torreira#11
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ilves, Arsenal
Miten näillä näytöillä voidaan sanoa, että Stig Engström on murhaaja? Eihän tässä ole yhtäkään pätevää todistetta, puhumattakaan teknisistä todisteista, kun ei asettakaan ole.
Miten näillä näytöillä voidaan sanoa, että Stig Engström on murhaaja? Eihän tässä ole yhtäkään pätevää todistetta, puhumattakaan teknisistä todisteista, kun ei asettakaan ole.
Ne lukuisat todistajat näkivät vaan väärin, kun sanoivat ampujan paenneen rikospaikalta. Oikeasti ampuja siis oli ensimmäisenä auttamaan saapunut. Koska se vaan oli. Ei ilmeisesti tarvita mitään konkreettista teoriaa tukemaan todistajien näkemää.Miten näillä näytöillä voidaan sanoa, että Stig Engström on murhaaja? Eihän tässä ole yhtäkään pätevää todistetta, puhumattakaan teknisistä todisteista, kun ei asettakaan ole.
Niin kivaa kuin ruotsalaisille onkin irvailla, niin samanlaista tutkinnan ohjaamista sivuraiteille on nähty myös meillä. Ensimmäisinä esimerkkeinä nousee Auer, Gustafsson sekä Kyllikki Saaren murhaaja. Kaikissa tutkinnanjohtaja lähti vailla mitään tietoja ohjaamaan tutkintaa haluamaansa suuntaan sillä seurauksella, että tekijä pääsi pälkähästä, vaikka onkin nykyään poliisien tiedossa.
Kaikilla maailman poliiseilla on toki oma rastinsa näissä. Pääministerin murha Tukholman keskustassa lukuisten todistajien läsnäollessa luulisi silti ollevan sellainen keissi, ettei pitäisi mennä vuosikymmeniä vatvomiseen.Niin kivaa kuin ruotsalaisille onkin irvailla, niin samanlaista tutkinnan ohjaamista sivuraiteille on nähty myös meillä. Ensimmäisinä esimerkkeinä nousee Auer, Gustafsson sekä Kyllikki Saaren murhaaja. Kaikissa tutkinnanjohtaja lähti vailla mitään tietoja ohjaamaan tutkintaa haluamaansa suuntaan sillä seurauksella, että tekijä pääsi pälkähästä, vaikka onkin nykyään poliisien tiedossa.
Ei tällä näytöllä ja todisteilla ketään elossa olevaa tuomittaisi murhasta, mutta kuollutta on helppo syyttää. Kyllä tässä olisi syyttäjän ja tutkijoiden pitänyt tehdä suoraselkäinen päätös, ja päättää tutkinta ratkaisemattomana. Ehkä uskon itsekin Stig Engströmin syyllisyyteen, mutta sepä ei olekaan uskon asia. Mitään konkreettista näyttöä ei ole.
Jos tämä nyt noin helppoa on, niin kuka on Kyllikki Saaren murhaaja? Minulla on tuosta oma käsitykseni.Niin kivaa kuin ruotsalaisille onkin irvailla, niin samanlaista tutkinnan ohjaamista sivuraiteille on nähty myös meillä. Ensimmäisinä esimerkkeinä nousee Auer, Gustafsson sekä Kyllikki Saaren murhaaja. Kaikissa tutkinnanjohtaja lähti vailla mitään tietoja ohjaamaan tutkintaa haluamaansa suuntaan sillä seurauksella, että tekijä pääsi pälkähästä, vaikka onkin nykyään poliisien tiedossa.
No ilmoittaa, että eivät jatka enää tutkintaa, paitsi jos jotain merkittävää ilmenee. Toki tästä olisi noussut hirvittävä haloo Ruotsissa. Kyllä tämä minun mielessäni jää kuitenkin avoimeksi. Tämmöinen "tietäminen" ei mahdu minun oikeustajuun. Sen verran olen kerennyt elämässänikin näihin "tietäjiin" törmäilemään.Miten murhatutkimus päätetään ratkaisemattomana? Olen ymmärtänyt, että murha ei vanhene koskaan, ja silloin tutkinnankaan osalta ei voida vain sanoa, että ei tästä kuulkaa mitään tule ja laittaa kansiota kiinni. Ihan järkevä infohan tuo oli Ruotsin poliisilta. Todettiin, että tutkinta epäonnistui alusta asti totaalisesti, minkä vuoksi tekijä selvisi rangaistuksetta. Tekijä kuitenkin tiedetään nyt eikä tutkinnan jatkaminen johda enää muille jäljille, joten näin ollen homma voidaan paketoida jossain määrin nätisti, ja resursseja voidaan keskittää muualle.
Ei tekijää kyllä minun mielestäni tiedetä. Mitään uutta näyttöä tai todisteita ei ole tai ainakaan niitä ei julkisuuteen kerrottu. Nyt on vaan taas uusi hyvä epäilty, joka jäi aikanaan kunnolla tutkimatta. Mutta eihän tuo näyttö menisi missään oikeusasteessa läpi. Tarinassa on kyllä sen verran aukkoja, että minä en ole kovin vakuuttunut Skandia-miehen syyllisyydestä.Tekijä kuitenkin tiedetään nyt eikä tutkinnan jatkaminen johda enää muille jäljille, joten näin ollen homma voidaan paketoida jossain määrin nätisti, ja resursseja voidaan keskittää muualle.
Jos tämä nyt noin helppoa on, niin kuka on Kyllikki Saaren murhaaja? Minulla on tuosta oma käsitykseni.
Miten murhatutkinnassa menee silminnäkijälausunnot konkreettisena? Olen jo tipahtantut kärryiltä mutta eikös moni Engströmin siellä nähnyt? SItten vielä tämä toiminta liittyen Skandiaan eli liikkuminen sieltä ja kyselyt perään.Ehkä uskon itsekin Stig Engströmin syyllisyyteen, mutta sepä ei olekaan uskon asia. Mitään konkreettista näyttöä ei ole
Ei tekijää kyllä minun mielestäni tiedetä. Mitään uutta näyttöä tai todisteita ei ole tai ainakaan niitä ei julkisuuteen kerrottu. Nyt on vaan taas uusi hyvä epäilty, joka jäi aikanaan kunnolla tutkimatta. Mutta eihän tuo näyttö menisi missään oikeusasteessa läpi. Tarinassa on kyllä sen verran aukkoja, että minä en ole kovin vakuuttunut Skandia-miehen syyllisyydestä.
Lieneekä Skandia-miehellä perillisiä, jotka voisivat oikeusjutun nostaa tuosta leimaamisesta. Kenties ei niitä edes ole, joten on ollut turvallista valita tämä skenaario (joka voi toki olla tosi).Ei tekijää kyllä minun mielestäni tiedetä. Mitään uutta näyttöä tai todisteita ei ole tai ainakaan niitä ei julkisuuteen kerrottu. Nyt on vaan taas uusi hyvä epäilty, joka jäi aikanaan kunnolla tutkimatta. Mutta eihän tuo näyttö menisi missään oikeusasteessa läpi. Tarinassa on kyllä sen verran aukkoja, että minä en ole kovin vakuuttunut Skandia-miehen syyllisyydestä.
En jaksanut tuota tiedotustilaisuuden höpöttelyä loppuun katsella, mutta kyllä minun käsitys on, että Engströmiä ei ole varmuudella kukaan tunnistanut kasvoista tai näöltä. Pitkät takit, lippalakit, huopahatut, tummat hiukset, käsilaukut, liukkaat kengät ja muut on toki kerrottu. Toiset todistajat toista ja toiset sitten vähän toista nähneet. Petterson vapautettiinkin pitkälti samoista syistä.Miten murhatutkinnassa menee silminnäkijälausunnot konkreettisena? Olen jo tipahtantut kärryiltä mutta eikös moni Engströmin siellä nähnyt? SItten vielä tämä toiminta liittyen Skandiaan eli liikkuminen sieltä ja kyselyt perään.
Kyllähän ilman murha-asetta voidaan tuomita, kuten Christer Petterson.
Joo ei tää juoni toimisi edes television poliisisarjoissa, vaan olisi liian epäuskottavaa.Skandian mainoskonsultti lähtee illalla töistä Smith&Wesson taskussa, näkee sattumalta Palmen pariskunnan ja ampuu näitä keskellä Tukholmaa avoimella paikalla. Aika paksua minun mielestäni...
Syyttäjä sanoi samaa kuin sinä, eli tämän hetkinen aineisto ei luultavastikaan riittäisi tuomioon. Poliisilla ja syyttäjällä on kuitenkin sen verran vahva usko Skandiamannenin syyllisyyteen, että he ovat valmiita lopettamaan tutkinnan, sillä kaikki lisäpenkominen olisi enemmän tai vähemmän ajanhukkaa. Ratkaisemattomaksi tämäkin rikos siis jää, enkä kyllä ketään tähänkään ketjuun kirjoittanutta varsinaisesti mistään syytä, jos eivät tällaiseen "moraaliseen" tuomioon tyydy. Oikeusvaltiossa ei toki pitäisikään.