittua mp:tä. Rasva tuntuu pursuavan korvista ilman juustoakin. On muuten sellainen kaloripommi, ettei tarvitse muuta syödä koko päivänä.:D Nykyään tulee tehtyä lähinnä kasvisruokia kun "siippa" ei lihaan koske. Damn.

Onneksi nykyään saa kaikenlaisia mausteita ja sooseja. Parhaita ovat mielestäni kinkkisapuskat ja intialainen ruoka. Niistä löytyy paljon kasvisruoiksi soveltuvia reseptejä. Ja tietysti pasta on aina hyvä ja helppo.

Laiskalle kokille (esim. minä):

Apetit kasvispyttipannu
purkki kidney-papuja
kermaviili
Lohkoperunat tai riisi

Eli paistelet valmiin spydärin papujen kanssa, halutessasi mausta lisää. MP, yrtit.
Mausta kermaviili Cajun-mausteella, PALJON
Kärvennä lohkoperunat uunissa. Jos syöt Basmati-riisin kanssa, mausta kermaviili yrteillä ja valkosipulilla, Cajun-maustetta en välttämättä siihen sotkisi...

Älä laita missään tapauksessa kermaviiliä pannulle, vasta lautaselle, muuten tulos on karmean näköinen.

Varttitunnin aikas-hyvä-arkisapuska on valmis.

Nykyään ei jaksa satsata ruoanlaittoon kovin paljoa, kun on tehnyt sitä työkseen aikanaan aivan tarpeeksi...

edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Tulista pyttipannua. Jokin aika syönnin jälkeen kannattaa varoittaa lähimmäisiä Zyklon-B:stä...

-Pussi meksikonpata-aineksia
-Jauhelihaa
-Sipulia
-Tölkki papuja (valkoisia tai ruskeita, tomaattikastikkeessa tai ilman)
-Tölkki tomaattimurskaa
-Tuoretta chilipaprikaa
-Vettä ja maitoa pussin ohjeen tai tarpeen mukaan
-Kaikensorttisia vihanneksia omammaummukaan (esim. oliiveja, kesäkurpitsaa, paprikaa, mahd. lisäriisiä pussin sisällön lisäksi, maissia jne.)

Ja valmistus tapahtuu Arnoldin malliin. Pirun täyttävää.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Löytyy toki kokkeja. Italialainen ruoka on erikoisuuteni, joskin viime aikoina olen puuhaillut kaikenlaisia muitakin Välimeren alueen ruokia.
 

Jet-Ace

Jäsen
Seuraava kaloripommi

Ullan unelmakana:

1 Grillattu broileri
2 dl kermaa
1 Paprika
Currya tai broilerimaustetta
Soijakastiketta
1 purkki kokonaisia, pieniä herkkusieniä
2 dl kerma- tai emmentaljuustoraastetta

Perkaa koko broileri uunivuokaan. Pilko paprika ja lisää vuokaan. Samoin herkkusienet ja 1 rkl currya tai broilerimaustetta. Myös 1 rkl soijakastiketta. Sekoita joukkoon osa juustoraasteesta, loput pinnalle. Lisää kerma. Uuniin 225 asteeseen, kunnes pintaan tulee kaunis, hieman ruskistunut väri. Tarjoa riisin kanssa.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Päivän avaus

Miksi soittaa kankkus-aamuna pitsapajaan vain saadakseen se löysä lettu mattokauppiaan tuomana?

Vähällä vaivalla laadit itsellesi ja petitoverillesi mainion eineen, jolla pärjää pitkälle iltapäivään:

- purkki Heinzin valkoisia papuja tomaattisoosissa
- Fazerin paahtoleipää
- HK:n pekonia, ilman amerikkaa tai sen kanssa.
- Paistettuja munia
- Chilikastiketta pullosta
- Vahvaa teetä runsaalla sokerilla
- Tuoremehua

Ja taas kulkee....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös